Gå til innhold
Fiskersiden

ombygging av gammel båt


ovejan
 Share

Recommended Posts

legger inn et par bilder til, kanskje noen kjenner den igjen, skal visstnok være bygget på vestlandet på tidlig 80-tall, men skal være en "kopi" av en kjent produsert båt.

25092005175028MkN8Lj8MK9K4.jpg?97

25092005175028vX3DWSoyy3S2.jpg?26

skroget ser iallefall ut til å tåle litt sjø, samt at den kan se ut som den har lav planingsterskel, spennende prosjekt.

Da jeg har kjøpt ny(gammel) båt og tiden ikke strekker til, så har jeg lagt opp dette prosjektet.

Hvis det er noen som vil overta skroget for en billig penge så send meg en PM.

Mørebasen kommer også til å selges, når den nye båten er ferdig rigget.

Edit: Skroget er SOLGT !

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det kommer litt ann på hvilket resultat du vil ha. På den grå båten så er det brukt industri maling beregnet på stål, den er grunnet med 2 komponent. Malingen er rullet på.

Hvis du skal lakkere så er nok ikke dette eller bengalakk å anbefale, da bør du bruke 2 komponent lakk som er beregnet for det. International har dette.

uansett hva du bruker så er forarbeidet viktigs av alt, skikkelig ned matting, sliping for å få det til å henge.

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har letet tidligere etter dette, men har ikke funnet noe.

det eneste jeg kommer på i farten er her i menyene til venstre under kataloger så ligger det litt guider i bruk av Epoxy produkter som kan være til hjelp.

det finnes sikkert diskusjoner angående slikt på forumene på båtsider ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da var Mørebasen som er omtalt i denne tråden også solgt.

legger ved bilder av nyanskaffelsen Silver Viking 18 fisker. Båten skal utstyres med en 40 hk + 4 hk yamaha og skal brukes som allround fiskebåt, men den må jo selvfølgelig trolling rigges. kommer med bilder og oppfølging når dette kommer i gang, har en del ting i hodet allerede men ingenting er i kommet i gang.

290820061828GYkJMrsaeS4XeO4Q2u.jpg?77

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

da var jeg så vidt kommet i gang med oppussing av båten.

vasking, priming av bunn, nytt bunnstof, rubbing og polering av skrog er nå unnagjort.

priming av bunn før nytt bunnstoff smøres på

250920062205fP2fLn1e7kjKAJ5hTs.jpg?87

utsnitt av skrog før rubbing og polering

250920062355qa8ZsdoSNv9nnP4GTy.jpg?32

Motsatt side ferdig rubbet og polert

250920062201w5B3IOUQLOYT8jCOo9.jpg?87

Å se så fin jeg ble (hvem skulle tro at jeg er 22 år gammel)

2509200622533U9z8ui6Z8qbje1iOy.jpg?97

neste steg er montering av motor, strøm, kabler o.s.v flere bilder kommer etterhvert.

Planen er å sjøsette for å kunne bruke båten og rubbe opp og polere overbygget etterhvert.

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var jeg så vidt kommet i gang med oppussing av båten.

vasking, priming av bunn, nytt bunnstof, rubbing og polering av skrog er nå unnagjort.

priming av bunn før nytt bunnstoff smøres på

250920062205fP2fLn1e7kjKAJ5hTs.jpg?87

utsnitt av skrog før rubbing og polering

250920062355qa8ZsdoSNv9nnP4GTy.jpg?32

Motsatt side ferdig rubbet og polert

250920062201w5B3IOUQLOYT8jCOo9.jpg?87

Å se så fin jeg ble (hvem skulle tro at jeg er 22 år gammel)

2509200622533U9z8ui6Z8qbje1iOy.jpg?97

neste steg er montering av motor, strøm, kabler o.s.v flere bilder kommer etterhvert.

Planen er å sjøsette for å kunne bruke båten og rubbe opp og polere overbygget etterhvert.

Dette ble jo VELDIG bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig humerfiske for tiden opplyser de jeg har snakket med, men det er visst teiner nok i sjøen... :)

Tydelig at det kan være store forskjeller rundt omkring. Jeg leste i en eller annen avis på nett i går at hummerfisket i noen områder var det beste på mange år.

Forøvrig så båten veldig fin ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble veldig bra det der gitt :D

Hadde kanskje lagd meg en ny trollingbar, ellers så den veldig bra ut..

Takker for tilbakemeldinger.

trollingbaren er midlertidig ;) , det er fortsatt mye som skal gjøres, overbygget skal rubbes opp/lakkeres, nye vinduer, dørken skal heves 5 cm, nye puter i kabin, skal lage kappe /skjerm oppå styrehuset med stangholdere på, mast til planerboard, montere dørgemotor på brakett. lage luker som kan låses bak.

så det er mye arbeid igjen, har kun konsentrert meg om det som MÅ gjøres for å kunne bruke båten, så tar jeg resten ettehvert.

flotte saker, hvis jeg hadde vært halvparten så nevenyttig som deg så hadde jeg vært superglad. Flott båt, Vi får håpe at hummeren kommer til dine teiner. Kult hvis du kan ta litt bilder rundt hummerfiske og kanskje skrive litt om det :D:D

skal prøve å ta noen bilder hvis jeg får noe da :)

Dårlig humerfiske for tiden opplyser de jeg har snakket med, men det er visst teiner nok i sjøen... :D

Det er både og det, snakkte med en i går som fikk 3 stk i en teine, snakkte med en annen som ikke hadde fått noe.

teiner nok ja, det er problem å finne "ledig plass" her på vestsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at noen får det til. Hvis du får lysten over deg så kan du jo begyne på prosjektene mine?

Fikk en 17" av naboen,skal sette inn tofter og kapteinstol.har fjernet det fordømte overbygget.

Bra valg av motor! Trofast.

Bra valg av båt også.

Drømmen min er minor båt.

Ang hummer og teineplassering. De beste fangstene fikk jeg der hvor ingen andre tørte å sette dem pga strøm og store dønninger. Var bare å holde fast i tauet på oppatgående og dra inn på vei ned i bølgedalen.

Gleder meg til bilder av teinetrekking :)

Beste agnet etter mine erfaringer er abbor. mort,makrell og ørret duger ikke.

Skulle det skorte på agn,så er det veldig mange mjau som gis bort... huff,glem det siste.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

#¤%&/()= fikk kjølealarm på motoren sist uke, regner med det er impelleren har bestillt ny som skal skiftes i løpet av neste helg. Får håpe det kun er det som er galt, kan jo være tette kjølekanaler o.s.v

Har ikke fått gjort noe mer med båten i løpet av vinteren, så det har ikke gått helt etter planen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting tar tid. Jeg har nettopp lakket min utvendig og innvendig, montert ny motor. Montert stangholdere, pidestal til trollingbar og satt på ny kalesj. Samt ordnet litt dill og praktiske ting inni for å få henne funksjonabel.

Sveiset feste til VHF, cdspiller, plotter osv.

Brukt Biltema som leverandør av det meste til min oppussing. Hadde en hatt bedre tid skulle jeg valgt litt anderledes lakkering,

men resultatet ble bra alikevel.

thumbnail_DSC00143.JPG

thumbnail_DSC00144.JPG

thumbnail_DSC00145.JPG

thumbnail_DSC00156.JPG

thumbnail_DSC00157.JPG

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.