Gå til innhold
Fiskersiden

Trøbbel med Mörrum-snelle


Rusty Rat
 Share

Recommended Posts

Har hatt ei Mörrum-snelle i 4 år nå. Bortsett fra å irritere meg over de to frikoblingsfjærene (som alt for ofte spratt vekk når jeg åpnet snella)så har jeg vært sånn passe fornøyd. Å kaste og sveive med den går fint, men bremsen har konka fullstendig. Jeg har kjørt noen lakser på den, både stort og smått og med tidens løp så funker ikke bremsen lengre. Jeg har egentlig aldri vært 100% fornøyd med bremsen, hvis jeg sammenligner med den andre snellen jeg har (6500 Ultracast) Selv om jeg skifter bremseskiver og vært nøye med å slakke bremsen etter bruk, så "lugger" det når laksen raser ut. Jeg må gi minimal brems kombinert med at jeg trykker med tommelen når jeg kjører fisk på den nå. Er det noen som har tilsvarende erfaring? Skal ikke Mørrum-snellene være konstruert for kjøring av storlaks da, eller er det ikke så mye futt i disse Mørrumlaksene? For nå begynner jeg faktisk å lure på om snella over tid ikke tåler den belastningen det er å kjøre laks. Virker som om det er noe som er skeivt i snella. Er kanskje Shimano bedre? Jeg fisker riktig nok veldig mye, men 4 års varighet for ei så dyr snelle er ihvertfall uakseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selv om listeprisen vel er ca. 5000,- her i Norge, koster den usle (!) 210USD på cabelas.com. Inkludert frakt og mva burde det tilsi rundt 2200,- med fortollingsgebyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fins til 199,50 USD også. Dessuten dukker den opp på ebay.com av og til og da kan man gøre et varp. Men en annen snelle er jo denne: http://www.plat.co.jp/english/bass/shimano...conquest300.htm

men jeg vet ikke om conquest har samme bremsesystem som den ordinære calcuttan. Den bør jo for all del være bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du sett det? Har brukt min i to sesonger nå, ikke hatt noe kluss. Har kjørt 10 kilos laks, og syns bremsen er utrolig jevn og fin.

Men det er jo på smålaksen man spesiellt merker om bremsen er dårlig eller ikke. Er den dårlig på storlaks, så kan du banne på at du får problemer når du har på smålaks, for den blir jo helt rabiat; du sliter ikke snøret, men du får "shake and release". Det er mye mer krevende av ei snelle å ha jevn brems på "lett" motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bruke den gamle gode klassiske Ambassadeur 7000? Snella er rimelig, kaster godt og har en god bremse. Snella er svært solid bygget, og enkel å ta service på. 7000 er bygget på "gamlemåten" med fast spoleaksling slik som Calcutta, ikke som de nyere små Ambassedeurene (etter 1989 tror jeg).

Problemer med bremser på multiplikatorsneler kommer som regel av 3 årsaker. Bremsen er slitt ut. Bremseskiver er slitedeler. Olje eller vann eller en kombinasjon på bremseskivene.

Noen tips for å få og beholde god bremse:

Bruk så lite olje og fett som mulig ved service. Rengjør bremseskivene med lighterbensin og smør dem med litt grafittpulver. (Ta en fin fil og lag pulver fra blyet i en blyant)Ikke oppbevar snella i varm bil o.l. Løsne alltid på bremsen eter bruk. Ta ut spolen og la snella tørke mellom hver tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsene å Mørrum-snellene er laget av det samme materialet som f.eks rocket,pro-shop samt endel nyere 5-og 6000 seriene av sneller (20907).

Det er derfor ingenting som skal tilsi at mørrumsnellene har en dårligere brems enn de øvrige snellene. Selv har jeg noen (mørrum) og alle har en meget tilfredstillende brems men jeg har jo tatt service på dem selv!

Dessverre opplever vi (på service) at noen sneller har blitt for mye pakka med fett og at noe av dette fettet trenger seg inn mellom bremseskiver og lameller og forårsaker en noe "luggete" bremseeffekt.

Ta opp snella og tørk bremeskivene for fett, sprit eller lignende er unødvendig fordi bremslamellene er rimelige glatte på overflaten og du får vekk fettet ved bare å tørke dem godt med tørkepapir.

Ellers vil jeg si at dere (eiere av Mørrum) bør være forsiktige med å bruke snellen i saltvann, da lagrene ligger såpass til at saltvann KAN bli liggende og forårsake rustdannelser. Skyll i det minste snella godt i ferskvann etterpå og ha et par tre dråper olje i "evighetsskruen" også kalt kryssporskruen.

Er det noe mer konkret dere lurer på - bare spør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.