Gå til innhold
Fiskersiden

Elvesøkker


ruov
 Share

Recommended Posts

Etter en del fisking i drammens elva har jeg skjønt at det går hardt ut over beholdningen av elve/slange søkker. Har prøvd meg litt frem og funnet ut en patent som faktisk fungerer veldig bra, samt at den er utrolig mye billigere. Blir ganske dyrt og kjøpe søkker hvis man er endel turer i elva i løpet av sommeren. De jeg har lagd har faktisk vist seg og fungere bedre enn de man kjøper (synes jeg da). Sliter mindre søkker nå enn jeg gjorde før og trenger faktisk ikke og fiske så tungt som man må gjøre med søkkene man kjøper. Grunnen til det er at jeg ikke bruker slange over blyet, bruker blysnor som jeg tar ut blyet på før jeg fester det. Blir mindre avdrift i det siden det legger seg ned i strømmen og ikke står rett opp som kjøpesøkkene gjør.

Skal ta bilder og legge inn her når jeg kommer tilbake fra ørret ekspedisjonen med Lasse på Bandak i helgen hvis noen er interessert i og lage søkker selv???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, legg ut bilder :)

Har lagd en del forskjellige søkkevarianter i årenes løp, og har vel lagt igjen noen kilo bly i den elva jeg også...

Nå som jeg fisker der såpass sjelden går det mest i kjøpesøkker, men stemmer det at din variant setter seg sjeldnere fast enn de vanlige slangsøkkene er jo det svært interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RexHunt
Jeg bruker vanlig blyline, som jeg kapper i ønsket lengde, smelter i begge ender og syr/knytter fast en sesestump i. Jeg bruker "surrebly" til å justere vekta på søkket ved behov. Dette er den søkketypen som setter seg minst fast av de jeg har prøvd.

Den varianten bruker jeg også, og det er det som blir desidert mest brukt i Verdalselva.

Syns også jeg setter meg mindre fast enn når jeg bruker slangesøkker eller miljøsøkker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra hvis du legger ut bilder, selv har jeg laget en del av bunne til vandlig fiskegarn. Der ligger det en blystrømpe som passer perfekt. Setter seg skjelden fast og du kan lage de så tungen du ønsker. Setter en svivel i toppen på den smelter med lighter og surrer rundt trå.

blir vel samme prinsippet som jeg bruker.. Smelter på en svivel på toppen jeg også, men har ikke vært noe behov for og bruke tråd på også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så du har ikke noen blyklump i den ene enden? Kun blytelnen (eller hva det nå heter den tråden nederst i fiskegarnene)?

jo jeg har blyklump i enden og ikke noe bly i tråden opp til svivel. Dette gjør da at den ikke blir stiv og da igjen ikke gir så mye motstand i vannet.. Fisket nesten 20 gr lettere enn de andre gutta på masta i år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke liker så godt med rene blytelne-søkker (søkker av den blylinen man bruker nederst på garnene) er at de glir nedover bunnen uten å "dunke" slik som et rent blysøkke (eller søkke med en kompakt blyklump) gjør.

En ting er at dunkingen gir deg signaler om bunnen og bunnforholdene, men jeg innbiller meg også at agnet (tubeflua, reka eller marken) blir mer fristende for fisken pga de rykkvise bevegelsene det får av at søkket dunker og henger seg litt fast og slipper brått o.l.

Ser jo ellers fordelene med et rent blytelnesøkke. Det er billig, lett å lage i forskjellige vekter, man merker lettere forskjell på napp og bunn og de skremmer nok litt mindre fisk.

Søkkevarianten din hørtes interressant ut Ruov. Skal jammen teste den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt blytråder (som nevnt over) og egenstøpte søkker da jeg fisket en del laks på slutten av 80 åra. Det som er desidert billigst er å støpe søkkene selv. Formen lager man også selv. Det kan gjøres på flere måter med formen. Man kan lage en 2-4 gangs form i tre eller en av jern som holder nesten evig. Ta to like like store og tykke jernplater ca 10mm tykke. Borr 1 hull oppe i hvert hjørne og et mitt på lengst ned.

Sett skruer i hullene og bruk vingemutter til å dra sammen platene. Borr så hull mitt i mellom platene så langt ned som du ønsker søkkets lengde. På min søkkestøper har jeg brukt 6-8-10mm borr. Langt og tynt , kort og tykt etter hva du ønsker selv. Søkkene kan også "trimmes" ved å kappe av lengde etter behov ved elva med kabelkutter eller kniv.

Bly er det mulig å få på bensinstationer eller andre steder som avbalangserer dekk. Når blyet smeltes flyter festeblekkene opp og kan tas ut av kasserollen. Til snøre feste kan man dytte ned en svirvel, eller som jeg gjorde... en binders., etter at blyet var helt i et hull.

Kostnad = 1. varme/gass til å smelte blyet og forrvarme støpeform

2. En av kjerringa's gamle kasseroller 3. En binders :D

Ved bruk av treverk til støping gjør det et egnet sted da formen kan ta fyr, men det har ikke hent meg de gangene jeg testet. Trestykkene bør også være en del tykkere, ellers samme metode.

Ps. Treformen trenger ingen forrvarming. :-)

Tørrflua

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg støper søkkene i stor skala selv, med hjelp fra min broder som er rørlegger.

Hvis du fisker i ei forholdsvis tung elv så er selvsagt blysøkker uunngåelig. Jernsøkker blir altfor store

i forhold til vekt og de bråker noe forferdelig over steinbunn som igjen kan skremme laksen !

Blyliner funker bra synes jeg også, men bare på liten vannføring eller flom hvor laks går grunt innmed land.

Men skal man ned til laksen i ganske hard strøm må man bruke forholdsvis tunge søkker (50-100gr)

og da synes jeg at sylinderformede blysøkker er det beste.

Så jeg bruker ei jernform (2 tykke jernplater) som det er boret 10 hull i (tykkelsen på søkket) og

nederst i hullet er det boret 2,5cm der diameter er ørlite større enn innerdiameter på slangen som skal tres på. Så når den gjennomsiktige slangen presses hardt inn på søkket sitter den som støpt !

Det er 2 gjennomgående bolter i støpeplatene og mutrene på andre siden løsnes kvikt for hvert støp (10 søkker). Så er det bare å helle bly fra øsa ned i hullene og beregne lengden på søkkene.

Veldig enkelt, 200 søkker på et blunk. Så allièr deg med en rørlegger. Det finnes 2 typer bly.

Den ene er steinhard og den andre er forholdsvis "bløt". Den siste er best da det er lett å klippe av lengden

på søkkene med en avbitertang. Men bruk min. 0.45 på søkket og min. 0.50-0.60 på fortom og hovedline

så kan flere søkker berges fra bunnen !

Ytterst på slangen tres en stor svirvel halvveis inn og jeg bruker pop-nagle gjennom det ene øyet på svirvelen. (Gjennom slangen) Dette er iallefall den beste patenten i Gaula, som er videreutviklet etterhvert

og som er det beste man kan bruke der på sikt. Har bilde av søkket men vet ikke hvordan man legger inn bilder i dette forum (url-adresse ??????) De ligger på min PC, men hvordan få de ut ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.