Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd


Hansa!
 Share

Recommended Posts

Hepp!

Det blir mye fisking i Steinsfjorden om dagen, og når utstyret er på plass vil ørreten i Tyrifjorden få seg en overraskelse også:) (evig optimist)

Men...Jeg trenger et ekkolodd, og det var langt mer å velge i, enn jeg forutså.

Fungerer det å feste "tranceduseren" (ehh) med sugekopp? Ser noen selges med dette....

Ser at det var et tema for ekkolodd så langt tilbake som februar i fjor, så kanskje det er noen nye erfaringer jeg kan dra nytte av.

Trenger man kartplotter når man fisker fast i steinsfjorden/tyrifjorden?

Viser alle ekkolodd hastighet på båten?

Og jeg ser at noen leverandører har norsk meny, er ekkolodd så innvikla at dette er en stor fordel?

Anbefal meg gjerne et lodd eller to:) Og si gjerne i fra om det er noe jeg IKKE burde kjøpe.

På forhånd takk for hjelpen:)

Med vennlig hilsen

Hansa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle ekkolodd har fart standard. Men kan skaffes som tilleggsutsyr.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe fargelodd, da det er lettere å se bunnforhold og detaljer i bilde. Har hatt både farge og sort/hvit sjøl, og angret ikke på på at jeg la mer penger i bordet for farger.

Skal du fiske i salt vann er dobbeltstråle å foretrekke hvis du skal litt dypere.

Ellers er det vel bare pengene som begrenser loddets kvalitet og spesifikasjoner.

- Skjermstørrelse.

- Skjermens lyststyrke (for å lese loddet i sollys)

- Sender effekten i loddet.

- Mulighet for å kole det hurtig av og på

noen punkter å tenke på.

Ikke kjempe viktig med norsk meny, du lærer deg hva de forskjellige menyene er ved å lese manualen.

Hvis det er kun i steinsfjorden du skal bruke det, er det ikke så viktig med dobbeltstråle og høy senderstyrke.

Har sjøl nå garmin (250C) og tidligere hatt humminbird. Vært fornøyd med begge.

Lowerance vet jeg har gode lodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste loddene har nok Raymarine og Furuno. Eksempelvis Raymarine DS500X eller Furuno FCV-620.

Anbefaler å kjøpe et lodd med minimum 5" skjerm, hvis ikke blir det tilnærmet uleselig med splitt skjerm (hele vannsøyla + zooming av det mest interesante området)

Lowrance/Eagle har gode lodd, har 10 års erfaring med diverse modeller. Nyere modeller fra Humminbird virker også bra. Har ikke brukererfaring med Humminbird men har "knottet" en del på dem. Garmin har GPS som hovedfokus, men tilbyr også ekkolodd, du får bedre lodd for pengene fra de andre leverandørene.

Fra Humminbird kan 585Cx anbefales, fra Lowrance X-102C eller X-107CDF, fra Eagle SeaFinder 500CDF og Fishmark 500C. Eagle leverer også 640C versjoner med bedre skjermoppløsning.

Hvis du ikke vil bruke så mye penger og klarer deg med en monokrom skjerm er X-125 eller X-136Df fra Lowrance, SeaFinder 480DF og Fishmark 480 fra Eagle samt Humminbird 727X og 737X bra alternativer.

Vil du er villig til å svi mer penger er selvsagt Raymarine A65, Lowrance LCX-25C og Furuno FCV-585 supre lodd.

Du trenger ikke kartplotter på Tyrifjorden, det er ikke digtale kart tilgjengelig. Muligheten til å vise fart og annet fra GPS er bra. Dette har Raymarine og Humminbird, tror også Furuno har det. Du kan selvsagt kjøpe en modell med innebygget kartplotter/GPS for bare å se på ekkoloddbilder pluss fartsinfo.

De mekansike fartsmålerene er bare en vits, viser stort sett alltid feil, gå for GPS.

Sugekopp fungerer greit hvis du fukter overflatene først men vil ikke anbefale dette for permanent bruk. Svingeren blir ofte stående litt feil slik at fiskebuene ikke blir helt bra.

