Gå til innhold
Fiskersiden

Innfør økt minstemål nå - Slipp ut småfisken!!


Sjøfalk
 Share

Recommended Posts

Ørretbestanden i indre Oslofjord har blitt vesentlig redusert i de senere årene. Størrelsen på ørreten er blitt mindre og det er mindre fisk. Dette sier jeg etter mange års fiske. Så er spørsmålet: Hva er årsaken? Tyvfiskere? Gjenngrodde gytebekker? Forurensning?

Ja det er helt sikkert medvirkende årsaker. Men hovedproblemet er OSS SPORTSFISKERE. Mange av oss viser lite ansvar og tar fisk under kiloet. Det synes jeg er dumt. Vent ett år å få en ørret på over 1 1/2! Ja i dette forumet leser jeg at mange skryter av fisk under halvkiloen. Det er økningen av antall sportsfiskere og fangst av småfisk som er hovedårsaken til mindre sjøørret i fjorden! Skjerp dere. Ta ansvar! Slipp ut all småfisk under kiloet. Slipp også ut de virkelig store over 2 kilo. Forby isfiske etter sjøørret. Jeg har hørt om personer som driver råfiske på utgytt storørret. Opp til 40-50 farget storørret er tatt livet av av enkelte "sportsfiskere". Jeg hadde anmeldt dem for miljøkriminalitet. Jeg hadde jagd dem på land......og.

Det er en fantastisk fjord vi har. La oss vise større ansvar og innføre "catch & release" som hovedregel. Kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Enig i mye av det du skriver her, men, hvis nå unge sportsfiskere får sine første sjøaurer, så la dem få lov til å ta dem med hjem.

De er overberuset lykkelige og glade, tenker nok lite på "minstemål".

Fikk min første SØ en gang jeg også.

Da det er sagt tar jeg skjelden med meg sø hjem selv.

Fisk under 8-900 gram blir for små til middag, men fra kiloen og oppover er en fin middag/kveldsmat etter fisketuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått 46 SØ i år, og kun tatt 3 til middag. Fiskene har vært i str 1.4 - 1.9. Har satt ut fisk som har vært både større og mindre enn dette. Trenger da ikke mer enn man har behov for. Driver ikke SØ fiske for å drive matauk. Men selvsagt er det deilig å diske opp med en ovnsbakt ørret i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gismervik

Enig i mye av det du skriver her, men, hvis nå unge sportsfiskere får sine første sjøaurer, så la dem få lov til å ta dem med hjem.

De er overberuset lykkelige og glade, tenker nok lite på "minstemål".

Fikk min første SØ en gang jeg også.

Er forsåvidt enig - ta ikke gleden fra en vordende sjøørretfisker. Jeg tror likevel at det er de "garvede" som tar mest småfisk - dessverre. Jeg har sett noen grelle eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Sjøfalk

Opprinnelig postet av Gismervik

Er forsåvidt enig - ta ikke gleden fra en vordende sjøørretfisker. Jeg tror likevel at det er de "garvede" som tar mest småfisk - dessverre. Jeg har sett noen grelle eksempler.

Er ikke uenig med deg i at småfisken bør spares, men vel så viktig er det å spare stor fisk! Det du kaller "garvede" sjøørretfiskere som tar mest småfisk tipper jeg er av den eldre garden som uansett neppe er nysgjerrige eller interesserte nok til å lese et forum som dette, dessverre. Det er vel ingenting som hindrer en i å si fra at det er ulovlig å drepe undermålsfisk hvis man ser folk som gjør dette? I verste fall får man et surt svar tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at adskillig flere fisk med fordel kan settes ut igjen. Problemet er at det i Norge ikke er noen tradisjon for C&R. og det virker heller ikke som om det er noen stor vilje til noe utstrakt bruk av dette. Beklagelig vis virker det som om svært mange har en forestilling om at "det er fisk nok", så det er bare og hove inn. Jeg opplever også at enkelte av mine fiskekamerater og andre mener minstemålet på 35 cm. ikke er så viktig, nettop av den grunn at "det er fisk nok" og at småfisken helt ned i 200-250 gram er "fin steikefisk". Det virker som om det er om og gjøre å slå i hjel mest mulig. Slike holdninger er jo rene galskapen. Men det er nå en gang slik at Idiot født, er idiot støtt.

