Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd jungelen er stor.....


sveinE
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg står foran ett båtskifte til en Enes 25 kombisnekke.

Jeg trenger tips om nytt ekkolodd. Hva skal jeg velge?

Har lest AoF sin test.

Ett bra fargelodd? Er det viktig med farge, eller mest til pynt?

Bronsje eller plastsvinger?

Jeg vil ha ett skikkelig ekkolodd rundt 5-6-7-10 tusen eller noe deromkring. Skal ha gjennomgående svinger.

Har god erfaring med mitt tidligere Humminbird 2000 matrix (?)

Blir svært glad for svar :)

Endret av sveinE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er av den meningen att de lønner seg og bruke en del penger på ett brukbart ekkolod.

Nå vet jeg ikke vilke dybder du fisker på eller hvis du ankrer mm.

Fargene gjør det enklere og "lese" ekkolodbildet bunntype,fisktype, mm.

Jeg har veldig go erfaring med Furuno o JRC men det er lodd i en annen prisklasse og effekt men de har fine "mellom" lodd på ca 600watt uteffekt. 2-frekvens lodd er og foredra da disse gir flere muligheter i din fiskleting. 50hz er en fin lete frekvenz med bred svingervinkel som fungerer gott også på dypere vann mens 200hz har en betydligt smalere svingervinkel fint ved presisjonsfiske over vrak kanter med mere pluss att det er mye enklere og finne fisk uten svømmeblære tex makrell,pigghå mm. Snakk med forhandleren angående svingertype og beskriv vad type fiske du driver med.

Du kan finne tex Furuno FCV582 på ebay for ca.1000$+svinger for noen hundre $ ett meget bra lodd ellers er

JRC FF50 ett bra alternativ. Disse loddan koster ca 20000 ;- inkl. svinger i Norge.

Ta kontakt med tex. en Navy forhandler i norge.

Hvis du kan er intresert i bruktutstyr så kan du få ett veldig bra lodd for ca.5-10000;- da det kondemneres en godel fiskebåter . Sjekk på kysttorget.no, Fosengjennvinning,gsmarine.no

Lykke till

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er av den meningen att de lønner seg og bruke en del penger på ett brukbart ekkolod.

Nå vet jeg ikke vilke dybder du fisker på eller hvis du ankrer mm.

Fargene gjør det enklere og "lese" ekkolodbildet bunntype,fisktype, mm.

Jeg har veldig go erfaring med Furuno o JRC men det er lodd i en annen prisklasse og effekt men de har fine "mellom" lodd på ca 600watt uteffekt. 2-frekvens lodd er og foredra da disse gir flere muligheter i din fiskleting. 50hz er en fin lete frekvenz med bred svingervinkel som fungerer gott også på dypere vann mens 200hz har en betydligt smalere svingervinkel fint ved presisjonsfiske over vrak kanter med mere pluss att det er mye enklere og finne fisk uten svømmeblære tex makrell,pigghå mm. Snakk med forhandleren angående svingertype og beskriv vad type fiske du driver med.

Du kan finne tex Furuno FCV582 på ebay for ca.1000$+svinger for noen hundre $ ett meget bra lodd ellers er

JRC FF50 ett bra alternativ. Disse loddan koster ca 20000 ;- inkl. svinger i Norge.

Ta kontakt med tex. en Navy forhandler i norge.

Hvis du kan er intresert i bruktutstyr så kan du få ett veldig bra lodd for ca.5-10000;- da det kondemneres en godel fiskebåter . Sjekk på kysttorget.no, Fosengjennvinning,gsmarine.no

Lykke till

Takker for opplysende svar :unsure:

Jeg fisker på 2-3-400 meter. Ankrer på samme dybder. Men jeg er vel kanskje ikke så kresen at jeg trenger ett fiskeri ekkolodd. Selv om dette hadde vert gjevt å ha er det vel i hovedsak et type hobbylodd jeg trenger.

