Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp til festing av multisnøre til spolen


JanPetter
 Share

Recommended Posts

hei, og takk for utrulig kjapt svar,

fester du da mono sena på spolen med den vanlig spoleknuten, og så bruker albright for å skjøte mono med multi? i så fall, så vil man jo få en svak link innerst, siden det er 0,32 mm multi som tåler 24 kg, og eg må bruke noke inn i hampen tjukk mono, for å matche det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er klart man bør ha informative topic, eg tenkte meg ikkje om...

og nok en takk for innlegg,

eg trur nok eg skal velge det 2. innlegget, eg er litt skeptisk til skøyting innerst ved spolen...

håper det kommer ett spørsmål eg kan svare på,

slik at eg får gjort gjengjeld....

Jan Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av JanPetter

hei, og takk for utrulig kjapt svar,

fester du da mono sena på spolen med den vanlig spoleknuten, og så bruker albright for å skjøte mono med multi? i så fall, så vil man jo få en svak link innerst, siden det er 0,32 mm multi som tåler 24 kg, og eg må bruke noke inn i hampen tjukk mono, for å matche det?

Vanlig spoleakseknute ja,skjøte med albrigt eller dobbel uni.Om du ikke matcher bruddstyrken til multien gjør ikke noe,det er jo ytters sjelden/nesten aldri at alt snøre er ute alikavel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder met et lag med mono, og får du bruk for den knuten noen gang er det nok kjørt anyway!! Bruker samme opplegget med mono under og albright. Funker kanon - et tips til å få multien lagt stramt på er å legge spolen med multi i vann en tid før du spoler opp - da oppnår du stram og fin pålegging, samt at du ikke blir SÅ varm på fingrene om du skulle finne på å bremse med dem. Det enkleste er faktisk å få noen til å holde spolen innpå en pinne eller lignende og så bremse spolen med en avis f.eks eller en klut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av Starfish

1 runde med dobbeltsidig (teppe)tape. Holder som ei kule

Jeg bruker oxo den metoden. Har ikke opplevd at snøre går rundt på spolen etter det. Bruk gjerne en liten dråpe superlim på knuten så er du sikker på at den ikke går opp.

Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Selv har jeg brukt de typer tape jeg har hatt tilgjengelig, tom blank kontortape som jeg har gnidd inn. Når jeg da siden har vært inne på spolen for å bytte sene o.l. er det kun kniv jeg har fått det opp med. Så at tape ikke holder er slett og slett tull.

Og hvis du vil ha en ekstraforsikring, bruk superlim på knuten rett før du strammer til tapen, ettersom limet også vil sette seg på tapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.