Gå til innhold
Fiskersiden

valg av stang til en ambassadeur 7000


JanPetter
 Share

Recommended Posts

Hei alle sportsfiskere.

Etter å ha overhalt snella mi, så tenkte eg å begynn eå bruke den litt igjen.

dei siste åra har eg kun fiska med flue, men det var kjekt å holde ambassadeuren i handa igjen, mange gode minner der.... kjøpe den for føste seriøse sommerjobblønna mi for 17 år siden....

dei siste åra er det min far som har brukt snella til dorging av laks og sjøørret på vestlandet. då har han brukt den 6 fot's 20 lb stanga mi, som eg kjøpte til pilking og lett havfiske.

før den stanga så blei eg lurt av en forbanna sjarlatan som solgte meg ei 10 fot's abu haspelstang med toppaksjon 15 -50 gram.

"denne er kjempegod til en ambassadør" ja den passa veldig, NOT.[} :P ]

NO er det jo salg mange plasser, og eg har sett på ei

Berkley lightning IM6 LRC 100 15-55 gram 10 fot.

Er det noken som har kjennskap til denne stanga, om dette er gode greier? eller bare ræl.. den har jo en veldig ok pris.

denne stanga skal brukes til de tyngre slukene i sjø og om eg skulle finne på å ta en tur i ei lakseelv.....

eg har en shimano aero gt 4000 som eg kan bruke på haspelstanga, samt en aero gt 1000 som eg bruker til de letteste slukene..

alle råd mottas med takk,

Jan Petter, som ikkje bare skal fiske med fluge, men fiske med det som er best til en kvar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, imponert over å få det så seint på kveld...

eg tenker å bruke stanga til fiske fra land på svaberg osv, og fra båt, eg ser litt på transportlengde og.

eg har fiska litt med ei 12 fot 20 -80g stang, dog ikkje av nyeste og tynneste sort, det går jo heilt greit å bruke ei slik stang, eg er jo ikkje av dei minste gutta i klassen,[ :P ] så strengt tatt burde det jo ikkje være noke problem å fiske med ei 13 fot stang. Er det praktisk og nødvendig? ka er fordeler og bakdeler her?

Eg trudde at kraft * arm var ett moment her, og til lenger stang dess meir må eg ta i for å holde igjen fisken....

siden fisken får en 30 % lenger arm å dra i, så må jo eg bruke mykje meir kraft på håndtaket, dette var i alle fall teorien på ingeniørstudiet, og som eg har prøvd ut i praksis ved skifting av hjul på traktor og lastebil...

eller er eg heilt på bærtur her?[?]

men om dåkke som har drevet med fiske med slikt utstyr dei siste åra, og fulgt med i utviklinga, seier at dette ikkje er noke problem så er eg absolutt åpen for forslag.

har nok utstyr som eg ikkje bruker/har lånt vekk til lille-broren min [8D]

eg har ei 13 fot 15-40 stang som eg bruker til sjøørret sammen med ei haspelsnelle, og det fungerer veldig bra, men denne er alt for slaskete til å bruke med 40/60 gram stingsild.

som dåkke ser så er eg veldig i villrede, og eg som hadde bestemt meg for 10 fot, men eg har og lært å lytte til folk med førstehånds kunnskap og erfaring.

Jan Petter, som beklager om dette blei usammenhengende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Petter.. nok av "nattarbeidere" her..hehe

Hvis dine ingeniørkunskaper tilsier at du må bruke mere kraft er det ikke i samsvar med mine egne erfaringer, hverken i fiske eller når jeg bytter dekk.. en forlenger på pipenøkkelskralla gjør at jeg får mere kraft på muttern enn uten..! [ :P ]

Jeg tenker mere på kastlengder som som oftest blir lengre med lengre stang - ikke alltid, det kommer an på spensten i stanga og da.

Fraktmessig er jo kortere stang en fordel, men hvis du finner en lang stang som er tredelt er jo den "biffen" løst.

Lang stang er ikke å foretrekke i båt, da landing av fisk (gjerne i hov eller klepp) blir betydelig vanskeligere å utføre - særlig hvis du fisker alene.

En såpass tung snelle som en Amb 7000 vil føles mere avstemt med ei lengre stang enn en kort en.

Etter en stund vil du nok finne ut av Amb 7000 blir i tyngste laget og gå og fiske en hel dag med - jeg bruker 6500-størrelser (for det meste) nettopp pga vekt og litt økte kastlengder.

Dette er bare mine synspukter og det er sikkert noen som har andre - men da får du belyst det hele på en bedre måte. [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

eg tenkte jo slik at eg i min ende er "mutteren", og det er fisken som drar i enden av skralla, siden eg er det "faste punkt".

enden snøret kjeme ut av stanga, er jo ikkje ett fast punkt.

Og derfor trudde eg det ville være eg som måtte bruke meir kraft, ikkje fisken.

men her kommer jo evnen til å oppta energi inn i bildet, noke ei 13 fot stang vil gjere bedre enn ei 10 fot.

tenker jo på at dei som fikser på store djup og med tunge pilker bruker korte kraftige stenger.

og en 100 grams sluk er jo mykje lettere å pilke opp og ned med ei stang på 5 fot enn med ei på 10...

Eg er heilt enig med deg at 7000 snella er i tyngste laget, men den var jo kjøpt, då eg var 15, og då kunne ikkje snellene bli store nok og ha nok snørekapasitet.....

dette åpner jo for å kjøpe ei ny snelle.... en 6000 classic uten noke som helst fixfakseri...

om den er av samme kvalitet som 7000 snella frå 88 så har eg snelle veldig lenge....

her er åpenbart plusser og minuser,

strengt tatt så skulle en vel kjøpt ei 10 og ei 13 fot,

problemet er vel at ei 3 delt 13 fot stang er vesentlig dyrere enn ei 2 delt 10 fot...

eg har åpenbart noke å tenke på her...

men det er jo en stor del av det å kjøpe fiskeutstyr, gleda med å spikulere og filosofere....

Jan Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen, det der opplyste meg. Eg trudde nemlig at eg måtte opp på IM7 select stengene til nærmere 2000 for å få 12-13 fot i tredelt...

eg får ta en tur rundt i butikkene her i oslo og sjå om dei har 10 og 12-13 foterene inne, så får eg holde på og kose med begge, og sjå hvilken som faller mest i smak....

tusen takk for svar så langt, og om andre har noke meir å tillegge, så "feel free"

Jan Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysikken fra ingeniørstudiet sitter nok fortsatt Jan Petter. Fisken blir sterkere jo lengre stang du har, forskjellen på å kjøre fisk på 10' sluk stang og 15' fluestang er enorm.

Bruker selv mest 6000 størrelse sneller og 10 fot stenger. For en 7000 kan ei forholdsvis kraftig 11' være et bra alternativ, men nå har du jo handlet. Stanga du har kjøpt er i hvertfall ideell når du går lei av 7000 og kjøper ei mindre snelle[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker en Berkley Lightning rod 10' 15-55 med en 6600CL dette er en kombinasjon jeg syns er genial både til Gjeddefiske og Laksefiske.. mange her på forumet mener jo sterkt at man må ha telefonstolper til å fiske laks med da, men jeg har aldri sett problemet. Berkley har knallgode stenger og den Lightningrod serien er utrolig etter min mening, har en 9' 5-30 gram også forresten men MVP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.