Gå til innhold
Fiskersiden

Andersduppen


Rein Egil
 Share

Recommended Posts

Ja, gjerne et glidende søkke med hull gjennom, så kjenner ikke fisken motstand om han lar agn og søkke synke helt til bunns. Om man bruker stoppeknute så gir nok Andersduppen så stor motstand i vannet at fisken kroker seg selv; "flytende bolt-rig" er nok en passende analogi?

Det jeg ikke forstår er: Hva skal egentlig agnet beskyttes mot? Agn faller ikke av selv om man bruker moderne meitedupper - som ikke beskytter agnet. Det blir kanskje litt arrogant å si dette overfor fiskere som bruker og får mye fisk med Anderdupp, men jeg forstår ikke hvorfor Sølvkroken fortsatt selger disse duppene når andre typer dupper er bedre.

Jeg tror Anderduppen er bedre som flytende, glidende nappindikator enn tradisjonell dupp, men også til dette vil moderne dupper være mer følsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv har eg brukt andersduppen mykje og har fått mykje fisk med den. Kanskje eg skal ta å prøve med glidene søkke eg også. Eg har alltid festa søkket på sena eg..

SMS: Har du bilder av/ døme på duppar som kan erstatte andersduppen?. Då tenker eg til dømes på omtrent samme vekt. Og sena må gå gjennom duppen slik at det vert stoppa av ein stoppknute (eg pleier å fiske på 4 meters djup).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på utvalget til Avkroken: http://www.avkrokenfiske.com/shop/default....4fd45eb29e3cb6f

På de fleste av de moderne duppene går ikke sena gjennom hele duppen - kun gjennom et øye i bunnen av duppen. Hvor dypt du fisker justerer du med en såkalt duppstopper (en gummiklump du trer inn på sena).

Selv har jeg blitt veldig glad i disse her:

121-124.jpg

Når den er riktig nedblyet er det kun det røde feltet øverst som er synlig. Da blir duppen meget følsom og du registrer selv det mest forsiktige napp. På de letteste utgavene blir selvsagt kastelengden betraktelig mindre enn med en andersdupp.

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fiske alle duppene her bortsett fra de som er av "Avon.type" glidende:

http://www.avkrokenfiske.com/shop/default....php?cPath=68_69

Et par andre forslag om du vil ha en tyngre dupp, men som gir vesentlig mindre motstand enn Andersduppen:

http://www.avkrokenfiske.com/shop/product_...products_id=422

http://www.avkrokenfiske.com/shop/product_...products_id=420

EDIT:

Du kan også bruke en stoppeknute istedenfor gummistopperen Håvard nevner, men gummistopperne er vanligvis mer behagelige å kaste med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk vet verken hva et søkke eller en krok er, men fisket vet at marken er mat, og mat skal spises! Skjønner bekymringen din, men jeg ville vært mye mer bekymret for at den massive motstanden fra Andersduppen ville fått større og mer forsiktig fisk til å spytte ut agnet. Neppe så aktuelt med ørret kanskje, men hvorfor bruke Andersdupp istedenfor en glidende waggler når sistnevnte uansett ikke vil gi mindre fisk, i absolutt verste fall like mye? Agnet trenger tross alt ikke beskyttelse under kastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke søkket skremmer fisken. Atraktorkuler brukes ofte for å få fisken mer interessert i agnet, så bly kula kanskje heller har en viss lokkedefekt.

Det at duppen er laget sånn at agnet kommer inne i den er faktisk for å beskytte agnet. En avdøde nabo av meg var med å konstruerte denne duppen. Han viste meg en av protoduppene og forklarte meg hvorfor den var bygget som den er. En annen fordel med at agnet ligger inne i duppen er at det ikke tvinner seg rundt duppen i hastet. Vi må huske på at denne duppen er mye eldre enn de aller flest av oss på forumet, og at kordestål stenger var utrolig spenstige. Tenk dere hvordan de måtte ta i kastet for å komme noen meter ut. Mesterduppen eller andersduppen var kanskje en revolusjon på den tiden.

Den har for mange en funksjon i dag også, glidende. En nybegynner kan kaste agnet langt ut uten problemer. Funksjonen er vel egentlig mest som en kastevekt.

Edit: Litt mange trykkleifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andersduppen funker på fisk som abbor og ørret som uansett sluker agnet ned i magan og dermed kroker seg selv. Jeg får nesten lyst til å gråte når jeg ser 8 åringen stå med 0,35 sene, andersduppen som fiskes stoppet 1 meter under overflaten og 1/0 aberdeenkrok med markklyse. Finnes nesten ingen bedre måte å garantere at han ikke får fisk.De verste eksemplene er de som lar søkket synke helt ned på bunnen og venter til de ser duppen gå bortover vannflaten.Noe mindre følsomt oppsett finnes ikke. De fiskene du får med andersduppen er de som kroker seg selv. Alle de som ikke gjør det men som klarer å kvitte seg med agn og krok ser du aldri. Evt. ser du en svak skjelving i vannspeilet rundt duppen som indikerer at noe er bortpå. Eneste fordelen jeg kan se med andersduppen er at den er enkel å fiske med.Dvs lett å kaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av syver

Eneste fordelen jeg kan se med andersduppen er at den er enkel å fiske med.Dvs lett å kaste.

