Gå til innhold
Fiskersiden

Innfør økt minstemål nå - Slipp ut småfisken!!


Sjøfalk
 Share

Recommended Posts

Ja det er sportsfiske det også. Men jeg synes ikke setting av mange (flere enn to) ståsnører med sild er sportslig. Eller hva? Problemet er at det er veldig lett å drive rovfiske på isen med mange snører -mye lettere enn i annen form for sportsfiske. Hvis alle hadde praktisert to snører per fisker og farget fisk + småfisk under målet (økt minstemål!) + de største settes ut - ja da er det greit for meg. Men jeg hører og ser mye rartom isfiske etter sjøørret....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

sitat:Opprinnelig postet av cb

Kommer veldig an på hvor og hvordan man fisker. Vi får stort sett utelukkende blank og feit fisk når vi fisker på høsten.

det er også min erfaring. Men det hender en sjelden gang at jeg får fargesprakende SØ, men de settes jo ut igjen.

da har du nok fått blåstål[8D][ :D ][ :o ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

Kommer veldig an på hvor og hvordan man fisker. Vi får stort sett utelukkende blank og feit fisk når vi fisker på høsten.

Ja, det stemmer! Skal man ha blank fisk på denne tiden av året må man utover i skjærgården, ut mot havet, det er iallefall min erfaring! Utover dette så har jeg inntykk av at den fargede fisken finnes lenger inn i fjorden mot sine gyteområder!(ganske så naturlig)

Men når det er 10ganger så mye fisk inne i fjorden så blir det fisket hardere her, selv om 95% er gytefisk. Det er ikke bra og burde vært forbudt! Snakker nå med erfaring fra "min" fjord hvor jeg har fisket SØ i 12-13år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lak

Hvorfor skal isfiske etter sjøørret forbys så lenge det er en like sportslig metode som alt annet fiske etter sjøørret da?

Forde man fisker på fisk som har gytt og som er tynne og slintrete og uegnet til mat. De er også i såpass dårlig befatning(les kondisjon) at de ikke bør fiskes på, de er dårlig stilt for å klare røff behandling ved kroking, kjøring og gjennutsetting(som er det eneste riktige) Dette forde de ikke har fått spist seg opp etter gyting. Dårlig næringstilgang under isen, lite enerig og mye tap av enerig. Denne fisken bør være i fred og få en tjanse til å spise seg opp til den praktfulle fisken og fighteren som SØ er!

(Dette har blitt diskutert og gitt svar på før Lak, men tok det en gang til for allmennheten[ :D ])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye morsom lesing her...

Den ene fantasihistorien etter den andre. Noen har vært vitne til at andre har dratt opp "hundrevis" av sø på en dag! Det skulle jeg ha likt og sett[^] - mens andre har observert "flak" med grov sø passere på kloss hold langs land. Prater vi om den samme fjorden eller?

Når det gjelder saken - er jeg enig i at minstemål kan økes til 40 cm. Fisk under dette er ganske uinterresant. Baglimit er også greit (får sjelden mer enn tre fisk pr. dag uansett).

Og hva er galt med en feit pent farget SØ som er på vei til sin gyteelv? Pen fisk - god matfisk. Hvis vi ikke skal fiske etter farget fisk - må vi jo kutte ut mye av fisket som foregår i våre elver. Utgytt fisk derimot bør og skal alltid settes ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk et øvre tak på hvor mange stenger en kan sette ut ved ismeite etter SØ i Drammensfjorden - at folk ikke respekterer dette er en helt annen problemstilling.. forvaltningsmyndighetene har i hvert fall gjort sitt. - Det samme blir å innføre minste-/størstemål eller for den saks skyld baglimit - hvis ikke folk respekterer reglene er man jo like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns opp til 40 cm på minste mål og baglimit. Bare tull å begrense antall stenger i en båt.

Kan noen forklare meg hvorfor reglene er så forskjellige hvis vi tar for oss Svergie og Norge ?

Hvis man skulle ønske å få et større trollingmiljø i Norge så bør det gi tilatelse til det.

Nå bremses markedet en del på grunn av regler som gjør at trolling er ulovlig i visse farevann, og når jeg skriver trolling så mener jeg flere stenger/dyprigg, sideparavan mm.

Så opp med mistemålet ut med begrensninger av stenger i båt og inn med baglimit, tror dette kan gi en bedre bestand av stor og fin ørret langs Norgeskysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

Mye morsom lesing her...

