Gå til innhold
Fiskersiden

HA blanking samletråd (Ny 10.09)


Andreas
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Andreas

Prøvde forøvrig å manipu*lere bakgrunnen, tilfellet noe kjente seg igjen [ :) )], men fikk det ikke til...

Hvordan?

Tok den nesten med en gang - det var blåfargen på vannet som avslørte deg - det kan ikke være andre steder enn Oslofjorden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

sitat:Opprinnelig postet av Andreas

Prøvde forøvrig å manipu*lere bakgrunnen, tilfellet noe kjente seg igjen [ :) )], men fikk det ikke til...

Hvordan?

Tok den nesten med en gang - det var blåfargen på vannet som avslørte deg - det kan ikke være andre steder enn Oslofjorden...

Smartinger som utnytter min uforsiktighet kan jo lett se hvor dette er.

Man ser jo f.eks. at solen som såvidt har stått opp kl.0630 skinner fra øst og vinden blåser (bølgene) fra syd-øst. Og om man i tillegg ser at Cato har tatt på seg en nystrøket penskjorte under fiskejakka, ja da kan det ikke være tvil altså!

[ ;) )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny blanketur lørdag morgen. Denne gangen hadde jeg med en ikke-fluefisker og dermed ble det mer dorging. Var også utslagsgivende at det var lørdag, mye folk og mye vind. Gidder ikke å fiske på steder med 2 andre båter...

Kald nordavind gjorde sitt til at jeg ikke hadde helt trua.

Hadde et KRAFTIG hugg på apex og stangparavan og lettmatrosen fikk et knippe makrell, men det var det...

Er det noen som vet beste måte å rigge apex på bly paravan? Jeg bruker standard fortomen, men hvordan skal jeg feste på noe svivler? Det spinner jo sinnsykt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av staalel

tok en tur for å fiske ha i fjorden. til tross for utrolig vær var det ikke et eneste napp.

det blir ingen ha på meg iår tror jeg-etter blanking for nte gang.

Har du tenkt på månefasens innvirkning på fisket? Svært intressant tema! Var selv ute på lørdag og det var totalt dødt,unntatt makrell og slanger da.. Det samme var det det for 2 uker siden(halvmåne) mens det forrige helg var full fart! Man må for all del ikke se seg blind på følgende graph på http://ukbass.com/fishingbits/index.html men intressant er det.Andre som har gjort seg opp noen meninger om dette tema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Dolce Vita

sitat:Er det noen som vet beste måte å rigge apex på bly paravan? Jeg bruker standard fortomen, men hvordan skal jeg feste på noe svivler? Det spinner jo sinnsykt...

Byt orginalsviveln mot riktigt bra kullager. Ta gärna en tre stycken med ring i mellan. Då blir med mindre " La det tvinne, la det rock´n roll, la det tvinne så du mister all kontroll ".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av knut

sitat:Opprinnelig postet av staalel

tok en tur for å fiske ha i fjorden. til tross for utrolig vær var det ikke et eneste napp.

det blir ingen ha på meg iår tror jeg-etter blanking for nte gang.

Har du tenkt på månefasens innvirkning på fisket? Svært intressant tema! Var selv ute på lørdag og det var totalt dødt,unntatt makrell og slanger da.. Det samme var det det for 2 uker siden(halvmåne) mens det forrige helg var full fart! Man må for all del ikke se seg blind på følgende graph på http://ukbass.com/fishingbits/index.html men intressant er det.Andre som har gjort seg opp noen meninger om dette tema?

Jeg var ute på søndag morgen og blanket for første gang i år. Lurer på om det har noe med at det var fjære å gjøre, forrige helg var det flo og da ble det fisk. Nå var det bare ormer og slanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MP

sitat:Opprinnelig postet av knut

sitat:Opprinnelig postet av staalel

tok en tur for å fiske ha i fjorden. til tross for utrolig vær var det ikke et eneste napp.

det blir ingen ha på meg iår tror jeg-etter blanking for nte gang.

Har du tenkt på månefasens innvirkning på fisket? Svært intressant tema! Var selv ute på lørdag og det var totalt dødt,unntatt makrell og slanger da.. Det samme var det det for 2 uker siden(halvmåne) mens det forrige helg var full fart! Man må for all del ikke se seg blind på følgende graph på http://ukbass.com/fishingbits/index.html men intressant er det.Andre som har gjort seg opp noen meninger om dette tema?

