Gå til innhold
Fiskersiden

"live" oppdatering av fangster i Mandal og Vänern


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

Dette har vært en fantastisk tur!!!!!

Må få takke alle som har fått det til å skje, og alle som var me å gjøre dette til en super WE.

Takk til

Eventmanager og Fiskerisiden!!!

Erik R for super undervisning i fluebinding, nå ble det ikke noe fluefanget laks på meg denne gang, men jeg kommer sterkere tilbake neste gang, med bedre og lengre kast!!! Ja, også ennå finere fluer!!!

Even og Helge - suveren undervisning i laksefiske, og trivlig samvær sent og tildlig langs elva!!!!!

Biilder følger senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ :P ][ :) ]Helge og underteknet er vel plassert i sine lune stuer, fulle av positive opplevelser og rimelig slitne. Det var den værste trafikk eg nokon gang har opplevd mellom Mandal og Stord nokon gang. Håper at LAKSAtrollet også er velberga heim, sjølv om Opelen var nedlasta med nyyyyydelig Mandalslaks. Trur faktisk at det vert det på menyen her i morgen. Til alle som var med på turen; TUSEN TAKK for sosialt samvær og god stemning, men mest takk til fluekong Erik R for megaeffektive fluer og stor sportmanship.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttrapport fra Vänern:

Ingen blankfisk ble det! vannet som normalt leverer meget bra med fisk gav ikke fra seg en eneste fisk til oss denne helgen. vannteperatur på nesten 17 grader er nok årsaken til at fisken rett og slett ikke ville bite eller at de har funnet kaldere vann andre steder i denne enorme sjøen.

Trond fikk problemer med den ene av sine 2 145hk motorer, Jon var ikke 100% fornøyd med sin for anledningen nyinnkjøpte 4hk dorge motor, hos meg fungerte utstyret som det skulle (bortsett fra fortøynings utstyret da).

Søndag morgen med havblikk gjorde at blymann og jeg bestemte oss for å dra ca 8 sjømil fra land mot ett område hvor vannet var kaldere, på flatt vann var det bare å gi full spiker. Så i 27knop bar det utover til noe som viste seg å være den beste abbor plassen [:I] for dagen, på over 20mtr bet den ene abboren etter den andre. Største veide vel rundt 800g. Ingen VHF meldinger om annet enn grønninger hele morgenen og med vind som utover dagen skulle opp i 11 sekundmeter kasta vi inn håndkledet kl 13.

Alt i alt en fin tur selv om ingen laks eller ørrter ble tatt.

Ett tips å ta med seg er: ikke kjøp øl på systembolaget når du drar på tur til Vänern.

Vi skal tilbake!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Thile

Ingen blankfisk ble det! vannet som normalt leverer meget bra med fisk gav ikke fra seg en eneste fisk til oss denne helgen. vannteperatur på nesten 17 grader er nok årsaken til at fisken rett og slett ikke ville bite eller at de har funnet kaldere vann andre steder i denne enorme sjøen.

Var det mange av de andre båtene som fikk fisk?

Synd at dere ikke fikk noen laks/ørret. Noen ganger vil det seg ikke. Sånn er det bare... Mulig at dere har rett at fisken hadde trukket til andre deler av sjøen. Selv om det generelt har blitt vanskeligere i Vänern de senere årene, pleier sensommer-tidlig høst og vanntemperaturer på 16-17 grader å kunne produsere. Når temperaturen begynner å falle pleier også aktiviteten blant laksen og ørreten å øke. Det ser også ut til at ulike plasser produserer til forskjellige tider av året. Hvor fisket dere?

I 2001 fisket jeg en langhelg i Vänern i siste halvdel av august, og fikk bra med blankfisk, selv om vanntemperaturen i oveflaten var helt opp mot 20C. Og vi fikk fisk både i overflaten og på rigg. For to år siden fisket jeg i Vättern sammen med et par venner i slutten av august. Overflatetemperaturen var også da opp mot 20C, og mye vind og påfølgende 'vannblanding' gjorde at vanntemperaturen var 15-16 grader helt ned til 30 meters dyp (!). Fisket var der etter, nesten totalt dødt. En av de andre gav opp Vättern, og dro til Vänern istedet, der temperaturene også var tilsvarende høye, og hvor fisket hadde vært helt off i lengre tid (dvs kun gjørs og gjedde). Han har aldri angret på den avgjørelsen, da han opplevde et suverent fiske med flere store ørreter. Så det er mulig å få blankfisk i Vänern selv ved høye temperaturer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel nesten 40 båter med i konken til Åmål trollingklubb denne helgen, Ved innveing lørdag ble 5 lakser registrert.

