Gå til innhold
Fiskersiden

Hvem Troller/dorger?


Laksefiskern
 Share

Recommended Posts

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest La Dolce Vita

Enligt initierade källor ska det vara riktigt bra med grov öring i den sjön ja.

Varje år hålls det en " Storaure " träff där och samma kille sticker av med segern varje gång. Han har den enda trollingutrustade båten av alla tävlande[ :) ]. Var det inte en artikel om vattnet i nån vilt och fiske tidning för ett tag sen?

Frågan är bara hur trollingmiljön utvecklas där. Om det är fri klubbning så kommer ju de lokala hjältarna snart sabba det vattnet. Men att tro att minimått på 50-60 cm och max antal fisk per dygn införs där är väl detsamma som att tro på Nissen antar jag. Förlåt pessimismen men trollingkulturen, eller förståelsen för den samma, har lixom inte riktigt satt sig här i landet.

Sorry Henning om din tråd spårade ur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Får vel henge meg på jeg også.

Jo, jeg dorger, for det meste i indre Oslofjord, men er også hyppig gjest i Drammensfjorden. Holder meg da for det meste i området Holmsbu, Rødtangen og over mot Sandebukta. Båten? Jeg kjører en Quicksiver 450 alubåt fra Mercury. Motoren er en 25 hk Mariner. Jeg benytter for det meste flatdorging og tar bra med fisk på det. Vil jeg ned, bruker jeg dorgelodd av typen Kuusamo. Og joda, jeg har dyprigg. To stykker. Men ettersom jeg ofte dorger på forholdsvis grundt vann synes jeg synes det blir mye jobb.

Forunderlig at det er så få dorgere å se i Holmsbu/Rødtangen området. Mange fine fiskeplasser i dette området. Det er en grei og gratis rampe i Holmsbu. Det kan være litt vrient om det blåser Nordlig eller vesta, da det er dårlig med fortøyningsplasser i forbindelse med rampa,blir båten lett liggende å slå i steinene. Ellers er rampa på Rødtangen ok. Parkering oppe på plassen ved innkjøringa til campingplassen.

Her er`n

34386_s.jpg

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av La Dolce Vita

Enligt initierade källor ska det vara riktigt bra med grov öring i den sjön ja.

Varje år hålls det en " Storaure " träff där och samma kille sticker av med segern varje gång. Han har den enda trollingutrustade båten av alla tävlande[ :) ]. Var det inte en artikel om vattnet i nån vilt och fiske tidning för ett tag sen?

Frågan är bara hur trollingmiljön utvecklas där. Om det är fri klubbning så kommer ju de lokala hjältarna snart sabba det vattnet. Men att tro att minimått på 50-60 cm och max antal fisk per dygn införs där är väl detsamma som att tro på Nissen antar jag. Förlåt pessimismen men trollingkulturen, eller förståelsen för den samma, har lixom inte riktigt satt sig här i landet.

Sorry Henning om din tråd spårade ur...

Henger meg på den! Er stort sett to tenkelige scenario i Norge:

Enten Klondyke-tilstander noen hektiske sesonger før det er kroken på døra, eller forbudshysteri der alt annet enn 1/2 stang med hjemmelaget skjesluk forbys mens garnfisket fortsetter. Baglimit og minstemål blir sjelden vurdert da, hold dere fast; "det ikke er tradisjon for dette i Norge!"

Da så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fort fisken får prikker og fettfinne i norge, skal bygda ha matauk med garn og gamle tradisjoner holdes i sterk hevd.

Norsjø er vel det ensete stedet jeg har vært hvor vi faktsik ble tatt i mot uten å merke noe til fordommer om at du skal ikke komme her og tro at du er noe.

På Mjøsa blir man også tatt godt i mot av de fleste, bortsett fra de gamle gutta som er ute på natta og ror sprøtt fra mørkelagt båt [ :) !].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Har egen båt som skal selges da jeg og to kompiser har kjøpt ny båt som skal rigges. Bor i kongsberg så har stort sett vært Tunhovd og Eikeren men til sommeren skal tyrifjorden, mjøsa, veneren osv. prøves. Gleder meg sinnsykt til å prøve den nye båten!!!! Er forresten på utkikk etter planerboard mast tlf.93028051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.