Gå til innhold
Fiskersiden

01.09.05 - Ulsrud igjen...


Remy
 Share

Recommended Posts

og igjen leverte Ulsrud ikke [ ;) ] Hadde ett dropback i dag rundt seks, men regner med at det var alt annet enn karpe...

Trenger seriøst hjelp til å få knekket The Ulsrud Code. Her er scenarioet: Fisker med 75gr inline bly, flettet fortom på mellom 10 og 18cm. Kjører som regel str #4 krok og kjører en til to tigernøtter med en 16mm popup, eller 14mm boilie og en 12mm popup, eller kun tigernøtter eller (sjelden) popup snowman. Kaster ut, prøver å holde igjen slik at fortomen strekker seg og at søkket synker med stramt snøre. Strammer dermed moderat og fester på droppers og slår på alarmene. Forer også noen ganger opp med litt nøtter.

Case: Hva er galt? Hvorfor biter det ikke? Hva skjer? Trenger seriøst hjelp (syns jeg fortjener det etter såpass mange forsøk). Noe feil med riggene? Er det kun en type bolies som fisker i ulsrud???

Hilsen, desperat karpefisker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det er agnet. Det er tatt karper på utrolig mye forskjellig der. Vet at noen velger å slippe agnet ned fra båt, for på denne måten å legge det 100% riktig.

Oppsettet ditt virker da greit nok. Kjenner ikke den plassen selv, men er det mye mudder der, kan det være en fordel å ikke stramme inn sene etter at søkket har truffet bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Tror nok ikke det er agnet. Det er tatt karper på utrolig mye forskjellig der. Vet at noen velger å slippe agnet ned fra båt, for på denne måten å legge det 100% riktig.

Oppsettet ditt virker da greit nok. Kjenner ikke den plassen selv, men er det mye mudder der, kan det være en fordel å ikke stramme inn sene etter at søkket har truffet bunn.

¨

Ja, liker båt selv. Men, mer stress... Ang mudder, ja, derfor har jeg tenkt å kanskje gå ned, til kanskje 45gr søkker, slik at de ikke synker og trekker seg nedi. Uansett, om jeg napper de raskt opp, ser jeg at de ikke har gravd seg ned. Kommer i dag og henter noen søkker [ ;) ] Men begynner å bli fortvilet da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg tanken at det 10 cm mudder der du fisker. Når du kaster ut vil søkket dette gjennom mudderet og boilien forhåpentligvis ligge oppå. Når du trekker inn sene vil søkke bli dratt på bunnen under mudderet og samtidig vil det trekke med seg agnet under mudderet også.

Derfor tror jeg ofte det kan vær lurt å la alt ligge når det først er kastet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Tenk deg tanken at det 10 cm mudder der du fisker. Når du kaster ut vil søkket dette gjennom mudderet og boilien forhåpentligvis ligge oppå. Når du trekker inn sene vil søkke bli dratt på bunnen under mudderet og samtidig vil det trekke med seg agnet under mudderet også.

Derfor tror jeg ofte det kan vær lurt å la alt ligge når det først er kastet ut.

Helt enig med deg, men nå er det slik at jeg er smartere enn så [^]. Jeg vasser, klatrer i trær og svømmer med agnet [ ;) ] om nødvendig for å få en best mulig presentasjon. Men, skal stramme litt mindre til, med tanke på det ekstreme mudderet som er der.

Ok, da har vi kommet litt på vei. Lettere søkke vil jo også bidra? 35gr? 45?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Remy. Tror ikke jeg hadde valgt å gå særlig ned i vekt fra dine 75 gram. Ihvertfall ikke under 2OZ. Krokingsegenskapene til boltriggen synker dramatisk med for lette bly. Jeg hadde nok heller byttet ut In-Line blyet med et vanlig Pæretype bly festet med en safety clip. Feks FOX, NAsh, el.l. Når blyet er festet på denne måten så trekkes ikke kroken så lett ned i mudderet med mindre det er over 10-15cm dypt mudder. Et annet tips, har nevnt det før, ikke fisk der det er tykt mudder. Selvsagt ikke lett å få til uten båt men det går ann å kaste med et bly og stum braid line og føle seg litt frem på bunnen. Du kjenner når det hardere bunn. Et siste tips (Som ihvertfall gjelder på damtjern) Fisk nærme vegetasjonen eller andre markerte kanter, steiner, banker etc som styrer fiskens vandring. Og finally, vær veldig nøye med å fiske agnet oppå foringen. Ikke 50cm unna men oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av syver

