Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd


pokerfish
 Share

Recommended Posts

har planer om å inestere i et nytt ekkolodd. liker å fiske ned til en 300 m, men har for tiden et gammelt ekkolodd som bare går til 185 m, og etter det eg har erfart så er det ikke noe særlig nøyaktig. Tiden for å skaffe seg et nytt er nok inne. Etter jeg har sett på litt forskjellige, så har jeg fort funnet ut at det er en hel urskog å velge mellom. og noen av de koster jo en liten formue. Mitt behov er et ekkolodd som kan vise fisk langs bunn og så klart i de øvre vannsjiktene. ganske god rekkevidde og som ikke koster skjorte. en 5-6000 er et maks. Er det noen som har noen tips om forhandlere og modeller, kanskje noen som kan dele noen gode/dårlige erfaringer. Alle tips taes imot med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil spare noen kroner, så bør du gå for et monochrome (s/h) ekkolodd. Selv har jeg svært gode erfaringer med Eagle 480 DF.

Dette er et lodd med svært god oppløsning (480X480), og som ellers har mange av funksjonene som du kun finner hos langt dyrere modeller. Eagle 480 DF har en 2-frekvent svinger (50kHz/200kHz) som gir loddet en effektiv dybdekapasitet ned mot 450m. 200kHz-delen har en dekning på 38 grader, mens 50kHz har 12 grader. Eagle 480 DF har i tillegg til dette en meget rask prosessor, som gjør det mulig å oppdatere skjermbildet selv under forholdsvis stor hastighet eller ved plutselige endringer på havbunnen selv på større dyp.

Eagle 480 DF bør du kunne få tak i for 3000-3500 kr hos en forhandler. Mulig det ligger en forhandlerliste ute på www.sleipner.no , men det har jeg ikke kontrollert.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk på Ebay! Halve prisen enn i norge. Frakten kommer i tillegg, men beløper seg på max 3-400 kroner.

Loddet bør ha 3000 watt rms, og en 8 graders giver, samt 50 khz signal. Jeg har et eldre Lowrance x 70A som fungerer glimrende. Men dette er loddet for deg:http://www.lowrance.com/Marine/Products/LCX-17M.asp

Sjekk gjerne denne linken også http://cgi.ebay.com/LOWRANCE-LCX-17M-SONAR...1QQcmdZViewItem

Mixerman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen for kjempe gode svar. Merker det at det ikke bare er å kjøpe et ekkolodd, men at eg bør sette meg inn i funksjonene til de forskjellige typene, men med alle tipsene eg har fått her bør det gå mye lettere.

Hvis det no skulle være noen der ute som skulle solgt et bra brukt her så bare ta kontakt, oss studenter har ikke all verden av penger vettu:) skal opp å se på noen lowrance idag.. sjekke litt priser rundt om i nærorådet, kanskje eg finner en bra deal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg gjorde endel forarbeid før jeg kjøpte Lowrance X125.

(http://www.lowrance.com/Marine/Products/X125.asp)

Jeg skulle ha et lodd som står i en liten jolle med hekk-svinger og dybder ned til ca 200m. Fikk prutet litt på en messe, og betalte 3000,- inkl. svinger. Temp. måler er også med på dette loddet.

Loddet viser, etter min erfaring, fisk som er over 2 kg. Nå skal det sies at jeg ikke har forsket fryktelig mye, og at jeg stort sett justerer på følsomheten. Har hatt loddet i 3 mnd nå ca. Har fått et par fine torsk som en direkte årsak av loddet. - Kjører litt rundt på et område, ser en "måke" og slipper ned en agnet pilk - bang. Det er et ganske heftig kikk og ikke helt bra for min allerede høye selvtillit :unsure:

Les mer her: http://fiskersiden.no/forum/index.php?show...306&hl=ekkolodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.