Gå til innhold
Fiskersiden

Sik i Drammensfjorden??


Major
 Share

Recommended Posts

Sik i bøtter og spann i Drammensfjorden! Mye sik i bukta utenfor Lierelva vinterstid, mulig å få sik på strekningen fra Gilhusodden til Holmen også, i tillegg til at jeg har inntrykk av at endel sik trekker opp i Drammenselva på høsten. Brakkvannssik er også kjent fra Glommaområdet.

Hvor var dette, innerst i Sandebukta eller innenfor Svelvikstrømmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår deg rett nå så fiska du utenfor Svelvikstrømmen, og der er jeg litt overrasket om folk får sik, men sikkert ikke helt umulig heller. SVJV er det vel bare harr av laksefiskene våre som ikke i det hele tatt beveger seg ut i saltvann i kortere eller lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg fisket utenfor strømmen!

Har sjekket litt bilder nå, og det viser seg at den påståtte multa jeg fikk i sommer faktisk var en sik [ :o )][:I][ :o )]

Synes den var litt rar, men trodde bare ikke sik var mulig å få der ute...

Sikkert noen (med rette) som tvilte litt på den multefangsten min! [ :) ]

SIKEN tok forøvrig en Mickey Finn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sik tåler relativt høye saltkonsentrasjoner, ihvertfall i kortere perioder. Dessuten kan den jo vandre langt til havs med fersk- eller brakkvannslagene som ligger saltvannet. Derfor er ikke sik utenfor Svelvikstrømmen SÅ overraskende, om enn ikke daglig. Harr tåler også brakkvann, men trolig ikke så høye saltkonsentrasjoner som sik. I Norge er nok slike forekomster mest aktuelt ved elvemunninger i Finnmark, og kanskje ved utløpet av Glomma. Problemet i nord er jo ellers at saltinnholdet i vanlig sjøvann er høyere enn her i sør. I kystenære strøk i Bottenviken forekommer så vidt jeg vet harr relativt regelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av piscator

Sik tåler relativt høye saltkonsentrasjoner, ihvertfall i kortere perioder. Dessuten kan den jo vandre langt til havs med fersk- eller brakkvannslagene som ligger saltvannet. Derfor er ikke sik utenfor Svelvikstrømmen SÅ overraskende, om enn ikke daglig. Harr tåler også brakkvann, men trolig ikke så høye saltkonsentrasjoner som sik. I Norge er nok slike forekomster mest aktuelt ved elvemunninger i Finnmark, og kanskje ved utløpet av Glomma. Problemet i nord er jo ellers at saltinnholdet i vanlig sjøvann er høyere enn her i sør. I kystnære strøk i Bottenviken forekommer så vidt jeg vet harr relativt regelmessig.

Bra med til dels diger harr i Bottenviken ja. Men vannet i Østersjøen der oppe er jo nesten ferskvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 16 years later...

Det er svært gode oppvekstsvilkår for sik ved Knemstranda rett syd for Svelvikstrømmen. På skrått ut til høyre for brygga, ligger det et gammelt vrak av en sandlekter og på våren (mars/april) er det store stimer med både store men flest små sik som stortrives akkurat her. Det er også sjøørret, ål, piggvar og svært mange andre fiskearter i denne bukta. Nå er det gitt byggetillatelse til småbåthavnen "Drammen maritime senter" med flytebrygger som vil dekke store deler av bukta. Utbyggeren vil se på mulighet for å tilrettelegge for å bruke bryggene til fisking, så dersom bryggeanlegget ikke fortrenger fisken, så kan dette bli en fin fiskeplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.