Gå til innhold
Fiskersiden

26.09 - Rørvikområdet - lyr, snabeluer og flomvann


SMS
 Share

Recommended Posts

Etter tips fra Atle M prøvde jeg noen av hans gamle gromplasser i dag.Ankomst plass 1 kl 10.30 på full flo, lyr på 3,3kg på første kastet, på noe så originalt som 150g Havsilen pilk kastet med Beastmaster surf, 5000 Shimano haspel og multi fra Leidland. Skulle bare ta et par kast for å være sikker på at multien lå stramt på spolen før jeg skulle dra til med surfingen. En god start...men så snudde strømmen og flomvann fra alle elver og bekker som renner ned i Trondheimsfjorden lagde grønn kakao av fjorden, nice. Lyr ble det ikke mer av, men mer enn nok småtorsk, sypike og lusuer på surfstanga + dagens høydepunkt: snabeluer (tror jeg, den har "snabel" midt på underkjeven).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Har du fått snabeluer har du jaggu grunn til å være fornøyd:-)

Er det denne?

http://www.fishbase.org/Photos/ThumbnailsS...mary.cfm?ID=501

PS: I slikt kakaovann [rettet orddelingsfeil] kan du ha et fantastisk sjøørretfiske til tider...

Jeg sjekket først i Aschehoug store fiskebok før jeg konkluderte med snabeluer, men 100% sikker er jeg langt ifra. Syntes øynene var store, har vondt for å tro det var uer ut fra farge og munn. Men jeg innrømmer glatt at jeg frykter at jeg har fått en lusuer med "skjegg", siden fargen på fisken min var mørkere enn bildene jeg har funnet av snabeluer. Digikameraet er snart ladet opp igjen så bilder kan legges ut.

hode.jpg

Jeg syntes hodet så lovende ut mtp snabeluer, men det er mulig det er ønsketenkning som gjør at jeg synes øyet ser stort ut.

Kroppen er imidlertid altfor mørk:

hele.jpg

Men har vanlig uer den svarte flekken? Og har lusuer "snabel" på underkjeven? Men snabeluer skal jo være mye lysere. Opplys meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg rører, ryddet nettopp på hjemmeområdet mitt på skolens server, og sletta da bildene jeg hadde lagt link til. Se heller her: http://www.stud.ntnu.no/~selbach/bidleakri...ex.php?c=040926

Fortsatt meget spent på hva slags uer jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lusuer(og vanlig uer) kan få en liten utvekst på haka når den blir stor.

Se ellers på bilder av snabelueren på for eksempel Fish-view. De tre øverste piggene er som regel helt avrundet, mens den nederste peker nedover eller framover. Det kan være vanskelig å skille mellom snabeluer og vanlig uer, men å skille lusuer fra de andre er bankers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.