Gå til innhold
Fiskersiden

Hvem Troller/dorger?


Laksefiskern
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av piscator

sitat:Opprinnelig postet av Mixerman

3-3,5 kn med 5" Tomic..

dorger dere så fort og bruker så store agn på røye også? Min erfaring er at røya ikke vil ta hvis man dorger for hurtig, normalt har jeg dorget i mellom 1.5 og 2 knop etter røye, og selv på ørret/laks er det sjelden jeg har dorget raskere enn 2.5-3knop. Riktignok er persen på røye tatt på en 4"Tomic, men er det ikke bedre med små plugger på røya?

Har vel stort sett kjørt med lav fart når det dorges røye (rundt 2). Etter ørret og laks har jeg aldri merket at høy fart er noe problem, snarere tvert i mot. Har opplevd ganske mange ganger at vi har fisket bedre enn de lokale. Spørsmålet kommer ofte om dorgefarta, og det forekommer hevede øyenbryn når vi røper hva vi har kjørt i. Testet for moro skyld rundt 5 knop på Vänern, og fisken hogg den. Trives best når skuta går i mellom 3 og 4 knop etter blankfisk, men det kommer selvsagt også an på hva man fisker med. Fart etter tempen og hva som henger i snøreenden, hva som henger i snøreenden bestemmes av tempen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av La Dolce Vita

http://www.tveit-as.no/finnmaster/5700walkaround.php

Riggad som den lilla bilden Morten?[ ;) ]

Ikke enda , men kanskje senere ...Men skal skaffe meg planer board i hvertfall . Så blir man vel hekta på trolling også og da begynner utstyrs-hysteriet der og[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av troll

[ ;) ]Hei. lenge siden jeg var inne nå. Datatrøbbel. Trolling er topp. har hytte ved Steinsfjorden, Askeladden 445 full rigget. Er å finne på Tyrifjorden, Randsfjoden eller Sperillen. Har også hatt ***** lyst på en svensketur, men båten er muligens litt liten[?]

Troll

ikke pokker om den er for liten...du aner ikke hva jeg har sett utpå venern....[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorger litt jeg også. Holder meg i Førdefjorden og tar laks og SØ. Samt en og annen oppdrettslaks..... Her er både Jølstra og Nausta i nabolaget så forholdene er gode. Leker litt med tanken om trolling på Jølstravatn og Breimsvatn også, men foreløpig har det blitt med tanken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Multe

Har egen båt som er fullt rigget. Har trollet i Østersjøen, Venærn, Tyrifjorden, Steinsfjorden og en god del i både ytre og indre Oslofjorden + Bundefjorden.

Båten er en Ryds 510 m/50hk Johnson 4-takt. Utstyrt med 2 Scotty rigger +++.

køffør har dukkje bart.....

Im a troller too....

der det er vattn dorger je....

Men Espen "multe"...du har vel kanskje ikke fått multe ennå...eller?

[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Kjøpte meg båt i sommer, og prøvde noen dorge-turer i sjøen, uten spesielt hell. Uten rigg eller avansert utstyr ennå, men det kommer kanskje senere. Blir nok satset litt etter SØ-dorging i 2006, pluss noen turer til utvalget innsjøer. Hvor er forresten nærmeste dorgbare ørretvann når man bor ved stavanger? Har lurt litt på de regulerte vannene i Sirdal, men vet ikke om dette blir å betegne som ulovlig motorisert ferdsel i utmark. Noen som har dorge-erfaring fra Nordsjø i Telemark??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.