Gå til innhold
Fiskersiden

30lbs stang/snelle


Bent Inge
 Share

Recommended Posts

Er på utkikk etter nytt havfiskeutstyr. Har en 12-30 punds Fenwick stang,men trenger noe kraftigere. Utstyret vil bli brukt til fiske etter lange/brosme og sei/torsk i første omgang i Bergensområdet. Bør takle pilker/lodd opp til 600-700g. Av stenger har eg fått anbefalt Shimano Antares 20-30,Beastmaster 20-30 og Lawson Powerjigger 15-40. Har blitt anbefalt Shimano TLD20/TLD20 2-speed og Alutechnos Albacore sneller. Har også hørt mye godt om Okuma sine sneller. Er litt usikker om ein trenger to gir ved norske forhold? Noen som har erfaringer med disse? Andre å anbefale? Er også interessert i innspill om hvilken tykkelse(0,25-0,39)og hvilken type multifilament (Fireline,Power pro osv.) de anbefaler?

Mvh

Bent Inge[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes vel mange storfornøyde Powerjigger-brukere rundt om kring, blant annet meg. Synes i alle fall at dette er stang nr 1:) Noen syns den kan bli litt myk til 6-700g på pilker og ved driftfiske og setter grensen ved ca 500g for denne stanga, men du får vurdere hvor mye du skal fiske med tunge saker i enden av snøret.

To gir er veldig kjekt å ha hvis du fisker på 400 meter i strøm. Ikke noe must, men det gjør jobben atskillig lettere. For ca 2500 spenn får du en Shimano Tiagra 20 eller 16 på E-bay, og dette er vel den beste snella man kan få tak i.

Bruker selv PowerPro 50 lb(0,32 mm) til normalt havfiske, men da har jeg gitt meg selv noe å gå i forhold til slitasje og bruddstyrke. PowerPro er rundt og legger seg fint på snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fiskefritid

Okuma Titus er også meget bra sneller, samt Penn Senator..

Power Pro er bra, men personlig vil jeg påstå at det ikke er meget store forskjeller på de mest solgte merkene på multifilarment. (Fireline - Power Pro - Sufix Matrix Pro)

0,32 - 0,34 bør holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr ikke jeg merket noe til, men Davidsen og co har jo brukt den på mye større dyp enn meg, så det kan vel de si noe om?

Ikke noe problem på mitt fisk på 100-200m ihvertfall. Sltasjen har jeg ikke merket noen forskjell på, og med multisnører over 0.30 er vel slitasjen viktigere enn bruddstyrken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye eller lite vann, så lenge et snøre suger vann kan sterk kulde bli et problem. Har ennå tilgode å se et multisnøre som ikke drar med seg vann inn på spolen. På havfiske, som denne tråden omhandler, hører det vel til sjeldenheten at kulde er noe problem. Har selv aldri opplevd problemer, men høre gjerne fra noen som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Har selv både daiwa, fenwick og shimano stenger til havfiske.

Er ikke i tvil om hvilken stang jeg best kan anbefale, SHIMANO ANTARES.Lekkert utseende kombinert med veldig høy kvalitet, ei deilig stang som kona pleier å si til meg.

Har plassert ei passende tiagra med 600m. 0,39 fireline på denne stanga, litt kostbart men veeeldig bra kombinasjon.

