Gå til innhold
Fiskersiden

05.09.05 - Ulsrud igjen........


Remy
 Share

Recommended Posts

Igjen på ulsrud, igjen null fisk, rart med det... To som fisker av Ulsrud godt, alle andre feiler... tror jeg er ferdig med Ulsrud, Damtjern frister ikke, mao, karpefiske er ferdig for min del kan det virke som da det ene vannet aldri levere fisk, det andre ikke er så spennende enda, mens det tredje må utforskes litt mer (ikke landet noen der enda i år som jeg vet om ihvertfall). Vi skulle nok hatt en del flere vann i Norge [ :) ], så det ikke blir så kjedelig å fiske 3 vann hele tiden... jaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Igjen på ulsrud, igjen null fisk, rart med det... To som fisker av Ulsrud godt, alle andre feiler... tror jeg er ferdig med Ulsrud, Damtjern frister ikke, mao, karpefiske er ferdig for min del kan det virke som da det ene vannet aldri levere fisk, det andre ikke er så spennende enda, mens det tredje må utforskes litt mer (ikke landet noen der enda i år som jeg vet om ihvertfall). Vi skulle nok hatt en del flere vann i Norge [ :) ], så det ikke blir så kjedelig å fiske 3 vann hele tiden... jaja

Til og med jeg som bor her evt at det finnes mange (mange!) flere enn 3 vann med karpe i oslo området. Er det slik at karpefiskere ikke kan fiske i vann uten STOR karpe? Må det ha vært store karper på alnd tidligere for at det skal være verdt det? Forstår ikke problemet, hvorfor ikke fiske litt ettere og ha det moro med karper på 1-4kg istedetfor å banke helg etter helg i Ulsrud/Damtjern for å lande en fisk for 15gang[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere vann ja KIS, og vi fisker i de fleste av de.

Med rett utstyr i forhold til fisken er det morsomt med mindre karper også ja.

(selv blanket jeg for andre gang på rad i Kasut i går..)

MEN når Remy har et mål om å få en karpe på over 8 kg blir det straks færre vann å prøve seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi, jeg har landet nok småkarper opp mot 3kilo i år til å bli lei. Målet med de meste av fiske er jo stor fisk, og hva er da poenget å fiske etter småfisk? Det forstår du vel KIS? Nei? Og ang nye vann, helt klart det mest spennende i mine øyne, og etter en prat så har jeg ett nytt vann å kaste meg ut i som få har fisket i med potensiell stor fisk. Så vi får se, da er det 4 vann som er verd å fiske i så langt. Etter flere titalls døgn på Ulsrud uten fisk (tror noen forstår meg der) så er det ikke så moro lenger. Ser ut til at det kun er to personer som lander fisk i det vannet, MERKELIG nok!!! Tenk den dagen man har 20 vann å velge mellom med karpe over seks syv kilo, da snakker man at fisket kan bli sabla moro, og kanskje en skare karpefiskerene kommer til live, og karpe vil bli en av Norges mangfoldige store interesser, og ikke kun for spesielt interesserte, dedikerte, pionerer, og gutteklubben grei [ :) ]!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Er det slik at karpefiskere ikke kan fiske i vann uten STOR karpe? Må det ha vært store karper på alnd tidligere for at det skal være verdt det? Forstår ikke problemet, hvorfor ikke fiske litt ettere og ha det moro med karper på 1-4kg istedetfor å banke helg etter helg i Ulsrud/Damtjern for å lande en fisk for 15gang[ :) ]