Jeg blir litt usikker på om jeg trenger NMEA2000 og de nye standarer med nettverk osv. Trenger jo ikke dette nå, men kanskje senere?

Har også en Garmin 276C plotter som kanskje kunne vert brukt samen med loddet.

Her er en side som har mye snacks http://www.seatronic.no/ekko.htm

Endret av sveinE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo og ta turen til byn og snakke med ToreJan på Baardsen, og høre med ham hvilken lodd de anbefaler... det er jo erfarne havfiskere vi snakker om her

Ja det kan jeg jo gjøre. :unsure:

Og angående kartplotter så må kartet vise bra bunnlinjer. Jeg har erfart at garmin bluechart har bra kart.

Hva anbefaler dere? Og ikke minst prismessig? Ser mange plottere bruker navionics kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg styr unna kombi instrument for slockner skjermen så mister du både ekkolodd,plotter og eventuell radar

men jeg er vel betydelig mer avhengig av mine instrumenter da jeg bruker dem på "jobb" ca 200 dager i året så jeg legger vel kraven litt høyt noen ganger. Jeg vill rekomendere C-map kart desse brukes i mange avanserte kartsystemer både for fritid og yrkesbruk som Maxsea, Olex mm og det finnes en del versjoner på nettet bla. maxsea da trenger du bare en pc+gps så har du en meget bra plotter med kart over hele Norge med 3D funktion.

Ikke att jeg bruker noe sånt men......

:unsure:

Hvis jeg som yrkesman skulle ha valgt ett lodd på linken du la ut så ser Raytheon DS600X ut som ett fint lodd alternativt Furuno FCV 585. Men det finnes sikkert rimeligare alternativ som er bra men man blir ju litt miljøskadd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raymarine DS600X er et bra lodd men kraftig overpriset, DS500X har samme oppløsning men litt mindre skjerm. Ds500X er betydlig billigere, men fortsatt overpriset.

Furuno FCV-585 burde være et bra lodd for deg.

Hvis du er villig til å handle i utlandet er Lowrance LCX-25C et supert kombinstrument på tilbud hos Cabelas.

LCX-25C hos Cabelas

849 dollar med 2-frekvenssvinger og GPS antenne

Veledende 16 000 med 200kHz svinger i Norge, antagelig ca 18 000 med 2 -frekvenssvingeren du trenger. Dette er en utgående modell, men den er rask og har meget god skjerm så jeg vil absolutt anbefale denne. Etterfølgeren LCX-27C har nok enda raskere prosessor, men er ellers lik. Dette loddet har mye bedre skjermoppløsning enn Raymarine og Furunoproduktene som er nevnt over.

Det er mulig du bør kjøpe en Airmar svinger siden du fisker på så dypt vann. Svingeren er faktisk viktigere enn loddet på store dyp. Lowrance sin 2-frekvens bronsesvinger er en Airmair.

Her er en guide for å finne Airmar svinger til forskjellige lodd.

Airmair svingere

De fleste lodd vil bli betraktelig bedre på dypt vann med en slik Airmar bronse svinger, unntaket er Simrad som nok har enda bedre svingere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raymarine DS600X er et bra lodd men kraftig overpriset, DS500X har samme oppløsning men litt mindre skjerm. Ds500X er betydlig billigere, men fortsatt overpriset.

Furuno FCV-585 burde være et bra lodd for deg.

Hvis du er villig til å handle i utlandet er Lowrance LCX-25C et supert kombinstrument på tilbud hos Cabelas.

LCX-25C hos Cabelas

849 dollar med 2-frekvenssvinger og GPS antenne

Veledende 16 000 med 200kHz svinger i Norge, antagelig ca 18 000 med 2 -frekvenssvingeren du trenger. Dette er en utgående modell, men den er rask og har meget god skjerm så jeg vil absolutt anbefale denne. Etterfølgeren LCX-27C har nok enda raskere prosessor, men er ellers lik. Dette loddet har mye bedre skjermoppløsning enn Raymarine og Furunoproduktene som er nevnt over.

