Gå til innhold
Fiskersiden

Innfør økt minstemål nå - Slipp ut småfisken!!


Sjøfalk
 Share

Recommended Posts

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bøyer, meg for undersøkelser som viser at økt minstemål fører til økt snittstørrelse, men intet tre kan vokse inn i himmelen heller. Har selv sett store flak (100 fisk) stå på stille partier av Sandvikselva. Bemerkelsesverdig liten størrelsesvariasjon - vil tippe alle mellom 5 og 8 hg. Det dere antyder er at det skyldes at de som er større er fisket opp?. Jeg har vanskeligheter for å se at et minstemål på 40 cm. i fjorden ville ha ført til større snittvekt på denne fisken. Vet ikke hvordan de svenske forholdene du ref. til er LHO, men det er jo utrolig mange småbekker langs fjorden der det ikke er noen utpreget fordel for gytefisken å være stor. Hvis det er den småvokste fisken som har best gytesuksess så vil jo dette være en viktigere begrensende faktor enn minstemålet for sportsfiskere?

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr. Fish: Hva da med Drammensfjorden hvor nesten all sjøørret kommer fra enten Drammenselva og Lierelva, hvor i hvert fall førstnevnte må sies å være stor i norsk målestokk? Hvis man innførte et minstemål og maksmål for sjøørret i Dramenselva og Drammensfjorden, ville man da kunne få større sjøørret i fjorden, elva og Lierelva? Spør fordi det vel er litt andre forhold her enn i Indre Oslofjord med bare småbekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å øke minstemålet til 40 cm i første omgang og eventuelt øke til 45 etterhvert hadde vært et bra tiltak. Likeså baglimit på 3 fisk pr mann pr dag. Da kan man i tillegg koste på seg å løse litt opp på de til tider tullete reglene som går på redskapsbruk. Gjentar at tiltak og regler som går direkte på uttak av fisk vil være de mest effektive. Bare så synd at beslutningstakerne ikke har skjønt dette, langt mindre skjelt til våre naboland og sett hva som har fungert der...

Argumenter om at vi ikke har tradisjon for dette her hjemme er jo helt kørka, all den tid man blir pålagt en masse andre regler som gjør lite eller ingenting for å beskytte bestanden på en reell måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kørka og kørka fru blom....

Folk flest klarer i dag ikke og overholde gjeldende minstemål på 35 cm; hvorfor tror dere da at det skulle bli noe bedre om minstemålet økes til h.hv. 40/45 cm? Og baglimit på 3 fisk? Jeg skulle gjerne se dette i praksis hos innbarka småfisk-fiskere. Kom gjerne med forslag om utvidet oppsyn og strenge reaksjoner. Men jeg tror ikke noe på at det vil hjelpe.

Men jeg innrømmer gjerne at ideen er god. Og vi som bedriver sjøørretfiske på et litt annet grunnlag en matauk vil nok sikkert klare og forholde oss til en slik endring. Men folk flest? Niks.

Når ditt utsagn om at vi ikke har har noen tradisjon for dette her hjemme er helt kørka, så er det faktisk slik. Når du henviser til det du kaller tullete regler om redskapsbruk, så er det faktisk slik at folk flest har lettere for og forholde seg til slike håndfaste og praktiske regler som går direkte på redskapsbruk enn kravet om minstemål og baglimit for fisk fanget i sjøen.

Rogna

sitat:Opprinnelig postet av cb

Å øke minstemålet til 40 cm i første omgang og eventuelt øke til 45 etterhvert hadde vært et bra tiltak. Likeså baglimit på 3 fisk pr mann pr dag. Da kan man i tillegg koste på seg å løse litt opp på de til tider tullete reglene som går på redskapsbruk. Gjentar at tiltak og regler som går direkte på uttak av fisk vil være de mest effektive. Bare så synd at beslutningstakerne ikke har skjønt dette, langt mindre skjelt til våre naboland og sett hva som har fungert der...

