Gå til innhold
Fiskersiden

Meite/Sarpsborg/Fredrikstad/Østfold


Lak
 Share

Recommended Posts

Hei Fiskermenn

Er utrolig fascinert av meitefisket og da kanskje spesiellt det litt mer moderne etter ferskvannsarter.

På vinteren er det isfiske som gjelder Pimpel og Balanse men også under vinterfisket heller jeg mer og mer over på Meitebiten. Ikke så spennende å dra hundrevis av tusenbrødre annet enn i kultiveringsånd, selv om isfiskekonkurranser også er spennende.

Men tilbake til meitingen, har i år meldt meg inn i interesseorganisasjonen til meitere i Norge Nmu og søker nå enda mer stimuli. Har lyst til å kanskje være med i et par konkurranser neste år, derfor kommer jeg nok også til å melde meg inn i en fiskeklubb som satser litt på det samme som meg. Specimen konkurransen i Nmu er vel så artig som alt annet, her hadde det vært fett å deltatt med en lokal klubb.

Problemet er vel at det ikke er noen klubber i omegnen som har dette på dagsordenen, derfor ønsker jeg nå å lodde interessen for spesiellt meite i det geografiske nedslagsfeltet Sarpsborg/Fredrikstad med Omegn. Bakgrunn for dette innlegget er rett og slett å lodde stemningen for en fiske klubb med dette fokuset, Meite Primært etter ferskvannsarter som Abbor, Brasme, Mort, Sørv, Vederbuk, Ål, Gjørs, Suter Osv. Distriktet vi bor i tilbyr vel kanskje det beste fisket i landet etter flere av disse artene.

Selvfølgelig ikke noe krav at du ikke driver med andre typer fiske, slenger masse sluk etter Sø, Makrell og Torsk selv jeg men de klubbene er det nok av i området. trenge ikke finne opp kruttet to ganger. Så kom igjen folks skal vi skape et kreativt meitemiljø som kan utforske alle de deilige vannene i Østfold og knuse Rekorder i fleng? Skriv et svar eller Pm hvis du har noen forslag eller ideer eller rett og slett er interessert i dette???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg du er inne på noe, Lars!

Har i likhet med deg begynt å fatte mer og mer interesse for meite. Kan nok i stor grad takke Frisch og Tom-Ole for at min interesse ble vekket. Så tidligere på meiterne som en gjeng sære snålinger uten interesse for å menge seg med andre fiskere. Har endret radikalt syn på akkurat det...

Spørsmålet er om det er mange nok som interesserer seg for meite i Nedre Glomma-regionen til at det er grunnlag for en egen klubb. En mulighet hadde vel vært egen meitegruppe i f.eks. Særp jff. Vår region er som du er inne på et eldorado for meite både i fersk- og saltvann. Er derfor ingen umulighet at vi har grunnlag for en egen klubb.

Ligger ei lita fiskesjappe i ABB-bygget i Sarpsborg. Tror den heter Martin & Morten. Dette er vel gamle meitere. Ta en prat med dem. Stefan Hansen på Solli er jo også en ivrig meiter. Mener han jobber i hytteavdelingen på Topp Fritid.

NMU kan kanskje hjelpe med liste over deres medlemmer i vårt distrikt uten tilhørighet til andre klubber? Er vel uaktuelt å forsøke å fiske - eh... jeg mener meite... hahaha - medlemmer i eksisterende klubber.

Hvis dette er noe du har tid og lyst til å gjøre en innsats for er jeg med!!!!!

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SFK Acerina har vært etablert i deres område i ca 20 år. Klubben var tidligere norges største meiteklubb med hovedvekt på meite, isfiske og noe troling.

Et par av forumets medlemmer er medlem i Acerina, bl.a, Solan og Arild Eskildsen.

For mer info ta kontakt med Arild Holstad.