Et godt spørsmål KIS. Som Trym er inne på er det ingen absolutt nødvendighet at fisken skal være stor, og mange meiter mindre karper med mer konvensjonelle meitemetoder. Selv en mindre karpe er både utfordrende og spennende å ta på lett utstyr. Men det er et problem at de fleste bestandene med karpe er tynne, uansett om fisken er liten eller stor. Å ta selv en kiloskarpe på duppmeite med mais kan være det samme som å lete etter den berømmelige nåla i høystakken. Og skal man først bruke MYE tid for å ta en fisk, kan man like gjerne sette i gang med en mer systematisk satsning, og langtids ventemeite. Og da er det med en gang mer naturlig å fiske etter større fisk. Og som Trym også er inne på; med dagens kunnskap har vi da relativt få alternativer. At OP klarer å ta en 8-kilos fra et nytt vann gir dog håp om at det er flere lokaliteter som etter hvert huser og leverer stor karpe. [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Tenk den dagen man har 20 vann å velge mellom med karpe over seks syv kilo, da snakker man at fisket kan bli sabla moro, og kanskje en skare karpefiskerene kommer til live, og karpe vil bli en av Norges mangfoldige store interesser, og ikke kun for spesielt interesserte, dedikerte, pionerer, og gutteklubben grei [ ;) ]!!!

Ja, her har vi et stort potensiale for et fantastisk sportsfiske for et bredere lag av befolkningen, men det er ikke lett å få til dette med myndigheter som ikke forstår seg på slik, desverre..[} :) ] De skulle bare ha opplevd tilfredstillelsen og spenningen med å kjøre en stor karpe etter å ha jobbet hardt for å lure den på kroken. Da hadde nok pipa fått en annen lyd.... [^][8D][ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Tenk den dagen man har 20 vann å velge mellom med karpe over seks syv kilo, da snakker man at fisket kan bli sabla moro, og kanskje en skare karpefiskerene kommer til live, og karpe vil bli en av Norges mangfoldige store interesser, og ikke kun for spesielt interesserte, dedikerte, pionerer, og gutteklubben grei [ :) ]!!!

Har vi ikke det i dag[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av piscator

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Tenk den dagen man har 20 vann å velge mellom med karpe over seks syv kilo, da snakker man at fisket kan bli sabla moro, og kanskje en skare karpefiskerene kommer til live, og karpe vil bli en av Norges mangfoldige store interesser, og ikke kun for spesielt interesserte, dedikerte, pionerer, og gutteklubben grei [ ;) ]!!!

Ja, her har vi et stort potensiale for et fantastisk sportsfiske for et bredere lag av befolkningen, men det er ikke lett å få til dette med myndigheter som ikke forstår seg på slik, desverre..[} :) ] De skulle bare ha opplevd tilfredstillelsen og spenningen med å kjøre en stor karpe etter å ha jobbet hardt for å lure den på kroken. Da hadde nok pipa fått en annen lyd.... [^][8D][ ;) ]

Den problemstillingen er vi vel ferdige med, all den tid det er allment kjent at det finnes MANGE karpevann etterhvert. Spørsmålet er vel mer om MEITERNE vil at karpefisket skal bli særlig mer utbredt...

Ellers er det jo et godt poeng at stor fisk er mer gøy enn mindre fisk, det sier seg jo litt selv[ ;) ]

Og utfordringer er jo ganske gøye de også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Den problemstillingen er vi vel ferdige med, all den tid det er allment kjent at det finnes MANGE karpevann etterhvert. Spørsmålet er vel mer om MEITERNE vil at karpefisket skal bli særlig mer utbredt...

Den problemstillingen kommer jeg ALDRI til å bli ferdig med så lenge HOLDNINGENE til sentrale aktører hos de norske myndighetene er som de er. At det fins mange karpevann etterhvert er jo PÅ TROSS AV myndighetene, og på ingen måte på grunn av dem, og dette er jo på sett og vis det endelige 'beviset' på at myndighetenes linje er tåpelig, både biologisk, sportsfiskemessig, og taktisk. Norske karpebestander skader IKKE norsk natur, de gir oss et fantastisk tilskudd til sportsfiskemulighetene, og norske myndigheter har fraskrevet seg enhver kontroll med ståa i norsk natur gjennom sine holdninger og sitt lovverk.

