Gå til innhold
Fiskersiden

Ålefor ingredienser?


StåleG
 Share

Recommended Posts

Nå er vel ikke jeg noen proff i dette. Men ålen er vel en av de fikene som har best luktesans, overgår haiene sine også. Men min første tanke var veldig lik din. Makrell og blodpulver, samt kvernet råreker. Blandet sammen med strøbrød, så må vel dette bli veldig bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av LC

Hvor får dere blodpulver fra?

Syns å huske at jeg har sett det hos Tom Ole, men finner det ikke nå, og har spurt litt rundt andre plasser, og de har sagt at det ikke er lov å selge det lenger.

J-E

Spør etter hemovital på en bra dyrebutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi har fått att funka är vanligt ströbröd och grisblod. Kan kanske verka lite makabert, men det funkar knallbra. Blod köpte vi, är 20 år sedan så reglerna kanske är ändrade, från slakteriet hemma.

Fördelen med detta jämfört med mycket annat vi testade var att det verkade som enbart ål lockades av detta. Allt annat vi testade, fisk, mask, räkor etc hade en förmåga att locka till sig alla annan fisk som vi inte var intresserade av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Ståle.

Og så var det å finne en bra dyrebutikk i nærheten da, kan bli tøft [ :) ]

Hva med å mose opp litt pølser for å ha i foret. Prøvde pølse som agn etter karpa,uten at det hjalp, men det var utvilsomt veldig effektivt på ål den dagen, tok ikke lange tida før de satt på.

Men nå er ikke jeg ålefisker, så det kan ha vært rein uflaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tager 5 stk makrell (medium), putter dei i foodprocessoren og moser i 2 min. på full speed, tilsetter 5 spiseskjeer Møller`s tran (naturell)Rød konditorfarge, 2 spiseskjeer potetmel (fin rund velling),finner frem Kremsprøyta til KONA og fyller opp med den ferdige vellingen.Videre trenger du 5 stk slitte strømper litt singel 25-30mm korning. Fyll opp strømpene til passe Baller og knyt igjen, legges i frysern til neste fisketur. Krøkes på Rotten Bottom, og dælj til det f.... du greier. Det funker garanterer [8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man blander malt fisk, reker etc med blodpulver og rikelige mengder med fiskeolje (makrell, ansjos...) burde det være mulig å bruke disse.

http://www.avkrokenfiske.com/shop/product_...roducts_id=2598

Løser seg ikke opp før ved kontakt med vann (derfor olje), og bringer alt ned til bunn før nettet løser seg opp (ca 10-20 sek). Blandingen stappes inn i strømpen, som så knytes igjen og hektes på kroken/tackelet. For blandinger med ekstra mye olje (nær flytende)kan tette PVA- poser brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legendariske John Sidley anbefalte kylling-innvoller som det aller beste for til ål. Dette tiltrekker seg kun ål. Oppmalt fisk tiltrekker seg også gjedde (der disse finnes), og det er ikke alltid positivt. Har selv hatt litt uttelling med oppkuttet reke. Vel blir det litt abbor, mort eller brasme, men fisker du med hel reke er dette ikke plagsomt.

Det fine med hønse-tarmer er at ikke bare blir ålen alene, du blir også alene! Ta på deg ditt beste Hannibal-flir mens du sitter i nattemørket og "koser" deg med tarmene, og du blir garantert ikke forstyrret (med mindre noen ringer etter musikk-bussen)...[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av snpen

Legendariske John Sidley anbefalte kylling-innvoller som det aller beste for til ål. Dette tiltrekker seg kun ål. Oppmalt fisk tiltrekker seg også gjedde (der disse finnes), og det er ikke alltid positivt. Har selv hatt litt uttelling med oppkuttet reke. Vel blir det litt abbor, mort eller brasme, men fisker du med hel reke er dette ikke plagsomt.

Det fine med hønse-tarmer er at ikke bare blir ålen alene, du blir også alene! Ta på deg ditt beste Hannibal-flir mens du sitter i nattemørket og "koser" deg med tarmene, og du blir garantert ikke forstyrret (med mindre noen ringer etter musikk-bussen)...[8D]

Tnx. Noen innkjøpstips til denne typen guffe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det, Lak.

Jeg hadde håpet at litt foring og blodgratinerte fileter ville gi resultater på slutten av sesongen, men blanket så det sang i sur vind igår. Bør nok prøve noen flere kvelder, men noget demoraliserende når ikke engang skolissene prøver seg på makrellen. De hadde iallefall bekreftet at ålen har litt på gang fremdeles. Nå vet jeg ikke.

Men kvelden var ikke helt bortkastet: Jeg perset på gymtøy[8)] Det er da noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.