Gå til innhold
Fiskersiden

Røykekutt!


Hunter
 Share

Recommended Posts

Har vært røykfri i en uke. Ikke noe problem så lenge vi var på Hardangervidden. Men nå som vi er kommet hjem kjenner jeg suget som aldri før.

I fjor klarte jeg å holde meg unna røyk til jeg begynte på jobb igjen, da sprakk jeg så det holdt.

Men denne gangen skal jeg holde meg røykfri.

Så nå trenger jeg oppbacking fra fiskefrender her på forumet.

Kanskje det er flere som prøver å holde seg borte fra røyken. Her kan vi prøve å backe hverandre opp.

Og til dere som har klart å slutte å røyke. Kom med tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 453
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har ikke sluttet å røyke, men har hørt om en bok som visstnok skal få alle til å stumpe røyken. Den heter "endelig ikke røyker", av Allan Carr eller noe lignende. Har ikke lest den, men samtlige jeg har pratet med som har lest den, -har sluttet. Det var til og med en bok-kjede som garanterte pengene tilbake hvis du ikke hadde sluttet i løpet av et par måneder. Selv skal jeg dekke lunger og flimmerhår med gift en liten stund til... [xx(]

Lykke til.[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et reint h.... i starten. Det koker ned til viljestyrke. Har du nok lyst til å slutte. Jeg slutta i desember i fjor, da hadde jeg røyka i tolv år og snusa de siste fire åra. Jeg slutta tvert uten noen form for hjelpemidler. Jeg synes det gikk greiere enn hva jeg hadde forventa meg. Du må bare minne deg selv på alle de gode grunnene for å slutte, for det er faktisk ikke spesiellt kult å være røyker lenger heller.

Jeg la av den samme summen jeg brukte månedlig og kjøpte fiskeutstyr for de. Hvis du røyker 20 om dagen skulle det tilsvare ca 2000 i mnd. Dette gjorde jeg inntill jeg følte meg trygg på at jeg ikke skulle begynne igjen. I dag tenker jeg knapt på at jeg har røyka og snusa.

Den aller viktigste grunnen er allikevel, helsa Hunter, helsa......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Hunter

Har vært røykfri i en uke. Ikke noe problem så lenge vi var på Hardangervidden. Men nå som vi er kommet hjem kjenner jeg suget som aldri før.

Hunter, var det ikke mygg på vidda da, eller?

Jeg slutta for 6 år siden, rett før en 4-ukers tur til Frankrike. Ikke spesielt lett når Atle og Tom-Ole, som også var med, røyka 60 om dagen...

Men som Jørgen skriver er det ille i starten, men tenker man på det positive med å slutte så går det rimelig greit.

Nå tar jeg en sigar for hver karpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pft. orker ikke prøve en gang jeg :D må ha noen små gleder i livet. jeg er vel kanskje ikke gammal nok til og skjønne at det er lurt og at folk vil leve lengre enn de er 50.. jeg for min del nå ser ingen grunn til og bli gammel. blir evig deprimert når jeg går inn i fks farmor sitt hus.. for det første.. hu snakker jo så ellevilt mye (fordi hun aldri snakker med noen andre enn familien).. øh ALT er ryddig, ikke ett støv korn.. det er klassisk musikk.. det ligger diktbøker og biblene på tysk på stuebordet, hu har tv men velger og ikke se på den.! nei SÅNN skal ikke jeg ende opp så da er det vel ei no problem med og røyke.. eneste er det er litt dyrt for en ungdom : men får fast inntekt etter sommern, så da går det vel bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen:

Du har tydligvis ikke lest boken. Det skal ikke være et ****** å sluttte. Man skal ikke bruke viljestyrkemetoden, etter å ha lest boken misunner du ikke de som sitter å røyker ved siden av deg, men heller syns synd på dem. Det er hele vitsen med boka. Les den du Hunter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskekongen

Jørgen:

Du har tydligvis ikke lest boken. Det skal ikke være et ****** å sluttte. Man skal ikke bruke viljestyrkemetoden, etter å ha lest boken misunner du ikke de som sitter å røyker ved siden av deg, men heller syns synd på dem. Det er hele vitsen med boka. Les den du Hunter!