Hvorvidt meiterne ønsker flere karpevann kan man jo diskutere. Hvis vi ikke får flere vann er jo ikke dette noe mål, for da vil det jo ikke bli plass til alle, og vi ødelegger kun for hverandre. Hvis vi derimot kunne etablere flere vann, så ønsker jeg flere velkommen. jeg unner at flere skal få oppleve hvor fantastisk sportsfisk karpe er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes vel ikke meiterne utmerker seg når det gjelder å være inkluderende, det seg være karpevan eller gode stam-lokaliteter :-)

Når det gjelder utsettinger trenger vi ikke ta den enda en gang, jeg bare registrerer at ingen klarte å fremvise kopi av skiftlig søknad, kopi av avslag eller noen annen dokumentasjon på at noen faktisk har søkt om dette slik det skal søkes, da jeg spurte etter det en gang.

Vi ahr noe som heter forvaltningsloven her i landet, og skal en seriøst igang med noe som utsetting av fisk, burde kunnskap til denne være et minstekrav.

At meite ikke er mer utbredt på østlandet er både merkelig og synd, men meitemiljøet må ta en betydelig del av ansvaret for dette selv. Se på NMU, hva skjer? Er dette alt meiterne klarer få i stand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Vel, jeg synes vel ikke meiterne utmerker seg når det gjelder å være inkluderende, det seg være karpevan eller gode stam-lokaliteter :-)

Kanskje ikke så lett å være inkluderende når antall lokaliteter er for få (og naturligvis små). Hvem ønsker at fiskeplassen skal være opptatt hver gang en skal ut? Hadde vi hatt flere vann hadde det vært lettere å gjøre dette. Er sikker på at dette ikke har noe med en generell vrangvilje hos meiterne å gjøre. Hvor mange fluefiskere er det som offentliggjør stilleflytende elver der tokilosørretene står i kø for å slurpe i seg Vulgata'er? Og hadde de gjort det, hadde det ikke tatt lang tid før alle ørretene hadde vært borte. Slik er det, og det vet du også KIS. Og dere kystmeitere, hvor generøse er dere når det gjelder å ta med andre til deres smørhull? Det er vel havfiskere og dorgere som viser mest generøsitet når det gjelder tips. Men så er det havet en noe større arena, med noe mer plass en feks et karpevann på ti mål med en fiskeplass...

sitat:Når det gjelder utsettinger trenger vi ikke ta den enda en gang, jeg bare registrerer at ingen klarte å fremvise kopi av skiftlig søknad, kopi av avslag eller noen annen dokumentasjon på at noen faktisk har søkt om dette slik det skal søkes, da jeg spurte etter det en gang. Vi ahr noe som heter forvaltningsloven her i landet, og skal en seriøst igang med noe som utsetting av fisk, burde kunnskap til denne være et minstekrav.

Jo, diskusjonen om utsettinger bør vi ALDRI gjøre oss ferdig med, så lenge ståa er som den er. At ingen har fremlagt dokumentasjon på skriftlig søknad forandrer INGENTING KIS. Jeg har sendt skriftlig søknad på å sette ut karpe (i 1989), og vet hva loven krever. Jeg har også vært involvert i søknader om utsetting av ørret, også i vann hvor dette egentlig er meningsløst, og jeg har sett hvor FORSKJELLIG de ulike søknadene blir vurdert og behandlet. Jeg har alle papirene hjemme, men de i seg selv er irrelevante. At mange ikke kan forvaltningsloven er ei heller det største problemet. Hadde det vært noe håp, skulle det da ikke stå på kjennskap til en byråkratisk lov..! Nei, det som er relevant, er hvordan gamle fordommer, manglende kunnskap og vikarierende argumentasjon fortsatt gjennomsyrer hele systemet. Hva er vitsen med å sende en skriftlig søknad, når du I PRAKSIS er sjanseløs uansett? Folk blir drittlei prat, de vil se resultater. Og uten å forsvare ulovlige utsettinger, myndighetene skyter seg selv i foten med sin policy her.

sitat:At meite ikke er mer utbredt på østlandet er både merkelig og synd, men meitemiljøet må ta en betydelig del av ansvaret for dette selv. Se på NMU, hva skjer? Er dette alt meiterne klarer få i stand?

