All Activity

This stream auto-updates     

1. Past hour
  2. ...da er det på tide å blåse liv i den igjen. Skal til Troll Aktiv i juni med en 10.klasse. Skulle vært gøy å smugle med seg en fluestang og snike seg bort noen kveldstimer. Forstår det kan lønne seg å ta turen opp til demningen? Eller kan jeg like gjerne prøve å strykene nedenfor?
  3. Today
  4. I anledning Villaksens år skal Norske Lakseelver sammen med Norges Jeger- og Fiskerforbund arrangere en åpning av laksesesongen 1. juni. Det er mange måter å hylle villaksen på, og ett av dem er denne fiskekonkurranse hvor inntektene går til rekrutteringsarbeid lokalt. Norske Lakseelver / Stjørdalsvassdragets Elveeierlag: Fiskekonkurranse 1. juni i Stjørdalsvassdraget Link: https://lakseelver.no/nb/news-2019/fiskekonkurranse-1-juni-i-stjordalsvassdraget I anledning Villaksens år skal Norges Jeger- og Fiskerforbund og Norske Lakseelver arrangere en åpning av laksesesongen 1. juni. Norges jeger- og fiskerforbund (NJFF): Bli med på fiskekonkurranse 1. juni i Stjørdalsvassdraget Link: https://www.njff.no/nyheter/Sider/Bli-med-pa-fiskekonkurranse-1-juni-i-Stjordalsvassdraget.aspx
  5. Yesterday
  6. Noen som har noe erfaring fra denne nettsiden?
  7. Databasen over elvemusling i Norge inneholder per 1. mars 2019 navnet på til sammen 666 lokaliteter som har eller, med en viss grad av sannsynlighet, har hatt elvemusling. Om vi utelater de lokalitetene som er historisk usikre, totalt 105 lokaliteter, sitter vi igjen med 561 lokaliteter. Elvemuslingen har imidlertid forsvunnet fra en firedel av disse lokalitetene. Norsk institutt for naturforskning (NINA): Elvemuslinglokaliteter i Norge - En beskrivelse av status som grunnlag for arbeid med kartlegging og tiltak i handlingsplanen for 2019–2028 Link: https://brage.nina.no/nina-xmlui/handle/11250/2596832 Rapporten "Elvemuslinglokaliteter i Norge - En beskrivelse av status som grunnlag for arbeid med kartlegging og tiltak i handlingsplanen for 2019–2028" kan du laste ned på siden det linkes til.
  8. så på Kystmat på TV2 i går kveld, der Trond Moi lagde en ny variant av Bacalao; han stekte den utvannede klippfisken i panne sammen med masse gode råvarer; oliven, løk, chili... og med revet parmesan over. Så veldig godt ut, og skal prøves ved nærmeste passende anledning. https://www.tv2.no/underholdning/10568356/
  9. so on the one of the links you sent me they are talking about Pacific salmon in Norway. is this because of the fish hatcheries? because there is a lot of salmon in our supermarket that says its from norway and pacific salmon... another follow up question: do people fish for salmon in the fjords too? I understand that the rivermouth is regulated most of the time but do salmon bite when they go up the fjords to their river? or do people target them in the fjords? thanks again for the links you sent! they are really helpful
  10. do you have to preorder the salmon license or can i just go to a tackle shop when i'm there and buy it. The route isn't decided yet and I don't want to buy the license for a place I'm not gonna fish... Also do you use spinners and spoons in the rivers or do you go for eggs and a float setup? unfortunately my flyfishing experience is almost zero but i will definitely bring a flyfishing rod as well
  11. Det er fremdeles ledige plasser på Camp Villaks i Surna. Campen arrangeres 20. - 22. juni og fristen for å melde seg på er 1. juni. For å være sikret plass må du melde deg på nå. Neste camp ut er Mandalselva 28. - 30. juni. Dette er en ny campdestinasjon i år, og er lokalisert ved Villmarkscampen i Marnadal. Mandalselva har blitt en av de viktigste lakseelvene på Sørlandet, og sjansene er store for at du kan få din første laks hvis du blir med på camp i Mandalselva. Norges jeger- og fiskerforbund (NJFF): Påmeldingsfristen for Camp Villaks i Surna og Mandalselva nærmer seg Link: https://www.njff.no/nyheter/Sider/Pameldingsfristen-for-Camp-Villaks-i-Surna-naermer-seg.aspx
  12. Last week
  13. Se etter små eller middelstore vann med tydelige flytetorv eller tilsvarende åpne plasser der det er lett å kaste. Myggen klekker fra isen går. Så kommer det noen mindre døgnfluearter, før vulgataen dukker opp uti juni engang.
  14. Davidsen