Rogna

sitat:Opprinnelig postet av SMS

sitat:Opprinnelig postet av Sjøfalk

Opprinnelig postet av Gismervik

Er forsåvidt enig - ta ikke gleden fra en vordende sjøørretfisker. Jeg tror likevel at det er de "garvede" som tar mest småfisk - dessverre. Jeg har sett noen grelle eksempler.

Er ikke uenig med deg i at småfisken bør spares, men vel så viktig er det å spare stor fisk! Det du kaller "garvede" sjøørretfiskere som tar mest småfisk tipper jeg er av den eldre garden som uansett neppe er nysgjerrige eller interesserte nok til å lese et forum som dette, dessverre. Det er vel ingenting som hindrer en i å si fra at det er ulovlig å drepe undermålsfisk hvis man ser folk som gjør dette? I verste fall får man et surt svar tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Jeg er enig i at adskillig flere fisk med fordel kan settes ut igjen. Problemet er at det i Norge ikke er noen tradisjon for C&R.

Delvis riktig dette, men bevisstgjøringen er nok viktigere. Jeg driver aldri aktivt C&R, og en konsekvens av dette er at jeg aldri fisker etter fisk som ikke tåler en grei beskatning, feks. SØ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisken blir ikke så mye større ved å øke minste målet.... Det vil nok vært bedre med et maksmål (50cm?), for ved å ikke ta alle fiskene over kiloen så blir det flere av de igjen der ute som man kan fiske på, og de større fiskene får ført sine gener videre. men dette er vel så å si umulig å gjennomføre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rønsingen

fisken blir ikke så mye større ved å øke minste målet.... Det vil nok vært bedre med et maksmål (50cm?), for ved å ikke ta alle fiskene over kiloen så blir det flere av de igjen der ute som man kan fiske på, og de større fiskene får ført sine gener videre. men dette er vel så å si umulig å gjennomføre...

Ikke nok med at det er umulig, det er også idiotisk spør du meg. Da bør man heller ordne baglimit i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det er idiotisk? Fordi jeg mener dette både vil være skadelig for rekrutteringen av yngre fiskere, og dette vil ødelegge gleden med å dra på fisketur. Bakgrunnen for fiske er jo tross alt for å få mat, og da plukker man ikke de minste fiskene. Om man får sitt livs fisk, så må man sette den ut igjen, istedet for å ta den med hjem og ta den med hjem og nyte den som mat? Skal man begynne å sette ut laks over 100cm man får i elvene og da kanskje? Jeg setter gladelig ut fisk over 50cm, men man må tenke på de andre som ikke kun fisker for sportens skyld. Hva om du er ute og fisker med kjæresten/sønnen, og han/hu får en kjempeflott sjø-ørret på 62cm. Skal du da ødelegge gleden hennes med å si "det er desverre ulovlig å ta denne fisken, vi må sette den ut igjen". Syns dette blir for tynt jeg. da mener jeg heller at man bør opprettholde minstemålet på 35cm, og maks 3 fisk pr tur.

og Storlaks: jeg bor i Namsos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rønsingen

fisken blir ikke så mye større ved å øke minste målet.... Det vil nok vært bedre med et maksmål (50cm?), for ved å ikke ta alle fiskene over kiloen så blir det flere av de igjen der ute som man kan fiske på, og de større fiskene får ført sine gener videre. men dette er vel så å si umulig å gjennomføre...

Gjerne bag limit også - men jeg tror det blir vanskelig å kontrollere. Jeg er ikke enig i at fisken ikke vil bli større om vi innfører økt mistemål. Klart den blir større!!!! Den vokser uhyre raskt på slild i fjorden. Å slippe ut stor fisk er selvsagt veldig fornuftig også. Og er det noen sport å fiske sjøørret på 500 gram?? Det synes ikke jeg.

Våre naboland har større minstemål og mye fin fisk.

Forby isfiske etter sjøørret og øk minstemålet til min 40cm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt argumentene dine, og er tildels enig. men jeg tror faktisk de fleste mennesker er mer oppegående en hva mange tror. Hvis de blir forklart grunnen for regelen så trur jeg de fleste vil akseptere det å sette ut igjen en stor fisk.

Nå skal de sies at jeg ikke er noen c&r fanatiker som setter utigjen alt jeg får men jeg prøver å holde en viss balangse på hva jeg tar opp.

Men hvis du vil ha større fisk så hjelper det ikke å sette ut igjen de små. bagglimit er en grei ordning som kommer til å føre til noe mer fisk, men jeg tviler på at det vil hjelpe på størrelsen på fisken som var hovedpoenget med denne tråden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet er ubalanse mellom antall sjøørret og fiskebeskatning. Det er suverent bra at så mange har sett verdien av sjøørretfiske i sjøen.

