Gå til innhold
Fiskersiden

Utstopping av gjeddehode 2


TrophyHunter
 Share

Recommended Posts

Siden det er en tråd om gjeddehoder,lager jeg en til :

Har lurt litt på hvordan fremgangsmåten på utstopping /tørking av gjeddehode gjøres for å få best mulig resultat, tenker da på farge o.l. Har hørt noe om å legge hodet i en bøtte med saltlake den første uken etter avkapping (høres veldig brutalt ut,hmmm... når jeg tenker etter er det jo også det).....

Så henge opp hodet til tørk,med 2 pinner i kjeften,til det tørker.. Og til slutt klarlakkere hele hodet?

Vet ikke om jeg noen gang kommer til å gjøre dette,men lysten blir nok stor hvis jeg endelig krysser 10+ grensa,hehe.... [ :D ]

Noen som har noen innspill?

mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha dyre- og fiskelik på veggen er bare for dumt.............nesten like dumt som å ha blomster stående. Det er jo for pokker plantenes kjønnsorganer vi går og stikker nesa i! Kun grønne planter og fiskebilder på meg! Ta heller og stopp ut hodet fra en mindre gjedde som du likevel skal spise hvis du vil ha et eksemplar. Slipp storgjedda tilbake hvor den hører hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe,åssen viste jeg at dette var en provoserende post... Lurer jo bare på fremgangsmåten da havengel, er nysgjerrig av natur, så ikke stemple meg som "RovMorder" med engang [ :D ] . Hvis jeg skulle hatt et utstoppet gjeddehope, hadde det blitt som et stående trofe nede på en hylle i fiskerboden min, siden jeg har jaktet på denne fisken i alt for mange år, hadde ikke tenkt til å ha den i stua eller på kjøkkenet. Men ta det med ro, jeg har ikke tenkt til å stoppe ut noe som helst, strider litt imot mitt forhold naturen og dens gang. Storgjedda har sin plass i økosystemet den også, så den skal få være i fred fra min side.. men lurer fortsatt på fremgangsmåten, siden jeg har sett veldig mange dårlige reslutat rundt omkring i diverse fiskebutikker.... AAb: er ivrig med fotoapparatet,så fiskebilder har det blitt mange av [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av TrophyHunter

Siden det er en tråd om gjeddehoder,lager jeg en til :

Har lurt litt på hvordan fremgangsmåten på utstopping /tørking av gjeddehode gjøres for å få best mulig resultat, tenker da på farge o.l. Har hørt noe om å legge hodet i en bøtte med saltlake den første uken etter avkapping (høres veldig brutalt ut,hmmm... når jeg tenker etter er det jo også det).....

Så henge opp hodet til tørk,med 2 pinner i kjeften,til det tørker.. Og til slutt klarlakkere hele hodet?

Vet ikke om jeg noen gang kommer til å gjøre dette,men lysten blir nok stor hvis jeg endelig krysser 10+ grensa,hehe.... [ :D ]

Noen som har noen innspill?

mvh Lars

Den gangen jeg var villig til å kakke fisk for å henge dem på veggen fikk jeg min største gjedde så langt. Hodet henger fortsatt på veggen selv om jeg heller skulle sett at den svømte rundt. Tror kanskje det var de største fisken i vannet...

Uannsett: Jeg fikk et ganske godt resultat ved å legge hodet i uttynnet formalin, som dreper alt av bakterier og konserverer vevet. Men hvis det blir liggnede for lenge kan fargene bli brutt ned... Etter det kan det tørkes og evnt. lakkes osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Det å ha døde fisk og dyr på veggen er ikke så kult i lengden!

Det er vel opp til hver enkelt om det er kult eller ikke...

Selv skulle jeg gjerne hatt et gjeddehode i snelleskapet mitt og en preparert haikjeft på veggen. En svær jævel av en haikjeft med masse svære tenner!

[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor dra naturen inn i stua når den kan nytes mye bedre der den er? Tenk også konsekvenser!

Så lenge du er sikker på at dyret/fisken er nødvendig avlivet er det OK, men en haikjeft fra et tvilsomt foretak som fisker hai ulovlig er IKKE kult. For hver haikjeft de selger, må en ny hai bøte med livet. Så en del haikjefter fra hai som sikkert måtte vært 2,5 meter lange og sjeldne skjell i Florida, og disse var importert fra Afrika hvor det ikke er restriksjoner på haifiske og skjellsanking. Syns dette var ganske triste saker, og vil ikke støtte slik virksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Hvorfor dra naturen inn i stua når den kan nytes mye bedre der den er? Tenk også konsekvenser!

