Gå til innhold
Fiskersiden

Grunnfòr og agn


Jørgen
 Share

Recommended Posts

Lovet å legge ut noen oppskrifter på grunnfor, denne tråden kan jo fungere som en plass å legge ut oppskrifter på grunnfor og boilies for den saks skyld. Så har dere noe å dele, legg det ut!

Har plukket noen blandinger grunnfor fra Paul Cook og JPH`s filmer om meite.

GRUNNFOR SUTER

1 håndfull mark, hakket

1-2 håndfuller rasp

1 håndfull kiksemel

1 håndfull grovmalt mais

1 håndfull hampmel

1-2 håndfuller kokosmel

1(liten) håndfull proteinpulver

Tilsett ca en halv boks mais+ bruk væsken fra maisboksen i blandingen!

GRUNNFOR SUTER - KLASSISK BLANDING

2-3 brød bløtes opp i vann, bland godt. Sikt blandingen og la vannet renne av. Tilsett konsentrert ferdigfor(her kan sikkert noen andre komme med forslag), ferdigforet skal inneholde hampmel, maismel og naturlige duftstoffer. Men her er det mange ting som kan fungere som duftmiddel.

Tilsett en boks med mais+ noen håndfuller mark. Denne blandingen skal holde til ca 15 kuler. Mye brukt som for under foringskampanjer, men kan også brukes under selve fisket.

GRUNNFOR SØRV/MORT

1 håndfull hampmel

1 håndfull kokosmel

2 håndfuller maismel

1(liten) håndfull duelort

3 store håndfuller brunt rasp(brunt rasp for stille vann, hvitt rasp for rennende vann.)

Bland denne tørre balanding godt sammen. Tilsett litt sukkerkonsentrat. Her kan det som agn i blandingen tilsettes mais, magott eller casters, Cook bruker 1 håndfull casters som han moser i blandingen.

GRUNNFOR BRASME, STILLE VANN

ca 2 ss cobrah melasse(flytende søt sirup)

2-3 store håndfuller rasp alt. kiksemel eller 1/2 av hver

2 store håndfuller cobrah melasse

1 stor håndfull hampmel

1 håndfull maismel

2 håndfuller kokosmel

1-2 ss duelort

Bland i mais, ca 1/4 til 1/2 boks samt 2-3 never oppkuttet mark. Eller ca 2 håndfull knust forpuppet maggot. Så tilslutt tilsett ca 2 ss vaniljesukker

GRUNNFOR BRASME, RENNENDE VANN

ca 2 ss cobrah melasse(flytende)

1 stor håndfull hampmel

1-3 håndfuller cobrah melasse

3 håndfull rasp alt kiksemel eller 1/2 av hver

1/4 til 1/2 boks mais samt 2-3 never oppkuttet mark

eller 1 neve hele maggot og 1 neve knust forpuppet maggot. Tilslutt ha i ca 2 ss vaniljesukker. Hvilket type agn man velger å ha i grunnforet er jo hva man selv foretrekker.

Dette er blandinger som er oppgitt av Paul Cook, hvordan de virker er jeg ikke sikker på da jeg ikke har testet de selv(men det skal jeg senere), så kom med tilbakemeldinger hvis det er noe som burde være annerledes. Eller rett og slett legg ut egne blandinger.

Tom Ole kan sikkert skaffe ingredienser!

Her er noen av de blandinger Jens Bursell sier er gode.

GRUNNFOR BRASME

50% rasp

15% cobrah melasse

15% PV1(kraftfor til hest)

10% kiksemel eller "Epicienne"(honningkakemel-"Sensaas")

2-5% blodmel eller kjøtt- og benmel

5-10 jord eller leire om du ønsker fastere grunnfor og sand hvis du ønsker at foret skal bryte lettere opp

Hvilket agn du velger å putte i foret er etter eget ønske.

