Gå til innhold
Fiskersiden

Fireline, kjøring, skremmer fisk?


SMS
 Share

Recommended Posts

Har prøvd multifilamentsener sporadisk de siste fire årene, og har gjort litt blandede erfaringer. Ved dorging etter gjedde har jeg både kroket og landet flere enn tidligere, og også fått en annen opplevelse av nappene. Nå kjennes ca halvparten som om wobblere "blir borte" et øyeblikk når gjedda tar bakfra, det var sjeldnere med monofil nylon. Ved fiske etter sjøørret, makrell og senest asp tirsdag morgen (i Dynovika etter å ha lest innlegg fra ThorEH) har jeg kroket flere fisk, men også mistet mistenkelig mange under kjøring. Når man ikke har monofilamentets støtdempende effekt, og kjenner hvert sprell rett i stangtoppen, bør man ta kjøre fisken mer forsiktig? Særlig frustrerende med flere fine fisk som jeg tipper var asp ut fra at de tok på en svært raskt innsveivet lauefarget sildesluk, fikk bare opp en liten tass, men uansett gøy med ny art.

Noen som har erfaringer med at man bør kjøre fisk mer forsiktig (fjæring i håndleddet?), eller har jeg bare vært uheldig hittil?

Det andre spørsmålet går på hvor synlig fireline er for fisk, og bryr de seg? Noen arter som er sky for grå fireline? Hva med farget fireline, har blant annet lest at makrell og sei er var for farget sene. Hvis man har farget fireline, hvor lang fortom av monofilament bør man skjøte på, dvs hvor lang avstand bør man ha mellom agn/kunstagn og fireline? Forventer ingen fasitsvar, men er takknemlig for alle synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en myk stang som demper av multieffekten. Ha også myker brems enn du vanligvis ville brukt. Bruk ellers en liten fortom (2 meter) om du føler at du fremdeles er for hard med fisken.

Selv bruker jeg aldri fortom i ferskvann, men hvis ikke det er veldig klart vann hender det at jeg bruker en liten fortom. I sjø bruker jeg som regel egne mono tackle, og også noen ganger en top shot av mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Agree! Multisene hører kun hjemme på havet. i 99% av alle tilfeller når man fisker på normale distanser

så er man avhengig av å ha litt strekk i sena. Dessuten, multi sene skader fisken ved å være helt stum. Kroksårene

blir større, og på karpefisk (spesiellt pga store skjell) er det ekstra graverende da multisena blir som et barberblad som kan kutte av finner og skjell.

Mono, mono, mono!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker multi på det meste, men ved baitrunner fiske kun mono. Multi ved flytebrød og friline synes jeg gir en ekstra fordel da det flyter. Har aldri opplevd skader på noen av fiskene mine som kan relateres til multi line. Er også helt uenig at kroksårene blir større. I så tilfelle har en fisket med for stram brems og stiv stang og kanskje sløve kroker. Derimot så opplever jeg at krokene sitter mye bedre og oftest i munnviken, da en får satt kroken umiddelbart helt inn.

Som dere sier så passer multi allikevel ikke til alt fiske, og det krever kanskje mer tilpassing på utstyrssiden og på fiskemetodene. Er en vant til å bruke mono over flere tiår så legger en ikke om til multi på en tur. Kjenner flere som fremdels bruker mono eller dacron i havfiskemiljøet, da de ikke klarer å tilpasse fisket sitt til å bruke multi. Dette er individuelt og smak og behag uansett.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig med deg Helge, men det er et men.

Mange også her på forumet kager over at de mister mere fisk med bruk av multi. Dette betyr jo a kroken glipper. Sansynligvis hadde kriken godt feste, men på grunn av hard kjørig, noe som desverre er alt for lett med multi, blir kroken revet ut og etterlater fisken et større sår enn nødvendig i munnen.

Tar man alle forhåndsregler og kjører fisken forsiktig har sikker multi sine fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Min erfaring er at en kjenner flere fisk en før.At en mister flere det har kansje med at en klarer og fange opp det som jeg betegner som slag/lugging på mono.

Tror nok det ligger mye i dette. På havfiske er det jo kun multi og wire som gjelder. Noen bruker vel kanskje stålline ennå også. Men her er seff mono ubrukelig. På det meste annet i sjøen bruker jeg multi.

I ferskvann så har jeg for det meste brukt mono, men ser at det har vært en fordel med multi til gjeddefiske. Har fått bedre krokinger når jeg har agnfisket et stykke fra land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tørre å påstå at det nesten alltid, i hvert fall for den litt drevne fisker, vil være best å bruke multifilament.

Stort sett bare ved fiske med agn nært land, der det er veldig steinete bunn som sliter på snøret, ved harving med vanlig haspelutstyr og kasting med kjempelette agn som mormyskaer (ja, de går an å kaste noen meter ut) og slikt vil det være best med mono.

Til slukfiske (og spesielt jiggfiske) på litt lengre avstand enn 10-20 meter, i sterk vind eller strøm som lager "buer" på snøret under fiskingen, har multifilamentsnøret absolutt sine fordeler. Spesielt når du fisker med slike agn og etter slik fisk at du bruker tynt snøre.

