Gå til innhold
Fiskersiden

Interne begreper


Gjest
 Share

Recommended Posts

Min motstand mot interne begreper som har oppstått på disse sidene er stort sett forankret i at det kan bli litt vel mye internt her inne, og dermed vanskelig for nye brukere å skjønne hva vi snakker om.

Derfor oppretter jeg denne tråden hvor noen av begrepene blir forklart slik at vi forblir inkluderende i stedet for ekskluderende.

Trymtorsk : Torsk av liten strl. (under 2 kg, ofte GODT under), gjerne tatt på heavy surf utstyr - men alle fangstmetoder er godtatt.

(opprinnelse for begrepet er meg selv som pleier å ta mange av disse når jeg fisker i saltvann)

KIS gutsing: En helt vanlig fisketur på under 12 timer.

(opprinnelse for begrepet er Karl Inge S. aka KIS som gjerne ganger opp varigheten av en fisketur med antall stenger brukt for å virke enda mer ivirig i sin søken etter nye arter...)

Stangtimer : Begrep innført av KIS. En fisktur på 3 timer blir lett til 15 hvis du fisker med 5 stenger.

MC85 gutsing : En enda mer amputert gutsing enn KIS gutsing... dette er det mange vil kalle "en kort tur ut". Maks varighet 4 timer.

(opprinnelse for begrepet MC85 som var ute 4 timer etter ål uten helt å lykkes)

Gutsing : Fisketur etter en spesiell art over flere døgn, resultat i enden er ikke nødvendig men smaker desto bedre jo lenger ute man er. Eksempel på gutsing; Remy ute i 11 døgn i all slags vær etter karpe på over 5 kg.

(opprinnelse for begrepet; No guts, no glory)

OP Karpe : Stor karpe tatt i Norge. Hvor grensen på "stor" går kan vel diskuteres... men minimum 6 kg.

(opprinnelse for begrepet OP Henriksen som har tatt flest karper av denne strl. i år)

ICKE! : Av ordet "ikke" som i benektelse, men sterkere. Omtrent som "ikke" med strek under.

(opprinnelse er fra den smått geniale svenske filmen "Torsk på Tallin" http://hem.passagen.se/mange15/tallin.html ...Begrepet ble gjort kjent i det ganske land av de herrer Grutle og CB, men begrepet er ofte brukt av vestlandsmafian med ThorEH i spissen... [ ;) ]) -endret av ThorEH, da Trym ikke hadde peiling på HVOR uttrykket kom fra-

MAN RYKER IKKE FISK! : En klønete knute som ryker under fight med fisk skal ikke forekomme. Senen kan godt ryke hvorsom helst, bare ikke i knuten, når dette da skjer alikevel brukes begrepet som et tegn på klønete/amatørmessig oppførsel. (opprinnelse er filmen "Tørrfluelandet 1 & 2" og doktoren, mest kjente scene er kanskje da dette skjer i det han får en trailer på kroken i bakslengen)

Gattslaget: uvanlig men effektiv avlivningsmetode for havål.Bare å lappe til fisken over gattet. (opprinnelse for begrepet er igjen cb...tror ikke det skal dveles noe ved hvordan man fant frem til denne avliningsmetoden)

Tommelgrepet: Et grep hvor man putter tommelen i munnen på fisken og holder den opp for fotografering når man er alene. Fisk som holdes slik bør vel helst ikke være blandt de største. Mye brukt på abbor, lite brukt på gjedde.

(opprinnelse ukjent)

Kaste korken : Man forplikter seg til å tømme innholdet når man åpner flasken, og flasken innholder edlere vare. Dette kalles også gørfylla av noen. Gir heder og ære i de fleste kretser.