GRUNNFOR SUTER

40% rasp

15% ekstra grov rasp

20% cobrah melasse

10% hampmel

10% kiksemel

5% polenta mais

I vannet tilsettes en smule aminosyreblanding f.eks Carpmino (KN)- Sensas ormeekstrakt samt en slant "sweetener". Ha i litt av det agnet du har tenkt å fiske med.

I boka til Jens Bursell, "Medefiskeri" sier han at langt de fleste grunnfor kan spes med 30-50% rasp uten at det går nevneverdig ut over effektiviteten. Dette støttes også av Rune Johansen i boka hans "Meite". Kanskje noen andre har noe å tilføye i denne sammenheng?.

Rune Johansen nevner også noen forslag til hva et godt grunnfor bør inneholde, men er ikke helt nøyaktig om forholdene i blandingen. Kanskje Rune har tid senere og skriver ned sine favoritter [ :) ]

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan skaffe det meste ja. Og litt artig er det å blande selv, vil likevel slå et slag for ferdigblandiger. Disse er utviklet av konkurransemeitere på høyt plan og trenger bare tilseting av vann.

Bland selv mener jeg er for viderekommende. Ikke alltid like lett å få til riktig konsistens og smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi være litt positive her da folkens, noen av oss synes det er gøy å eksperimentere litt med dette. Dette vil nok også øke forståelsen for hva vi driver med, og det er jo bra. I de fleste tilfeller er nok ferdigblandinger det enkleste. Personlig synes jeg at det å lære ting fra grunnen er litt spennende og morsomt. Jeg blir opptatt av detaljer. Et eller annet forteller meg at du har vært i denne fasen også Tom Ole, hvordan har du ellers lært deg alt du kan? [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg har vært i den fasen og jeg syntes fortsatt det er morro å lage egene ferdigblandinger. Likevel setter jeg et lite varsku til nybegynneren som vil blande selv. Det er faktisk veldig lett å blande feil og ende opp med et produkt som fisker dårlig.

Men for all del, jeg setter pris på at folk forøker seg, det er på den måten vi høster nye erfaringer.

Og som Thomas skriver så er det alt for lett å ende opp med flere hundre kilo ingredienser med alt for dårlig holdbarhet.

Det som jeg syntes er like artig er å bruke ferdig fôr for så å tilsette et fåtall ingredienser i det. Selv bruker jeg også mye høykonsentrert smakspulver, som blodmel, big roach osv i fôret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok innrømme at jeg er på veg tilbake der jeg også, etter mange år med ferdigblandinger og ready-mades... I alle fall når det gjelder boilies. Grunnfor bruker jeg ikke så mye av lenger, så da er det greit med ferdigfor. Kim og jeg har akkurat gått til anskaffelse av rulleutstyr til boilies, og vi gjør dette fordi vi mener ferske agn fisker bedre. Så forbanna mye billigere blir det i alle fall ikke. I tillegg har man uendelige variasjonsmuligheter. Men utstyret koster, har bla. kjøpt kompressor, pølsepistol til trykkluft og mega-rullebrett. Nå mangler bare en skikkelig blandemaskin. Ja, også må man jo gjøre om garasjen til boilie-verksted da... Så hvis det er noen som kjenner til en avdanka blander fra et storkjøkken, så ikke nøl med å si ifra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Ole`s Carp Fantastico: Funker også til suter og karuss. 2 kilo Hi-Pro, 1/2 kokt hampfrø, 2 teskjeer strawberry.

Dersom man tilsetter 1/2 kilo pelletspulver og 1/2 kilo pepperkakemel har du også en method feeder mix,

Tom Ole`s Roach-Police: 2 kilo Big Roach, 1/2 kilo malt hamfrø, 2 teskjer big roach, 1/2 kilo attractor.

Som du ser er det her tatt utgangspunkt i ferdigblandinger som er modifisert med noen få ingredienser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som rimelig fersk har jeg kjørt en del på ferdigblandinger. Har tilsatt brunt og hvitt strøbrød avhengig av forholdene der jeg fisker. Hvitt binder bedre, dypt og strømmende vann, mens brunt gjør at forballene løser seg lettere opp, stille og grunnere vann. Å drøye ut foret gjør også foringen rimeligere. Føler ikke at foret blir mindre effektivt av den grunn, men rimeligere. Spesiellt på steder hvor det er mye brasme, vederbuk osv trengs det en del for. Sultne fisker.

