Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger tips om kjøp av ekkolodd


cascapedia
 Share

Recommended Posts

Jada kjære alle moderatorer, det finnes sikkert en haug med tråder om ekkolodd. Men når teknologi og ikke minst priser forandrer seg fra uke til uke velger jeg å starte en ny tråd.

Har tenkt å bruke maks 3500 på et nytt ekkolodd. Trenger ikke kartplotter da jeg bare skal plaske rundt i indre Oslofjord.

Anbefalinger mottas med takk, også tips om de jeg bør holde meg unna

Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eagle FishMark 480 som du får du for en grei pris hos Avkroken (2549,-) kan absolutt anbefales.

http://www.avkrokenfiske.com/shop/product_...roducts_id=3515

Et lodd med god skjermoppløsning (480x480) og bra uteffekt (1500W peak), tempeatursensor inkludert i svingeren og loddet har alle funksjonen du trenger.

Hvis du vil ha fargeskjerm kan Eagle FishMark 500C eller Lowrance X-102C anbefales. Det bør vel gå å få tak i disse i fra USA for 3500 kr.

Prisene på ekkolodd er redusert kraftig de siste årene, dette medfører lavere kvalitet og flere feil. Risikoen ved å handle elektronikk i USA er større enn for annet fiskeutstyr, hvis en ikke selv reiser over jevnlig. (ref. tråden som er linket over)

Hvis du vil ha mer informasjon og anbefalinger så får du bruke søkefunksjonen. Jeg har skrevet flere detaljerte anbefalinger av ekkolodd på sidene her, men gidder ikke å gjenta meg selv da det ikke har skjedd spesiellt mye teknisk det siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av abbor

Eagle FishMark 480 som du får du for en grei pris hos Avkroken (2549,-) kan absolutt anbefales.

http://www.avkrokenfiske.com/shop/product_...roducts_id=3515

Et lodd med god skjermoppløsning (480x480) og bra uteffekt (1500W peak), tempeatursensor inkludert i svingeren og loddet har alle funksjonen du trenger.

da ville jeg heller lagt til 300,- å gått for

http://www.avkrokenfiske.com/shop/product_...roducts_id=3517

både 50 og 200 Khz svinger, 4000w peak.

jeg har dette lodet og er kjempefornøyd.

emulator for fishmark 480 kan lastes ned her

http://www.eaglesonar.com/Downloads/Emulat...ors/default.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltfrekvenssvingere er ikke spesiellt godt egnet til fiske på grunnt vann (indre Oslofjord). 200 kHz delen i kobisvingerene til Lowrance/Eagle er bare 8 eller 12 grader avhengig av modell. Ned til 60-70m er 20 graders svingeren å foretrekke. En ny svinger koster ca 1000 kr så gå for enkeltfrekvensutgaven for bruk i Oslofjorden.

Jeg har begge svingertypene montert på min båt, var svært skuffet over dobbeltfrekvenssvingeren så jeg kjøpte en 20 grader i tillegg. Har prøvd kombisvingeren flere ganger, men liker den ikke. Under NM i trolling i sommer løsnet 20 grader svinger under utsetting av båten, etter en time med kombisvingeren tok vi opp båten igjen for å utbedre 20 grader svingeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Garmin ekkolodd, som du riktignok ikke får tak i lenger, men jeg har bare lovord å si om mitt bekjentskap med Garmin. Loddet mitt har giver med dobbelfrekvens 50/200 med temperatur og fart. Det finnes sikkert bedre lodd på markedet enn mitt - man altså anbefales Garmin som merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg spørre hva du er ute etter. Er du ute etter kun å vite hvor dypt du ligger slik at du vet om de er på rett plass, eller skal du kunne se god forskjell på hardbunn og bløtbunn og greit kunne plukke ut fisk nedover i vannlagene? Jeg har et lodd på pontongen som ikke er all verden av oppløsning osv, men dette bruker jeg kun for å vite at jeg faktisk ligger på det dypet jeg vil ligge på eller på den kanten jeg mener jeg skal fiske av osv. På den andre "vanlige" båten har jeg et som er en del mer avansert og kraftig og som takler større dyp enn det jeg trenger på det på pontognen. Det skiller ganske brukbart på fisk og annet rask i vannet og viser greit bunntype. dette er selvsagt dyrere. Så tipset er: Definer hva du skal bruke det til og kjøp deretter. Ikke vits i å bruke alle sparepengene på lodd som takler dybder ned til 1000 meter om du kun trenger vite dypet i indre Oslofjord mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37X er et multistrålelodd som er noe jeg absolutt ikke vil anbefale. 525x er et enkelt og greit lodd som bør gjøre jobben for deg. Siden du sikkert trenger en temperatursensor for å finne varme bukter hvor sjøørreten står om våren og dette er inkludert med FishMarken og ekstrautstyr på 525x blir prisforskjellen liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører Matrix 37 i Oslofjorden, for det meste i området 5-50m. Har fungert nesten knirkefritt til mitt bruk (en og annen sjelden gang klarer den ikke å finne bunnen pga en software bug, har ikke giddet å betale spenn for PC-kabelen som skal til for oppdatering av SW). Dessuten syns jeg det er et stort pluss med hurtigkoblingen til Humminbird, siden jeg er avhengig av å ta med meg loddet etter hver tur. Har ikke fått testet det på skikkelig dypt vann, kun sporadisk på dybder ned til 150m, og her har jeg ikke så mye erfaring å rapportere, dessverre. Til havfiske, der man trenger info om bunnens hardhet ville jeg kanskje gått for et lodd hvor man kan stille uteffekten manuelt. I dokumentasjonen til Humminbird står det ingenting om hvordan uteffekten håndteres, om det kjøres maks uteffekt uansett dybde, eller om uteffekten reguleres automatisk som funksjon av dybde. Uten slik informasjon, eller manuelle justeringsmuligheter, er det ikke så lett å lese om man er over bløt eller hard bunn på større dybder. Ser havfiskegutta snakker varmt om Lowrance og Eagle, så jeg antar at disse merkene er bedre på akkurat dette.