Den ene fantasihistorien etter den andre. Noen har vært vitne til at andre har dratt opp "hundrevis" av sø på en dag! Det skulle jeg ha likt og sett[^] - mens andre har observert "flak" med grov sø passere på kloss hold langs land. Prater vi om den samme fjorden eller?

Får komme deg ut å fiske hele året du også da, så kansje du opplever noe du også! Fantasiene kan du forøvrig holde for deg selv[^]

sitat:

Når det gjelder saken - er jeg enig i at minstemål kan økes til 40 cm. Fisk under dette er ganske uinterresant. Baglimit er også greit (får sjelden mer enn tre fisk pr. dag uansett).

Og hva er galt med en feit pent farget SØ som er på vei til sin gyteelv? Pen fisk - god matfisk. Hvis vi ikke skal fiske etter farget fisk - må vi jo kutte ut mye av fisket som foregår i våre elver. Utgytt fisk derimot bør og skal alltid settes ut igjen.

Når andre setter ut farget fisk på høsten og legger ned mangfoldige timer i gytebekker for å bedre foholdene for gytefisken og prøve å få til en et bedre SØ fiske for alle, så skal du drepe all gytefisk du da!? Ødelegge allt som andre prøver å bygge opp? Jo flere fargede fisk man tar ut jo dårliger blir rekruteringen og kommende SØ stamme forstår du! PS! Gytefiske er ikke bra matfisk, mye bedre ved topp kondisjon på sommeren(eller gjellfisk på vinteren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

Mye morsom lesing her...

Den ene fantasihistorien etter den andre. Noen har vært vitne til at andre har dratt opp "hundrevis" av sø på en dag! Det skulle jeg ha likt og sett[^] - mens andre har observert "flak" med grov sø passere på kloss hold langs land. Prater vi om den samme fjorden eller?

Får komme deg ut å fiske hele året du også da, så kansje du opplever noe du også! Fantasiene kan du forøvrig holde for deg selv[^]

sitat:

Når det gjelder saken - er jeg enig i at minstemål kan økes til 40 cm. Fisk under dette er ganske uinterresant. Baglimit er også greit (får sjelden mer enn tre fisk pr. dag uansett).

Og hva er galt med en feit pent farget SØ som er på vei til sin gyteelv? Pen fisk - god matfisk. Hvis vi ikke skal fiske etter farget fisk - må vi jo kutte ut mye av fisket som foregår i våre elver. Utgytt fisk derimot bør og skal alltid settes ut igjen.

Når andre setter ut farget fisk på høsten og legger ned mangfoldige timer i gytebekker for å bedre foholdene for gytefisken og prøve å få til en et bedre SØ fiske for alle, så skal du drepe all gytefisk du da!? Ødelegge allt som andre prøver å bygge opp? Jo flere fargede fisk man tar ut jo dårliger blir rekruteringen og kommende SØ stamme forstår du! PS! Gytefiske er ikke bra matfisk, mye bedre ved topp kondisjon på sommeren(eller gjellfisk på vinteren)

Om du tar ut fisken i juni eller september er det fullt ut en gytefisk mindre. Ett fett for forvaltningen. Farget fisk kan også være i bra kondisjon. Setter ALLTID ut igjen farget fisk, så det er ikke noe problem. Setter de meste tilbake igjen uansett.

Poenget mitt er at det er forskjell på utgytt fisk og gytefisk, og at det ikke er noen katastrofe å ta en pen farget SØ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

Mye morsom lesing her...

Den ene fantasihistorien etter den andre. Noen har vært vitne til at andre har dratt opp "hundrevis" av sø på en dag! Det skulle jeg ha likt og sett[^] - mens andre har observert "flak" med grov sø passere på kloss hold langs land. Prater vi om den samme fjorden eller?

Når det gjelder saken - er jeg enig i at minstemål kan økes til 40 cm. Fisk under dette er ganske uinterresant. Baglimit er også greit (får sjelden mer enn tre fisk pr. dag uansett).

Og hva er galt med en feit pent farget SØ som er på vei til sin gyteelv? Pen fisk - god matfisk. Hvis vi ikke skal fiske etter farget fisk - må vi jo kutte ut mye av fisket som foregår i våre elver. Utgytt fisk derimot bør og skal alltid settes ut igjen.

