Gå til innhold
Fiskersiden

Skatejakt på Ognøy


Gismervik
 Share

Recommended Posts

Det ble en meget fin dag i det fineste sommervær som kan tenkes.

Jeg Mona,Sigurd og Øystein Davidsen kjørte ut til Ognøy for å hanke inn ei skate eller to.

Overtroiske som få, stilte vi ca kl 09.00, en time før topp flo som var dødelig viktig[8D][ :P ][ :P ][8D]

Vi hadde fire stenger til skate, og to andre til hva som helst.

Mona fikk jo napp med en gang, og opp kom en småtorsk, bra start...

Etter flere timer og ingen skate ved flo, kom der sigende noe Horngjel forbi.

Da ble det duppmeite og for Øystein fikk vi en av de viktigste fiskene i hans fiske historie[ :) ]

Når Horngjelen var forbi tok Øystein og skar opp ei laaaang stripe med Horngjel til agn.

Den ble sendt langt ut, noe venting, Øystein sveiver inn noe han tror er tare, men så legger ei skate seg på rygg og når hvitfargen lyser opp da begynner Øysteins krigsdans og hyling og skriking.

Art nr 62, art nr 62 osv[:0][:0][:0][:0][:0][:0]

Det ble med ei Piggskate på 3,125 kg[ :D ][ :D ][:0][ :D ][ :D ]

Og den tok den stripen med Horngjel som Øystein skar opp.

Den beit på laveste fjære sjø[ :P ], dvs at flo, ikke er så viktig.

Bilde av heldigrisen sendes til Espen i håp om å få lagt det inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Missunelsen når nesten opp til ørene.[^]

Jeg har nå sendt en offisiell klage til fiskeriforvaltningen, og bedt om utplassering av skate også sør for Boknafjorden. Jeg har svigers over sundet nord-vest for Ognøy, lengst ute på Gismarvik ... men jeg reiser ikke over fjorden etter skate! Den da også finnes her nede?

Har gjort 3 forsøk på sammenlagt 19 timer effektivt fiske og intet fått - ett langt skift på Revetangen ved Orre og to forøk på Lyratangen på Sele. Brukt makrell, sei, hvitting og akkar som agn. 6-8 meter dyp, grusbunn, tidlig morgen, varierende tidevann ... Tackle med glide-slep og laang fortom, samt en opphenger over glidebommen med laang fortom, ganske tynn line, ganske liten og lett krok ...

Vel, jeg har iaffal tatt på en skate --- i "Holmer og skjær" tanken i Atlanterhavnsparken i Ålesund (og kona ble bitt av en ganske stor sei" [ :) ] )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bra langt kast fra Gismarvik så er du jo på Ognøy[:0]

Det er ikke bare der du kan ta skate.

Hele Falkeidfleet forran Kårstø anlegget og langt sørover.

Du har hele øst siden av Bokn.

Ellers er det tatt skate mange plasser i Karmsundet.

Det viktigste er at bunnforholdene og tempen ikke er helt fraværende[ :D ]

Det er en herlig opplevelse å få skate når turen er planlagt over lengre tid.

Øystein begynte å lure på om vi var for sent ute, men etter 6-7 timers fiske kom plutselig en hvit skate-buk til syne.

Og da, da føles det som om du er en guttunge på 5 år[:0]

Alt blir bare helt kanon[ :P ][ :P ][ :) ][ :P ][ :D ]

Bare spør Øystein, da får du nok svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Jeg har nå sendt en offisiell klage til fiskeriforvaltningen, og bedt om utplassering av skate også sør for Boknafjorden. Jeg har svigers over sundet nord-vest for Ognøy, lengst ute på Gismarvik ... men jeg reiser ikke over fjorden etter skate! Den må da også finnes her nede?

Vi (dvs. Thor) har fått skate både øst og vest for Gismarvik, så du må bare fiske MER[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.