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke bare havfiskegutta som snakker varmt om Lowrance/Eagle, er nok absolutt de mest populære loddene blandt trollere også.

Det er ytterst få lodd hvor uteffekt kan stilles, det som kan justeres er mottagerens følsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det faktisk likt som på mitt Humminbird, da, der stiller man også kun følsomheten, pluss at man kan koble inn noe automatiske filtergreier. Det med manuell uteffekt har jeg fra en bok som heter "Havsfiske med Surprise", en interessant bok av Bo Hall. Han kjører sikkert ikke det billigste ekkoloddet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justerbar uteffekt finnes ikke på 20 000 kroners lodd fra Lowrance, tror det var mer vanlig tidligere. Det er bedre å justere ned følsomheten på motageren enn på utsendt signal. Ved å justere ned følsomheten på motageren reduseres både signalet og støyen. Ved å redusere utsendt signal blir signalet redusert mens støyen er den samme, altså dårligere signal-til-støy forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Har fungert nesten knirkefritt til mitt bruk (en og annen sjelden gang klarer den ikke å finne bunnen pga en software bug, har ikke giddet å betale spenn for PC-kabelen som skal til for oppdatering av SW).

Belanor gjør dette for deg kostnadsfritt, jeg passet på å stikke innom dem på Dilling en dag jeg skulle den veien for å få oppdatert sw i mitt Garmin lodd - maken til hyggelig og service minded firma skal du lete lenge etter.

Har du kjøpt loddet i en seriøs butikk bør de også der kunne gjøre dette for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips, det skal jeg gjøre! Kan hende de har gjort andre forbedringer også i mellomtiden... Kjøpte loddet mitt hos Swang på CC-west. Om 3 dager skal ikke loddet brukes på noen måneder, så da passer det jo bra å levere det inn. Så får vi syretestet servicenivået deres også [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av abbor

Justerbar uteffekt finnes ikke på 20 000 kroners lodd fra Lowrance, tror det var mer vanlig tidligere. Det er bedre å justere ned følsomheten på motageren enn på utsendt signal. Ved å justere ned følsomheten på motageren reduseres både signalet og støyen. Ved å redusere utsendt signal blir signalet redusert mens støyen er den samme, altså dårligere signal-til-støy forhold.

Vet du om det vanlige er å ha maks uteffekt hele tiden, uavhengig av dybden, eller justeres denne automatisk når dybden øker/minker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første Humminbird lodd ble kjøpt hos Swang, da jeg etter en stund kom tilbake for å høre om de kunne legge inn oppdatert sw fikk jeg kontant beskejed om slikt noe dreiv ikke de med [V] men du kan få kjøpe datakabelen og gjøre det selv, aldri satt mine ben der siden. Dette er riktignok mange år siden og det kan hende at de har endret seg siden den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: Vet du om det vanlige er å ha maks uteffekt hele tiden, uavhengig av dybden, eller justeres denne automatisk når dybden øker/minker?

De aller fleste lodd har konstant uteffekt. I auto justeres følsomheten slik at en får et godt ekko fra bunnen. Ved større dyp, myk bunn økes følsomheten og ved mindre dyp, hardere bunn reduseres følsomheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.