Gå til innhold
Fiskersiden

Ekstremsnøre


JanM
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

sitat:Opprinnelig postet av JanM

sitat:Opprinnelig postet av JanM

sitat:Opprinnelig postet av Gone_Fishing

Når det gjelder XXD postet Sven Kalmar dette på fluefiske.net forumet:

sitat:Hei..skal bare informere om at NU kan konkuranse utgaven av XXD (#5#6#7) bestilles fra den lokale forhandler via BIOS/Vidar Paulsen....mvh sk

Akkurat. Da skal jeg se hvor mye totalen kommer på jeg, fra USA, så skal jeg informere om det.

Jan.

Kr. 433,-.

Mvh. Jan.

Ja det var billig Jan!

Kan du si litt om hvordan det føles å kaste med, går det langt, går det greit fikk du det du forventa? treningsnøre eller kan det brukes til fiske åpent vann? Hvor mye må man ha ute for å kunne "skyte"?

Skal ta det jeg, må bare få pakka det ut av esken først [ :D ]

Det er forøvrig 36,6 meter langt nøyaktig.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

[ :D ][ :o ]Ok skjønner!

Er ganske ivrig etter å høre din dom over snøret.

Denne lange klumpens profil forlanger noen meter ute før den tar til å skyte ordentlig, men da går det unna også. Vi skal huske på at det er et flytesnøre i tillegg.

Snøret er jo skapt for å kunne holde meter i lufta, og det gjør du med letthet. Men... dette er ikke et snøre for hastverkere og folk med harde og ukontrollerte bevegelser i avlevering (ingen snører liker forsåvidt det, men ihvertfall ikke dette). Snøret er jo også skapt for å nettopp gi deg bedre kontroll, men det forlanger også kontroll for å fungere som det er tiltenkt, hvis dere skjønner hva jeg mener. Med god fart i snøret og ikke minst "korrekt" stopp i siste baksleng, tillat deg å være tåååålmodig, vent og vent og vent... rolig drifting, et lett overslag, spenn opp, myk og bestemt i avtrekkern, disiplin i linjen, og forholdsvis høy avlevering, så...

I sum kan stikkordene være; behold roen, avvent, og behold linjen.

Greit vintersnøre også.

Ja, jeg bruker det å fiske med, men jeg fisker og trener samtidig jeg da.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fishy

Fått ut hele snøret?

Jan har snøret i bånn han,he he.

Han har vell fått ut alt den gutten der.

Noen av dere som skal ta et kastekurs,ta det hos Jan.Han er veldig dyktig og prøver stadig nye ting med fluestanga og han gir seg ikke før dere kan DET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

Men har du fått ut hele snøret Jan[ :D ]

Jeg har ikke "tatt den helt ut" ennå, jeg testet det litt først igår.

Bruker også en Dobermann i enden av snøret nå, og den er litt tung å kaste med.

Men det går nok langt etterhvert.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Ingvar sa - har du prøvd Partridge Lines. Jeg selv har den Reservoir WF6 flyt. Den er nesten 70m lang inkl. running line [:0][:0][:0] Det har en head på 19 yrds (17 m) og 55 yards backing/running line. Jeg vet at en Slate SPX 7/8 9'6" kan kast ut 50m av denne snor [:0]. Jeg var på plass mens Sven Kalmar gitt full pinne... Helt utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 meter høres lang ut, men jeg vet Kalmar kasta 57 meter med DT med skytedel av flat skyteline samt noe mellom der som bremsa overrullinga.

Ellers kasta han vel og godt over de 40 med nettopp konkurranseutgaven av xxd med #5 stang og snøre, så mulig er det nok for overhodespesialisten med gode forhöld, jevn vind utendørs.

Folk stod å så på innendørskast i en hall i nord der han kasta 42 meter rett i veggen med streamstix seatrout ei stang jeg forøvrig var lite begeistra for. Innendørs er du ekstremt god om du kommer over 40 meter, sp 42 meter rett i veggen sier jo litt.

Er denne runninglinene som er coata 0.20`` kan det jo være mulig med ret snøreprofil og snorrett kast med riktig aks. stopp og bevegelse?

Jeg vet det høres ekstremt ut, men la oss ta for oss gutta i NM der de skal kaste både under og overhånds, de lengste kaster "bare" 39 meter, ikke spesielt overbevisende, men med tanke på hvor tunge klumpene er pga uh kast, så bør det være mulig å strekke ett rent overhodekastsnøre eller klump ganske mye lengre enn lengste kast i NM, spesielt med DT snører tilpasset laaange overhodekast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

50 meter høres lang ut, men jeg vet Kalmar kasta 57 meter med DT med skytedel av flat skyteline samt noe mellom der som bremsa overrullinga.