Dette er faktisk ikke skrønehistorier. Jeg har selv sett store stimer med sjøørret i fjorden, men ikke de siste årene. Det er stor forskjell på mine fangster nå mot det de var for 16-17 år tilbake. Det er ingen tvil om at ørretfisket var langt bedre på 90 tallet enn det er nå. Økt fiskepress i fjorden må ta mye av skylden. Selv om vi på 80 og 90 tallet hadde betydelig srørre problemer med tyvfiske, så var fisket bedre. Dette kunne også observeres i elvene, og når Dr. Fish sier han har sett flak i Sandvikselva på 100 fisk, så har jeg sett flak som er langt større enn det. Snittstørrelsen i Sandvikselva ligger forresten tett opp mot kiloen. For 15-16 år siden var det uvanlig å treffe på andre når du var ute å fisket i fjorden langs land, i dag er det uvanlig å ikke treffe noen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

Om du tar ut fisken i juni eller september er det fullt ut en gytefisk mindre. Ett fett for forvaltningen. Farget fisk kan også være i bra kondisjon. Setter ALLTID ut igjen farget fisk, så det er ikke noe problem. Setter de meste tilbake igjen uansett.

Poenget mitt er at det er forskjell på utgytt fisk og gytefisk, og at det ikke er noen katastrofe å ta en pen farget SØ.

Farget fisk kan ha bra kondisjon ja, men en vesentlig del av fiskens vekt består av rogn og melke, noe de har mye av denne tiden på året! Det meste av energien til SØ går også med til å produsere disse eggene og melka! Fisken er tørr i kjøttet og smaker ikke bra, mye av den tilsymelatende gode kondisjonen kommer av at de er sprengfulle av rogn/melke!

På høsten ser man hvilke som er gytefisk og hvilke som ikke er det, det ser man ikke i Juni! Ca. 1/3 av SØ vil ikke gyte og kan være blanke selv i disse dager! Så fisk i juni kontra sept er ikke det samme!

PS! Om du alltid setter ut igjen farget fisk, hvorfor argumenterer du for å slå den ihjel da?

Om en og annen farget SØ forsvinner er det ikke krise for bestanden! Ifølge norsk lov er det tillatt, men blir det en trend blandt SØ fiskere blir det et stort problem! Heldigvis er trenden en anne blandt seriøse SØ fiskere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag-limit på feks 3 fisk om dagen

Minstemål på 40 nå (Senere 45)

Forbud mot å ta sterkt farget ørret

Forbud mot isfiske etter sjøørret

Event utvidet fredningssoner rundt elver/bekker

Oppheving av 2 stenger pr bår restriksjon

Igangsetting av et felles "Indre Oslofjord - Sjøørret-prosjekt" som engasjerer såvel sentrale myndigheter som lokalforreninger (Man kan jo starte med et forprosjekt.....)

Strengere kontroll av fisket

Stopp av yrkesfiske etter fjordsild i indre Oslo-fjord

Strengere oppsyn mot ulovlig garnfiske - (har sett masse ulovlig fiske - aldri ett oppsyn på 20 år!)

Holdningskampanje blandt fiskere i fjorden om å respektere regler og å sette ut de største ørretnene (Har selv dårlig samvittighet for den virkelig store jeg tok for 6 år siden.......)

Utsetting av ørretyngel i fjorden og tilhørende vassdrag/bekker/elver

Høstrydding i alle gytebekker (Mye skrot å se i viktige bekker - ingen tar ansvar!!)

Det er opp til hver av dere å gi deres personlige bidrag i form av meninger, holdninger og personlig engasjement for at feks indre Oslofjord blir et eldorado for sjøørretfiske.

Tar du utfordringen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Sjøfalk

Det er opp til hver av dere å gi deres personlige bidrag i form av meninger, holdninger og personlig engasjement for at feks indre Oslofjord blir et eldorado for sjøørretfiske.

Tar du utfordringen???

Man kan jo begynne med å dukke opp i Odalsbekken på tirsdag - se forsiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo begynne med å dukke opp i Odalsbekken på tirsdag - se forsiden...

Er nok inne på det jeg tror er essensen i saken Espen.

Blir ikke mer større fisk hvis den ikke har egnede steder å reprodusere.

Husker da at i fjor var det en meget bra sesong i indre Oslofjord med tildels stor fisk. Da mener jeg 2kg.+

Er ikke uenig i at minstemålet økes til 40cm, men tror ikke effekten blir så stor som enkelte tror. De fleste av oss lemper ut større fisk enn det likevel.

Det med at yrkesfiske og garnfiske f.eks. innenfor Drøbaksundet burde vært ulovlig støtter jeg fullt ut. Ikke spesielt gjennomtenkt det med grensa, men ment som ett eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

sitat:Opprinnelig postet av Sjøfalk

Det er opp til hver av dere å gi deres personlige bidrag i form av meninger, holdninger og personlig engasjement for at feks indre Oslofjord blir et eldorado for sjøørretfiske.

