Gå til innhold
Fiskersiden

Trolling i Øyeren


Ole Magnum
 Share

Recommended Posts

Tenkte og ta meg en trolling tur på Øyeren i løpet av helgen og utover. Hvor i dette vannet er det best og fiske etter gjedde? Har aldri fisket i dette vannet før så jeg null peiling på lover og regler. Hvor kan man sette ut båten, og hvilke farger er best til gjedda der, Har hørt at Øyeren er grunn, stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par steder du kan sette ut. Båthavna på flatby er jo rimelig hott i såmåte, kort vei ut til de rette stedene. Gansvika har vel bom, så det kan være tungvint. Båthavna i Lillestrøm er vel åpen, men også der kan du møte på bom. På sandstangen går det greit å sette ut. Har selv satt ut i fetsund, men der er du avhengig av å ha en lett båt og du må da klote deg ned deltaet, noe som ikke er lett derosom du ikke er kjent. Har du aldri vært der før hadde jeg satset på enten sandstangen eller flateby. Slipper å bekymre deg fpor båten da:)

I nordre enden er det grunt, og dette fortsetter stort sett helt ut til preståa. Du har flere dyphøler helt tett opp mot deltaet, men disse kan være vanskelige å finne dersom du ikke er kjent. Jeg personlig ville fokusert på litt dypere fiske, alt under 5 meter har for meg fungert meget bra. For å få dette til må du nesten ut til preståa. Her stuper det bratt ned til 20-50 meter. Kanten her holder mye fin gjørs i tillegg til store gjeddebeist. Kantene ytterst i byleira var mitt favorittsted, både etter stor gjedde, gjørs og abbor. Men som sagt, hold deg på dypområder ikke grunnere enn 5 meter.

Favoritter mine var: hi-lo i div. farger, styreskjea er jo topp ifht. å nå ned. Spes. rh og gjeddefarget har jeg tatt mye på. Storauren i blank og rød er ellers en sikker vinner. Bare husk å fjerne et par treblekroker:) kan gå hardt ut over finga ellers. Meite med død laue fungerer også topp i øyeren. Har kjøret mye rigg og dette funker topp. PB synes jeg det ble for mye styr med da det ofte dro på flere større fisk samtidig. Kjør heller yellowbird el. lign...

Mangfoldet av fisk er jo stort her, så du har jo muligheter til å få på både det ene og det andre. Selv har jeg fått asp på 5.5 i byleira.... Det var en opplevelse. Min største gjedde i øyeren veide 13.5 og min største gjørs lå på 8.5. Mener selv at jeg har hatt på større fisk, men det hevder man vel alltid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine grom plasser får du ikke!!!

Ramper:

Nord

Flateby http://flateby.no/batforening/index.htm: flott betong rampe, kort vei til gode plasser i deltaet og ute i vannet. Drives og vedlikeholdes av båtforeninga (legg igjen penger i kassa er du snill)

Gansvika: ok rampe, er ikke sikker på tilstanden.

Syd

Mørk http://home.online.no/~jasyvers/index.cfm: fin naturlig rampe som ligger i le for vinden (privat).

Sandstangen: ok naturlig rampe, vindutsatt.

Fiske:

Nord+delta: fiske foregår i rennene som elvene har gravd ut. Dybden varierer fra 2-15mtr. Kjør langs blåsene som markerer leden.

Midt-syd: dorging langs de markerte kantene mot dypere vann pleier å gi fisk, du kan også prøve pelagisk.

Største dyp er rundt 80mtr, men nordre Øyern er grunn 1,5 - 5mtr.

Det kan til tider være store mengder gress som flyter i vannet og gjøre tolling vanskelig.

Sikre farger: RH, FT, HT. Ellers er det bare å prøve seg fram for å finne dagens farge/dyp.

Edit: lagt til rampe linker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som leter etter Dybdekart til forskjellige vann, kan dere gå inn på www.nve.no og se der, eller dere kan finne frem direkte her. http://arcus.nve.no/website/nve/viewer.htm

Her kan man finne vannet sitt og se om det er målt av NVE. Det er ikke alle vann som er det men. Man må vist ha et spesielt program for og se karta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope:) presten betyr for meg rett utenfor åpningen? Gå lenger mot deltaet, lå ihverfall ei campingvogn/lita hytte nede ved vannet der tidligere.... fra den og tvers over går kanten som jeg finner mest aktuell. Hold deg i området 4,5 - 8-9 meter.... Mitt favoritt sted er og blir byleira og da ytters på kanten ut mot dypet....

Selvsagt ville jeg våren satset en del på barknesdypet , men ikke nå.... Er vel også mye gress der og vanskelig å finne.... Dypkanten i byleira har gitt meg de største gjeddene. Her går det om kvelden også inn bra med stor abbor og stor gjørs. Er også mye asp her....Anbefales å ligge her for dregg en sommerkveld med lettspinnstangen:) Har også tatt stor gjedde utenfor bukkholmene, men her må du være noe mere kjent. Tok ei på isen her på 11.5... Også en meget bra abborplass, men har aldri fått gjørs her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, preståa og videre utover mot sandstangen, dvs. ikke så langt men i den retningen:), så er det den første store vika du kommer til. Husker jeg ikke helt feil er det mulig at odden vika begynner ved heter nesnabben(ut fra denne går det forresten en passe lang grunne, med relativt store dyp rundt. Dette en av de hotte stedene....) og odden motsatt heter furu? Er ei stor grunn vik, mesteparten ligger på rundt 3-4 meter. De kantene jeg snakker om ligger langt ute. Du tror det ikke selv med en gang, men ekkoloddet avslører det selvsagt. Dypkanten sikksakker litt men er grei å følge. Nydelig fiskested hele vika:)

Byleira ligger ca midt i øyeren på vest siden.... er vel det korte svaret:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Nesnabben i nord til Siljåsvika i sør kan man vel si er ett ok område, ga ihvertfall meg 3 arter sist gang jeg var der.

Fra Preståa til Ringstadnebben er også ett greit område å prøve seg på hvis gressforholdene ikke setter en stopper.

Ellers er det utrolig mange fine givende "hotspotter" der til døgnets forskjellige tider alt etter som hvor fisken befinner seg. Feks. abboren kan være vanskelig å finne på dagtid, men utpå kvelding trekker de opp på enkelte grunner for matsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkleste må vel være å følge bøyene, de markerer jo dyprenene som båtene følger. Tatt mange fine der. Ellers pleier jo sånn som barknesdypet å være kvistet..... Det er jo en hotspot for det meste, og ikke så langt fra der du kan sette ut...En svær høl med ei dyprenne som strekker seg østover for så å vende utover mot selve øyeren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.