Så lenge du er sikker på at dyret/fisken er nødvendig avlivet er det OK, men en haikjeft fra et tvilsomt foretak som fisker hai ulovlig er IKKE kult. For hver haikjeft de selger, må en ny hai bøte med livet. Så en del haikjefter fra hai som sikkert måtte vært 2,5 meter lange og sjeldne skjell i Florida, og disse var importert fra Afrika hvor det ikke er restriksjoner på haifiske og skjellsanking. Syns dette var ganske triste saker, og vil ikke støtte slik virksomhet.

Det skal da være selvfisket hai....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Hvorfor dra naturen inn i stua når den kan nytes mye bedre der den er? Tenk også konsekvenser!

Så lenge du er sikker på at dyret/fisken er nødvendig avlivet er det OK, men en haikjeft fra et tvilsomt foretak som fisker hai ulovlig er IKKE kult. For hver haikjeft de selger, må en ny hai bøte med livet. Så en del haikjefter fra hai som sikkert måtte vært 2,5 meter lange og sjeldne skjell i Florida, og disse var importert fra Afrika hvor det ikke er restriksjoner på haifiske og skjellsanking. Syns dette var ganske triste saker, og vil ikke støtte slik virksomhet.

Nå gikk det litt over styr her vell havenegel? Det du snakker om nå er jo kriminalitet på høyt plan spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Svarthå?[ :D ]

Jeg vet ikke hvordan svarthå ser ut....

Men om jeg noen gang skal ha en haikjeft på veggen skal det være en jeg har fisket selv og den skal være over 100 kg...

Helst på en big game tur en gang...

[ :D ]

Men gjeddehode er nok noe som er mer sannsynelig at kommer i mitt hjem... Og ikke pokker om jeg kommer til å gremmes over å tatt livet av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke kriminelt, Trophyhunter. Det er lovlig enkelte steder å fiske hai og kutte av ryggfinnen, skjære ut munnen og dumpe resten. Men det er vel ikke alltid like lett å se hvilken hai tennene kommer fra, kan like gjerne være en haiart som er truet som en "lovlig" hai. Totalt unødvendig å ta livet av en hai for at noen skal få klistre gebisset på veggen sin i alle fall. Når man vet at omtrent 90% av verdens haier i har forsvunnet i det siste, sier det seg selv at man gjør hva man kan for å bevare denne fantastiske fisken!!! Respect, maan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal selvsagt være fra en haiart som ikke er truet.

Og resten av haien skal brukes av en restaurant eller noe...

I don't care... bare det blir brukt. Ikke noe dumping av noe.

Derfor er det lite sannsynelig at jeg får realisert den drømmen om en haikjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Nei, ikke kriminelt, Trophyhunter. Det er lovlig enkelte steder å fiske hai og kutte av ryggfinnen, skjære ut munnen og dumpe resten. Men det er vel ikke alltid like lett å se hvilken hai tennene kommer fra, kan like gjerne være en haiart som er truet som en "lovlig" hai. Totalt unødvendig å ta livet av en hai for at noen skal få klistre gebisset på veggen sin i alle fall. Når man vet at omtrent 90% av verdens haier i har forsvunnet i det siste, sier det seg selv at man gjør hva man kan for å bevare denne fantastiske fisken!!! Respect, maan!

Såklart Havengel, Er helt enig med deg der. Folk som gjør penger på dyr i det hele tatt burde vært kappet fingrene av, spesielt dyr som er utryddningstruet. Synd at dette er så utbredt i Asia spesielt.Men når man ikke noe å leve av er det nok bra buissnes, så jeg skjønner de som gjør det, hvorfor det blir gjordt.Og når ikke kunnskapen er så alt for stor i tillegg på de som jakter på disse dyrene heller, er det ikke lett å få stoppet dette.... Men nå har vi vell dratt dette litt skjevt, hehe... Fisker jeg en Gjedde, 10+, en fisk som er utrolig utbredt i Europa, spesielt Scandinavia,noe jeg ikke har klart per d.d, Blir det nok et trofè av det (har fisket etter denne fiksen i en del år, så den gleden skal ingen ta fra meg,hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg preparerte mitt gjeddehode ved å legge det i saltlake en stund.

