Gå til innhold
Fiskersiden

Grunnfòr og agn


Jørgen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:GRUNNFOR SØRV/MORT

1 håndfull hampmel

1 håndfull kokosmel

2 håndfuller maismel

1(liten) håndfull duelort

3 store håndfuller brunt rasp(brunt rasp for stille vann, hvitt rasp for rennende vann.)

Bland denne tørre balanding godt sammen. Tilsett litt sukkerkonsentrat. Her kan det som agn i blandingen tilsettes mais, magott eller casters, Cook bruker 1 håndfull casters som han moser i blandingen

DUELORT? Er det noe nytt, søtt og godt fra Bonbon...? Eller ekkelt, (sannsynligvis) vondt (har ALDRI smakt...) oppskrap fra gata? Kanskje det er noe helt annet (håper det) som jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det viser ihvertfall at fisk har litt andre preferanser i matveien enn mennesker, mark og duelort, yuck....De få gangene jeg har fòret har jeg bare tatt det gamle brødet innerst i brødboxen, tørket det og hivd i litt vaniljesukker og div. Har forsåvidt funka det også, har hatt mye rulling over fòret selv om det ikke har vært den beste uttellingen fiskemessig. Isteden for å gå på duelort-jakt tror jeg at jeg skal rote meg til å få kjøpt noen ferdigblandinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duelort selges i poser av 1 kilo. Vil bare nevne at vi snakker ikke kun om avføring, men tenk deg det som ligger på bunn av buret i et undulatbur. Saml sammen dette og du nærmerer deg tilsetningen det er snakk om.

Duelort skyer masse i vannet og er særdeles effektift der fisken er sky og vrien å få til å bite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo velkjent fra fiske med boilie etter karpe og suter at man har i ulike luktstoffer direkte i agnet. Men hva med andre arter? Har noen erfaring med å lage deig, men ikke koke den til boilies, men derimot bruke den i en passende seig konsistens? Som 13-14åring brukte jeg endel deig av mel og vann som agn til vederbuk, stam og mort, og forsøkte også å tilsette smaksstoffer som vaniljesukker, anis, sirup, fiskemel og blodpulver. Jeg gjorde dette imidlertid temmelig på måfå, og også uten å føre noen statistikk over hvordan de ulike deigblandingene fungerte. Fikk min hittil største vederbuk på 2,1 på blandingen mel, vaniljesukker og vann. Mer penger gjorde meg fort lat, og jeg begynte (dessverre?) å heller fiske med loff, brød, mais, mark og andre lettere tilgjengelige agn (Flatazor hundefor ga en vederbuk en gang). Nysgjerrig på andres erfaringer med fiske med deig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke personlig testet dette men det høres interessant ut. Jens Bursell omtaler denne blandingen i boka "Medefiskeri". Melklister kaller han blandingen, rett og slett vann og mel tilsatt litt duftstoffer. Han mener det er synd at denne blandingen har gått i glemmeboken for mange, fordi den kan være veldig effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta var nok et relativt vanlig agn før i tiden. Det er neppe noe dårligere i dag, men det finnes så mange agn som funker bra.

Vet det er tatt diger stam på kattemat-pasta, jeg har selv tatt både buk og stam over 2 på ostepasta. Det meste kan nok funke her. Personlig synes jeg det er enklere å bruke ost enn oste-pasta, o.l. Mulighetene er riktignok mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nei, det går ikke spesielt mye... Forer stort sett bare 10-15 boilies pr. stang. I tillegg bruker jeg litt oppklipte boilies og partikler som tiger-nuts og chick-peas av og til. Men på Damtjern var endene(som vanlig) litt plagsomme, de spiser fort opp det man forer. Så det gjelder å følge med og spe på litt dersom det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Brasem fra van den eynde det er snakk om så holder det med en teskje-spiseskje pr kilo tørt for. Skal kun lukte svakt, lukter det for sterkt vil uansett småfisken være regjerende, og det vil man sjelden når man fisker brasme. Husk å ha foret så lyst som mulig også. Dette misliker mindre fisk, som fort blir nervøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at dette med fôring er vitenskap på høyt plan. Selv befinner jeg meg på litt lavere nivå hva angår avansert meite og lurer på følgende. Vil alt spiselig som slenges i vannet funke til en viss grad slik at en tilfeldig og lite gjennomtenkt fôring funker bedre enn ingen fôring eller må jeg skjerpe meg. Må innrømme at jeg som oftest tyr til en boks mais og fersk loff evt litt havregryn om jeg husker på å ta med. Jeg får jo fisk jeg også når jeg prøver - i hvert fall av og til - som stam, vederbuk, mort, sørv, brasme. Er dette a) tilfeldig, :) på grunn av fôringen eller c) på tross av den samme. Og til slutt - er det noen gang feil med mais?

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som er spiselig og fisken syntes er gost/atraktivt vil fungere i større eller mindre grad. Husk at mye av fôret et basert på nettopp malt brød og mais.

I Norge er vi kanskje litt overfladiske til det å bruke riktig fôr, men på kontinenetet og da spesielt i konkurransesammenheng er det alfa og omega at fôret er riktig. Ikke bare smak og lukt, men like mye det å presentere agnet riktig.

Derfor finnes det egne fôrblandinger til mort i stilla vann, mort i sakteflytende elv og mrt i stri elv. Det finnes vidre fôr for småmort, mellomstor mort og stor mort. Og til slutt får du for som morten primæert skal spise på bunnen, midt i vannet eller høyt i vannet.

En konkurransefisker stiller derfor opp med gjerne 5-10 forblandinger på hver konkurranse for å kunne tilfredsstille alle behov.

Lett - nope.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

En konkurransefisker stiller derfor opp med gjerne 5-10 forblandinger på hver konkurranse for å kunne tilfredsstille alle behov.

Lett - nope.

Derfor velger mange specimenfiske istedet... Da holder det som regel med noen never mais, litt pellets og et par boilies[ :) ]

Personlig tror jeg det er viktig å ikke gjøre det værre enn det er. Men det er klart at når man sitter side om side på en konkurranse så gjelder det å ha et så bra fôr som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hva skal man si...fra et par dager til flere år. Det kommer helt an på konserveringen. Grunnfor som ligger tørt og kaldt i en tett pose e.l kan sikkert holde i årevis. Fuktet for bør man bruke opp i løpet av noen dager, etter det mugner det. Det kan også fryses etter at det er fuktet, og vil da holde lenge.

Hjemmelagde boilies som legges i en pose rett etter at de er kokt varer ikke mer enn et par dager. Dersom du ikke konserverer dem må de lufttørkes og holdes tørt og luftig hele tiden. Dersom du unngår mugg kan de holde i måneder, men vil ende opp som klinkekuler til slutt. Et annet alternativ er å salte dem, men de vil også da bli veldig harde. Eller man kan fryse dem, da vil de sikkert være like gode i flere år. Men det gjelder jo som matvarer til oss mennesker, vi foretrekker ferske varer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.