Det å bruke multifilament helt fram til sluken vil nok gi færre fisk, selv om det tydeligvis er delte meninger om det her på forumet. En fortom på minst en meter, helst 2-3meter, anbefales. Passende fortom til 0.12 fireline er 0,20 - 0,25mm mono.

Ellers har nok Richard en poeng i det at mange av de fiskene man mister på Fireline ville man ikke en gang ha fått på med mono.

Har fått flere store laks på både mono og multi, og kampen blir mye mer ”brutal” med multisnøre, men man mister ikke nødvendigvis flere da laksene som oftest er svært godt kroket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Anser meg selv som relativt dreven ;-), og jeg er uenig at det er best å bruke multisnøre. I de situasjonen hvor man er avhengig av å ha "dødt" snøre, så vil det ha fordeler (ref havfiske, gjeddefiske, lang distansefiske). Å bruke multisnøre på nær distanse, eller etter arter som ikke har beinplater i munnen, så vil et mono snøre være å foretrekke. Man trenger litt strekk i snøre, både under tilslag og fight (spesiellt nærme land)stangens aksjon er gjerne ikke nok. Avslutningsvis så blir tynt multisnøre som et barberblad under press, med de farene det kan medføre for fisk som gjerne vrir og vender på seg under fighten. Har sett flere skrekk-eksempler på bla suter som har fått kappet av finne og dype kjøttsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet du nevner med skadet fisk løses langt på vei med 1-2 meters mono-fortom? Men nå er det vel ikke akkurat til "stillestående" meitefiske multi har sin store styrke. Det er som nevnt ved slukfiske og fiske i rennende vann.

Det er heller ikke bare ved "langdistansefiske" man har fordeler av muliti. Hvis man f.eks fisker med lett jigg etter abbor med kast på opptil 10-15 meter vil det selvfølgelig gå bra med mono, men du vil merke mye mer av det som skjer i andre enden av snøret med multi. Det kan selvsagt føre til at du gjør tilslag altfor tidlig, men det har noe med å være litt dreven å gjøre. Og under slukfiske følger ofte fisken etter sluken og skyver vann foran seg eller noe slikt slik at du i hvert fall merker at noe skjer, og du kan reagere med å øke hastigheten eller rykke litt for å gi den ekstra piffen som får fisken til å ta. Med mono ville du ikke hatt nubbsjans til å merke at du hadde noe etter en gang.

Kan heller ikke skjønne hvorfor det skal være en fordel med mye strekk i snøret når man skal gi tilslag. Man får dessuten mye mer kontrollerte tilslag, og du ikke behøver ikke å rappe til så hardt med multi. Og når det gjelder kjøring av fisk, så synes ikke jeg at jeg mister så mye akkurat (heller tvert imot), og jeg bruker fireline til nesten alt slukfiske unntatt laks i Hellefossen der det er forbudt med multi.

Kan ellers berolige deg med at til fiske etter karpefisk som suter og karuss (og nå kanskje også karpe) bruker jeg mono, hovedsaklig fordi det i meitemiljøet er stor frykt for å skade fisken (som du nevner), og da respekterer jeg det. Fisker også ofte på kort hold etter karuss og suter, noe som favoriserer mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at før multisene ble forbudt i Frankrike, var store deler av karpebestandeni enkelte vann skadet, og da spesielt i øye og finner.

Disse skadene var ikke pene å se på. Og det er ikke bare under fight skadene skjer, men mye fisk svømmer på sena (gjelder kun bunnmeite) og skader seg ved at sena skjerer seg inn i fisken.

Dette innlegget er egentlig bare beregnet på meitefiskere.

Jeg er også helt inneforståt med at multi har mange fordeler uder sjø- og havfiske. Til dels også ved flytebrødfiske i strømmende vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Har sett flere skrekk-eksempler på bla suter som har fått kappet av finne og dype kjøttsår.

Høres ikke bra ut. Men jeg påstår igjen at for å få multi til å skjære og kappe slik som dette så er det omtrent hook and hold. Og hvis det er slik at enkelte bruker multi, nettopp for å bråstoppe suter, karpe når de raser mot vegetasjonen så kan jeg se for meg at slikt skjer. Det tar jeg sterkt avstand for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

Multisene burde være totalforbudt i alle lakselver. Idioti å bruke 0,20 multi til fiske med mark og bly i elva.[} :) ] Tåler ikke samme slitasje som 0,40 + nylon. Ved bånnfast kan sena ryke 10 meter fra kroken. Lang nedbrytningstid i tillegg.

Kjempebra eksempel. Du blir nok snart en karpemeiter[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

Multisene burde være totalforbudt i alle lakselver. Idioti å bruke 0,20 multi til fiske med mark og bly i elva.[} :) ] Tåler ikke samme slitasje som 0,40 + nylon. Ved bånnfast kan sena ryke 10 meter fra kroken. Lang nedbrytningstid i tillegg.

