Gå til innhold
Fiskersiden

Gjeddemeite på Jonsvatnet


Triturus
 Share

Recommended Posts

Ferskvannsmeite fristet igjen, og etter to timer på skolen dro Chironomus og jeg og fisket i stede. Møtte Christer på vei ut til plassen. Vi fisket på 3-7 meter, med sild.

Kl 1420 piper det i varsleren min, og den ruser ut meter på meter.

42291_s.jpg

Tilslaget sitter og kjøringen begynte. Når den kom mot hullet forsøkte vi å filme med Arves undervannskamera, usikker hvor bra det ble. Gjedda veide 4100 gram og var 87 cm lang.

42290_s.jpg

Det ble med denne. Av 7 fristende sildebiter som hang i vannet var det kun en eneste greenie som lot seg lure. Det var noe kaldt så vi hadde isbitcurling for å holde varmen. Vi ble enige om at curlingsteiner er høyt på prioriteringslista når NKML skal legge frem budsjettet sitt snart.

Isen var 28 cm stål, ingenting å uroe seg for med andre ord. Den lagde likevel enormt mye lyd når sola gikk ned. Rista gjorden den også.

42296_s.jpg

Solnedgangen i sørvest. Fotograf for dagen; Christer.

42297_s.jpg

Godt å komme seg ut, vinden var nesten fraværende idag, og vi fikk da fisk. Snart skal vi ta morten fra isen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis ikke :)

Men seriøst, hvor mye har aktivitet på isen noe å si for de under? Isen var halvgjennomsiktig og sikten i vannet ca 4 meter. Innser at det uansett ikke er lurt å bråke for mye, men vært artig å visst hvor mye det har å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I yngre dager før en ble såpass fiskeinteressert at en skjønte forskjell på dyp og ikke dyp kroking og gjerne spiste gjedde litt godt opp i kilosklassene også, så hendte det jo at en ikke satt i umiddelbar nærhet av et hull det hadde gått på fisk. Imidlertid ble det alltid "fullt liv" i fisken under isen så snart en nærmet seg et hull, og det med vanlig gange (og både med og uten snø på isen). En kroket fisk som kanskje ikke hadde gått med noe snøre i det heletatt dro nå avgårde så det sang. Har i hvertfall lagt dette i "erfaringsbanken" og tolket det dithen at støyende aktivitet oppe på isen ikke er av det ideelle ved gjeddefiske på isen. Det kan jo hende andre andre har motsatte erfaringer, men jeg praktiserer ihvertfall minimal med støy på isen for sikkerhetsskyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å slå to steiner mot hverandre i luft, for så å gjenta dette under vann når du også har hodet under vann? Vann er tusen ganger tettere enn luft, isen er i direkte kontakt med vannet, lydbølger, point taken? :)

EDIT: Med snø oppå isen burde man jo forvente betydelig demping. Under mortemeite på isen har jeg fora forsiktig, begynt å fiske, og så satt meg helt stille til å vente, har fordrevet tida med å lese medbragte artikler, noe som forutsetter relativt pent vær, og ikke slikt vindvær vi har hatt i det siste. Har altfor liten ismeiteerfaring til å gi noen bastante råd, men kanskje ikke så dumt å sette seg helt i ro og lese mens du venter? Lyddisiplin er jo som kjent viktig ved specimenmeite om sommeren, nødvendigvis minst like viktig når du bokstavelig talt sitter rett over fisken!

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å slå to steiner mot hverandre i luft, for så å gjenta dette under vann når du også har hodet under vann? Vann er tusen ganger tettere enn luft, isen er i direkte kontakt med vannet, lydbølger, point taken? :P

EDIT: Med snø oppå isen burde man jo forvente betydelig demping. Under mortemeite på isen har jeg fora forsiktig, begynt å fiske, og så satt meg helt stille til å vente, har fordrevet tida med å lese medbragte artikler, noe som forutsetter relativt pent vær, og ikke slikt vindvær vi har hatt i det siste. Har altfor liten ismeiteerfaring til å gi noen bastante råd, men kanskje ikke så dumt å sette seg helt i ro og lese mens du venter? Lyddisiplin er jo som kjent viktig ved specimenmeite om sommeren, nødvendigvis minst like viktig når du bokstavelig talt sitter rett over fisken!

Så sant. Bra poeng av deg også Espen. Men har jo merka at det er effektivt å røre i agnet ganske hyppig, så jeg pleier å gå mellom stengene og løfte litt i agnet til stadighet. Om isen er veldig blank og det ikke er så dypt så er vel synet en viktig faktor, men ellers er vel trykkbølger viktigere. Hvor store trykkbølger som blir sendt av skritt på isen vet jeg ikke, men skal ta med meg tipsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I yngre dager før en ble såpass fiskeinteressert at en skjønte forskjell på dyp og ikke dyp kroking og gjerne spiste gjedde litt godt opp i kilosklassene også, så hendte det jo at en ikke satt i umiddelbar nærhet av et hull det hadde gått på fisk. Imidlertid ble det alltid "fullt liv" i fisken under isen så snart en nærmet seg et hull, og det med vanlig gange (og både med og uten snø på isen). En kroket fisk som kanskje ikke hadde gått med noe snøre i det heletatt dro nå avgårde så det sang. Har i hvertfall lagt dette i "erfaringsbanken" og tolket det dithen at støyende aktivitet oppe på isen ikke er av det ideelle ved gjeddefiske på isen. Det kan jo hende andre andre har motsatte erfaringer, men jeg praktiserer ihvertfall minimal med støy på isen for sikkerhetsskyld...

Opplevde dette selv på Steinsfjorden for noen uker siden. Alt var dødt helt til to skøyteløpere gikk rett over hullet mitt og nappvarsleren skreik!

Men snø på isen, fiskedybde og sikt i vannet har vel mye å si for hvor avgjørende denne støyen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.