Ellers kasta han vel og godt over de 40 med nettopp konkurranseutgaven av xxd med #5 stang og snøre, så mulig er det nok for overhodespesialisten med gode forhöld, jevn vind utendørs.

Folk stod å så på innendørskast i en hall i nord der han kasta 42 meter rett i veggen med streamstix seatrout ei stang jeg forøvrig var lite begeistra for. Innendørs er du ekstremt god om du kommer over 40 meter, sp 42 meter rett i veggen sier jo litt.

Er denne runninglinene som er coata 0.20`` kan det jo være mulig med ret snøreprofil og snorrett kast med riktig aks. stopp og bevegelse?

Jeg vet det høres ekstremt ut, men la oss ta for oss gutta i NM der de skal kaste både under og overhånds, de lengste kaster "bare" 39 meter, ikke spesielt overbevisende, men med tanke på hvor tunge klumpene er pga uh kast, så bør det være mulig å strekke ett rent overhodekastsnøre eller klump ganske mye lengre enn lengste kast i NM, spesielt med DT snører tilpasset laaange overhodekast.

Ja, med DT og riktige bakliner kan du holde mye, så jeg har ingen grunn til å betvile det. Jeg har jo selv sett ham holde nok i lufta for å si det på den måten, med noe tilsvarende. Men jeg vil gjerne se det samme med et coatet wf, altså mellom 50 og 60 meter! Ja, den mannen bør klare 40 med XXD ja, men selv for ham vil jeg mene det er et godt skritt fram til 50-60, uansett hva som befinner seg bak det XXD-snøret [ :o ]. Han kan jo kanskje få svare sjøl, hvis han er her inne da... Ellers er jeg spent på hvordan baklina på snøret nevnt ovenfor ser ut. Jeg går utifra at hodedelen er ganske lik XXD's 17.

Nja, kasterne i NM, nå skal vi være litt forsiktig med å nedvurdere dem da. Jeg tror nok vi bør ta en kikk på hva de har benyttet av stang, line og bakline før vi sier at noe "ikke er overbevisende", Tres. Det er ikke hvemsomhelst som har stilt opp der igjennom årenes løp [ :D ].

Men ja, med XXD er jeg enig med deg i at de bedre kasterne burde kunne strekke det til 40. Da er vel noen få meter av backing (eller hva som måtte befinne seg bak) ute av snella, for det måles vel fra bryggekanten på Holmendammen. Så spiller vær og vind inn der, noe som kan være negativt, men også positivt som vi vet, kontra det å stå innendørs å kaste uten oppdrift... men stanga..... personlig kaster jeg med forholdsvis toppaksjonerte og stive stenger, og det... ja det skal vi også ta med oss i betraktningen... uansett kaster. I såmåte... hva slags stang er denne Streamstix? Egenskaper? Tres?

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av JanM

Opprinnelig postet av Tres Bien

.

Nja, kasterne i NM, nå skal vi være litt forsiktig med å nedvurdere dem da. Jeg tror nok vi bør ta en kikk på hva de har benyttet av stang, line og bakline før vi sier at noe "ikke er overbevisende", Tres. Det er ikke hvemsomhelst som har stilt opp der igjennom årenes løp [ :D ].

I såmåte... hva slags stang er denne Streamstix? Egenskaper? Tres?

Mvh. Jan.

Nei undervurdere skal man ikke, poenget er at dersom man optmaliserer for overhåndskast bør det være mulig, nå aner ikke jeg heller baktaperingen til snøret som er nevnt, men å betvile at noen har kasta 50 m som noen har bevitnet er det jeg vil ha fram her.

Det er igrunnen rart at gjennom de siste 3-4 år at ingen klarer over 40 meter selv med medvind som de alltid har da de dreier kasteretning etter vinden så langt det lar seg gjøre, nekter å tro at det har vært vindstille alle årene.

Jeg tror det må ha å gjøre med for tunge klumper til overhåndskast og fokus på begge typer kast (hvis man kan kalle dette bryggevannkastet for ett skikkelig speykast/switchkast da?????)

Altså, sist NM var beste kast 39 meter!!! Selvsagt hadde ikke alle like gode forhold, men noe motvind er det da ikke snakk om, hallo 39 meter er ikke imponerende. De fleste dumper ned på 33-37 meter, da er det noe rart ute og går.

