Gå til innhold
Fiskersiden

Hvem Troller/dorger?


Laksefiskern
 Share

Recommended Posts

Har ikke egen båt, men har lyst til å kjøpe. Men har vært med en kompis på dorgeturer til Vänern og Vättern i mange år. Fascinerende fiske som utvilsomt har utvidet min horisont som sportsfisker. Dessverre har kapteinen solgt 'skipet', så det spørs hvor mye dorging det blir på meg i nærmeste fremtid [ :D ], medmindre jeg vinner i lotto og får råd til egen båt...[^][ ;) ] For øvrig er det en fin ting med dorging at det ofte er best på en tid av året (senhøsten) da andre typer sportsfiske ligger litt brakk. Trolling forlenger derfor sesongen.[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har en åpen 15 " delvis selvbyggd båt, med 2 dyprigger og ekolodd. Er stasjonært i campingvogn i Vikedal om sommeren, så fiske foregår i fjordene deromkring. Anser meg selv som amatør siden den blanke fisken har uteblitt på riggene, men har fått både nebbsild, makrell og sei på riggene. Jeg begynnte i fjor sommer og ser at jeg har et stykke igjen å lære meg med ekolodd, og trolling. Trolling stenger og sneller med telleverk var ikke på plass før i år. Dørger i overflaten også.

Har tenkt å trolle litt i vinter også, men da blir det på vestsiden av Karmøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her dorges/dregges/trolles det med rigger og plannerboar vår, høst og vinter såfremt det er åpent vann og fiske på. Det dorges primært på Tyrifjorden, Eikeren og Krøderen her hjemme, men det blir også en årlig tur til Bornholm i begynnelsen av Mai samt noen turer til Venern. Er også på Drammensfjorden noen turer (1 laks i år ca 6 kg samt noen ørreter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Hiver meg på jeg også. Troller/dorger en del jeg også. Båten er en Uttern s52 med 60 hk. mariner 4takt. Har montert en Cannon unitroll, og fisker også i overflaten. Fisker i Oslofjorden etter sjøørret. Vestfold, hortensområdet. Kjempespennende. Blir bra fremover nå. Håper på noen stooore individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Henning, jeg dorger i indre Oslofjorden når jeg har sjansen (som dessverre blir altfor sjelden egentlig). Flat + bly + stangparavan, målet er SØ og HA, men makrellen dominerer så langt [ :D ]. Har en Hansvik 18 turfisker med 50HK 4-T m/ekkolodd. Ønsker å utvide med dyprigg, får bli når de kommer på salg :-)

Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg troller mye på Randsfjorden i mai, august, oktober-desember.

Har en Rqana HT 17 med PB og DR. Kaller oss for Team Fiskedritt... he he.

Ørretpers er på 7,6 kg etter å ha ligget i båten en hel dag... Røye pers på 5,7 kg.

Kjører mest på vestsiden fra Toverud og opp til ferga.... 3-3,5 kn med 5" Tomic..

Mixerman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Mixerman

3-3,5 kn med 5" Tomic..

dorger dere så fort og bruker så store agn på røye også? Min erfaring er at røya ikke vil ta hvis man dorger for hurtig, normalt har jeg dorget i mellom 1.5 og 2 knop etter røye, og selv på ørret/laks er det sjelden jeg har dorget raskere enn 2.5-3knop. Riktignok er persen på røye tatt på en 4"Tomic, men er det ikke bedre med små plugger på røya?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.