Steinbitt

Den finnes ganske så grunt, egentlig. Anslagsvis fra 2-20 meter er ikke så dum fiskedybde nå på våren. Denne stod f.eks. på 1 meter - på natten riktignok.
  15. Dato: Lørdag 25/5 (13.00 – 18.00) Sted: Brusand, Kvalbeinsanden. Oppmøte sted/tid: Friluftsparkeringen ved fotballbanen på Brusand kl. 13.00. Problemer med å finne frem? Ring 47635136 Fiskeart: Piggvar Utstyrstips: Finn fram det kraftige utstyret. For å lage et godt piggvar-tackle trenger du en otersvivel, sene i 0,40-0,60, et så tungt søkke som stanga di kan kaste og en krok i str. (ca.) 1/O-3/O. Som agn benyttes lange makrell/sildestrimler. Hel tobbis er et glimrende agn. Duppmeite langs stranda er heller ikke feil. VIKTIG: ta med en stangholder, for eksempel et pvc-rør som du har spisset i enden. Ikke få sand i snella. Premie til størst piggvar: Forundringspakke.
  16. Norske Lakseelver Fotoutstilling om laksen I forbindelse med det internasjonale villaksåret, har Norske Lakseelver og NJFF lagd en fotoutstilling som skal vises flere steder rundt om i landet. Først ut er Drammen, hvor laksefisket allerede har startet i elva. Link: https://lakseelver.no/nb/news-2019/fotoutstilling-om-laksen
  17. Nærings- og fiskeridepartementet har mottatt en ny rapport om lakseluspåvirkning på sjøørret. Regjeringen Solberg / Nærings- og fiskeridepartementet: Sjøørret og trafikklys Link: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/sjoorret-og-trafikklys/id2645839/?fbclid=IwAR184DLZjQIyaI7q6psADofFYndOg_N6G8dJ6RZmNV2ep1aYebIN1Q7K4Cc
  18. Hei, Jeg og noen venner av meg tenkte å lære oss fluefiske. Lurte på om noen visste om et enkelt fiskevann for flue i Oslomarka? Evt mange tusenbrødre og lett fiske. I tillegg lurer jeg på når fluefiske sesongen er igang? Er vulgata første flue? Når klekker den?
  19. Hei, makrell kan du kjøpe på f.eks Bamboo eller Asia Mat på Tiller. Bamboo selger vakuumerte makreller i pakker á 2 fisk, de er uten innvoller, men fungerer utmerket som agnfisk.
  20. Rugger13

Rugger13

Thanks guys for the hints. I wasn't sure how good the fishing deeper in the fjords was but Oanes sounds fun. Tananger is also a good one. Tusen takk
  21. Hei gutter og jenter. Jeg har sett lenge etter Savage gear Deviator jerk baiten (16cm 100g) uten hell. Ringt til norske, svenske og danske butikker. Den produseres ikke lenger og jeg søker derfor hos mine venner på fiskersiden. Noen som har Deviator jerk baitsa til salgs? vh
  22. Hei gutter og jenter. Jeg har sett lenge etter Savage gear Deviator jerk baiten (16cm/100g) uten hell. Ringt til norske, svenske og danske butikker. Den produseres ikke lenger og jeg søker derfor hos mine venner på fiskersiden. Noen som har Deviator jerk baitsa til salgs? vh
  23. Hei gutter og jenter. Jeg har sett lenge etter Savage gear Deviator jerk baiten (16cm) uten hell. Ringt til norske, svenske og danske butikker. Den produseres ikke lenger og jeg søker derfor hos mine venner på fiskersiden. Noen som har Deviator jerk baitsa til salgs? vh
  24. Jeg forsøker en gang til men håper det ikke blir oppfattet som mas. Har fått ett svar og gleder meg til å bli kjent med han men vil gjerne ha flere. Fiskekompis dypt savnet. Jeg skal til Vestlandet for å fiske ( = ferie) fra mai/ juni til september med bobil. Område Karmøy til Hitra, ev.også lenger nordover. Der fisken er vil jeg også gjerne være. Selvfølgelig er det storfisken som lokker mest men så lenge fisken er spisbar er den velkommen ombord. Har det meste av utstyr for fiske fra 30 til 200 meter +. Fiske med garn, line, ruser osv er også spennende. Lithium batteri (for El snelle ) gir også mulighet fot strøm til ei ekstra snelle. Har også sjøkart med GPS plotter på Ipaden. Fisker helst fra båt som jeg leier / låner. Haiker eller drar gjerne sammen med andre fiskegale. Selvfølgelig spleiser jeg på utgifter. Hav, sjø og fiske er den beste og mest avslappende - avstressende måte å bruke tiden på. Er båt- og sjøvandt, født i strandkanten og hatt egen båt siden 5 års alderen. Sjarken min ble byttet til bobil for 7 år siden men fiskesuget er like stort. Litt sjø og vind er ingen brems så lenge det ikke grenser mot galskap. Med bobil er jeg helt uavhengig av overnattingsplass, strøm o.l. Men er vi fler er jeg også med på leie av rorbu med båt. Er og interesert undenfor typiske ferietider. Så lenge det er kjørbart med sommerdekk over fjellet er jeg klar. Tror/føler at jeg er riimelig omgjengelig og ingen sta grinebiter som alltid har rett. Så finnes det en eller fler der ute i fiskeland som ønsker en fiskekompis, så send meg ei melding.
  25. Norsk institutt for naturforskning (NINA) Med Eva B. Thorstad og Torbjørn Forseth - forskere hos Norsk institutt for naturforskning (NINA) Podcast: Villaksen - fiskenes konge Den hopper høyt, svømmer dypt, og kan forvandle seg fra ferskvannsfisk til saltvannsfisk! Villaksen er er fiskenes konge både i elva, i havet og på matbordet, men greier vi å ta vare på den? Link: https://www.spreaker.com/user/naturligvis/villaks-fiskenes-konge
  26. Norges jeger- og fiskerforbund (NJFF) Laksefoto 2019 Tar du sommerens beste laksefiskefoto, kan du sikte deg inn på to døgn i verdensberømte Altaelva i 2020. Link: https://jaktogfiske.njff.no/fiske/2019/05/laksefoto-2019
  1. Load more activity