Tar du utfordringen???

Man kan jo begynne med å dukke opp i Odalsbekken på tirsdag - se forsiden...

Supert tiltak! Veldig bra. Det er jo nettopp slike dugnader som gir resultater! Møt opp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Dolce Vita

sitat:Hva er poenget med å få et større trollingmiljø i Norge?

Det gagner i alle fall ikke ørretbestanden.

Din egoistiske ****!

Medans somliga engagerar sig med 100-tals timmar och satsar privata medler för att lägga till rätta för något av det mest " folkvänliga " fiske som kan bedrivas och som dessutom skapar ökad sysselsättning i lokalsamhällen med hög arbetslöshet, läs campingar, redskapsbutiker, båt & motorverkstäder, matbutiker osv osv så slaktar du det totalt.

Ta din potit och mosa ner den i din brooona sås och dra Nisseluvan din långt ner över dina öron du. Du fiskar väl fluga oxå, Nisse!

Jag hade kunnat lägga ut om att trollingfiskare sällan eller aldrig är intresserade av fiskar på 200g, oavsett om det är fett fena eller inte på dom. Stor fisk kan dessutom med gott samvete sättas ut igen då vi vet att vi kommer i kontakt med den igen. Jag hade som sagt kunnat lägga ut kring detta ämnet istället för att hugga på ditt typiska Nisse-inlägg. Med den typen av hållning kommer ni aldrig att komma längre.[} :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye artig lesing.

Det snakkes om gytefisk og ikke gytefisk. La det være helt klart: all fisk er gytefisk. Men fisken har hvileår. Da får vi det vi kaller "gjeldfisk". Dette er blank fisk som for hunnfiskens vedkommende har utviklet tynne rognstrimler som ligger oppunder buken. Disse fiskene er også gytefisk, men de har altså et hvileår.

Når det hevdes at all farget gytefisk er dårlig matfisk, er dette feil. Kvaliteten på kjøttet og således utseende og smak henger sammen med hvor langt inn i gyteperioden fisken har kommet. Fisk som har begynt å ta farge vil i de aller fleste tilfelle være udmerket matfisk. Men det er også slik at jo mørkere gytedrakten blir, jo dårligere egnet er fisken som mat.

Verre er det faktisk på vårparten. Da er fjorden full av fisk som har vært opp i elvene og gytt. Enkelte fisker og slår i hjel denne fisken. Denne fisken er som oftest tynn og skrøpelig, men i enkelte tilfelle blank. Det gjelder både SØ og laks. Når man spør hvorfor de slår denne skrøpelige fisken i hjel, blir svaret som oftest at "den er jo blank! Ofte er det da slik at først når de kommer hjem, ser de i hvilken forfatning fisken er.

Det er også enkelte som nevner fiskens kondisjon i forbindelse med gytefisk. Jeg går da ut fra at det menes kondisjonsfaktoren, altså det vi kaller fiskens K-verdi. Det er galt ensidig og knytte K-verdien opp mot gytetiden. Det er ikke sjelden man får fisk utenom gytetiden som har en lav K-verdi. Dette har bl.a. med næringstillgang og gjøre. For de som er interessert i K-verdi, følger her en utregningsnøkkel: vektX100 dividert på 3Xlengde.

Enkelte er også åpenbart redd for at dorgefiskerne skal ta så voldsomt mye SØ. Jeg dorger selv en god del. Jeg er også på jakt etter SØ med fluestanga. Og faktisk er forholdet det at det blir tatt betraktelig mer SØ på flue enn ved dorging. Så jeg tror ikke vi skal være særlig bekymret for et utvidet dorgemiljø.

Når det gjelder fiske etter sjøørret fra isen og at dette burde være forbudt, er det slik at det inn til for kort tid tilbake, 3-4 år var forbudt med isfiske etter SØ. Dette forbudet ble opphevet.

Når det gjelder frykten for beskatningen av sjøørreten tror jeg vi skal være mer bekymret for de som foregir å skulle garnfiske etter f.eks. makrell. Disse tar nok opp betydelig mer SØ enn de fleste av oss sportsfiskere. Jeg har ved selvsyn sett sjøørret ligge i fiskedisken og bli solgt som smålaks. Når jeg har påpekt dette ovenfor daglig leder i vedkommende butikk, har SØ forsvunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Deetuben

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

Mye morsom lesing her...