Hei Remy. Tror ikke jeg hadde valgt å gå særlig ned i vekt fra dine 75 gram. Ihvertfall ikke under 2OZ. Krokingsegenskapene til boltriggen synker dramatisk med for lette bly. Jeg hadde nok heller byttet ut In-Line blyet med et vanlig Pæretype bly festet med en safety clip. Feks FOX, NAsh, el.l. Når blyet er festet på denne måten så trekkes ikke kroken så lett ned i mudderet med mindre det er over 10-15cm dypt mudder. Et annet tips, har nevnt det før, ikke fisk der det er tykt mudder. Selvsagt ikke lett å få til uten båt men det går ann å kaste med et bly og stum braid line og føle seg litt frem på bunnen. Du kjenner når det hardere bunn. Et siste tips (Som ihvertfall gjelder på damtjern) Fisk nærme vegetasjonen eller andre markerte kanter, steiner, banker etc som styrer fiskens vandring. Og finally, vær veldig nøye med å fiske agnet oppå foringen. Ikke 50cm unna men oppå.

Det kan jo være en mulighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av syver

Og finally, vær veldig nøye med å fiske agnet oppå foringen. Ikke 50cm unna men oppå.

Veldig enig i dine råd Syver, og særlig dette med presisjon. Jeg anser dette for å være mer avgjørende enn både at tacklene er tilstrekkelig 'avanserte' og at de er 100% fin-tunede. Dette gjelder ihvertfall i relativt jomfruelige vann, som de fleste norske karpevann. Og dette er særlig viktig i vann der bestandene av stor fisk er relativt tynn, slik som nesten alle norske karpevann.

Tidligere hadde jeg et relativt avslappet forholdt til presisjon, men er overbevist om at dette er en viktig grunn til at jeg ofte mislyktes. Jeg spredde foret over et for stort område, og foret for hardt for å være på den sikre siden. Resultatet var trolig at karpene enten overså agnene mine i vrimmelen av frie agn, eller de fant ikke agnene fordi de lå utenfor området hvor karpene spiste.

Når jeg prioriterte mer presis foring (plassere en markør, ro ut foret, bruk av stringer mm), så oppdaget jeg at jeg kunne fore mindre, og likevel oppnå bedre resultater... og å unngå for hard foring tror jeg også er viktig. Å finne den rette balansen her er kanskje den viktigste og vanskeligste taktiske vurderingen man står overfor som meiter (sammen med det å velge riktig fiskeplass)..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier over her at jeg forer noen ganger med nøtter, så er det snakk om en liten liten mengde nøtter a en halv neve minus litt som droppes ned i en klynge som løses seg opp på veien. Denne blaningen min er seig, og rå, og lukter noe villt bra... Oppå dette legger jeg agnet og riggen. Høres ikke det riktig ut? Jeg syns nå det [ :) ].... Kult du kommer med erfaringer, men kom gjerne med mer innspill på scenarioet vs caset [ ;) ] Håper vel Bendik og OP kommer med noe og, det er tross alt de to som har vært vellyket på Ulsrud i år, spesielt Ole Petter!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig for meg å uttale meg mer konkret om Ulsrud og om din måte å gjøre det på Remy. Ut fra det jeg har lest høres det ut som du gjør mye riktig, men som sagt, det er ut fra mer generelle betraktninger. Bendik og OP har sikkert mer konkrete innspill vil jeg tro.

For øvrig er det alltid et dilemma å fiske på myk mudderbunn med boltrigg. Takkelet krever et tungt søkke, men det øker risikoen for at hele stasen forsvinner i mudderet. Å bruke sidemontert bly istedenfor inlinebly er et alternativ, selv om dette øker risikoen for at takkelet henger seg opp. Å unngå å stramme opp for mye etter kastet, eller å ro ut takkelet er andre muligheter. Å bruke en helikopterrigg med lang søkkefortom (såkalt mudderrig) er enda et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror som TO og syver skriver at mye av trikset er å fore presist, og å ro ut agnet. Tror ikke det bare er en type boilies som gjelder, men boiliene bør være av god kvalitet! Synes oppsettet ditt virker bra. Jeg hadde 8 netter i Ulsrud i fjor, ett napp og en fisk. Du har da faktisk hatt noe sånt som tre "run" på et tilsvarende antall netter. Eneste som mangler er å få disse fiskene opp på land [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.