Gå til innhold
Fiskersiden

Gjeddetrotting i Drammenselva 21. og 26.8


SMS
 Share

Recommended Posts

For å forklare overskriften med en gang; 3 av 3 gjedder tok da jeg stramma opp løs sene til duppen som drev nedover. Ingen napp under "død drift", 5 napp mens angfisken antakeligvis ble hevet litt opp fra bunnen, som ved trotting. Syntes det var påfallende med 5 napp og 3 fisk når duppen stoppa opp, og null aktivitet under "død drift". De to jeg mista tipper jeg var fordi jeg ikke venta lenge nok, og ikke gjorde hardt nok tilslag til å drive kroken ut av agnfisken og inn i gjedda. Også mulig at det var mindre fillegjedder som bruker lenger tid på svelging av stor agnfisk de to jeg mista.

Noen av de som kan gjeddemeite som har kommentarer til dette?

Søndag 21.6

skuta.jpg

Skuta er nesten klar for sjøsetting, i bakgrunnen min elskede Drammenselva! Satte ut båten ved Mazda/Centralgaragen på Landfalløya for de som måtte være kjent (Litt nedenfor Landfalløybrua på høyde med Gulskogen-senteret).

Påhengsmotoren er fryktelig kranglete etter å ikke ha blitt brukt på over et år, så dorging må gis opp. Har dorga med store wobblere og fiska veldig mye med jigg i dette området, men de fem største gjeddene mine herfra er likevel ikke større enn:

5300 - 18 cm fluorgul Rapala orginal - 2004 (pers inntil disse turene)

5000 - 17 cm Berkley-jigg - 1997

4800 - 18 cm fluorgul Rapala orginal - 2004

3750 - 15 cm gjeddeflue, fluefiska - 2004

3300 - 17 cm Berkley-jigg - 1997

Har drevet veldig lite meite her.

Prøver med glidedupp og justerer stoppknuten så agnfisken går en snau meter over bunnen og driver nedover de områdene jeg har fått fisk før. Får denne gjedda på en 300 grams vederbuk jeg kakka i Vestfossenelva dagen før. (Vestfossenelva renner ut i Drammenselva om noen skulle lure på om jeg brukte agnfisk fra et annet sted).

7160.jpg

7160, 100 cm nøyaktig, og soleklar ny gjeddepers![ :) ]

Bildet over er "skjøta" siden det var vanskelig å få med hele fisken på bilder tatt i gummibåten.

Fredag 26.8

Dro ut på formiddagen etter å ha blanka etter HA med Eirik tidligere på dagen.

Får fort denne på kvartkilos abbor:

7100.jpg

7100 gram, og igjen: meget fornøyd! Ser ikke ut som det er samme fisken, se pigmentmerket på høyresiden av buken.

Etter en tur hjemom med middag bærer det ut igjen og dagens tredje fisketur. Å blåse opp gummibåt tre ganger på en og samme dag er er to ganger mer enn det som egentlig er moro, men god trening er det.

I mangel av abbor, vederbuk, mort eller smågjedde til agn prøver jeg en kvartkilos makrell Eirik fikk under HA-fiske samme morgen. Rundt 2030 er jeg i ferd med å sveive duppen inn for nytt driv, kjenner et skikkelig napp etter knapt en omdreining på snella og slår over bøylen så fort som mulig og venter et halv minutt før jeg smeller til: fisk igjen! Nok en gang er det mer tyngde i stanga enn jeg har vært vant til med gjedde, nedstrøms vind gjør også at jeg driver 200 meter nedover elva, og ytterligere 3-400 meter før jeg får satt gjedde ut igjen (trengte flere minutter før den kom seg så mye at jeg ville slippe den).

7050.jpg

7050, og tredje gjedda på like over 7 kg på tre turer på fiskeren som aldri hadde fått større enn 5300 ila flere hundre timers fiske i dette området tidligere. Tror ikke dette heller er samme gjedde som jeg fikk noen dager før. Takk til Eirik for agnfisk! :-D Og takk til Svein Inge Stangnes for gode tips om plasser! (Hadde fiska på plassene før uten å få slike beist som han har tatt før, men inspirerende å få høre at de finnes!)

