Gå til innhold
Fiskersiden

Artsjegere


 Share

Recommended Posts

ja, det er helt normalt å gå gjennom ulike stadier, og det ene er ikke nødvendigvis bedre enn det andre, ei heller utelukker det ene det andre. Vi må alle gjøre det vi trives best med. Men selv om vanskelighetsgraden kanskje er det 'viktigste' kriteriet i noen henseende, så blir det vel litt feil å si at størrelsen ikke har noe å si? Å kjøre fisk er jo en viktig ferdighet på lik linje med evnen til å lure fisken til å ta agnet. Og dette tilfører tross alt fisket ekstra spenning. For øvrig er ikke alle disse kuriøse (små)fiskene vriene fordi de er spesielt vanskelige å lure teknisk sett, men fordi de er sjeldne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av piscator

ja, det er helt normalt å gå gjennom ulike stadier, og det ene er ikke nødvendigvis bedre enn det andre, ei heller utelukker det ene det andre. Vi må alle gjøre det vi trives best med. Men selv om vanskelighetsgraden kanskje er det 'viktigste' kriteriet i noen henseende, så blir det vel litt feil å si at størrelsen ikke har noe å si? Å kjøre fisk er jo en viktig ferdighet på lik linje med evnen til å lure fisken til å ta agnet. Og dette tilfører tross alt fisket ekstra spenning. For øvrig er ikke alle disse kuriøse (små)fiskene vriene fordi de er spesielt vanskelige å lure teknisk sett, men fordi de er sjeldne.

Det er klart at størrelse på fisken har noe å bety på opplevelse og utfordring (i begge ender av størrelseskalaen), men det er ikke avgjørende for om jeg går etter den eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalinrush er en viktig faktor for mitt fiske. Fisker med lett utstyr, ofte lett flueutstyr i sjøen. Når fisken sitter og jeg kjenner at dette er noe gromt - begynner pumpa virkelig å gå. Det trenger ikke å være stor edelfisk. Kan gjerne være en brukbar sei, makrell, horngjel osv. Uvissheten om hvor stor fisken er og ikke minst hva det er, er et stort pluss.

Tid/fritid er også en faktor. Begrenset tid gjør at jeg velger det sikre fremfor det usikre. Jeg vil ha en fiskeopplevelse og det gjerne i løpet av et par timer. "Gutsing" blir det aldri tid til (kunne veldig gjerne prøvd meg etter f.eks karpe).

En annen ting, når dere krysser arter. Bør ikke dette gjelde voksne individer av arten. Jeg så bilder av bekkerøya til Vilhelm, var ikke det yngel (arrester meg hvis jeg tar feil)? Jeg fisket etter laks i flere år før den første voksne laksen kom på land. Fikk yngel og smolt, men syns jo ikke at jeg kunne skryte på meg å ha fått laks av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan definerer du voksen? Er en kveite på 800 gram en kveite eller ikke? Laks er i en særstilling her, ser ikke helt hvordan du kan overføre dette eksempelet til f.eks. bekkerøye. Så stor fisk som mulig er selvsagt ønskelig. Har selv fått karpe på 680 gram, jovisst er det arten karpe, men det betyr ikke at jeg anser meg selv som "i mål" med arten, eller på noe som helst vis vil kalle meg "karpefisker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

Og hvordan definerer du voksen? Er en kveite på 800 gram en kveite eller ikke? Laks er i en særstilling her, ser ikke helt hvordan du kan overføre dette eksempelet til f.eks. bekkerøye. Så stor fisk som mulig er selvsagt ønskelig. Har selv fått karpe på 680 gram, jovisst er det arten karpe, men det betyr ikke at jeg anser meg selv som "i mål" med arten, eller på noe som helst vis vil kalle meg "karpefisker".

Det er ikke vanskelig å se forskjell på f.eks. (laks) yngel, parr, smolt og det voksne individet som vender tilbake til elva.

For å si at man har fått laks (i hvertfall i laksefiskermiljøer) er det fortrinnsvis en hjemvendt sjøgående laks vi prater om. Om den er 700 gr. eller 20 kilo er ett fett.

Bekkerøya hadde tegninger som minner om yngel, altså ikke et voksent individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg her, selv om det er formelt korrekt å påstå at man har fått arten laks om man har fått smolt eller parr, så ville jeg ikke ført den på lista. O-laks derimot er laks like god som noen annen, så lenge den er rømt så klart. [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt noen turer iår der det eneste målet med turen er å få en ny art. Synes dette har vært gøy, da jeg først har søkt informasjon om arten, metode, lokalitet etc, for så å sette teori ut i praksis. Selvom den reelle utfordringen ikke alltid er like stor, er det jo gøy å lykkes i en ny form for fiske, man ikke har prøvd før, og ikke minst moro å få noe annet enn man alltid har fått. Men spesifikke turer etter en hittil ukjent art utgjør bare en liten prosentandel ift de "vanlige tuerene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske så enig med Lille Budda. Man skal samle ganske mye informasjon for å lure en uvanlig art på kroken. Selv samler jeg på fiskearter under vann med kamera, og det er ikke få timer med studering og feilslåtte teorier som har gått med for å få de ca. 120 norske fiskeartene jeg har fotografert "in situ" oppigjennom årene. Det at en undrer seg og funderer, gjør etter min mening livet rikere og forhindrer at en gror fast i et eller annet spor. Det artigste er jo når en finner ut at fisken f.eks. oppfører seg helt anderledes enn det en har lest i bøkene.

En skal heller ikke undervurdere betydningen av å dra opp en "lite rar mort" fra havet og vise den fram til andre.

En klok fyr sa en gang "En kan ikke verne arter en ikke vet eksisterer" og sånn sett er jo artsrettet fiske med på å spre informasjon om mangfoldet i hav og ferskvann. Alt for mange, både fiskere og andre, tror at det kun finnes sei, torsk og ufisk i havet.

Så stå på artsnerder! Jeg har lært mye av dere og nå har junior tvunget meg ut med stanga på jakt etter den første rødflekkede kutlingen eller det lanhalede langebarnet. Jeg trodde at det skulle være en smal sak å fiske disse siden jeg har studert dem utallige ganger under vann og vet hvor de bor, men der tok jeg feil.

Fotografering/dykking og fisking er tydeligvis to helt forskjellige ting, så jeg har mye å lære[ :) ] (og takk for det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.