Det er mulig du bør kjøpe en Airmar svinger siden du fisker på så dypt vann. Svingeren er faktisk viktigere enn loddet på store dyp. Lowrance sin 2-frekvens bronsesvinger er en Airmair.

Her er en guide for å finne Airmar svinger til forskjellige lodd.

Airmair svingere

De fleste lodd vil bli betraktelig bedre på dypt vann med en slik Airmar bronse svinger, unntaket er Simrad som nok har enda bedre svingere.

Oi :lol:

Mye go info. Men det betyr at jeg ikke kommer så langt hvis jeg tenker kanskje max 10000,- ?

Hvis jeg firer på kravene og snakker ned til 300 meter? Det er jo i hovedsak deromkring jeg fisker.

Behovet er å kunne se sånn noenlunde hardbunn og ev. ujevne bunnformasjoner osv. Og jeg har jo egentlig lyst på fargelodd, men dette er ikke et krav. Heller bedre kvalitet en fancy.

Er det forresten noen forskjell på lodd kjøpt i USA i forhold til Norge? Menyspråk er det samme for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å kjøpe lodd i USA er garantien. I USA er det bare 1 år garanti og det er jo en del trøbbel med å få reklamert. Men når en får loddet for halv pris kan en jo leve med risken på at loddet tar kvelden om 2-3år.

Det burde også være mulig å få LCX-25C for en gunstig pris her i Norge nå siden modellen er utgående. Fortell forhandleren at den blir erstattet av LCX-27C. Ta eksempelvis kontakt med trolling.no eller Topp Fritid.

Det er ikke noe problem å se bunnen på 300-400m med Lowrance sin orginale 2-frekvens svinger du vil også kunne se fisk, men hvis du vil ha et best mulig bilde bør du koste på deg en dyrere svinger. Det er jo også en oppgradering det er mulig å gjøre på et senere tidspunkt. Bronsesvingeren koster ca 1000 dollar.

Du kan jo også gå for en Lowrance X-107CDF, denne har 5" fargeskjerm og 2-frekvenssvinger. Bortsett fra 2-frekvens er dette loddet identisk med x-102C som vant testen i AoF for noen måneder siden. Dette er også utgående og vil bli erstattet av X-515C DF. Kan ikke se noen forskjeller i spec på ny og gammel modell.

Jeg solgte ett nytt x-126 DF for 3000 kr i fjor, dette er tilnærmet samme lodd som x-107C DF men med monochrome skjerm, så det er mulig å skaffe seg et lodd for store dyp for en bra pris.

Jeg blandet i sammen betegnelsen på Furunoloddene i forrige post, FCV-585 er forholdsvis dyr, den du skal se på er FCV-620

Furuno FCV-620 på Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kan Airmarsvingerne brukes på Humminbird sine lodd?

H. var ikke på kompatiblitetslista på airmarsiden. Har et Humminbird Legend 2005 deep. Og har sett tester på det der det sies at loddet fortjener/trenger en bedre svinger enn den som følger med.

Dette stemmer forsåvidt med egne erfaringer, og en erstatning er derfor veldig interessant.

Takk ellers for veldig solid info på denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å finne en svinger som passer når Humminbird ikke er listet. En kan selvsagt kutte konnektoren fra en Humminbirdsvinger og lodde på, men problemet er at svingeren må passe elektronikken i loddet. Kapasitans og impendans må være riktig.

Der er nok bedre for deg å satse på en bronsesvinger fra Humminbird.

Humminbird svingere

Loddet ditt har 200/50kHz og maks 500W RMS utgangseffekt og er orginalt antagelig levert med en 20/74 graders hekksvinger.