Argumenter om at vi ikke har tradisjon for dette her hjemme er jo helt kørka, all den tid man blir pålagt en masse andre regler som gjør lite eller ingenting for å beskytte bestanden på en reell måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av rogna

Men jeg innrømmer gjerne at ideen er god. Og vi som bedriver sjøørretfiske på et litt annet grunnlag en matauk vil nok sikkert klare og forholde oss til en slik endring.

Rogna

sitat:Opprinnelig postet av cb

Å øke minstemålet til 40 cm i første omgang og eventuelt øke til 45 etterhvert hadde vært et bra tiltak. Likeså baglimit på 3 fisk pr mann pr dag. Da kan man i tillegg koste på seg å løse litt opp på de til tider tullete reglene som går på redskapsbruk. Gjentar at tiltak og regler som går direkte på uttak av fisk vil være de mest effektive. Bare så synd at beslutningstakerne ikke har skjønt dette, langt mindre skjelt til våre naboland og sett hva som har fungert der...

Argumenter om at vi ikke har tradisjon for dette her hjemme er jo helt kørka, all den tid man blir pålagt en masse andre regler som gjør lite eller ingenting for å beskytte bestanden på en reell måte.

Ja, og oss blir det flere og flere av... Enig i at reglene vil være vanskelig å overholde/respektere for menigmann, men jeg tror faktisk på at vi som bedriver denne form for fiske litt mere "seriøst", vil forholde oss til begge; både bag og mål. Og da er mye oppnådd. Det er jo faktisk sånn at menigmann synder idag pga. manglende kjennskap til regelverket, og således vil ikke det være noe nytt. Men vi som har kontakt med så mye fisk som vi har, vil gi det største bidraget til skjerpede regler, det VIKTIGE bidraget...

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Argumenter om at vi ikke har tradisjon for dette her hjemme er jo helt kørka

Det er jo tradisjon for å fiske istykker arter i hele verden. Så helt enig, tradisjon er aldri er argument. Baglimit er god politikk. Økt oppsyn med tjuvfiske og innesperring av sånne tosker som i Sandvikselva her om dagen ville heller ikke vært dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er jo enige at ting må gjøres. Sett i gang!

Flertallet er for økt mistemål og bag-limit. Det er kjempebra. Det er vi som bestemmer! (Faktisk?!!!?) Så hva gjør vi for å få fart på sakene? Eller hva kan DU PERSONLIG GJØRE?. Noen forslag om hvordan vi går fra synsing til handling. Vi kan skape et fiskeeldorado i Oslofjorden (og sikkert mange andre steder). Men det krever handling og innsats over tid.

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ingen dum ide . Tilbake til Sverige der er det også fredningstid i fra 1ste.nov. til 1ste apr.(Bohuslen) Det som må gjøres er vel eventuelt og kontakte fylkesmannens kontor for jeg regner med at dere har Oslofjorden i tankene. Jeg har også sett rovfiske av fisk under minstemålet men det har vært ferske fiskere som ikke har hvist bedre. Stå på Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum er vel at de fleste som frekventerer denne siden på mange måter allerede har innført et selvpålagt minstemål og baglimit. Dermed handler det mye om å spre holdninger og informasjon som gjerne går utenpå loven til andre man treffer ute i samme ærend. Stort sett blir man sett på som en gjøk første gang noen ser at man setter tilbake "fin steikefisk" men ser man stadig flere gjøre dette (og selvsagt forklarer hvorfor) vil nok flere begynne å tenke seg litt om. De grelleste eksemplene på at folk plukker mye småfisk ser man gjerne rundt elveosene, og ofte på denne tiden av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Sjøfalk

Ørretbestanden i indre Oslofjord har blitt vesentlig redusert i de senere årene. Størrelsen på ørreten er blitt mindre og det er mindre fisk. Dette sier jeg etter mange års fiske. Så er spørsmålet: Hva er årsaken? Tyvfiskere? Gjenngrodde gytebekker? Forurensning?

