Gå til innhold
Fiskersiden

% fangst % død etter gyting ?


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

1. Varierer veldig, vet det er rundt 50% i noen elver, men om dette gjelder generelt aner jeg ikke.

2. Vareierer fra elv til elv og fra år til år, men rundt 90% dødelighet er en "tommelfingerregel"

(Med forutsettningen av at 1 gjelder generelt)

Er det da bare 5% av laks som stikker ut i havet levende etter gyting da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å kunne henvise til kilden mener jeg å ha sett en engelsk undersøkelse som estimerte andelen oppfisket til ca. 30 %. Tror denne undersøkelsen var gjort i en av de større elvene, (Tweed eller Dee eller liknende).

Privat synsing tilsier vel at andelen vil variere med størrelse på elv (lavere andel i større elver), fiskepress (sannsynligvis høyere andel f.eks. i elver som Mandalselva med fritt kortsalg på store strekninger) og redskap (igjen eks. fra Mandalselva som tillatter bruk av not (om enn i begrenset og kontrollert omfang), og lengde på fiskesesong selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

1. Varierer veldig, vet det er rundt 50% i noen elver, men om dette gjelder generelt aner jeg ikke.

2. Vareierer fra elv til elv og fra år til år, men rundt 90% dødelighet er en "tommelfingerregel"

(Med forutsettningen av at 1 gjelder generelt)

Er det da bare 5% av laks som stikker ut i havet levende etter gyting da?

Det vil være det da ja... disse vil komme tilabke som storlaker... hunnlaksen på 20kg fra i sommer var 3.gangs gyter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.