Antar du kan bruke XTH 9 DB 74, men dette må du verifisere med importøren Belanor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær også obs på svingerens betydning når du skal så djupt. Vi testet et Furuno lodd forrige uke både med 200/50 khz hekksvinger samt en Airmar 258 bronse svinger, forskjellen var enorm. Med hekksivnger registrerte vi bånn på 330m med styrken på 100%, med bronse svingeren hadde vi mindre støy og bedre bilde med 29% styrke!!! 258 svingern er dyr, men det finnes billigere alternativ som f.eks. Airmar 744 ??. Svingern og monteringa er uansett svært viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å finne en svinger som passer når Humminbird ikke er listet. En kan selvsagt kutte konnektoren fra en Humminbirdsvinger og lodde på, men problemet er at svingeren må passe elektronikken i loddet. Kapasitans og impendans må være riktig.

Der er nok bedre for deg å satse på en bronsesvinger fra Humminbird.

Humminbird svingere

Loddet ditt har 200/50kHz og maks 500W RMS utgangseffekt og er orginalt antagelig levert med en 20/74 graders hekksvinger.

Antar du kan bruke XTH 9 DB 74, men dette må du verifisere med importøren Belanor.

Det er vanskelig å finne en svinger som passer når Humminbird ikke er listet. En kan selvsagt kutte konnektoren fra en Humminbirdsvinger og lodde på, men problemet er at svingeren må passe elektronikken i loddet. Kapasitans og impendans må være riktig.

Der er nok bedre for deg å satse på en bronsesvinger fra Humminbird.

Humminbird svingere

Loddet ditt har 200/50kHz og maks 500W RMS utgangseffekt og er orginalt antagelig levert med en 20/74 graders hekksvinger.

Antar du kan bruke XTH 9 DB 74, men dette må du verifisere med importøren Belanor.

Funker ikke med bronsesvinger på Legend 2005deep. Og ingen airmarsvingere. Virker som Humminbird har meldt seg ut av feltet når det gjelder seriøse ekkolodd og bruker resursene sine på utvikling av tøvete 3dvarianter. Tror jeg konverterer til Lowrance.

Et litt nerdete spørsmål til abboreksperten i den anledning: Lowrance X-107CDF har tilsynelatende høyere utgangseffekt enn X-102c. 4000w peak to peak mot 102s 2400w. Skyldes dette at X-107cdf er tofrekvens i motsetning til x-102c. Eller er X-107cdf et kraftigere lodd.

Forøvrig importeres X-107cdf ikke til Norge av importør såvidt jeg kan se, men er kanskje allikevel det beste valget av e.lodd til under en 10000lapp?

Hmm... det er mye rart man kan gå og lure på i novemerskodda gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X-107DF har høyere effekt enn X-102 fordi den har 50kHz i tilegg. I 200kHz har begge lodd samme utgangseffekt.

X-107C DF erstattes i løpet av vinteren av X-515C DF, vent på den hvis du ikke kommer over et godt tilbud.

X102C erstatattes av X-510C

LMS-339C DF iGPS importeres til Norge, denne har samme ekkolodd som X-107C DF, men har i tilegg kartplotter og innebygd GPS mottager, koster 10 990 veiledende.

Du kan også sjekke med Sleipner om de importerer Eagle SeaFinder 640C DF, det er samme lodd som X107C DF, men med enda bedre skjermoppløsning 640x480.

Siden LCX-25C er en utgående modell burde det være mulig å gjøre et godt kjøp nå, dette vil være det optimale loddet for deg, driver og sjekker høstpris på det selv. Sender deg en PM hvis jeg får en bra pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom tilfeldigvis over Eagle Seafinder 640 DF på en norsk nettbutikk:

Seafinder 640 DF

Pris 6600, hvis du i tilegg kjøper en bronsesvinger til 2250 bør du være godt rustet til store dyp.

Bronsesvinger

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simrad er jævlig bra og jævlig dyrt!

Lager nok de beste loddene men de er nok utenfor rekevidde prismessig for de fleste her.