Den ene fantasihistorien etter den andre. Noen har vært vitne til at andre har dratt opp "hundrevis" av sø på en dag! Det skulle jeg ha likt og sett[^] - mens andre har observert "flak" med grov sø passere på kloss hold langs land. Prater vi om den samme fjorden eller?

Når det gjelder saken - er jeg enig i at minstemål kan økes til 40 cm. Fisk under dette er ganske uinterresant. Baglimit er også greit (får sjelden mer enn tre fisk pr. dag uansett).

Og hva er galt med en feit pent farget SØ som er på vei til sin gyteelv? Pen fisk - god matfisk. Hvis vi ikke skal fiske etter farget fisk - må vi jo kutte ut mye av fisket som foregår i våre elver. Utgytt fisk derimot bør og skal alltid settes ut igjen.

Dette er faktisk ikke skrønehistorier. Jeg har selv sett store stimer med sjøørret i fjorden, men ikke de siste årene. Det er stor forskjell på mine fangster nå mot det de var for 16-17 år tilbake. Det er ingen tvil om at ørretfisket var langt bedre på 90 tallet enn det er nå. Økt fiskepress i fjorden må ta mye av skylden. Selv om vi på 80 og 90 tallet hadde betydelig srørre problemer med tyvfiske, så var fisket bedre. Dette kunne også observeres i elvene, og når Dr. Fish sier han har sett flak i Sandvikselva på 100 fisk, så har jeg sett flak som er langt større enn det. Snittstørrelsen i Sandvikselva ligger forresten tett opp mot kiloen. For 15-16 år siden var det uvanlig å treffe på andre når du var ute å fisket i fjorden langs land, i dag er det uvanlig å ikke treffe noen....

Helt riktig [8D][8D] Flere år på rad observerte jeg store stimer med støørret - tildels virkelig stor ørret - i mine hemmelige bukter. Og jeg var faktisk alene. Det var 16-17 år siden. De siste årene har antall fiskere eksplodert (og det er bare fint det). Men fisket har blitt mye dårligere. Hvorfor skal vi være fornøyd med dagens situasjon med mest småfisk - og uten det fine fisket som var tidligere? Hvorfor må flere og flere av oss dra til Danmark for å oppleve det store sjøørretfisket? Hvorfor er fisket så mye bedre organisert og bedre kultivert i Danmark og Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av La Dolce Vita

sitat:Hva er poenget med å få et større trollingmiljø i Norge?

Det gagner i alle fall ikke ørretbestanden.

Din egoistiske ****!

Medans somliga engagerar sig med 100-tals timmar och satsar privata medler för att lägga till rätta för något av det mest " folkvänliga " fiske som kan bedrivas och som dessutom skapar ökad sysselsättning i lokalsamhällen med hög arbetslöshet, läs campingar, redskapsbutiker, båt & motorverkstäder, matbutiker osv osv så slaktar du det totalt.

Ta din potit och mosa ner den i din brooona sås och dra Nisseluvan din långt ner över dina öron du. Du fiskar väl fluga oxå, Nisse!

Jag hade kunnat lägga ut om att trollingfiskare sällan eller aldrig är intresserade av fiskar på 200g, oavsett om det är fett fena eller inte på dom. Stor fisk kan dessutom med gott samvete sättas ut igen då vi vet att vi kommer i kontakt med den igen. Jag hade som sagt kunnat lägga ut kring detta ämnet istället för att hugga på ditt typiska Nisse-inlägg. Med den typen av hållning kommer ni aldrig att komma längre.[} :D ]

Oj-oj-oj så sint!

Hvem er snever her? Vil trolling gagne SØ bestanden?

Think not. Her prater vi om kultivering og fredning i alle mulige former, men den gjeldene regel med 2 stenger pr. båt blåses av som tull. Fjernt!

C&R og Rapala wobblere med tre treblekroker er ikke alltid forenelig.

Har trollet litt selv. Det er jo klart at trollingredskaper skader fisken mye mer enn små streamere.

Moranisse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoCatch, jeg tror du undervurderer våre kjære trollingfiskere ganske kraftig her. I hvert fall liker jeg å tro at de seriøse trollerne er i stand til å fjerne unødvendige treblekroker og klemme inn mothaker eller gjøre hva som helst for å unngå å skade storfisk de ønsker å sette ut igjen. Man setter jo fisk ut igjen i håp om å fange de igjen, og jeg tviler på at trollerne da ønsker å skade fisken noe mer enn det fluefiskere, meitere eller andre som setter fisken ut igjen vil.

Fluesone i Indre Oslofjord du liksom...[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.