Jeg var ute på søndag morgen og blanket for første gang i år. Lurer på om det har noe med at det var fjære å gjøre, forrige helg var det flo og da ble det fisk. Nå var det bare ormer og slanger.

Tror dere kan spekulere på månefaser og flo og fjære til dere blir grønne i tryne...

Om du har 2 turer med HA og 1 uten fisk, er vel det litt lite til å trekke noen konklusjoner????? Tenker hovedfaktorene her heter bra tips om sted og flaks, ikke flo og fjære...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av knut

Var selv ute på lørdag og det var totalt dødt,unntatt makrell og slanger da..

Hei Knut, var det du som kom bortom meg i båten din for en prat når jeg bunnmeitet med krabbe på lørdag morgen?

Jeg blanket også helt på lørdag, og min (ringe) erfaring er også at tidevannet (og selvfølgelig spot'en) har veldig mye å si. De havabborene jeg har vært med og ta har alle tatt 2-3 timer før flo. Men jeg legger klart mest vekt på hr. Kabbes observasjoner, siden han har tatt flere hundre av disse rakkerne.

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Andreas

sitat:Opprinnelig postet av MP

sitat:Opprinnelig postet av knut

sitat:Opprinnelig postet av staalel

tok en tur for å fiske ha i fjorden. til tross for utrolig vær var det ikke et eneste napp.

det blir ingen ha på meg iår tror jeg-etter blanking for nte gang.

Har du tenkt på månefasens innvirkning på fisket? Svært intressant tema! Var selv ute på lørdag og det var totalt dødt,unntatt makrell og slanger da.. Det samme var det det for 2 uker siden(halvmåne) mens det forrige helg var full fart! Man må for all del ikke se seg blind på følgende graph på http://ukbass.com/fishingbits/index.html men intressant er det.Andre som har gjort seg opp noen meninger om dette tema?

Jeg var ute på søndag morgen og blanket for første gang i år. Lurer på om det har noe med at det var fjære å gjøre, forrige helg var det flo og da ble det fisk. Nå var det bare ormer og slanger.

Tror dere kan spekulere på månefaser og flo og fjære til dere blir grønne i tryne...

Om du har 2 turer med HA og 1 uten fisk, er vel det litt lite til å trekke noen konklusjoner????? Tenker hovedfaktorene her heter bra tips om sted og flaks, ikke flo og fjære...

Nå har jeg nok langt mer enn 3 turer Andreas.I år ca.22 turer så langt og jeg har 6 år etter bass på fjorden.Fisker selvfølgelig til alle tider uavhengig av månefase og flo/fjære men som du ser av diagrammet på ukbass er det en klar økning i fangstene i forbindelse med full/nymåne samt flo.Dette er også min erfaring.Nå er jeg godt kjent i indre fjord og har ca.20 steder som gir regelmessig HA.

Forøvrig synes jeg det er best når det er "drag" i vannet og dette stemmer godt med andre fiskere inklusive Runar.

Flere som har erfaringer fra fjorden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av palkr

sitat:Opprinnelig postet av knut

Var selv ute på lørdag og det var totalt dødt,unntatt makrell og slanger da..

Hei Knut, var det du som kom bortom meg i båten din for en prat når jeg bunnmeitet med krabbe på lørdag morgen?

Jeg blanket også helt på lørdag, og min (ringe) erfaring er også at tidevannet (og selvfølgelig spot'en) har veldig mye å si. De havabborene jeg har vært med og ta har alle tatt 2-3 timer før flo. Men jeg legger klart mest vekt på hr. Kabbes observasjoner, siden han har tatt flere hundre av disse rakkerne.

Pål

Hei Pål. Ja det var meg. Som du sier synes du det er best før flo men jeg får omtrent like mye fisk etter flo.Det viktigst for min del er at det er litt "drag" i vannet,og det er det både før og etter flo.

Vi får prøve igjen når vinden løyer!

Sees!

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av knut

sitat:Opprinnelig postet av Andreas

sitat:Opprinnelig postet av MP

sitat:Opprinnelig postet av knut

sitat:Opprinnelig postet av staalel

tok en tur for å fiske ha i fjorden. til tross for utrolig vær var det ikke et eneste napp.

det blir ingen ha på meg iår tror jeg-etter blanking for nte gang.