Flesteparten av deltakerne var lokale helter og fra distriktet rundt, og når de blanker regner jeg med at fisken har flyttet seg eller ikke tar til seg næring.

Det har vært mye vind den siste tiden og vannmassene har nok blandet seg godt.

Vi fisket fra overflaten og ned til 25 meter.

Søndag var det flere båter som gav opp tidlig og dro til Vestra Silen hvor det faktisk ble tatt bra med fisk.

Cral: jeg har ett fortøynings tau i baugen på båten som ikke er helt ferskt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil også takke gjengen for en kjempefin tur.

aller først Erik Walmann (caddis) for et seriøst og profft opplegg.

Også de andre som var en særdeles trivelig gjeng og bidro til at treffet ble en braksuksess.

takk for en fin tur!

ps tok en ny svele igår ettermiddag. vekt: ca 1,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for en fin tur med trivelige gutter og jente!

selv om det ikke ble store fangsten på meg, lærte jeg mye av å fiske en dag med Espen, om kasting og bevegelser på flua.

Even og Helge er kanskje de mest rutinerte og alsidige fiskerne jeg noen gang har møtt, og deres fangster i elva er jo helt vanvittige.

to fantastiske menn, som sitterpå utrolige mengder med fisketips...[ :P ]

ikke minst var det lærerikt å se Erik R sine fluer bli bundet, selv om Christine bandt nesten like fine(når Erik hadde fått et par øl for mye).

gleder meg til neste år og vil takke Caddis for et kjempeopplegg og en trivelig tur.[ :) ][ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo og takk for sist Pero!!

Må igjen takke deg for at jeg fikk fiske med deg på Hauge A, og ikke minst at du viste slik faderlig omsorg der du fôret meg med pølser, koteletter og kaffe[:I] OG ikke minst at du delte dine kunnskaper om fisket på Hauge og Holmesland[ :P ]

Neste år blir jeg en farlig utfordrer til sammenlagtseieren[8D] slukdengerene på Fuskeland ha'kke sjangs[8D]

Takk til alle sammen for en flott tur!

Skulle ønske jeg fikk sett EirikR binde litt mer fluer, fikk drukket litt mer øl sammen med folket, fikk sovet mye mer og fikk sett Caddis danse regndans over ei svidde. MEN det tar vi neste år. Hadde en kanon tur på alle måter!!!!

Håper vi snakkes igjen og møter flere!!

PS! Håper du ikke har lyd-opptak fra bua på mandagsmorgen Pero[ :) ]

-Alv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig du:)Takk for laget ja.

Men det var ikke stort vi klarte å få tatt etter den perioden du hadde hatt i bua... Maken til snorking, bar jo hele dalsøkket ned og skremte vel unna det som fantes av fisk:)Bilde er oversendt caddis.

Det er bare å ta kontakt det når du tar turen igjen, alltid hyggelig å stifte nye bekjentskaper innen sportfiskeverdenen.

Dersom caddis booker hauge a+b og holmesland a+b til neste tur, så skal du se at jeg melder meg på jeg å:)Regner med at han allerede er i gang med planleggingen.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av Pero

Dersom caddis booker hauge a+b og holmesland a+b til neste tur, så skal du se at jeg melder meg på jeg å:)Regner med at han allerede er i gang med planleggingen.... :P

Hei Caddis.

Er planlægningen igang for treff til næste år (2006)??[8D]

Du har vel ikke datoen endnu???[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Dere alle sammen, har faktisk begynt å jobbe med saken.

Og det er det noen som har fått merke allerede.

Det som er viktig er at turen i 2006 blir bedre en turen i 2005 og da trengs det planlegging.

Men må holde korten tett til brysten[ :P ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.