Tror Lilleheim vant enhånds eller ble han nr. 3, når man anser han for en av de beste, kan man sammenligne med lengste kast av Kalmar og nevnte, vel der er det endel meter ut fra det jeg vet.(Vet ikke alt, absolutt ikke!)[ :o ] Vannkastet må ha skylda?

Må legge til den testen i AOF der noen av Castinggutta testa kastekanoner som Loomis, Sage, Orvis osv. Lengste kast innendørs med en 14.5 meter lang triangeltaper klump var 39 meter. Korteste var vel 33 meter eller så, det er vanskelig innendørs uten oppdrift.

Streamstixen heter vel seatroutstix eller noe sånt og er ganske rimelig. Den er laget for å takle vind og store fluer.

Grunnen til at jeg sa den ikke falt i smak hos meg var av den nette grunn at alle disse "spesialsjøfiske" stengene ofte blir for stive og veier ikke opp for min fiskeopplevelse/kjøring av fisk kombinert med disse ekstremt lange kastene.

Nå skal det sies at jeg prøvde denne i sterk vind med ett wf flyt, mulig den oppleves annerledes med bonefishtaperen jeg har hørt den passer bra til?

Altså, for min del for stiv, for lite følsom og heller ikke så rask jeg ville hatt den om den skulle vært en skikkelig kastekanon for ekstremekast. Vel, Kalmar er vel en klasse for seg selv med disse 42 metrene i veggen innendørs, hallen var ikke lengre......

Stanga trenger endel belastning før den bøyer seg skikkelig ned og man får maks oppspenn, men snøret var nok ikke optimalt.

Til uh kast var det fryktelig nettopp pga at jeg liker dypere stenger med raskere overslag.

Synes den ligna litt på vision 3zone saltwateren.

Jeg hadde en Greenline saltwater, denne var for meg mye mer distinkt med den hensikt å denge lengst mulig i sjøen, langt fra så toppaksjonert som den var, men likevel dette stive sjøpreget som ofte gis sjøstenger.

For å si det slik Jan, ei stang du kjenner godt er slik jeg liker best i sjøen: eks. Fenwick techna 9`6 #6, skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror nok de fleste av de som deltar i åpent NM kanskje står med relativt toppaksjonerte stenger kombinert med wf-snører, altså vanlig handelsvare uten spesielle tilpasninger, og da er det faktisk ikke så dårlig å havne på antall meter nevnt, selv for Lilleheim [ :D ]. Disse kombinasjonene har en grense tross alt for belastning (overbelastning av toppdel).

Men så hadde vi unntaket ifjor var det vel, da vinneren var over 50 meter. Der var utstyret tilpasset utover det ovenfornevnte mener jeg bestemt.

Når det gjelder sammensetning av utstyr, så går det så fine grenser. Det er ikke så lett bestandig å se for seg hvilke kombinasjoner som vil være lengstkastende.

Du nevner dette med tilpasning for de ulike typer kast i NM. Ja, det er #7 som er maks tillatt der. La oss si at man bruker nettopp XXD da. Da kan det kanskje være en ide å ha to XXD-snører, nettopp gå 1 snøreklasse ned på overhåndskastet, altså til #6, og å bruke #7 på rulle og underhånd. Det ville jeg gjort, for da ville jeg nemlig ha den samme klumpen, en som passer stanga bra, en jeg trives med, og som egner seg glimrende til vannkastene, samt at jeg bibeholder kontrollen man har med en slik klump i overhånd. For det er vel tillatt å skifte snøre, såfremt man holder seg innenfor klassen?

Ellers; jeg synes faktisk at reglene burde bevege seg i retning mot å kreve noe mere likt utstyr i NM jeg. Alle har jo den samme muligheten for tilpasninger innenfor dagens reglement, men kanskje burde man sikre at alle stiller på litt mer like vilkår, slik at det blir teknikken, og i hovedsak ikke redskapen, som stikker av med seiern.

Jeg mener bestemt at du er en ganske så habil lengdekaster jeg, hvis du når 40 med utpreget toppaksjon og et helt coatet wf-snøre, uten noen spesiell form for bakre tauverk annet enn tradisjonell backing.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men de har ikke det, altså standard WF, til nå har det jo ikke vært noen andre regler enn #7 10 fot enhånds, alle klumpvekter var tillatt, nå er det satt maks vekt på 27 g på klump som enda er rimelig tungt.

De har jo til nå vært NM i mekking av lime klippe lime og sy, jeg kaller det for snøredoping[ :D ]

PÅ tohånds kan man og øke vekta hvis man har lang nok line som f.eks xxd, rare regler helt bak mål.