Ja det er helt sikkert medvirkende årsaker. Men hovedproblemet er OSS SPORTSFISKERE. Mange av oss viser lite ansvar og tar fisk under kiloet. Det synes jeg er dumt. Vent ett år å få en ørret på over 1 1/2! Ja i dette forumet leser jeg at mange skryter av fisk under halvkiloen. Det er økningen av antall sportsfiskere og fangst av småfisk som er hovedårsaken til mindre sjøørret i fjorden! Skjerp dere. Ta ansvar! Slipp ut all småfisk under kiloet. Slipp også ut de virkelig store over 2 kilo. Forby isfiske etter sjøørret. Jeg har hørt om personer som driver råfiske på utgytt storørret. Opp til 40-50 farget storørret er tatt livet av av enkelte "sportsfiskere". Jeg hadde anmeldt dem for miljøkriminalitet. Jeg hadde jagd dem på land......og.

Det er en fantastisk fjord vi har. La oss vise større ansvar og innføre "catch & release" som hovedregel. Kommentarer?

Jeg er bare litt nysgjerrig: er utsagnet "betydelig redusert sø bestand" basert på en , eller annen form for veldokumentert forskningsrapport, eller er dette bare din egen høyst personlige

erfaring? Har sakset et sitat fra Forskningsstasjonen Flødevigen:

"Sjøørreten er en viktig sportsfisk med stor betydning for friluftsliv og turisme i Norge. På Skagerrakkysten er bestandene av sjøørret bedre enn på lenge på store deler av kysten . Rett utenfor stuedøra vår finner vi den attraktive sjøørreten mellom holmer og sund . Men for mange er dette helt ukjent.".

For min egen del, har jeg faktisk opplevd et bedre sjøørretfiske

de senere årene, hvor også snittstørrelsen har økt.Oslofjorden er mitt "habitat".

Mener å huske at en annen her på nettet for en tid tilbake nedtegnet de samme erfaringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel på mange måter opplevd at fisket har blitt bedre de siste årene (eller er det vi som har blitt bedre?), men fisket svinger selvsagt fra dag til dag. De gode dagene med mye fisk tyder i hvertfall på at det er ganske mye fisk i fjorden, men selvsagt er det et trusselbilde man også bør være litt i forkant av. I så måte hjalp det ikke at Sandvikselva ble utsatt for utslipp forleden. Ei heller at folk står i elvemunningene og plukker mengder av fisk på rundt 20-30 cm, eller at det settes tjuvfiskegarn om natta i elveosene om høsten. Sammenliknet med slikt blir det jo nærmest en bagatell om noen har en knalldag og tar med seg fire fisk fra halvkiloen til kiloen en dag, men det handler like mye om en holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tom fiskekasse

[br

Jeg er bare litt nysgjerrig: er utsagnet "betydelig redusert sø bestand" basert på en , eller annen form for veldokumentert forskningsrapport, eller er dette bare din egen høyst personlige

erfaring?

Det er subjektivt erfart, men ikke bare av meg. Jeg har fisket i mange år og mine kamerater fisker. Bestanden har kanskje blitt litt større de par - tre siste årene men snittet har ikke økt er min erfaring. Mye småfisk. For å sette det litt i perspektiv: Går vi 15-16 år tilbake kunne jeg observere stimer på 40-50 sjøørret stryke langs land om høsten med snittstørrelse over kiloen - flere fisker på 2-4 kilo. Det har jeg aldri observert de senere årene. Antall ørret over kiloen er svært liten i prosent og de over 1 1/2 kilo hører til sjeldenhetene. Antall småørret er kanskje ikke så mye redusert, men beskatningen er mye større. Jeg bor 15 meter fra sjøen halve året - fisker mye og observerer mye. Vakingen om våren feks. Etter at isen går var det det vesentlig mer aktivitet av grov sjøørret før sammenlignet med hva jeg har observert de siste 5-10 årene. Ingen tvil om at andelen store sjøørret er vesentlig redusert på 10-15 år. Nå har jeg også hørt om enkelpersoner som har drevet rovfiske på isen og tatt 30-50 tildels stor farget sjøørret med ulovlig redskap - klart slike ting også er alvorlig innhogg i en lokal bestand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til at ikke vi her i Norge skal kunne få til slik søta bror har gjort med å trappe opp minstemål til 45cm, så helt enig der!