Har du tenkt på månefasens innvirkning på fisket? Svært intressant tema! Var selv ute på lørdag og det var totalt dødt,unntatt makrell og slanger da.. Det samme var det det for 2 uker siden(halvmåne) mens det forrige helg var full fart! Man må for all del ikke se seg blind på følgende graph på http://ukbass.com/fishingbits/index.html men intressant er det.Andre som har gjort seg opp noen meninger om dette tema?

Jeg var ute på søndag morgen og blanket for første gang i år. Lurer på om det har noe med at det var fjære å gjøre, forrige helg var det flo og da ble det fisk. Nå var det bare ormer og slanger.

Tror dere kan spekulere på månefaser og flo og fjære til dere blir grønne i tryne...

Om du har 2 turer med HA og 1 uten fisk, er vel det litt lite til å trekke noen konklusjoner????? Tenker hovedfaktorene her heter bra tips om sted og flaks, ikke flo og fjære...

Nå har jeg nok langt mer enn 3 turer Andreas.I år ca.22 turer så langt og jeg har 6 år etter bass på fjorden.Fisker selvfølgelig til alle tider uavhengig av månefase og flo/fjære men som du ser av diagrammet på ukbass er det en klar økning i fangstene i forbindelse med full/nymåne samt flo.Dette er også min erfaring.Nå er jeg godt kjent i indre fjord og har ca.20 steder som gir regelmessig HA.

Forøvrig synes jeg det er best når det er "drag" i vannet og dette stemmer godt med andre fiskere inklusive Runar.

Flere som har erfaringer fra fjorden?

Han sikter nok til meg Knut.

Selv synes jeg ikke Andreas er i posisjon til å kritisere meg fordi jeg begynte å fiske HA i år og "bare" har fått 2stk på 3turer. Grunnen til at jeg svarte som jeg gjorde er fordi jeg har hatt 2 turer rundt flo med suksess, og 1 tur på fjære uten suksess. Dette er selvsagt syltynt grunnlag til å trekke konklusjoner eller fasiter, men inntrykket mitt blir underbygd av Norges kanskje mest erfarne HA-fisker Kabbe og videre Knut som åpenbart har vært med i gamet en god stund...

Du mener det skyldes sted og flaks, og det er greit nok. Sted er nok det viktigste, men bare flaks blir litt grunt. Flaks er selvsagt en viktig faktor i alt fiske, men jeg ville nok ikke utelukke månens kraft på vannet heller. Og du som faktisk ikke har fått HA (og det er ikke meningen å gni det inn[ :) ]) har faktisk enda tynnere grunnlag enn meg til å konkludere med hvilke faktorer som spiller inn i fiske etter HA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MP

sitat:Opprinnelig postet av knut

sitat:Opprinnelig postet av Andreas

sitat:Opprinnelig postet av MP

sitat:Opprinnelig postet av knut

sitat:Opprinnelig postet av staalel

tok en tur for å fiske ha i fjorden. til tross for utrolig vær var det ikke et eneste napp.

det blir ingen ha på meg iår tror jeg-etter blanking for nte gang.

Har du tenkt på månefasens innvirkning på fisket? Svært intressant tema! Var selv ute på lørdag og det var totalt dødt,unntatt makrell og slanger da.. Det samme var det det for 2 uker siden(halvmåne) mens det forrige helg var full fart! Man må for all del ikke se seg blind på følgende graph på http://ukbass.com/fishingbits/index.html men intressant er det.Andre som har gjort seg opp noen meninger om dette tema?

Jeg var ute på søndag morgen og blanket for første gang i år. Lurer på om det har noe med at det var fjære å gjøre, forrige helg var det flo og da ble det fisk. Nå var det bare ormer og slanger.

Tror dere kan spekulere på månefaser og flo og fjære til dere blir grønne i tryne...

Om du har 2 turer med HA og 1 uten fisk, er vel det litt lite til å trekke noen konklusjoner????? Tenker hovedfaktorene her heter bra tips om sted og flaks, ikke flo og fjære...