Alt mulig av stenger brukes jo, og alle er valig handelsvare, stanga skal være klassifisert #7, så er det bare å lete etter den mest underklassifiserte[ :o ]

Lilleheim si stang er jo alt annet enn toppaksjonert.

Han brukte jo selvsagt LTS sin, helaksjon med rask grafitt, bøyer seg helt ned med kort slag og en distinkt topp der du får den "ding" effekten det skrytes av. Altså hele stanga kommer der man krydrer med en stiv topp som gjør at det kommer ett ganske bra spenn.

Andre vet jeg bruker GLX distance, noen Hilevel sine alt mulig av stenger benyttes, man må jo ha noe å vise til på kvasivannkastet.

50 meter høres vannvittig ut med coata line, er enig i det Jan, kommer an på hvor mye man klarer å holde i lufta kombinert med hvor rent man da klarer å skyte?! Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer det, det er jo Lilleheim i et nøtteskall [ :D ]. Hmmm... pussig. Men kanskje ikke så pussig likevel... det hadde vært moro å satt Lilleheim opp mot Kalmar med samme utstyr og i samme miljø... jeg er ikke så sikker jeg, på hvem som hadde stukket av med seiern... jo forresten jeg er ganske sikker, men vil ikke si det [ :o ]

Ja igjen, du er inne på det riktige i din siste setning; balansegangen mellom meter luftline og skyteegenskapene. Man kan ikke få i både pose og sekk her til YTTERPUNKTENE, hvis du skjønner hva jeg mener, ikke med samme redskap... Det er ganske kjent skulle jeg mene.

Huff, det er så mange ting som spiller inn her, så det er ikke så lett dette.

Jeg tror jeg skal kunne få ut #7 XXD 40, og at jeg slipper å gå en klasse ned, men det gjenstår å se. Har en god følelse ihvertfall. Har sikkert mer å snappe opp jeg også, med tanke på lengdekasting, men jeg har fokusert på området i ganske lang tid, så jeg må tillate meg faktisk å så litt tvil til over 50 meter med ei coata wf-line. Jeg tror nemlig teknikken vil tape for den fysiske begrensningen, uansett stang. Husk at jeg snakker helt plain her nå da, ingen som helst form for "juks", "liming", "triksing" osv. som du nevner [8D]

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

Men har du fått ut hele snøret Jan[ :D ]

Ja, det gikk ut hele idag. Stilte meg på bryggekanten litt. Stanga klarer nok noe mer, kanskje opp mot 45, men over 50 regner jeg som urealistisk med denne type line. Ihvertfall har jeg et stykke frem dit. Problemet er at det må opparbeides ekstremt mye fart. Og den coata wf-lina må jo væra lang nok også da, forøvrig... Den som kaster over 50 med ei coata wf-line (som er lang nok), vil jeg gjerne besøker meg personlig, og viser meg det.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: Verdt å undersøke. Skal gjøre det. Har du noen linker? 50 meter i coatet? Neppe.

Det er ikke tilgjengelig i Norge (aktivfritd...) men min var kjøpt i England fra John Norris i Penrith mens jeg var på ferie. Det er coated heeeeele veien og det ta en stund å få den på snelle [ :D ]

Webside til snøret er http://www.partridge-of-redditch.co.uk/fly...e/pdf/Page4.pdf

Den 50 m kast var ikke målt med band men stanglengde så er ikke helt nøyaktig, men laaaang gikk den. Opp veien, over rundkjøring og ned mot E4 [8D]. Vi fikk mange "double take" fra passerende fører. Rund i den områd er de fleste vant å se Sven kaste om natten, men da var det 2 av oss [ :o ]

edit: Head length: 57,5', Level run section 2', Backing line 165'.

Det kommer til 68,4m - langt nok? [8D]

Her er web side til John Norris http://www.johnnorris.co.uk/system/shopassistant.htm.

Snøret ligge under Lines - Partridge S series - Reservoir. 40 UK Pounds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja det kan du si... joda, personlig har jeg tenkt på det i flere år. Var for noen år tilbake innom castingmiljøet og tittet litt også, og snappet opp mye bra. Boka Casting er også fin for de som vil få en finslepen kasteteknikk, og anbefales. Bare pass på å skille mellom Casting NM og åpent NM, det er to forskjellige konk.