(opprinnelse ukjent, men kjent kork kaster er Lak i Frankrike på karpetur)

Gør: Ord for forsterking av etterfølgende ord. Eks.:"gørblanking" = skikkelig ingen fisk på land. Kan brukes i de fleste sammenhenger, bla ble det brukt om bilen til Charlie som brukte tre bilbatterier på vei hjem fra Frankrike. Gir på en måte litt ekstra scwung blir ikke forbundet med noe udelt postitivt. (Opprinnelig er vel uttrykket utviklet i miljøer hvor satandyrking og ofring av lam står høyt på listen, innført til Norge av svenske språkimperalister og adoptert inn her gjennom Lho. Dette er den opprinnelsen jeg velger å forholde meg til selvom dette benyttes i utkanstrøk som Østfold og Hedemark og andre steder der gen-poolen begynner å bli grunn..)

Blanke-Eirik : Et klenge navn på Eirik over lang periode som han nå har gjort til skamme. Alikevel tas det med her da det ikke skal mer til enn èn blanke tur for Eirik før det blir mumlet om dette begrepet igjen.

(opprinnelse er Eirik som klarte å blanke i samme hva slags vann han puttet kroken i.)

Artsfrik : "tullinger" som farter rundt med mikrokroker og fisker etter alt som rører seg uansett størrelse. Jo mindre art, desto mer spennende er det. Særlig utbredt på vestlandet der det stort sett ikke er så mye å ta seg til uansett. Fiske eller "gjete" sauer...

(opprinnelse ukjent)

Småflekkatangrunkare : Et annet ord på Småflekket rødhai - Scyliorhinus canicula, begrepet kommer til sin rett når man er som mest misunnelig på en annes fisker fangst av denne arten.

(opprinnelse Lho som gikk fra lomre-helt til grønn av misunnelse over Erlends bi-fangst i Langesund)

jeg-håper-ikke-det! : Uttales nærmest som et sukk, men

veldig raskt, rett etter at det er gjort tilslag under surf-fiske og

fiskekompisen spør om den som nappet sitter og du frykter at det er en

Trymtorsk i andre enden. (opprinnelse for begrepet er Erlend

som ofte uttaler dette mens han lurer opp en Trymtorsk og

vipper den kjapt uti vannet igjen med ryggen til for så å nekte for at

han fikk noe)

å ta en Gabrielsen : Et tilslag ved fluefiske som også kan brukes ved andre former for fiske.

Tilslaget utføres slik:

Før det biter; holde stanga pekende mot fisken og holde fast i snøret oppe ved nederste stangring. Samtidig er du litt foroverbøyd og passer på at du har god plass bak deg. Og selvfølgelig ikke noe slakk i snøret.

Når det biter røsker du til alt du greier med stanga og drar til av all kraft i snøret, samtidig som du hiver deg bakover mens du skriker og hyler. (opprinnelse for begrepet er Gabrielsen - en allround fisker)

HjerneDødmanns knapp : innrettning som skal stoppe båtmotoren i tilfelle føreren faller overbord. Begrepet fikk en helt ny mening etter at Blydonkern ved starten på en trollingtur IKKE fikk motoren sin til å starte. Det tok en drøy time med filing på startmotoren banning og sverting, hytting med knyttnever til alt og alle samt to nesten tomme startbatterier og en boks startgass.

Hjelpen fra SU i tlf besto ikke noe annet enn "bare for å spørre dumt...har du dødmanns greia på?"

Det ble stille lenge før svaret var:"ringer etterpå"

(takk til Thile)

Å ta en Hunter : Betyr å finne fiskerelaterte nyheter i aviser e.l for så å legge linken ut på forumet.

(Begrepet ble første gang brukt av Laksefiskeren.)

Dette har blitt noe begrenset nå, da Hunter legger nyheter rett ut på hovedsidene.

Mongo-Ståle : StåleG som tidvis (faktisk bemerkelsesverdig ofte) er uheldig med ansiktsuttrykket ved posering med fisk bilder. Hvem som først kom med begrepet er det litt usikkerhet rundt, men det er såpass godt innarbeidet at StåleG selv har beskrevet fenomenet på sin blogg : http://spaces.msn.com/members/marintmangfold/ under "Åletur med ufint besøk!"

Trym-farger : Rosa og andre pastellfarger på fiskeutstyr som vanligvis kommer i svart eller andre dempede farger.