Ja, det er synd at NMU ikke har større appell. Det som har skjedd med NMU er noe mange (mindre) frivillige organisasjoner opplever. Folk flest har nok med seg og sitt, og slike organisasjoner står og faller med ildsjeler. Men husk på at NMU en gang FORSØKTE å være ansvarlige, vi forsøkte å opprette en seriøs kontakt med ulike organisasjoner (NJFF) og myndigheter. Men hva skjedde? Jo, vi ble motarbeidet, møtt med tonnevis med fordommer, og nærmest forsøkt tiet ihjel. Det er grenser for hvor lenge man gidder å kjempe DEN kampen. Det paradoksale var jo at VI satt med mer kunnskap om karpefisk enn myndighetene. De burde jo heller ha tatt oss i mot med åpne armer, og brukt oss aktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Tenk den dagen man har 20 vann å velge mellom med karpe over seks syv kilo, da snakker man at fisket kan bli sabla moro, og kanskje en skare karpefiskerene kommer til live, og karpe vil bli en av Norges mangfoldige store interesser, og ikke kun for spesielt interesserte, dedikerte, pionerer, og gutteklubben grei [ :) ]!!!

Har vi ikke det i dag[?]

Har vi? Fortell meg er du snill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Selvfølgelig Remy. Vi kan ta det over en kaffekopp en helg.-.

Høres godt ut og håper du er seriøs, for det er jeg ihvertfall i karpefisket mitt. Siden juni har jeg 21 døgn i Ulsrud, 4 døgn på damtjern, og 2 på patterød, samt 18døgn etter karussen, 5 døgn etter suter, 8 døgn etter stam and so on...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Damn... og selv etter tilsammen 58 døgn(av 96 totalt fra 1.juni) så har du klart andre mål enn lake-målet? (og det målet ble vel ikke nådd i den perioden heller...?)

Forstår ikke ordlyden din!! Forklar..

Også er det folk som til stadig mener jeg bare er bortskjemt og henter storfisk... jaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var i januar 05 ihvertfall... men du kan jo ta til etteretning at de ikke er spesielt enkle de målene heller. Hvor mange av de har du nådd, eller i er i nærheten av å nå, foruten karpa da... hmmm....

Forelskelse gjorde vel kål på suterfisket mitt og dermed fikkjeg ikke med meg go fisket nedover [ :) ], men både abboren, karpa, karussen, havabboren er innenfor rekkevidde... multa sliter jeg med desverre pga dårlig vær og lite multe oppover her, mp reise et stykke for den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jøss... vet at laken er tatt innenfor tidsepoken du har satt på å nå dine mål...

Kommentaren min gikk mer på uttellingen du har hatt i løpet av de nevnte 58 dager.

Ble klønete formulert, og kommentaren hørtes bedre ut inni hodet mitt med trykk på de rette ordene enn hva den ble på trykk.

Lykke til videre i hvertfall.

Gir du opp både Damtjern og Ulsrud for å prøve deg i det "Ny-oppdagede"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

nope, men står da klart og tydlig mål for 05... stå på er eneste veien til suksess...

Ja, særlig når man har så ambisiøse mål som deg Remy! [ ;) ] Ingen av dine mål er HELT urealistiske, og du er jo kommet ganske nær på flere av dem, ja jeg vil vel hevde at du har oppnådd utmerkede resultater i år som du definitivt bør være fornøyd med. Men noe de fleste av oss vel har erfart er at det er lett å gape over for mye. Du har jo selv erfart hvor vanskelig det er å få, eller hvor mye tid man må forvente å bruke før man får en stor karpe. Og tilsvarende gjelder jo for de andre artene. Risikoen er jo at tiden rett og slett ikke strekker til, uavhengig av hvor vanskelig eller lett det er å oppnå ett resultat isolert sett. Og lar man seg distrahere av det motsatte kjønn, ja da har man nesten 'tapt' på forhånd....! [ :D ][ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.