Er nok mer enig med deg enn du tror. Har riktignok ikke lest boka du referer til. Den har tydeligvis en enorm effekt og alle burde selvfølgelig bruke den til å slutte. Jeg mener vel bare at det er motivasjonen det handler om, da oppleves det å slutte som helt greit. Og boka er vel for å bygge opp motivasjon?

Med et rent ****** snakker jeg vel om svettetokter om natta og hodepine og det kan man vel ikke lese seg vekk ifra. Utover det synes jeg det gikk helt greit å slutte fordi jeg hadde masse motivasjon(og det uten boka!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjon må man ha! Boka bare hjelper deg å se de pinlige feilene man gjør mens man prøver å slutte. Og avkrefter myter om at røyken er avslappende og skjerpende. Hvilke middel er både avslappende når man trenger det, og skjerpende når man trenger det? Finnes ikke et slikt stoff.

Motivasjon er viktig, selv med boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonte:

Tre huet ditt ut av postkassa! Tida går sinnsykt fort, og man trenger ikke krepere av røyken når man er 60! Mange som rusler rundt 40-45år. Og det er ingen alder.

En annen ting,selv om man egentlig ikke skal bruke pengene som grunn til å slutte, så røyket jeg for 3500,- i måneden, og frua røyker i tillegg. Det blir mye fiskeutstyr av slikt!!

Du kan si at du ikke røyker så mye nå, men jeg kan love det en ting. Det blir ikke færre røyk etter som tida går! Begynnte selv som 13 åring, og vet hvordan alt så så enkelt, greit og ufarlig ut.

Det som gjorde at jeg sprakk sist gang, var at jeg følte at jeg ikke klarte å kose meg på fisketur. Og til slutt så sa jeg til meg selv: Klarer jeg ikke å kose meg med fiskinga, så kan jeg like så godt daue nå. Og begynnte å røyke igjen.

Det jeg gjorde denne gangen, var at jeg reiste ut å fisket med det samme. Og tok flere turer den uka. Det var ikke det at jeg hadde så velig lyst på røyk, men jeg tok meg selv i å leite etter røyk i lommene mine. Etter noen turer, merket jeg at det ble mindre og mindre leiting etter røyk. Og det ble sjeldnere og sjeldnere jeg ofret røyken en tanke. Nå vet jeg at jeg KAN kose meg på fisetur uten røyken, og at de to tingene egentlig ikke har noe med hverandre å gjøre. Er det slik:"REISER MAN PÅ FISKETUR FOR Å RØYKE?" Nei, man gjør ikke det! Man må bare få seg selv til å innse det. For meg var det fisketurer, for andre kan det være øl, og telefonsamtaler.

Var forresten på første fyllekule i går, (etter at jeg slutta) og det gikk over all forventning!

PS: Høres ut som jeg har holdt opp i mange år, det har jeg som sagt ikke, det er 14 dager siden i dag. Men jeg føler jeg har tatt min siste!

Go Hunter!!!!! Detta var en smart tråd!!! Noen røykere som får en litt ullen følelse av å lese dette? Det er bare dårlig samvittighet.......hehehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, joja sikkert riktig det du sier robert, men røyk er godt, vet ikke om det bare er meg som synes det , men det synes jeg. og som sagt har ennå ikke funnet EN god grunn til og leve til jeg blir 50.. men det kommer vel, får vel tenke på og slutta når jeg finner en god grunn.. er det ikke denna tida av livet man skal være litt forvirra?

:s

hvertfall er jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,er nok det Jonte, akuratt ferdig med de værste årene med forvirring nå jeg...lol.

Og seriøst Jonte,røyk finnes jo ikke godt? Skal være ening med at Røyken etter maten og noen ganger dagens først Røyk, smaker godt ja, men resten av dagen røker man jo bare for å tidfredstille noe kroppen ikke trur den klarer seg uten,hehe...