Men... jeg er av den typen som trives med helline, coata, og er ikke så mye for fiksing og triksing for store lengder, sånn er det bare, og jeg er veldig opptatt av at alle skal stille på samme vilkår utstyrsmessig. Så skal det også sies at jeg ikke kan matche casting gutta på presisjon, langt ifra, fordi jeg ikke har spesialtrent på det.

Ja, personlig tror jeg mange kastere i Norge kan matche de som hittil har stilt opp, og vel så det, men det er jo ikke alle som ønsker å delta på sånne arrangementer av ulike årsaker, og det skal de da ha respekt for. Dessuten skal det heller ikke stikkes under en stol at det faktisk krever litt mot for å stille opp, men det er alt etter hva slags ambisjoner man har også kanskje. Det ble stilt et spørsmålstegn her tidligere i denne tråden mht. hvorfor de ikke kastet lengre enn i underkant av 40. Det var jeg såvidt inne på senere. I tillegg til de fysiske grenser/utstyret i bruk, vil de fleste som deltar på sånne konkurranser kaste dårligere fordi de har publikum. Castingutøverne har ikke bare en fordel teknisk, men har gjerne også en psykologisk fordel, da de er vant til å konkurrere på den måten under press.

Men jeg skjønner hva du sikter til [ :D ]. Det er greit å kunne ha sine ord i behold, når noen ber deg vise dem at du faktisk kaster så bra som du sier...

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Når det gjelder liming,klipping og sying av klumper/ snører, skal vi vel alle være glad for at noen gidder dette! Jeg tror vi har mye å takke casting-sporten for, hva gjelder nytenking og ideer. Å sy snører er en måte å få nye ideer til nye snøreprofiler. Det ligger mye prøving og feiling bak de ferdigkjøpte linene. Det er vel ingen som starter produksjon av snører uten en prototyp. Har hatt den gleden å prøve en "dopet" klump sydd sammen av Sverre S. En herlig klump som det ligger mye tid å krefter bak. For ikke mange år siden var det ikke like enkelt som nå. Nå kan du få kjøpt nesten hva som helst ferdig lagd. Skulle du ha noen spesielle snører, måtte du lage det selv. Dette er vel som å binde fluer etter min menig. Ved å sy lina selv kan du få den taperingen, lengden og vekta du ønsker. Dette er et rent håndtverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI!

Casting er en sportsgren hvor det å kunne sy snøre kan være et konkuransefortrinn. Det kan ikke være slik at i skiskyting skal alle buke samme børsetype og skitype og i tillegg ha samme smøreteam. I nesten alle sportsgrener er det custom bygde løsninger og slik vil det alltid være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Storfiskern

HEI!

Casting er en sportsgren hvor det å kunne sy snøre kan være et konkuransefortrinn. Det kan ikke være slik at i skiskyting skal alle buke samme børsetype og skitype og i tillegg ha samme smøreteam. I nesten alle sportsgrener er det custom bygde løsninger og slik vil det alltid være.

Det er kanskje riktig det, men det er også den enkeltes privilegium om han/hun ønsker å delta under det reglementet. Jeg ber deg også legge merke til at Casting er noe helt annet, og følger helt andre retningslinjer med tanke på utstyr og utstyrstilpasning, enn åpent NM på Holmendammen. Sistnevnte er IKKE et Castingstevne. For det var vel det du refererte til, eller mente du kanskje NM i Casting? I så tilfelle vet jeg at der kreves mye og allsidig trening for flere øvelser, og ikke minst annen form for trening også, skal man kunne hevde seg, så der er det ikke bare å "slenge seg på" som i åpent NM i fluekasting. Casting er en sport, og den krever lang forberedelse og fokus på de bestemte øvelsene. Da holder det ikke bare å kunne kaste langt... Men mente du NM i Casting (noe jeg mistenker nå, meg som misoppfattet deg litt kanskje), så er jeg enig med deg, for da er det en del av gamet nettopp det du sier. Vi snakker toppidrett. Jeg var på noen stevner (Casting) i den tiden og kikka, og vurderte sterkt å starte opp med sporten, men jeg fant ut at, nei Jan, skal du hevde deg her, så må du legge ned mye tid.. og den tiden... valgte jeg å bruke på praktisk fiske... sånn var det med det. Men at jeg liker å kaste langt, og strekke meg litt lenger, akkurat som Laban seigmann, ja, det er riktig. Men man må ikke på død og liv konkurrere fordi man er flink... Og til slutt... det er et stykke igjen da, mht. hvilke lengder man kan oppnå med vanlig handelsvare, til de man oppnår i Casting 1- og 2-hånds... selv om elementer av handelsvare også inngår i Casting idag, som følge av utviklingen.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.