Jeg tok det opp etter kanskje en uke og lot det tørke. jeg hadde stukket ut øynene på forhånd, så når hodet var helt tørt, så rullet jeg to kuler av Cernit, som er en modeleringsmasse som man får kjøpt i hobbybutikker. Cerniten herdes i stekeovnen. Jeg limte de ferdigstekte kulene fast i øyehulene og malte dem, jeg frisket også opp fargene på selve hodet, og ga den flere lag med klarlakk- ColorWorks Vernis-highgloss, hvis noen skulle lure.

Jeg monterte hodet på en treplate ved å bore et hull(senket hull så skruehodet ikke skal stå ut på baksiden) gjennom midten av platen, for så å bore et lite hull inn i ryggvirvlen på fiskehodet. Jeg tredde en lang skrue gjennom fra baksiden av treplaten og inn i ryggvirvlen, og skrudde platen fast til hodet. Jeg tok også en stripe med kontaktlim langs ytterkanten på hodet, for å holde det på plass i tilfelle skruen skulle løsne.

treplaten kan man lage selv hvis man har verktøy, eller kjøpe ferdig i jakt/fiske forretninger, eller rett og slett kjøpe et umalt treskilt i en hobbyforretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Viss mann skulle få en Norgesrekord på gjedde synes jeg det i seg selv er en så bra prestasjon at man fortjener å stoppe ut hodet, event hele fisken.

Er ikke tilhenger av å slåihjel de store gjeddene, men det best resultatet har jeg fått ved å luftørke hodet i solen. Saltlaken vil ødelegge fargen mere enn lufttørking. Kapp hodet pent av og skjær ut så mye kjøtt som mulig, vask hodet godt strø på godt med salt der det er kjøtt også på tungen og i øynene. Press opp gjedde kjeften i ønsket form med avkappet pinne/planke bit. Heng hodet inn i en flue netting og ut i solen. Ha det under tak i regnvær. 3-5 dager i solen så er det såpass tørt at det kan lakeres med flere strøk klarlakk. Tørk og vask av slatrester med vann og klut.

Dette er jo årsavhengig, men om sommeren er det best å luftørke i sola. Om vinteren vill det nok være best å la det ligge litt i slatlake før det luftørkes. Ellers hadde finulius mange gode tips her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikke det å bruke salt vil gå bra om en ønsker å bevare et unikt fiskeminne som feks et Gjeddehode.

Holder nå på med konservering av føttene til en voksen Havørn.

Har i den sammenhengen hatt kontakt med fugleeksperter og de som konserverer for zoologisk museum.

Meldingen var: Salt brukes til mat.

Formalin brukes til minner, men det er da viktig at den er i 4% oppløsning.

Bruk en sprøyte og sprut inn Formalin alle plasser som det er mulig.

Legg så det som skal bevares i Formalin i 14 dager.

Sett opp Gjeddehodet eller Havørnklørne slik du ønsker sluttresultatet skal vere og la den tørke.

Formalin i 4% oppløsning fåes på apotek i 5 liter kanner for 350 kr

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før noen ønsker å påpeke at Havørnen er en fredet fugl så vil eg legge til dette:

Vet at Havørnen er en fredet fugl, denne Havørnen var funnet på sjøen etter å ha vert død i minst en uke.

Vet at en ikke har lov å ta trofe av en fredet fugl for eget bruk,

begge føttene på Havørnen ble kappet av etter den hadde vert død i 2-3 uker.

Vi laget et kort stikkordformulert A4notat med 2 bilder av levende Havørn, som sønnen min sammen med klørne hadde med seg på skulen dagen etter på.

Dette førte til endringer i timeplanen for flere av klassene på småskuletrinnet den dagen.

Noen elever synest klørne luktet fælt, noen mente de ikke var ekte og atter noen var så fasinert at øynene nesten trillet ut...

Kanskje ikke så rart klørne er så store at de griper halvveis rundt min underarm, hadde det vert en levende Havørn som satte seg på en ubeskyttet underarm så hadde nok de kvasse klørne gått inn til beinet.

Holder nå på med en søknad til Fylkesmannen ang. tilladelse til å ha Havørnklørne som et minne.

Skulen kommer nok med en bekreftelse på at klørne har vert nyttig i undervisningsammenheng og dette vil lettere føre til at Fylkesmannen svarer ja på søknaden.

Har og planer om å overlate den ene Havørnfoten til skulen, dette fordi vi bur i et område der det hekker en god del Havørn årlig.

I tilleg har en prosjektgruppe som driver med merking av Havørn kommt med en invitasjon om at eg er med dem på en slik merking neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.