Har selv røyket i 11-12 år nå, og begynner å få det vanskelig å slutte.. Har kjøpt allen Carr`s bok,men demn står forsatt ulest i bokhylla,noe den kommer til å gjøre helt til det selges "vilje" på boks i butikken,hehe.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kødder`u Jonte...? Det er ikke sånn at livet nødvendigvis er over når du er 50, eller 90 for den saks skyld. Det er i huet det sitter nemlig. Man kan være 20 og være sånn som farmora di eller 83 og fremdeles sånn som deg (kanskje ikke like viril men det fins piller mot sånt òg...). Hvis du ikke blir 50 engang rekker du ikke pensjonsalderen og tenk all den fisketiden du mister da...?!? I tillegg kan det hende at du møter noen og blir forelska, kanskje blir det unge av det, blir trist da om faren tar reper`n når han er 50 fordi han som ungdom mente at det ikke var vits å leve lengre! I tilegg går tiden så sykt fort, til høsten skal jeg på 16 (...?!?) års jubileum med ungdomsskolen og det er fremdeles masse jeg har tenkt å rekke å gjøre før jeg drar til de Evige Fiskevann. Nå har ikke jeg slutta å røyke, jeg har "sluttet", har ikke tatt en sigg på noen måneder men det går noen boxer med snus i måneden. Etterhvert får jeg ta et oppgjør med dèt også, bare ikke akkurat nå....Men nå får det være nok moralisering, får meg til å føle meg gammel og det er jeg jo ikke...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havengel:

Hehehe..... SKjønner godt at en kan bli litt lei av folk som har slutta, som skal moralisere. Poenget mitt er at det er ufattelig deilg å ikke trenge å drasse den med seg over alt. Og det samme sa jeg sist jeg slutta også :-D

Men det ikke vanskelig å slutte, men det er så sinnsykt lett å begynne igjen også. Jeg håper virkelig at jeg klarer å holde opp nå. Og skulle detta gå bæsj (noe jeg ikke tror) så skal jeg slutte igjen, igjen og igjen til det sitter. En ting er helt sikkert Geir, det er deilig å ikke røyke. Og når det er så færskt som hos meg, så MÅ jeg lekse opp, det er en av måtene jeg skal skjønne hvor deilig det er å ikke røyke lenger. Hjernevaske meg selv, hvis du skjønner.

For min del, så har jeg hatt lyst til å kvitte meg med røyken lenge. Og bestillte boka gjennom bokklubben Vilmarksliv, da jeg så den. En har jo ingen ting å tape! Værste som kan skje er at en holder opp i 2 uker og sprekker. Gjør det noe da? Har ihvertfall spart 1500,- kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3500 spenn er jo masse penger. Du har jaggu røykt mye, Robert! Bruker ca en tusenlapp hvis jeg kjøper røyken i Noreg, 500 spenn hvis vi gidder å ta turen til Grisebukta. Regner med at jeg kommer til å bruke dobbelt så mye på godteri, Nicorette og nye bukser hvis jeg slutter...............så hos meg er røykinga helt klart en besparelse.:-)

Tenker jo også samfunnsøkonomi, som den patrioten jeg er satser jeg på å spare helsevesenet og Statens pensjonskasse for noen kroner samt øke Statens inntekter med avgifter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3/4 full Luckykartong, etter det er det slutt. Har også fått tillatelse til å bruke pengene jeg sparer på fiskeutstyr en gulrot i seg selv.Så Tom Ole kryss fingrene for at jeg klarer det. Men jeg røyker jo så mye cannabis at jeg blir avhengig av Nikotin hvordan takler man dette? [ :D ] Men, men uansett skal jeg klare det... Har også lest en undersøkelse av hvor mye lenger liv man får i forhold til hvilken alder man har. Utifra denne undersøkelsen vil de som slutter å røyke før de er 30 ikke få noe kortere liv. Hipp Hurra for meg. Stå på Hunter dette fikser du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.