Lowrance er nå et datterselskap av Simrad Yatching. De profesjonelle produktene utvikles og produseres av Kongsberggruppen og selges også under Simrad navnet. Kongsberggruppen har fortsatt ca 10% eierandel i Simrad Yatching og tanken er nok at Simrad Yatching fortsatt skal bruke teknologi fra de profesjonelle loddene i sine produkter for den øvre delen av fritidsmarkedet. Lowrance skal dekke det lavere og midterste markedssegmentet. Kan jo håpe at noe av Simrad teknologien "lekker" over til Lowrance også. Darell Lowrance som grunnla Lowrance er i dag leder av begge firmaene, styreformannn er norsk.

Simrad Marine (Norge)

Simrad Danmark

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vert på Baardsen i Haugesund i dag og forhørt meg. De forhandler kun Humminbird, Garmin. Frode har lovet en goood pris :rolleyes: (ikke sant?).

Men hvis det står om disse instrumentene? Kan de sammmenlignes? Jeg bryr meg egentlig bare omm ekkoloddfunksjonen, men plotter er bonus.

Veiledende priser

EAGLE SeaFinder 640C DF 6630,- http://www.nettbaat.no/webshop/storefront.php?pid=1147

Humminbird 787c2x med bronsesvinger 9725,- www.belanor.no

Garmin Fishfinder 340C med bronsesvinger 8550,- www.belanor.no

Lowrance X-102C med bronsesvinger ca 10000,- http://www.seawave.no/ekkolodd.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humminbird 787 C2x er sikkert et greit lodd. Humminbird har ikke samme erfaring med avanserte lodd som Lowrance/Eagle, men ser ut til å kommet med en del interesante modeller de siste årene. Tidligere drev de stort sett med 3D leketøy.

Kjøp heller Humminbird enn Garmin. Snakket med teknisk sjef hos Belanor i vår, anbefalingen var klar, legger du mest vekt på ekkoloddet kjøp Humminbird, legger du mest vekt på plotteren kjøp Garmin.

Eagle loddet er et bra lodd til en bra pris, kan anbefales. Ta kontakt med Pål hos fiskecharter.no for et godt Lowrance tilbud. (LMS-339C DF iGPS, ikke X-102C)

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humminbird 787 C2x er sikkert et greit lodd. Humminbird har ikke samme erfaring med avanserte lodd som Lowrance/Eagle, men ser ut til å kommet med en del interesante modeller de siste årene. Tidligere drev de stort sett med 3D leketøy.

Kjøp heller Humminbird enn Garmin. Snakket med teknisk sjef hos Belanor i vår, anbefalingen var klar, legger du mest vekt på ekkoloddet kjøp Humminbird, legger du mest vekt på plotteren kjøp Garmin.

Eagle loddet er et bra lodd til en bra pris, kan anbefales. Ta kontakt med Pål hos fiskecharter.no for et godt Lowrance tilbud. (LMS-339C DF iGPS, ikke X-102C)

Et spørsmål ang.svingere: Vil det være praktisk hensiktsmessig å montere bronsesvinger på åpne plastskrogbåter eller er det hekksvingere som gjelder her? Burde det ikke forresten være mulig å produsere bronsesvingere for hekkmontering? Har ikke sett et noe sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da var valget tatt og bestillingen gjort.

Raymarine DS600X :P

Klarte å fikse en grei pris som jeg kunne leve med :D

Det ble heller ikke prismessig så langt fra f.eks Humminbird eller Eagle med bronsesvinger.

Noen av dere som har erfaring med dette loddet? Eller DS500X?

Endret av sveinE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med det selv, men jeg vet det er et meget bra lodd, samme ekkolodd elektronikk som i DSM-25 som brukes sammen med A65. De første modellene av DS4/5/600x hadde problemer med dugging, dette er nå fiskset. Enheten er nå vanntett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.