Gå til innhold
Fiskersiden

tørrfluer til laks


max_fishing
 Share

Recommended Posts

bombere er beregna på laksefiske. du bygger opp en kropp av rådyr/hjortehår og klipper den ned til en skikkelig feit sigar. så lager du et hackel som går fra hale til hode på flua. stygg flue, men den fanger fisk.

tipper at en streacking caddis gjør den samme jobben[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nok som regel noe annet enn tradisjonelt dead-drift tørrfluefiske til for å vekke laksens interesse. Skjønt jeg kjenner folk som har fått smålaks på ørretfluer under innsektsklekkinger hvor fisken har begynt å vake.

Det vanligste er å bruke stripende fluer som Bomber, Streaking Caddis, eller andre hjortehårsfluer som flyter godt. Under dette fiske følger laksen ofte etter uten å ta, løsningen blir da å prøve med tradisjonelle fluer når fisken har røpet standplassen.

En annen fiskemetode er rifling hich som også gjøres med stripende flue. Man kan bruke små plasttuber 12-15mm, 2-3 runder med floss like bak hode, en liten bunt hår over og under. Stikk hull til fortommen med en nål litt foran midten på tuben. Kast mer eller mindre tverrstrøms. Vitsen er å skape en plog i vannet som laksen er nysgjerrig på!

Fiskemetoden fungerer best på sommervarm elv og når elva ikke er for dyp. Sommeren 2003 fikk jeg en 7.5 kg laks på overnevnte tube i Gaula på enhåndsstang. Da var lufttemp 33 grader og 21 i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte selv en streaking caddis i fjor, først dead og deretter stripende midt i sola, bang der kom den som ei kule!

I år har jeg riffla litt og hatt to fisk på, vanskelig det der, fisken bommer av og til pluss du må være forsiktig med "tilslaget", man skal ikke løfte stanga, uerfaren som jeg er på riffling skjedde det begge gangene og jeg resignerte, den ene var på i hele 3 sekunder og jeg så triumferende på Velle idet fisken glapp[} :) ][ :P ] Jaja, Velle fortsatte hele uka på riffling metoden og det ga fisk, tror han tok 7 stk og en av de var hele 3.9 på #4 stanga, hørtes jo ikke dumt ut.

Det virker som brekk ikke er plassen for riffling, skjønt den i fjor tok på ett brekk i nord norge så skal ikke si for meget om akkurat det. De vi har hatt på og som roar har fått, har det vært rugglete jevn strøm. Noe vanskelig å se flua.

Det var min lille erfaring, Velle du får sprute ut med det du har oppfatta av kunnskap, flaks kaller jeg det[ :D ][ :D ]Rart du alltid har flaks siden jeg er mye flinkere enn deg[ :o )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk faktisk flere smålaks på tuber som ploget oppe på strømmen i sommer. Jeg kjøpte inn spesielle Riffling Hitch tuber fra www.Frances.is men kom aldri så langt som til å prøve dem. Istedet fisket jeg en over en sandbanke som ligger midt i elva der strømmen får god fart når vannet blir presset over. Kastet rett ut, mendet nedover og sto og så på at tuben jeg fisket ploget over strømmen, og bang der kom laksen. Tipper at laksen traff tuben på 1 av 3 forsøk. Svært morsomt fiske. Er enig med en av de ovenfor at varmt vann og såpass grunt at laksen lett ser flua er en nødvendighet. Er imidlertid helt glatt strøm der jeg fisker. Jeg har prøvd dead drifta tørrflue (Royal Wullf i laksestørrelse)samme sted og får laksen til å stige til flua, men ikke interessert nok til å ta. Morsomt fiske allikevel da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått smålaks på ordinær buste-tørrflue under sjø-ørretfiske i Tanaelva. Er også vanlig å få laks i sideelvene på tørrflue, da gjerne fisket som opphenger med tungre flue i enden og høy stangføring slik at man kan få opphengerflua til å danse på vannoverflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

7 stk og ekspert[ :) ][xx(] ja,ja....jeg mistet vel enda flere pga sløv krok.

Har jo gjort opp noen tanker angående riffling fisket i "min elv".

Det aller viktigste er å finne de mest vanlige standplassene på lav sommerelv. Hvor har man så de?

*Blankt brekk på høylys dag? Neppe

*Strekk med rolige blanke overflater/store vinduer? Neppe

*Kraftige stryk? Ja

*Dype høler? Ja

*Innløpsstrømmer med rugglete overflate? Ja

*Små renner i skygge partier? Ja

osv....

Innløpsstrømmene er fine. De er grunne og passer perfekt til tørrfluefiske. Her fisker jeg riffling tuba svært sakte i strømmen. Dvs ca 45 grader kast og oppstrøms mending. Jeg mender gjerne oppstrøms flere ganger for å få den lille tuba til å gå veldig sakte.

Fisker jeg den for kjapt bommer laksen, men da har den også avslørt hvor den står[ :P ] Sucker!! tar den ikke på neste kast, så tar den på tredje.

Sol og fint vær skal visstnok være de beste forholdene. Gråvær er mindre bra.

Dead drift har jeg kun såvidt vært borti. Men har fått en del informasjon om fiskemetoder og hvordan fluene skal bindes. Får heller komme tilbake med noen teorier neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. sitat:tror ikke mustad selger større tørrfluekroker enn #10som sagt jeg er totalt uvitende om fluebinding og kroker og sånn men for en amatør som meg ser det da vitterlig ut som om det er en tørrfluekrok (94840H) fra MUSTAD i størrelser fra 4 til 20 som selges på denne siden ? http://www.hookhack.com/hooks.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Prikken

Mustad sin Stinger/deerhair krok,C52S BLN, burde egne seg for tørrfluer. Viktig stort krokgap siden kroppen av hjortehår opptar en del plass.

Har brukt disse en del til gjeddefluer og er veldig fornøyd med de. Krokgapet er som du sier stort, men har fått høre at de ikke er spesielt sterke. Har ikke hatt noe problem med det selv under gjeddefiske, men de burde vel testes før man satser på større laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.