Gå til innhold
Fiskersiden

Skolest


Gjest Trond
 Share

Recommended Posts

Noen som vet om det er vanlig å få denne arten på kroken i Trondheimsfjorden, og hvor store eksemplarer blir tatt?

Her er et par bilder av en jeg fikk tidligere i september.

Den var nøyaktig 80 cm og veide ca 1,5 kg (hadde ikke vekt), den ble tatt på ca 150 meters dyp og ble lurt av en blå gummiblekksprut.

1001_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/511/1001.jpg

1002_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/511/1002.jpg

EDIT: Nye bilde-url'er enda en gang. Hurra for Sportsfiske.nu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med meget spennende og uvanlig fangst! Tipper det hadde blitt tatt flere skolest i Trondheimsfjorden hvis folk fisket dypere, slik du har gjort, og ikke bare hadde drevet matauk på grunna.

Norgesrekorden på skolest er fra Trondheimsfjorden, i nærheten av Munkholmen tror jeg den ble tatt, på ca 200 meters dyp. Knut Nilsen i Trondheim havfiskeklubb tok den i november 1994, og den veide 1,69 kg. Du var med andre ord meget nært norgesrekorden, og det er ikke utenkelig at din kanskje var tanger eller større? Håper du veier den neste du får med en nøyaktig vekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MP, du uvitende fluevifter [ :) ], isgalt og skolest likner svært mye på hverandre. Forskjellene er i hovedsak at isgalt får du ikke inne i fjordene, med unntak av sporadisk i Nord-Norge, men ute i Norskerenna. Skolest har en sørligere utbredelse enn isgalt og kan også fås innaskjærs på store dyp, som f.eks. i Trondheimsfjorden. (Kilde: Per Pethons store fiskebok, Aschehoug.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

MP, du uvitende fluevifter [ :D ], isgalt og skolest likner svært mye på hverandre. Forskjellene er i hovedsak at isgalt får du ikke inne i fjordene, med unntak av sporadisk i Nord-Norge, men ute i Norskerenna. Skolest har en sørligere utbredelse enn isgalt og kan også fås innaskjærs på store dyp, som f.eks. i Trondheimsfjorden. (Kilde: Per Pethons store fiskebok, Aschehoug.)

Siden de likner svært mye på hverandre, så var jeg ikke helt på bærtur allikevel da[ :) ] Og havmus er et annet navn på isgalt, right?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MP

Og havmus er et annet navn på isgalt, right?

Nei! Mulig det er lokalt navn et eller annet sted, men du finner stort sett all verdens lokale og feilaktige navn på fiskearter i Norge. Havmus er en helt annen art, likner litt i kroppsform. Da setter vi strek for artsdiskusjoner i denne tråden, ok? [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOOOHOOO!! Har hatt en tråd tidligere å spurt om folk har fått Skolest og Isgalt før, og her har vi et PRAKT eksemplar. Nydelig, spennende og sjelden fisk [ :D ] Stående applaus og grattulasjoner til deg, din heldiggris!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

Må vel ha meg en tur i Trondheimsfjorden å prøve å få denne arten selv. Du ga meg litt inspirasjon nå. Skal til Ytterøy om ikke så lenge. Må være muligheter for å få den rundt der og. Gratulerer med en art SVÆRT få har fått på stang.

Lykke til!

Fisken min ble tatt ikke så veldig langt fra Ytterøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MC85

Det må være den styggeste fisken jeg noen gang har sett! Bilde nr.2 gir meg alien-assosiasjoner....grøss[:0]

Helt enig! Får ikke hjelpe om den er dratt fort opp fra 500 meter eller mer...den saken der kunne blitt stor stjerne i Alien 5:)

Men uansett..gratulerer til RexHunt med noe som tilsynelatende er en fin fangst:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.