Dere finner en link her:

http://avkrokenfiske.com/downloads/meiteklubber.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i samme situasjon i fjor jeg også. Fikk da (via fiskersiden selvsagt) kontakt med Ole-Håkon Heier og Lho. Det ble så avtalt en tur etter laken i glomma utpå høsten. Ikke lenge etter så klubben SFK Laken verdens lys. Etter hvert ble også OP Henriksen med, så nå teller vi 4 medlemmer. Alle tilknyttet Ski/Ås området. Og det har da vært en suksess så langt. Man trekker av hverandres erfaringer og kjennskap til fiskeplasser, og for min egen del må jeg si jeg har lært utrolig mye av de andre gutta om metoder etc. Så det er ingenting å nøle etter, kjør på og start en klubb! Egne web sider har vi også http://www.sfk-laken.com. (Ikke veldig godt design enda, men det er da litt info om klubben og medlemmene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over SFK Acerina og dette blir vel også alternativet hvis interessen ikke er stor nok. Men det er ganske langt fra Sarp til Askim, så Hvis interessen er der er jeg klar som et Egg. Et Kjempeegg faktisk. Antar at det bør være en 3-4 som er interesserte. Så kom igjen meiteinteresserte Østfoldinger. Meld interessen deres så smeller vi i gang???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

sitat:Opprinnelig postet av solan

Er ikke medlem lenger Tom Ole.

Det er notert. Hvorfor? Hvilken klubb representerer du nå?

Har vel blitt en utpreget feriefisker.[|)]

Men jeg kan anbefale SFK Acerina som fiskeklubb.

Men en klubb trenger aktive medlemmer og noen ildsjeler.

Tror desverre at Acerina har en nedadgående kurve på nettopp det[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Hei!Jeg er en ivrig meiter fra Fredrikstad som er meget interessert i å komme med i meiteklubb i Fredrikstad/Sarpsborg-området.Tror jeg kan få med 2 stk som er like ivrige som meg.vi fisker mest etter Gjedde og Gjørs,men alt er av interesse når det gjelder der guddommelige meitefsket.Vi bor i det fylket med størst muligheter for stor fisk av alle slag,så det er bare til å kjøre i gang,kommer nok til å dominere storfisk-listen om noen år!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor godt kundelista til Topp Fritid funker. Får ikke nyhetsbrev lenger...

Er vel heller ikke sikkert de er interessert i å gi den fra seg. Har ikke handlet der på lenge da de selger rykkpilk[ :( !]. Nekter å fjerne dævelskapen fra hyllene og da nekter jeg å handle der!

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av snpen

Den nevnte Arild Eskildsen (Acerina) bor vel i Fredrikstad ? Han er en ressurs på meite i ferskvann.

Ellers har vel Topp Fritid (Sarp) en liste over kunder, med interesse-felt og adresse (hadde ihvertfall før). Den må jo være en gullgruve i denne forbindelse...

Kan herved bekrefte at Arild Eskildsen bor i Fredrikstad.Det gjør også den meget kjente meiteren Philip Roberts fra England ! Kan også bekrefte at begge disse er under langtidskontrakt med SFK Acerina og ikke til salgs for penger !! [} :) ][ :( !] Skjønner at det kan være langt til Askim , men Dere er selvsagt hjertlig velkommene som medlemmer i SFK Acerina .Selv synes jeg det er positivt at LAK jobber med å få dratt i gang en meiteklubb i Nedre Glomma regionen.[ :D ] Dette vil nok helt sikkert være fint for rekruteringen av nye meitefiskere .Stå på LAK . [^][ :P ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har smått begynnt å lukte på det moderne meitefiske jeg også!!! Takket være ildsjeler her på forumet og noen turer med "Sjefen", så jeg er klar!!!

Mankerer også litt utstyr, men det kommer[ :( ] Var å kjente på en Batirunner snelle i dag(Big Baitrunner 10000 Aero)....EREKSJON[ :) ]

Meite er fett, og har utallige variasoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette ser meget bra ut. Mitt forslag er at vi finner en dato hvor vi prøver å samles over en pils eller to og skravler litt løst og fast om hvordan vi fikser dette. Kommer tilbake med info rundt dette. Interesserte kan bare sende meg en PM med relevant kontaktinformasjon. Dette er grisebra endelig skal nedre glommaregion grise resten av norge innen fiskets edleste kunst... c",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 8 months later...

Ja, hvorfor gikk futten ut av denne her? Fulgte tråden med interesse i fjor, og tenkte som så at nå blir det omsider en lenge savnet klubb i Nedre Glomma-regionen, men så døde det jo bare. For min del har jeg vært med å starte SFK Laken, og der forblir jeg, men klarer vi det her i Follo, så går det sikkert lett i Fredrikstad/Særp også. Med tanke på at Laken snart har 2 medlemmer i Rakkestad (jeg flytter sørover om 1-2 år), så ville jo dere bli vår nærmeste naboklubb (i tillegg til Acerina). Nei, få litt fart på resten av gjengen der nede nå, Håvard.[ :( ] Det blir jo ikke mer jobb enn man gjør det til selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.