Gå til innhold
Fiskersiden

Utsetting av karpefisk...


kevin
 Share

Recommended Posts

Hei,

At det selges karpe-fisk av alle sorter i akvariebuttikker her i landet (og forsjellige typer hagedamer osv) tyder jo på at det er lov å "utsette" karpefisk i en hagedam på privat eiendom.

Finns det regler rundt hvor stor en "hagedam" på privat eiendom kan være?

Er ikke en måte å unngå problemer med reglene rundt å sette ut karpefisk å grave seg et "stort" hagedam på egen eiendom og sette ut karpefisk?

Just wondering...

Kevin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

1. Det er ikke forbudt å sette ut fisk i egen hagedam

2. reglene for hvor stor hagedammen kan være, har med utbygningsgraden på tomten din å gjøre.

Plan og Bygningsetaten skal uansett ha beskjed, enten i form av foenklet, eller vanlig byggemelding.

3. Du har misforstått poenget med å sette ut Karpe (ikke karpefisk). Karpe er en naturlig art i norsk fauna de siste 200 år (hvis ikke mer), at fisken skal kunne bli satt ut på lik linje med ørret er derfor et sterkt ønske. Å sitte å fiske i egen hagedam er da fullstendig uinteresant. Like uinteressant som å fiske ørret i sitt eget akvarium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Eg er ikke oppdatert/involvert i denne debatten om utsetting av karpe og karpefisk i Norge og har derfor blitt litt misforstått litt - min feil [ :) ]

Men:

"Å sitte å fiske i egen hagedam er da fullstendig uinteresant. Like uinteressant som å fiske ørret i sitt eget akvarium".

Eg mener et "stort" hagedam. En hagedam på et eller flere mål, beplantet med vann lillier osv smek fult av fine karpe og suter hadde overhodet ikke vært kjedleig å eide eller å fiske i, eller [ :) ]?

Hvor går grensen fra hagedam, til nautrulig dam til et vann? kriteria osv? Kva hvis jeg kjøpte et småbruk som hadde et lite vann (uten fisk i) eller noe sånnt? Hadde jeg fått lov til å deifnerte dammen min som hagedam og satt ut hvilken som helst karpefisk? kan hviklen som helst vann som ikke inholder vill fisk defineres som en hagedam så lenge som det stå på privat eiendom? Skjønner dere hva jeg mener?

For å si det rett ut, jeg vudere å kjøpe meg et småbruk eller noe lignende i framtiden hvis den har muligheten til å grave et "hagedam" på den slik at jeg kan sette ut hva jeg vil!

At politikken om utsetting av karpe annerledes enn ørreten er jo forferdelig - men det er ikke mitt poeng akkurat her.

Kevin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av AAB

Jeg tror ikke det er lov å holde villfisk i fangenskap? Noen som kan loven rundt dette bedre?

Hvis dette stemmer blir det jo et problem med å ha noe annet enn "akvariefisk" i akvarier og hagedammer.

Suter er jo en villfisk, og den får man jo kjøpt til hagedam. Eller er ikke suter definert som villfisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullsuter, koi, sterlett og gullfisk regnes som damfiskene i tilegg til noen små ulkeliknende kryp.

Alle disse fiskene har selvfølgelig en villstamme i form av suter, karpe, sterlett og sølvkaruss.

det at sterlett lovelig kan settes ut i en hagedam forundrer meg meget, de tre andre derimot finnes allerede viltlevende i flere vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.