Nå har jeg nok langt mer enn 3 turer Andreas.I år ca.22 turer så langt og jeg har 6 år etter bass på fjorden.Fisker selvfølgelig til alle tider uavhengig av månefase og flo/fjære men som du ser av diagrammet på ukbass er det en klar økning i fangstene i forbindelse med full/nymåne samt flo.Dette er også min erfaring.Nå er jeg godt kjent i indre fjord og har ca.20 steder som gir regelmessig HA.

Forøvrig synes jeg det er best når det er "drag" i vannet og dette stemmer godt med andre fiskere inklusive Runar.

Flere som har erfaringer fra fjorden?

Han sikter nok til meg Knut.

Selv synes jeg ikke Andreas er i posisjon til å kritisere meg fordi jeg begynte å fiske HA i år og "bare" har fått 2stk på 3turer. Grunnen til at jeg svarte som jeg gjorde er fordi jeg har hatt 2 turer rundt flo med suksess, og 1 tur på fjære uten suksess. Dette er selvsagt syltynt grunnlag til å trekke konklusjoner eller fasiter, men inntrykket mitt blir underbygd av Norges kanskje mest erfarne HA-fisker Kabbe og videre Knut som åpenbart har vært med i gamet en god stund...

Du mener det skyldes sted og flaks, og det er greit nok. Sted er nok det viktigste, men bare flaks blir litt grunt. Flaks er selvsagt en viktig faktor i alt fiske, men jeg ville nok ikke utelukke månens kraft på vannet heller. Og du som faktisk ikke har fått HA (og det er ikke meningen å gni det inn[ :) ]) har faktisk enda tynnere grunnlag enn meg til å konkludere med hvilke faktorer som spiller inn i fiske etter HA.

Knut: Sikter på MP...

MP: Hva er det du prater om nå egentlig?

Kommer jeg med kritikk? Jeg kommer med to påstander:

1) At ut i fra dine 3 turer er det ikke grunnlag for å trekke noen konklusjoner.

2) Å få HA på 2 av 3 sine første turer er og blir flaks og tips om sted. Kom ikke her å si at du fikk borre de 2 gangene fordi du hadde studert "månens kraft på vannet" og valgt deg riktig tidspunkt for fisketur.

Jeg konkluderer ikke med hvilke faktorerer som spiller inn. Men jeg mener det at å spekulere i flo, fjære, månefaser og andre forhold aldri blir noen vitenskap. Jeg fisker de gangene jeg kan og ikke de gangene forholdene er best. Seff er det da noen dager jeg har mer tro enn andre...

Synes det er en eneste ting som er teit med HA fiske og det er all mystifiseringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd meg etter HA i 2 år nå uten hell i Oslofjorden (mest rundt Fornebu). Men neida ingen ennå. Dvs MANGE blanketurer.

Er det noen som ønsker å ta med seg en ulykkesfluefisk på HA tur med det første? Så kanskje det smitter litt hell over på meg også!

P.S. Har også prøvd etter SØ i 2 år også ... uten hell, ei heller torsk, eller makrell på flue. Når jeg tenker etter .... (forsøker å glemme) ... har jeg ikke fått EN eneste fisk i saltvann på 2 år på flue.

Kanskje ikke rart jeg har fortrengt det?

Men håpet lever ihvertfall.

KAOS

Det er bare å PM ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kaos

Jeg har prøvd meg etter HA i 2 år nå uten hell i Oslofjorden (mest rundt Fornebu). Men neida ingen ennå. Dvs MANGE blanketurer.

Er det noen som ønsker å ta med seg en ulykkesfluefisk på HA tur med det første? Så kanskje det smitter litt hell over på meg også!

P.S. Har også prøvd etter SØ i 2 år også ... uten hell, ei heller torsk, eller makrell på flue. Når jeg tenker etter .... (forsøker å glemme) ... har jeg ikke fått EN eneste fisk i saltvann på 2 år på flue.

Kanskje ikke rart jeg har fortrengt det?

Men håpet lever ihvertfall.

KAOS

Det er bare å PM ;o)

Jeg kan trøste deg med at jeg tror det gjelder MANGE!

Har selv hatt laaaange perioder uten SØ og HA. Og også tidligere i min fiskekarriere LANGE perioder uten en dritt på flue...

Det er jo ikke alle som forteller om ALLE blanketurene sine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.