Jeg er nok ikke den rette til å utale meg om norsk språk på lodd da jeg er elektronikkingeniør med engelsk som arbeidspråk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mekansike fartsmålerene er bare en vits, viser stort sett alltid feil, gå for GPS.

det er vel ingen ekkolodd uten GPS som har fartsmåler ? det er jo water speed som blir oppgitt d.v.s den hastigheten vannet forlater skroget med. Alt virker jo inn på denne strøm, hastighet o.s.v men den gir jo en "pekefing" på på farten. Jeg har både GPS og lodd med waterspeed på og det kan være store avvik men ved helt blikkstille hav så er den ikke langt borte fra GPS'en, waterspeeden kan også justeres/kalibreres på mitt lodd (Eagle seafinder 480 DF)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fart måles alltid relativt til noe, altså enten i forhold til vannet eller i forhold til jorda.

For overflatetrolling er hastighet i forhold til vannet mest relevant, men for å få en nøyaktig måling av dette trengs en doppler sensor. Siden skovlsensorene fugerer dårlig er det da bedre å se på "speed over ground" fra GPS.

Skovlsensorene kan kalibreres, men dette er en en punkts kalibrering som da bare er gyldig for en hastighet. Den eneste nytten jeg ser av en slik sensor er å kalibrere den i vann uten strøm ved trollinghastighet og så bruke den sammen med GPS fart for å avgjøre om det er strøm og hvilken reting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hansa, hva med å bruke meg? jeg kan stikke hue mitt ned i vannet og rekke opp en arm hvis jeg ser noe?? :D

Ps, når jeg tenker over det så blir nok hue midt fort nedkjølt og mister efekten fort :D kan jeg vere med å kjøpe lodd svoger?

forsiktig nå, du får gjerne jobb med å sjekke bunnforholdene med det samme ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips:)

Humminbird 585CX titta jeg på i går kveld, og syntes dette virket ok/bra til mitt bruk.

Fant ut i dag at dette loddet ligger på ca 6000kr, og det er en ok pris for meg, om det er et godt Ekkolodd.

Lowrance X-102c ligger på ca samme pris ser jeg. Så da blir det vel en av dem:)

Blir uansett et farge-ekkolodd, som dere anbefaler.

Ønsker ikke svi av så mye penger som Lowrance LCX-25 koster....Er ny når det gjelder båt, trolling og alt av elektronikk, så må prøve meg litt frem før jeg investerer så mye som 15000kr i et ekkolodd:)

Blir vel noe annet om jeg skal ta båten ut i saltvann...

Angående "svingere", hvis man ikke bruker sugekopp, skal det da festes ved å borre gjennom skroget?

Høres teit ut, flirer her jeg sitter, men jeg er ikke akkurat vant til å borre gjennom den delen av skroget som er under vann:) Hva betyr egentlig "gjennomgående" svinger?

Jeg ser at det er xtrautstyr til f.eks Humminbird 585CX med fart/temp-måler. Er det dette du mener er GPS? Eller kan en håndholdt GPS som man bruker i skauen fungere like bra?

Kriss...Hvorfor tror du jeg alltid har med sjokolade på tur? En god porsjon sukker til deg, og du fungerer som en ypperlig reservemotor om 4-taktern skulle ta kvelden:)

Ps...Anbefaler deg ikke å stille opp som ekkolodd på turene våre, du som alltid henger over ripa og "varmer opp" vannet, hehe

Fiskehilsen

Hansa!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å borre i skroget under vann. Men husk å bruk sicaflex (usikker på om der er skrevet riktig) eller noe lignende.

Ekstra utsyr til humminbird med fart/temp er et skovhjul du fester på akterspeilet på samme måte som svingeren. Å bruke en håndholdt gps vil fungere helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hansa, trenger du å ha båten opp av vannet noen timer for å gjøre litt fixfax, så ordner vi en båthenger eller noe av fetter, :P så det er ikke no problem.

Bunnrapport til ovejan fra Kriss: Tyrifjorden, for dyp. Steinsfjorden mye stein, litt mudder, veldig mye siv, dårlig sikt men eller veldig bra, :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for X-102 du, 585Cx har dårligere skjermoppløsning. 320x240 sammenlignet med 480x480 for Lowrance.

X-102 er et meget bra lodd. Har erfaring med andre lodd i samme serie og med fargeskjerm er det enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for X-102 du, 585Cx har dårligere skjermoppløsning. 320x240 sammenlignet med 480x480 for Lowrance.

X-102 er et meget bra lodd. Har erfaring med andre lodd i samme serie og med fargeskjerm er det enda bedre.

Takk for tydelighet, hehe

Utseende på X-102 er jo til og med innbydende!

Skal finne info om loddet nå i kveld:)

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.