Det gjøres mye bra lokalt mange steder med kultivering - men sett i forhold til beskatningen og verdien av fisket for lokalbefolkningen rundt feks tett befolkede områder som Oslofjorden - så gjøres det alt for lite. Det har vært noen prosjekter tidligere med direkte støttet utsetting av sjøørret i fjorden (Drammensfjorden). Samlet sett kunne myndigheter og foreninger ha gått sammen og gjort mye mer for å få opp en større bestand av sjøørret mange steder der beskatningen er stor.

Svensker og dansker har forstått det. Vi er ikke flinke her på berget! Vi burde lansere feks et "Oslofjordprosjekt"- en felles dugnad med statlig og kommunal støtte. For eksempel Oslofjorden kunne blitt et fiskeparadis uten sidestykke. Samtidig kunne vi innskjerpet reglene rundt dette fisket. I Danmark – for eksempel på Bornholm – har sjøørretfisket i sjøen begynt å bli en turistnæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg på dette området. det burde også fokuseres på å ikke fjærne all maten til sjøørreten. som brisling, sild og div krepsdyr. Blir forbanna hvær gang jeg ser lyskasterne til brislingfiskern innerst i fjord tarmene så nærme elveosene som overhode mulig.... skulle likt å sett om det bare var brisling de fikk i nøtene sine...

oppvekst områder i sjøen burde det også legges noe mer vekt på. hjelper ikke med gode gyteforhold så lenge ørreten ikke har noen oppvekstområder som gir rikelig med næringstilgang og skjul i fra større rovfisker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sæt op mindstemålet til 40 eller 50 cm!

Da får I iløbet af 3-5 år en bedre stamme af større fisk. Alle vil jo gjerne fange en god fisk,gjerne stor. Og det får I ikke ved at beholde det liten min. mål! det er jo ikke kun sportsfiskere der fisker ørret....De har jo det samme min. mål at ta fra!

Bare se på hvad som fanges i Sverige og Danmark!!!

Med hensyn til C&R må det vel være op til en selv, så længe der ikke er trussel på bestanden![ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baglimit og økt minstemål til mellom 40-50 cm.

Er de to tiltaken man skulle satt i gang, tror dette vil kunne bidra til å øke bestanden og størrelsen på fisken.

Og kutt ut dette med max 2 stenger pr. båt, hvis det kun er realtert til å spare ørretbestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslofjorden vil et minstemål på 50 cm være helt umulig, av den enkle grunn at ørreten her er naturlig liten. En sjøørret på 1 kg er en pen fisk i Oslofjorden. Vet ikke hva gjennomsnittsvekten på oppvandrende sjøørret er i elver og bekker langs fjorden, men jeg vil tippe under 1 kg. Tror sjørreten i Oslofjorden vil klare seg alldeles utmerket dersom folk flest overholder minstemålet til en viss grad, dersom vi som fisker mye (og til tider selektivt) besinner oss når det gjelder C&F, og ikke minst dersom vi unngår de jevnlige "uhellene" i gyteelvene (type Sandvikselva).

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Dr.Fish

I Oslofjorden vil et minstemål på 50 cm være helt umulig, av den enkle grunn at ørreten her er naturlig liten. En sjøørret på 1 kg er en pen fisk i Oslofjorden. Vet ikke hva gjennomsnittsvekten på oppvandrende sjøørret er i elver og bekker langs fjorden, men jeg vil tippe under 1 kg. Tror sjørreten i Oslofjorden vil klare seg alldeles utmerket dersom folk flest overholder minstemålet til en viss grad, dersom vi som fisker mye (og til tider selektivt) besinner oss når det gjelder C&F, og ikke minst dersom vi unngår de jevnlige "uhellene" i gyteelvene (type Sandvikselva).

Dr.Fish

Njaa inte helt enig... I Sverige har minimimåttet ökats i etapper och ligger som känt idag på 45cm.

Var massa reaktioner på detta när måttet gick upp från 35-40cm, argument om att fisken naturligt var småväxt hördes och att den sista ökningen till 45 skulle medföra att så och si ingen fisk skulle kunna tas. Men så skedde inte, snittstorleken har ökat. Att öka minimimåttet till 50cm är kanske i överkant, i alla fall att gå från dagens 35 direkt till 50 på en gång. Men att gradvis öka och kanske landa på samma mått som Sverige borde fungera utmärkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.