Gå til innhold
Fiskersiden

Utstopping av gjeddehode 2


TrophyHunter
 Share

Recommended Posts

Har selv både gjedde og laks på veggen hjemme.Gjeddene som jeg har tatt vare på,har vært skadet og ikke kunne slippes tilbake.Det er en selvfølge att de gjedde som kan settes ut,settes ut.har satt ut ca 30+ gjedder på over 9kg .største som er satt ut er 14,06kg og 129cm .Så når først en gjedde må bøte med livet er det ok å ha den på veggen...

Det med formalin fungerer bra.. Jeg har selv levert gjeddene til en utstopper.. synes det er vært alle kronene det koster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på "Norgesmester i utstopping" sin side. Der fortalte han at hodet på fisk stopper de ikke ut, men tar avstøpning som fylles i, og lakkeres. Dette uansett om resten av fisken ble stoppet ut, eller avstøpt. Skal se om jeg kan finne en link.

Der var den...

http://www.trofedes.no/ny_side_1.htm

Mye fint her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formalin ja, nå begynner det å bli avansert her....

Har stoppet ut gjedde hode 4-ganger med strø-slat og sol/luft tørking og fått meget godt resultat etter rensing for slatrester og lakering!

Sisste jeg stoppet ut var 12kg's fra Isesjø(meget bra resultat), men tror neppe jeg kommer til å stoppe ut flere gjeddehuer om ikke det er en NRK!

Har blitt for glad i stor-gjeddene til å slå de ihjel pga dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om eg er enig i at det er så avansert med Formalin.

Mener at dette stoffet har lange tradisjoner i norsk fiskerihistorie.

Skal prøve å innhente informasjon om dette.

En av mine forfedre var leder for Norges Sildesalgslag tidligere og da eg selv har jobbet på Fiskeridirektoratet under 2 fiskeridirektører så trur eg at den infoen vil vise at dette stoffet ikke er så mystisk, bare en glemt bevaringsmetode i vår fiskerihistorie.[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ikke mystisk eller avansert med formalin, jeg vil bare korrigere litt for navnet; formalin får du bare kjøpt i små mengder, med mindre du søker om tillatelse om å få bestilt mere på apoteket. Den oppløsningen på 4% er formaldehyd og kan kjøpes på litersbasis. Forskjellen i praktisk bruk er at objektet bør ligge lengre tid i formaldehyd enn i formalin. Vil også opplyse om at formalin/formaldehyd kan helles tilbake til flasken(e) fordi de kan brukes flere ganger. BRUK MASKE NÅR DU BRUKER STOFFET DA DET ANSEES STORE MULIGHETER FOR AT STOFFET ER KREFTFREMKALLENDE!! Unnskyld for store bokstaver, men jeg tenker på helsa deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Jeg synes det er ikke mystisk eller avansert med formalin, jeg vil bare korrigere litt for navnet; formalin får du bare kjøpt i små mengder, med mindre du søker om tillatelse om å få bestilt mere på apoteket. Den oppløsningen på 4% er formaldehyd og kan kjøpes på litersbasis. Forskjellen i praktisk bruk er at objektet bør ligge lengre tid i formaldehyd enn i formalin. Vil også opplyse om at formalin/formaldehyd kan helles tilbake til flasken(e) fordi de kan brukes flere ganger. BRUK MASKE NÅR DU BRUKER STOFFET DA DET ANSEES STORE MULIGHETER FOR AT STOFFET ER KREFTFREMKALLENDE!! Unnskyld for store bokstaver, men jeg tenker på helsa deres!

Du har helt rett Laksefiskeren, ser på 5l dunken som eg kjøpte at den har det navnet som du skriver.

Det står videre: Med Fosfatbuffer. Bruksområde: Konserveringsmiddel til patologiske prøver.

Videre kan den gi allergi ved hudkontakt så egnede verneklær og vernehansker skal brukes.

Formalin heter dette stoffet når blandingsforholdet er 35% og ikke

når det er 4%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Det er vel opp til hver enkelt om det er kult eller ikke...

Selv skulle jeg gjerne hatt et gjeddehode i snelleskapet mitt og en preparert haikjeft på veggen. En svær jævel av en haikjeft med masse svære tenner!

[^]

hadde også vært kult med en Hvit hai kjeft rundt halsen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest froesak

jeg er nok en brutal fyr jeg for jeg dreper og spiser den fisken jeg får jeg :blink: Men så er jeg elgjeger da . Så da er jeg kanskje tilgitt, for elgen er ikke så god og fange og slippe løs igjen.(men for ordens skyld så spiser jeg de oxo) Så det er mulig jeg har tatt med meg noen uvaner fra der og over til fiskinga. :lol:

Endret av froesak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er nok en brutal fyr jeg for jeg dreper og spiser den fisken jeg får jeg :P Men så er jeg elgjeger da . Så da er jeg kanskje tilgitt, for elgen er ikke så god og fange og slippe løs igjen.(men for ordens skyld så spiser jeg de oxo) Så det er mulig jeg har tatt med meg noen uvaner fra der og over til fiskinga. :D
prøvd paintball??? :) ...da er det vel sjans å skyte den igjen? :blink::)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo elgejakt en rettet avskyting av bestanden, så det er vel ikke alltid man skyter det som er i siktet der heller. Så det er jo enslags release det også. Samme er det jo på bukkejakt/ storfugljakt også. Hunndyret får leve.

At man velger å få stueveggen til å minne om katakombene er jo grisekult da. :D

Skal man arrangere "Bad Taste Party" ville dette være "The Main Event".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

prøvd paintball??? :D ...da er det vel sjans å skyte den igjen? B):lol:

he he det var smart. da er det jo lett å se om man har truffet den før også da. Men nå er jo elgkarbonader veldig godt da så jeg får vel bruke kuler og krutt i steden for lakksprøyte tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Å ha dyre- og fiskelik på veggen er bare for dumt.............nesten like dumt som å ha blomster stående. Det er jo for pokker plantenes kjønnsorganer vi går og stikker nesa i! Kun grønne planter og fiskebilder på meg! Ta heller og stopp ut hodet fra en mindre gjedde som du likevel skal spise hvis du vil ha et eksemplar. Slipp storgjedda tilbake hvor den hører hjemme!

Du har vel luktet på et kjønnsorgan du og i ny og ne, men kanskje ikke på bordet :(:P;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:

nesten like dumt som å ha blomster stående. Det er jo for pokker plantenes kjønnsorganer vi går og stikker nesa i!

Hahaha!:-) Bra kommentar å ha i bakhånd neste gang damen klager over at du aldri kjøper blomster til henne...spesielt hvis hun er sjalu ;-)

Singel og plastblomster :(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.