Pleier også å hive i litt ekstra ingredienser, feks Hampfrø, ( virker som all fisk liker dette), Melasse, Pv1, Vanillin... I tillegg Bruker jeg mye krokagn hakket mark og mais i foret, spesiellt hvis det er litt lengre fisketurer. Skulle hatt no maggot og. (Vurderer å starte litt oppdrett).

Til swimfeederfiske etter Vederbuk i Sarp blander jeg ferdigblandingene Active feeder og Pro-Specimen likt, sper på med Hampfrømel mark og mais. Dette har fungert veldig bra foreløpig pers 2375 gram Her vurderer jeg å prøve med litt mer Ostepulver.

Helt enig i at ferdigblandinger fungerer veldig bra, men det er jo så superspennende å eksperimentere selv. Har ikke prøvd tilsettinger av essenser enda men dette skal handles i dag.

Ellers synes jeg dette er en spennende tråd som jeg kommer til å følge med. Håper også at de mer erfarne meiterne kan lire av seg noen godtips og dermed øke interessen for dette spennende fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Erfaringsmessig så er det langt viktigere å konsentrere seg om noen få ingredienser som bevisst retter seg inn på målfisken, fremfor å lage super-for med 100 ingredienser. I dag gjør jeg det enklest mulig. Dvs jeg kjører en enkel ferdigblanding til elv og en til stille vann. Dette er da basisen. Ved å tilsette knuste hampfrø, og feks karamell/vanilin så har jeg knall for etter brasme, tilsetter jeg da anis/fenikkel, så har jeg knallfor etter mort/vederbuk osv. Ved å tilsette blodmel/fiskemel, så vil både suter og abbor la seg tiltrekke. Det viktigste poenget er likevel å ha mengder av krokagnet du skal bruke også i foret. Dog i mindre biter. Sånn sett skiller krokagnet seg litt ut som den "større" godbiten. Hampfrø, små maiskorn (Green Giant), hakket mark, maggot osv. Da kan man ikke gjøre dette feil. Under fiske etter karuss, så forer jeg aldri med grunnfor, men bruker kun loosefeeding med knust mais, eller mashed bread. Til Stam, så er mashe bread en klassiker, for så å fylle på med små biter av krokagnet; pølse, ost, reke, skinke osv. En skikkelig felt-lunsj[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innehållet i mäsket är viktigt, men hur man blandar det är minst lika viktigt. Många överfuktar mäsket sitt, som då blir liggande på botten utan större effekt. Andra slarvar med blandningen och får mäsket full med klumpar som i sin tur mättar fisken.

Mäskets funktion är att locka fisken till dig, och introducera den för det krokbete du använder.

Det är därför viktigt att man vet hur mäsket uppför sig, efter det att det träffat vattenytan. Finns massa tillsatser man kan ha i för att påverka detta, allt från sand för att få det ner, och relativt bottenbundet, till granulerad majs (polenta) för att få det att spricka upp tidigt. Men den viktigaste ingrediensen är dock vatten! Var noga när du blandar mäsket, se till att allt är mixat när mäsket är torrt. Du kan inte blanda ihop ingredienserna när mäsket är fuktigt. Använd gärna rist för att skilja ut klumpar och få en luftigare blandning. Överfukta inte, och viktigas av allt, kasta ut ett par bollar på grunt vatten så du kan se hur det uppför sig. Var också nog med att hålla mäsket fuktigt under fisketuren din, vid varmt väder torkar det snabbt ut och ändrar egenskap. En fuktig handduk brukar göra susen. Och ett sista tips, mäska med huvudet. Hellre lite och ofta än mycket och sällan. Man kan alltid mäska mer, men aldrig ta upp mäsk som man redan kastat ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