Brukte Fox Warrior 3,25 lbs til alle tre gjeddene, og ville ikke brukt lettere utstyr. Ble noen få minutters hard kjøring av alle tre gjeddene til tross for så kraftig utstyr. Har inntrykk av at elvegjedder er svært spreke ift de jeg har fått i skogsvann og Steinsfjorden, second opinions?

Synes det var litt spesielt at alle tre gjeddene var så jevnstore, antar at de er "klassevenninner" som fant ut at denne delen av elva var et bra sted å holde til, alle tre gjeddene ble tatt innenfor en strekning på under 50 meter. Så svære stimer med lauer på opptil minst 50 gram (har fått på 50 gram på flue før her, og 60 gram på meite) tidligere denn fredagen, noen smågjedder lagde voldsomme plask under jakt på disse, men var jo ikke slike jeg var på jakt etter. :)

Konklusjon:

Virker jo som om meite er suverent til større gjedder ift jiggfiske og dorging. Tre gjedder over gamlepersen i samme område på bare tre turer etter å plutselig ha satsa på meite er for drøyt til å være tilfeldigheter. Er selvsagt ingen proff dorger, har bare dorga tradisjonelt, ikke S.U.-stil akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint SMS. Tre supre..men noe slanke...gjedder. Dette viser jo at det fortsatt går en og annen skikkelig gjedde i elva og at det stort sett er manglende innsats, og kanskje litt feil metoder som gjør at det ikke landes flere. Gratulerer med ny pers. Når det gjelder dette med aktivitet på agnfisken så er det helt typisk at gjedda tar når agnfisken beveges litt. Bevegelsen kan være det som får en skeptisk , og ikke så sulten, gjedde til å ta. En annen ting er det at når agnfisken kommer litt opp i vanet blir den lettere å få øye på for en gjedde som står nede ved bunnen. Særlig viss vannet ikke er helt blankt. Litt lenger utpå høsten tenker jeg de gjeddene hadde vært enda et hakk tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om disse ble tatt i Drammen eller NedreEiker kommune? De største iflg. Stangenes er å oppdrive i Nedre Eiker. Du kan derimot sette ut båten rett ved utkanten av Herstrømbukta siden du har "dong-båt". Skal forresten prøve der om ikke så lenge. Har merket meg ut flere steder som jeg har fått tips om. Og på denne tiden er det helt sikkert ikke spesielt mye fiskeoppsyn pga laks. I drammen kommune er det derimot fritt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska i Drammen kommune, send PM om du vil ha nøyaktig plass, så skal jeg forklare så godt som mulig. Stoler ikke på at alle lokale vil behandle gjedde slik jeg synes den fortjener.

Har tidligere sjøsatt skipet ved Herstrømbukta, senest i fjor, kjørte opp og fiska mellom bruene i Nedre Eiker, og ble jaget av lakseoppsynet. Fyren skjønte i det minste at det var gjedde og ikke laks jeg fiska etter med dupp og abbor, men lovet meg at jeg var heldig som traff han og ikke noen andre, som da ville ha konfiskert båt, motor og alt fiskeutstyr pga gyro-smittefare. Jeg kunne skrevet mye stygt om hva jeg mener om måten slikt oppsyn praktiseres på, men nøyer meg med å kommentere at planen aldri var å dra rett til Numedalslågen, Otra, Suldaldslågen, Trøndelag osv for å fiske gjedde der, evt laks fra gummibåt...jada.

Joda, Stangenes hadde visst dratt flest store gjedder i Nedre Eiker kommune, særlig nedenfor Stenset og rundt gamle Mjøndalsbrua. Han nevnte også et par grunner som går utover i elva, fant en slik ekstrem kant selv også sist sommer før jeg ble jaget, det var mellom bruene.

Han nevnte også at han har dratt gjedde på 10+ i sentrum, interesserte kan få nøyaktig plass på PM.

Forresten: takk for tips om å spørre Stangenes, S.U.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.