Duger ikke dette så er det deg det er noe galt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder stenger har jeg testet mye forskjellig. Ei stang til både meite og pilking finner du i Powerjiggeren. Mener å huske Antaresen var litt myk til tyngre pilker, men er ei fin meitestang. Beastmasteren er rå, men skjøten er skral. Når Shimano får fikset det er det ei knallstang. Som ren pilkestang funker ellers den gamle varianten av Fenwick Saltstick 15-40 pund 7". Den har nå imidlertid blitt erstattet av ei stang som er temmelig annerledes. Når det gjelder sneller har jeg også testet mye, men faller stort sett tilbake til Shimano TLD II. Jeg har en i str. 30, men dette er valgt med tanke på reiser utenlands. Her hjemme kommer man godt ut av det med en i str. 20. Ellers er Tiagra et alternativ. Koster og veier mer, men varer i evigheter. Har også testet Alutecnos, men opplever at den er litt ustabil både når det gjelder knarr og frikopling. Okumas grafittsneller kunne vært bedre, men metallsnellene funker. Når det gjelder snører kjører jeg etterhvert ganske konsekvent på Power Pro (har ikke testet Leidland sitt, men har ikke savnet noe annet etter å ha testet PP), men er selvsagt ikke blind for at også andre snører kan være fullt på høyden. De fleste har sine fordeler og ulemper (stivt/mykt, skjørt/slitasjesterkt, knutesikkert/knutesvakt, løst/hardt flettet, rundt/ovalt, suger mye/lite vann osv), men jeg har selv funnet det beste kompromisset i PP. Vil håpe og tro at produsentene kontinuerlig jobber med både å komme med nye og bedre snører, samt å forbedre de eksisterende slik at fremtida kanskje bringer enda mer spesialiserte flettesnører til forskjellig bruk der forskjellige egenskaper er vektlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel stort sett unngått problemer på Leidlandsnøret ved havfiske bortsett fra komplikasjoner fordi snøret ikke er sveiset sammen. Dette førte til at pilken en gang gikk gjenom snøret, og det måtte kappes etterpå. Har også opplevd at snøret delte seg og krøllet seg sammen ved påspoling etter halvfull spole da den ene tråden festet seg i den seige fargeavleiringen i stangringen, bare å kappe der også. Ellers fører den løse flettingen til at det får større dimensjon i vannet, og dras dermed lettere av strømmen ved fiske med lette vekter enn PP.

Ved kystmeite har jeg vel funnet ut at Fireline i samme dim. tåler mer juling og har større bruddstyrke, dvs flere takkler reddet ved bunnapp. Kaster dessuten lengre med PowerPro fordi det suger mindre vann og dermed gir lavere friksjon, også litt lenger med Fireline. Sjansene for at det blir krøll på snøret er også mye større fordi det er så mykt. Har opplevd den mest sinnsyke snørevasa noensinne med Leidland-multi da jeg kastet over med den andre stanga:)

Går tilbake til FL og PP neste gang jeg må bytte snøret, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Er i ferd med å kjøpe min første havfiskesnelle. Det blir en TLD, men er usikker på om jeg kal kjøpe TLD 25 eller TLD 30 II. Fordelen med vanlig TLD er jo at den er mye lettere lettere.

Ser at flere anbefaler sneller med 2 utvekslinger i tråden her.

Max utveksling er temmelig lik for begge senllene henholdsvis 3.6 og 4,forskjellen som da gjenstår er at IIern har et "lavgir". Hva er fordelen med dette? Har en skikkelig fisk så må en jo pumpe uansett.

Hvorfor har ikke sneller med 2 utvekslinger større utveksling på "høygir"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av abbor

Er i ferd med å kjøpe min første havfiskesnelle. Det blir en TLD, men er usikker på om jeg kal kjøpe TLD 25 eller TLD 30 II. Fordelen med vanlig TLD er jo at den er mye lettere lettere.

Ser at flere anbefaler sneller med 2 utvekslinger i tråden her.

Max utveksling er temmelig lik for begge senllene henholdsvis 3.6 og 4,forskjellen som da gjenstår er at IIern har et "lavgir". Hva er fordelen med dette? Har en skikkelig fisk så må en jo pumpe uansett.

Hvorfor har ikke sneller med 2 utvekslinger større utveksling

på "høygir"?

Sneller med 2 gir er laget for sydenfisk med fart og styrke vi bare kan drømme om her hjemme. Der kommer lavgiret virkelig til sin rett, men her hjemme har jeg aldri følt behov for det, som du sier så pumper du uansett.Jeg har brukt TLD 30 her hjemme, men selv med 15-20 kg lange fra 3-400 m synes jeg det blir alt for lett på lavgir. Da foretrekker jeg heller Penn 4/0 - 6/0 HS eller Daiwa Sealine 400H, de har etter min mening en perfekt utveksling for tungt norsk fiske. Jeg veit det er mange som er uenige med meg her på forumet, men det får stå til!

En helt annen ting er at de dyrere 2-gira snellene som Tiagra og nye Penn International er noe av det råeste du får når det gjelder kvalitet, det kan det være vert å betale for.

Hvis det skulle vært enda høyere utveksling ville det blitt alt for tungt å sveive med så store spoler som vi her snakker om. På mindre sneller derimot er det glimrende med f.eks.5-1/ 6,2-1 i utveksling, kjøpte meg nettop en Shimano Torium 20 (6,2-1), kjempe sneller til f.eks. pilking/ jigging etter sei (og tunfisk opptil 50 kg), det meste annet også men den mangler feste for sele for den som trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.