En gammel konkurransefisker du skjønner jeg Lars *lol*

Yepp, sträva med tävlingmete i 10år innan jag kom på att bärnade av 50kg utstyr och farande på längs och tvärs varje helg inte var så kul längre. Framföra allt inte när vinnarnen hade 800gr löja och du själv hade fått en riktigt bottenpeg.[ :) ]

Men mäskning är mäskning, och framför allt fiske efter större fisk som i utgångspunkten är ganska misstänksamma. Ingen slump att dom blivit stora menar jag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av Lho

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

En gammel konkurransefisker du skjønner jeg Lars *lol*

Yepp, sträva med tävlingmete i 10år innan jag kom på att bärnade av 50kg utstyr och farande på längs och tvärs varje helg inte var så kul längre. Framföra allt inte när vinnarnen hade 800gr löja och du själv hade fått en riktigt bottenpeg.[ :P ]

Men mäskning är mäskning, och framför allt fiske efter större fisk som i utgångspunkten är ganska misstänksamma. Ingen slump att dom blivit stora menar jag..

Det tok ca 10 år for meg også...... Jeezez, tor jeg bar mange tonn iløpet av de årene[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med fôr til suter er at det ofte er bra å blande i masse partikler. Mais, hampfrø, maple peas, chick peas, små boilies, oppklipte boilies o.l er glimrende. Suteren får da litt mer å "jobbe" med, og du risikerer ikke at fôrplassen blir støvsugd på noen minutter. For det er skremmende hvor fort en stim på 4-5 sutere kan hive innpå et par kilo med grunnfôr. Dessuten er det en fordel å fore ofte, ikke dyng ut alt på en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På oppfordring føres følgende over i denne tråden:

Hei...her er hot tips. Legg en sylfersk knasende sprø loff i kjøleskapet i en tett plastpose over natta eller mer. Det er ikke mer som skal til for at skorpen skal bli passe seig og fin for å sitte på kroken. Eller tips 2. Ta samme ferske loff,kutt den opp i passe agnstore biter(avhengig av fiskearten selvsagt)legg bitene i en plastpose over natta og voila....perfekte. Skal du ta den ytterligere et steg til så kan du gjøre følgende: Ta en liten teskje sweetner, en teskje boiliesmak (til karpeboilies)i plastposen. Fordel innholdet rundt på innsiden. Putt loffbitene oppi og rist godt. La ligge et par timer. Voila..superloff.

--------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

Har kjøpt fôr og sprettert (tøff, denne skulle jeg hatt for 25 år siden...!) av Avkroken. Leste så vidt bak på pakken at en kilo skulle blandes med 6 dl vann. Er dette riktig? Hvordan oppebevares fôr som allerede er blandet med vann mellom fisketurene? Hvor store (ca) skal disse fôrkulene være?

Blandingsforholdet kan varieres. Hovedpoenget er uansett at foret ikke skal være alt for vått. Så lenge det binder, uten at kula blir steinahard, eller sprekker i kastet, så er du i gang. Ferdigblandet for kan oppbevares i en pose/forbalje i noen dager etter blanding. Da vil gjæringsprosessen sette inn, og sats-lukta blir tydelig. Å fryse ned foret funker, men da vil både fuktighet og lukt forsvinne gradvis. Forballene kan med hell være på størrelsen med klementiner som en grei regel.[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

Har kjøpt fôr og sprettert (tøff, denne skulle jeg hatt for 25 år siden...!) av Avkroken. Leste så vidt bak på pakken at en kilo skulle blandes med 6 dl vann. Er dette riktig? Hvordan oppebevares fôr som allerede er blandet med vann mellom fisketurene? Hvor store (ca) skal disse fôrkulene være?

Har selv begynt å fore denne sommeren. Jeg har derfor ikke mye erfaring men det jeg fort lærte var at det var fort gjort å bruke for mye vann. Ble litt overrasket over hvor lite vann som skulle til før foret bandt godt når man lagde baller. Ellers grabba med ny sprettert!![ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.