Oppfinneren av begrepet er Avkroken som tar inn og selger fiskeutstyr til de med litt sære fetisjer. (her nevnes ingen navn, men Trym er vel et tips... ojsann... ingen navn nei.. *kremt*)

Gølve : å gi noen såpass med juling at de ligger flatt ut etterpå. Opprinnelse for begrepet er noe difust. Selv hørte jeg det første gang på et av Oslo's utesteder litt sent på kvelden med armen min rundt noe som viste seg å være kjæresten til han som brukte uttrykket. Her inne er det vel mest brukt av KIS som har en tendens til å ville utfolde seg voldelig når ting ikke går hans vei.

Nonstoppfisk : Bekkerøye, uklar opprinnelse men dog et begrep som er godt innarbeidet i meitemiljøet og akseptert av fettfinne fantastene.

En kjapp oversikt over begreper som til tider blir brukt på disse sidene uten at det er her de har oppstått:

Nrek : Norgesrekord. Oversikt over disse finnes her

PM: personlig melding

HA: havabbor

SØ: sjøørret

MAO : med andre ord

FYI : for you information

IM(H)O : in my (humble) opinion

AFAIK : as far as I know.

LOL : ler og ler (evt Laughting out loud)

OMG : oh my god

ROFL : Roll On Floor Laughing

LMAO : Laughing My Ass Of

FAQ : Frequently Asked Questions, (vi har en slik oppe til høyre i menyen...)

btw: by the way

Kom gjerne med flere begreper dere kommer på i denne tråden, så legger jeg de inn i oversikten fortløpende..

[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 3 months later...

Gjeidd - Brukt foraktelig av befolkningen i Nord Norge om all "torsk" under 5 kilo. Overgås bare av den enda mer foraktelige taregjedden. Kun "Juletorsk" er lavere på skalaen.

Kommer til å bruke det utrykket en del, så greit å forklare det med en gang.

Propell - Ørret under 200-300 gram. Bare se på en sånn mens du sveiver den inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hehe..

Du glømt det urnorske;

Kattfesk!

Generell betegnelse på fjordtorsk tatt i måneder uten ""r""...

Og blandt enkelte benevnelsen på all fjordtorsk...Bare type "havtorsk" er egnet menneskemat..

Gjeidd - Brukt foraktelig av befolkningen i Nord Norge om all "torsk" under 5 kilo. Overgås bare av den enda mer foraktelige taregjedden. Kun "Juletorsk" er lavere på skalaen.

Kommer til å bruke det utrykket en del, så greit å forklare det med en gang.

Propell - Ørret under 200-300 gram. Bare se på en sånn mens du sveiver den inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 4 weeks later...

To ting jeg lurte lenge på før jeg fant ut hva det var her inne: "Specimen" og "conger"... -> Men NÅ vet jeg hva det betyr;) Kanskje greit å henvise til denne og evnt. andre oppklarende lenker med jevne mellomrom. Stammespråket har en tendens til å ta overhånd enkelte ganger, å det er ikke like morsomt for nye medlemmer som prøver å bli en del av stammen... :lol:

Noen som har vurdert ritualer forresten? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beten brukes vel stort sett om jerkbaits gjør det ikke? På norsk da mener jeg, begrpet er vel svensk og da innebfatter det vel sluker mm også... ???

"beten" innbefatter alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok bare den ene som gir lykke og fromme på havet... Eller kanskje selvhaill og fungere for samme hva slags haill en evt måtte få her blir resultatet stort sett det samme på vannet. Kanskje en må gifte seg for at det skal fungere

"HAILL: Et nordnorskt uttrykk fra gammelt av, der mannen hadde sin siste natt med kona før han la ut på fiske, noe som skulle bringe fiskelykke og stor fangst. Men uttrykket "har du fått dæ haill" er høyst aktuelt også i dag."

Kilde

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 4 months later...
  • 1 year later...

Jeg ser Hooked har hentet opp min og CBs gamle artikkel på forsiden igjen (http://www.hooked.no/index.php?option=com_content&view=article&catid=22%3Anews&id=62689%3Afiskerens-ordliste&Itemid=301) så da er det vel på sin plass å bumpe også denne noe mer interne ordlisten fra forumet så langt tilbake som 2005...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.