Gå til innhold
Fiskersiden

Karpedress/fiskedress?


Jørgen
 Share

Recommended Posts

Hvorfor heldress? Er det ikke bedre med skallbukse og skalljakke, da kan du enklere justere mellom varme og kalde dager ved å veksle hva du har under. F.eks Norrøna har godt utvalg i pustende jakker og bukser. Jeg har pustende/vanntett bukse og jakke som jeg bruker omtrent når på året det skulle være. Jeg varierer bare bruk av/fravær av tøy under. Superundertøy, fleece osv på kalde dager - omtrent ikke noe på varme. (Bare et spm (og forslag))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må det være vantett og pustende? sitter man ikke mest i ro under dette fisket? Min erfaring er at du ikke får noenting som er vanntett nok og pustende nok. Har prøvd endel forskjellig, både merker og stoff, og min erfaring er at man sjelden er 100% nøgd, ihvertfall ikke i lengden. I skikkelig regnvær, slik vi har her både titt og ofte, er det kun tjukt, godt regntøy som duger. Goretex og lignende holder ikke hva de lover, Det er midt i blinken for turer i lett regn og vind, men skal du sitte lenge stille på land eller i en båt er tjukt oljehyre det eneste man kan stole på. Og når man sitter stille har man heller ikke behov for at tøyet er pustende, da det er begrenset hvor mye man svetter da. Mulig jeg er helt på viddene i forhold til hva slags behov du har, men dette er da mine erfaringer.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Oz

Goretex og lignende holder ikke hva de lover, Det er midt i blinken for turer i lett regn og vind, men skal du sitte lenge stille på land eller i en båt er tjukt oljehyre det eneste man kan stole på.

Ikke fordi jeg er ute etter å finne noen karpedress, men jeg blir veldig nyskjerrig på den uttalelsen der. Gore-Tex er et stoff, og det er mye hvordan der blir sydd sammen som gir kvaliteten på plagget. Og selvfølgelig antall lag... Uansett, så er jeg veldig uenig med deg i at det kun duger for turer i lett regn osv. Jeg har en mistanke om at du bare har kledd deg feil, slik bekledning er et skall og det er det man har under som veldig mye avgjør hvor konfortabelt det er.. Min erfaring er i hvert fall at Gore-Tex er noe av det ypperste du finner som skallbekledning i dag. Jeg har tidligere benyttet klær bl.a. laget av Lowe Alpine (Tripple Point), og må si min nye Gore-Tex utrustning overgår den på alle måter.

Ellers så fikser vel billige klær egentlig det meste, men skal du ha noe som holder igjen det mere ekstreme så gå for de kjente merkene...

Hva er forøvrig "tjukt oljehyre"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en todelt fiskedress fra Vangen som jeg er kjempefornøyd med. Spesiallaget for fiske. Støtter Espen i at det er kjekt å kunne kle seg opp og ned etter temeperaturen. Kjøp deg et skikkelig undertøysett (Feks brynje Arctic) så kan dressen brukes både til varmt og kaldt fiske. Slate har noen fine dresser også. Min Vangendress har fikset alt fra yr til slagrein uten at jeg har blitt våt. Den puster også helt OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av terje

sitat:Opprinnelig postet av Oz

Goretex og lignende holder ikke hva de lover, Det er midt i blinken for turer i lett regn og vind, men skal du sitte lenge stille på land eller i en båt er tjukt oljehyre det eneste man kan stole på.

Ikke fordi jeg er ute etter å finne noen karpedress, men jeg blir veldig nyskjerrig på den uttalelsen der. Gore-Tex er et stoff, og det er mye hvordan der blir sydd sammen som gir kvaliteten på plagget. Og selvfølgelig antall lag... Uansett, så er jeg veldig uenig med deg i at det kun duger for turer i lett regn osv. Jeg har en mistanke om at du bare har kledd deg feil, slik bekledning er et skall og det er det man har under som veldig mye avgjør hvor konfortabelt det er.. Min erfaring er i hvert fall at Gore-Tex er noe av det ypperste du finner som skallbekledning i dag. Jeg har tidligere benyttet klær bl.a. laget av Lowe Alpine (Tripple Point), og må si min nye Gore-Tex utrustning overgår den på alle måter.

Ellers så fikser vel billige klær egentlig det meste, men skal du ha noe som holder igjen det mere ekstreme så gå for de kjente merkene...

Hva er forøvrig "tjukt oljehyre"?

Hehe. "Tjukt oljehyre" er regntøy. skikkelig regntøy, sånn oransje som vegvesenet bruker, feks. Må jo selvfølgelig ikke være oransje da... Jeg har brukt ulike typer goretex på turer i 10 år nå, og kun gått for de kjente merkene. Norrøna, Arc`teryx++. Min erfaring er helt klart at disse i lengden ikke klarer å holde det de lover. Og jeg vet at det er snakk om skallbekledning, og jo jeg har kledd meg riktig. Stoffet er genialt til sitt bruk, men skal man sitte dønn stille og vente på en fisk i timesvis i regnvær, er det å tro på julenissen å tro at man ikke blir våt.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:hohohoho.. nei nei, den han refferer til der oppe... men jørgen, go for it!!! Awesome hohoho gråte hohoho gråte gråte, ler au au..

Kan vel være enig i at den ser litt mongo ut Remy, lol [ :D ] Men nå er ikke jeg ute etter å imponere damene når jeg sitter alene i skauen i styrtregn, må ha ting som funker da vettu.

Godt eksempel på hva jeg mener Gabrielsen, kan jo ikke bli tatt bilde av i de dressene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Like greit å konvertere til Sweet med en gang, Jørgen og støtte norsk design: http://sweet.no/technical_crusader_flight.htm

Og den var jo bare helt rå!

Vel, det er vel en av de mest gjennomtenkte tekniske bekledningene som er laget. Den er riktignok ikke spesialsydd for karpefiskere, snarere snøsportutøvere. Vi anbefale en rask runde på den andre bekledningen på den siten også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.