Kan forsåvidt være enig med deg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

Multisene burde være totalforbudt i alle lakselver. Idioti å bruke 0,20 multi til fiske med mark og bly i elva.[} :) ] Tåler ikke samme slitasje som 0,40 + nylon. Ved bånnfast kan sena ryke 10 meter fra kroken. Lang nedbrytningstid i tillegg.

Kjempebra eksempel. Du blir nok snart en karpemeiter[ :) ]

Ser ikke bort i fra det. Skal flytte, blir snart omringet av hvitfisk-vann. Problemet er kunnskapen om dette fisket, skjønner jo ikke halvparten av hva dere prater om (eks. swimfeeder, quiwertip og andre sikkert veldige nyttige greier)[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Multisene burde være totalforbudt i alle lakselver. Idioti å bruke 0,20 multi til fiske med mark og bly i elva. Tåler ikke samme slitasje som 0,40 + nylon. Ved bånnfast kan sena ryke 10 meter fra kroken. Lang nedbrytningstid i tillegg."

Noe av grunnen til at det forbudt i Hellefossen er vel akkurat dette. Men det er ofte de samme (amatørene) som sliter av 10 meter snøre om gangen. Har fisket mye med fireline og mark i f.eks Drammenselva (det er lov lenger oppe, og vart tillatt en periode i Hellefoss), og det sliter alltid der det skal når jeg har i bånn, nemlig i knuten til søkket eller knuten til kroken, en sjelden gang i knuten til oterhvirvelen.

Lang nedbrtytningstid er imidlertid er godt argument, så jeg støtter forbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Er vel ikke verre enn å konstruere et takkel som både tåler slitasje OG ryker på de rette stedene. Med mono i forskjellige bruddstyrker som fortom og FL som hovedsene er ikke dette noe problem, i alle fall ikke i større elver.

Det hjelper ikke det hvis multisenen har blitt svekket etter sliping mot steiner o.l.

Har mistet storlaks i Kjærrafossen etter at laksen har svømt under en multisene som sperret elva. Ble for mye å holde styr på stang, brems og samtidig få kappet FLsena[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips om bruk av fireline o.l. Kommer til å bruke fireline til gjedde, sjø/havfiske og i spesielle tilfeller hvor det må kastes langt for å få fisk fra nå av. På asp-turen min i Dynovika tirsdag morgen klarte jeg "prestasjonen" å feilkroke to halvannen kilos brasmer i ryggfinnen med sildesluk og fireline. Har klart dette før også ved fiske etter gjedde, men ikke to ganger på under en time på samme sted. Hadde ikke trodd det skulle være noen fare for dette siden jeg fiska så tett oppunder overflaten som mulig. Monosene på slike steder fra nå av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Er vel ikke verre enn å konstruere et takkel som både tåler slitasje OG ryker på de rette stedene. Med mono i forskjellige bruddstyrker som fortom og FL som hovedsene er ikke dette noe problem, i alle fall ikke i større elver.

Det hjelper ikke det hvis multisenen har blitt svekket etter sliping mot steiner o.l.

Har mistet storlaks i Kjærrafossen etter at laksen har svømt under en multisene som sperret elva. Ble for mye å holde styr på stang, brems og samtidig få kappet FLsena[ :) ]

I kjærrafossen er det minimum senetykkelse 40mm, og hvem fisker med 40mm fireline?Og hvor mye skjærer i såfall denne?[ :) ]

Lurer forresten på hva dere andre bruker(knute) når dere skjøter mono og multi?Jeg er livredd for at ikke knuten skal holde.[xx(]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har dårlig erfaring med fireline. Brukte å få endel fisk, men fikk meg ny stang med grå fireline 0,18 for 3 år siden, da syntes jeg at jeg fikk mindre. Tok i bruk gamle stanga med maxima sene, og dumpet plutselig opp i skikkelig bett. Beit på annethvert kast. Jeg tok da opp fireline stanga, satte på samma sluk og kastet i vei. Ikke ett napp. Skal sies at da jeg ga opp den etter 5-10 min, fikk jeg bare ett napp til på den andre stanga med maxima sene.

Men var på fjelltur i fjord, og brukte ikke fireline, men det gjorde de jeg reiste sammen med. Han ene fikk kun 1 liten fisk, han andre vesentlig dårligere enn han pleier. Det slang en brukbar og et par små, mens jeg med maxima knapt har hatt bedre bett, store fine fisker, og vi hadde stort sett samme sluker tilgjengelig. Jeg bruker derfor nå knapt multi i sjøen engang, og har begynnt å få like mye fisk som jeg pleide før året jeg fikk fireline.

Dette året brukte ingen av oss multif. på fjell turen, og vi fikk alle meget bra med fisk. Skal sies at dette gjelder ørret. Til gjedde bruker jeg gjerne fireline.

Men interessant å vite om andre har noen annen erfaring. Noen farger på snøre som fungerer, ikke fungerer ?

Jeg gikk tilbake til snøret jeg har hatt minst problemer med tidligere, og fisker ikke ofte nok til å ha lyst til å eksperimentere med forskjellige liner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.