Andersduppen er ikke en gang spesielt god å kaste med! Dvs, den er tung, og således er den lett å kaste et stykke med ufølsomt utstyr. Men den har elendige aerodynamiske egenskaper, og i forhold til tyngden kaster man SVÆRT kort med Andersdupp. I tillegg er presisjonen i kastene elendig sammenliknet med moderne dupper. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor Andersduppen har slik posisjon i norsk sportsfiske. Dette er fullstendig ulogisk. På lik linje med hoggpilk burde den vært på museum for lenge siden! [ :) ]

Hvis man først trenger en tung dupp for å kompensere for uføklsomt utstyr og/eller manglende kasteferdigheter, hvorfor velger man ikke en dupp med bedre aerodynamiske egenskaper (feks type fluedupp), som gir lengre kast relativt til tyngden, mer følsom nappindikasjon og mer presise kast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig at anders/mester duppen har gått ut på dato. Tror også det generelt er for liten kunnskap om fiske i alt for mange sportsforettninger rundt om i landet. Ellers hadde antagelig ikke vært solgt noen slike dupper. Nybegynnere kunne da begyne å få fisk ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

Fisk vet verken hva et søkke eller en krok er, men fisket vet at marken er mat, og mat skal spises! Skjønner bekymringen din, men jeg ville vært mye mer bekymret for at den massive motstanden fra Andersduppen ville fått større og mer forsiktig fisk til å spytte ut agnet. Neppe så aktuelt med ørret kanskje, men hvorfor bruke Andersdupp istedenfor en glidende waggler når sistnevnte uansett ikke vil gi mindre fisk, i absolutt verste fall like mye? Agnet trenger tross alt ikke beskyttelse under kastet.

Enig i det du sier her SMS. Under isfiske, når jeg fisker med krok, og søkke et på desimeter ovenfor, hender det faktisk ofte at fisken napper på søkkene. Det kan jo tenkes at fisken tar søkket for å være noe spisende, og i dette tilfelle også en attraktor.

Beklager avsporingen, men jeg tror svaret mitt kan hjelpe litt, for man fisker jo vertikalt med både dupp og isfiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er absolutt icke enig i at denne udmerkede konstruksjon er gått ut på dato....

Bruker denne med 0.18 mono og søkker varierende etter vind og strømforhold. Krokene er fra 12-8 og følsomheten med en 2-12g. berkley mvp er enorm. Som med så mye annet gjelder det å beherske utstyret og kunne variere teknikker og tilnærmingsmåte....

redneck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, da skal jeg overbringe svarene til svigerfar!!

Selv har jeg aldri hatt problemer med agnet under kast med dupp, men denne andersduppen var for meg ukjent. Er self godt kjent med bruk av attraktorer, men var også litt usikker på virkningen av et blysøkke nærmest tredd over krokskaftet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av redneck

Er absolutt icke enig i at denne udmerkede konstruksjon er gått ut på dato....

Bruker denne med 0.18 mono og søkker varierende etter vind og strømforhold. Krokene er fra 12-8 og følsomheten med en 2-12g. berkley mvp er enorm. Som med så mye annet gjelder det å beherske utstyret og kunne variere teknikker og tilnærmingsmåte....

redneck

Så var det de øynene som leste det de ville lese! [ :P ]

Det har ikke noe med stanga eller senen din.

Det har med fisken og duppen å gjøre.

Enkelte arter vil slippe agnet så fort de kjenner motstanden i duppen som Syver forsøker å fortelle deg.

Det vil være umulig å få disse artene med en slik dupp.

Men det er et sted den er god, skal en fiske i tett vegetasjon etter fisk som kroker seg selv så kan denne duppen kastes inn mellom blader å agnet synker ned.

Men som flere poengterer her så er det et begrenset antall arter en kan fiske slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av westside

For å spore av litt, hvor lang lengde pleier dere å fiske med? Lengden på senen under duppen altså.

Det varierer det.

Fisker du ferskvann, etter feks mort, karuss, suter osv. Er det på eller rett over bunn. Fisker du makrell eller annet i sjøen er det fra 0,5 - 4-5 meter under overflata. Så det kommer an på sted og art.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke med min beste vilje se at Andersduppen i noen sammenheng er overlegen verken glidende waggler, feederstang, bobbin eller følemeite. Hvis du kjenner nappet før du ser det...hva er duppen der for da? Kastevekt kan du få ved bunnmeite også. Hvis du ønsker å heve sena over bunnen kan en loaded waggler brukes også, og da ser du nappet før du føler det, og fisken kjenner garantert mindre motstand enn om du må kjenne det fysisk først. Andersduppen er tung ja, men det finnes da tunge dupper med innlagt vekt, men uten flyteevne som en livvest. Inntil noen kommer med et argument som viser at Anderduppen er overlegen moderne meitedupper, og ikke bare kanskje like god i enkelte situasjoner, er det i mine øyne kun nostalgi som taler for å bruke den. Imidlertid er faktisk nostalgi et argumentet jeg gjerne kjøper også; man må gjerne fiske med det utstyret man selv synes er morsomst å fiske med! Vikarierende argumenter om at man bruker dette fordi det gir mest fisk vil jeg imidlertid protestere mot. Et annet eksempel er makrellfiske med fluestang; du får nesten alltid mer fisk med spinnsutstyr, men man får selv avgjøre hva slags utstyr man har lyst til å fiske med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay dypde fra 0,5 meter - 5 meter i sjøen, men åssn agn pleier dere å bruke under duppmeite + krokstørrelse? Jeg har prøvd litt forskjellig som reker, mark, blåskjell osv... Har fått Makrell på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.