Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor langt nord er havabboren kommet?


lakselorden
 Share

Recommended Posts

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Heisan alle her på forumet! Jeg synes det virker utrolig spennende med Havabbor.. Og ble lit nyskjerrig når jeg så at det ble tatt Havabbor i Orkdalsfjorden!!

Til CB?? Vet du hvor i Orkdalsfjorden det taes Havabbor, og hva brukes for å fiske den? er det bare flue som er aktuelt?

Jeg bor 5km unna Orkdalsfjorden, og har etterhvert skjøndt at det er mere enn torsk og sei i den, selv om jeg er lit bekymra for at fjorden er lit forurenset!!

jeg har hytte og båt i Trondheimsleia, og lurer på om det er mulig å få havabbor også i lit mere åpene farvann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av -morten-

Heisan alle her på forumet! Jeg synes det virker utrolig spennende med Havabbor.. Og ble lit nyskjerrig når jeg så at det ble tatt Havabbor i Orkdalsfjorden!!

Til CB?? Vet du hvor i Orkdalsfjorden det taes Havabbor, og hva brukes for å fiske den? er det bare flue som er aktuelt?

Jeg bor 5km unna Orkdalsfjorden, og har etterhvert skjøndt at det er mere enn torsk og sei i den, selv om jeg er lit bekymra for at fjorden er lit forurenset!!

jeg har hytte og båt i Trondheimsleia, og lurer på om det er mulig å få havabbor også i lit mere åpene farvann?

Tillater meg å svare for cb. Bor selv på Orkanger[ :) ]....

Vet at det ihvertfall er tatt 2 ekemplarer utenfor "sanddynene" på Gjølme. Litt usikker, men minnes de ble tatt på sluk. Ellers ble det ihvertfall tatt 2, hvis ikke flere eksemplarer på garn utenfor gamle Rove skole (nedenfor Rokollen). Altså like utenfor Gjølme. Hvor av den ene garnfiskeren stod fram i lokalavisen og trodde det var en sik[ :P ].... Mulig jeg husker feil, men det var ihvertfall en eller annen ferskvannsfisk journalsiten (eller fiskeren) trodde det var.

Ellers vil jeg si at det er svært lite forrurensing i Orkdalsfjorden i forhold til det var tidligere. Ikke noe problem å spise fisken. Både tang og tare som var bort pga forrurensing har kommet tilbake. Det er ihvertfall 10 år siden forrurensing har vært et problem.

_____________________________

[ :) )]Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svaret! Det hadde i hvertfall vært spennende å fått på en Havabbor.. ble det fisket fra båt eller fra land? Går Abboren på sluk eller er det snakk om krøking.. den er vel kansje ikke noe stimfisk? Er jo også kansje interessert om sportsfiske etter den kan være ødeleggende for bestanden, eller er bestanden på tur oppover og utbredelsen større.. Kansje det har noe med klimaendringer å gjøre med varmere temp i sjøen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var meg som tok de to borrene i Orkdalsfjorden, de ble tatt på slukfiske under forsøk på storsei og SØ på sommerstid. Begge bet i grålysningen, to kast, to borrer. 500 gram. Fisket fra land på fjære sjø fra sanddynene utenfor Gjølme. Fikk ikke flere, men samme sommer ble det tatt en ved Stjørdal. Fisken var det sprekeste jeg har vært borti, men jeg tror ikke fjorden er full av de, men de fleste slutter jo å fiske på SØ-plasser i mai-juni, så om man fortsetter dette fisket gjennom sommeren, burde det jo være mulighet for flere fangster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 16 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.