Også enig i at "størstemål" blir for vanskelig å gjennomføre. Håper å tror at de mest ihuga SØ fiskerne har det for vane å sette ut stor fisk også!

Bag limit burde også innføres da jeg til stadighet ser såkallte SØ-fiskere som hver vår drar på land rubbel og bit av hva de får, uansett kondisjon, minstemål eller hva det måtte være! Ja, noen ganger har fisket(les SØ slakten) vært så "bra" at jeg har følt det riktig å blande meg inn og stoppe vedkommende. Dette er ved ekstreme tilfeller hvor det tas 100-vis av SØ på en dag. Vi setter jo ut 99%, men når andre står 10m unna og slår ihjel 100% av disse fangsten ser jeg det som min pilkt å stoppe de!

Utover dette så håper jeg det i framtiden vil bli innført en verne/fredningsperiode på høsten/vinteren, så SØ får vært i fred ved gyting! Snodig at det ikke blir nevnt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo på høst og vinter man får de fineste eksemplarene! Fredning i områder rundt gytebekker og elver er ok, men ikke ellers. På våren får man jo ofte SØ som akkurat har sluppet seg ut i havet igjen. På (sen)høst og vinter får man ofte fisk som ikke skal gyte dette året og disse er i SUPER kondisjon!!

JA til fiske året rundt[ :D ]

(Fisk man får på vår/sommer skal jo gyte en gang de også....[ :o )])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Plønix

Det er jo på høst og vinter man får de fineste eksemplarene!

Enig i at man kan få blankfisk med god kondisjon hele vinteren gjennom(fisk som ikke gyter), men det er vel ca 1/3 av SØ. Best kondisjon synes jeg de får på sommeren. Opplever iallefall her hjemme i fjorden at 95% av all SØ jeg får nå på høsten er farget og skal gyte. Ikke bra å fiske på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

Kommer veldig an på hvor og hvordan man fisker. Vi får stort sett utelukkende blank og feit fisk når vi fisker på høsten.

det er også min erfaring. Men det hender en sjelden gang at jeg får fargesprakende SØ, men de settes jo ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes høst og vinterfiske er greit om det praktiseres strengere enn i dag. Det er en andel veldig fin gjeldfisk i fantastisk kondisjon. Turene på senhøsten og på vinteren gir i tillegg en fantastisk naturopplevelse. All farget fisk må settes ut. Min erfaring er at dette praktiseres dårlig blandt sportsfiskere. Dessverre! Fredningssonene kan gjerne også utvides. Isfiske etter sjøørret bør derimot totalforbys.Her er det en ukultur med masse snører i både indre Oslofjord og Drammensfjorden. Voksne folk som setter ut 10-20 snører - fysj av meg!!!! Mer kontroll og selvjustis er også fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Sjøfalk

Jeg synes høst og vinterfiske er greit om det praktiseres strengere enn i dag. Det er en andel veldig fin gjeldfisk i fantastisk kondisjon. Turene på senhøsten og på vinteren gir i tillegg en fantastisk naturopplevelse. All farget fisk må settes ut. Min erfaring er at dette praktiseres dårlig blandt sportsfiskere. Dessverre! Fredningssonene kan gjerne også utvides. Isfiske etter sjøørret bør derimot totalforbys.Her er det en ukultur med masse snører i både indre Oslofjord og Drammensfjorden. Voksne folk som setter ut 10-20 snører - fysj av meg!!!! Mer kontroll og selvjustis er også fornuftig.

Hvorfor skal isfiske etter sjøørret forbys så lenge det er en like sportslig metode som alt annet fiske etter sjøørret da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.