Gå til innhold
Fiskersiden

Toll tull


geiri
 Share

Recommended Posts

Fikk idag endalig mitt utstyr fra over dammen, bla vadebukse og jakke.

Fikk det fortollet og sendt til mitt lokal postkontor. totalt skulle dette blitt ca 1300,-

Men når det kommer er det 2200,-

Jeg skjønner lite, men ting klarner opp.

kursen var nå 30 øre høyere på dollaren en da jeg bestilte (ja en uheldig dag å bli fortollet på)

Tollgebyr og noen andre gebyrer til posten skulle vistnok fylle ut ca 300

så hadde de plusset på disse 300 gnget med 1.107

tollgebyr for klær.(10,7%)

Jeg mener klær er ett plagg man bruker til dagligdags.

Dette er fiskeutstyr, joda han på postkontoret sa seg enig, han hadde tydligvis litt anelse på hva det var.

Jeg kunne jo klage det inn om jeg ville.

Søknad om tollrefusjon kostet bare 423,-

Viste ikke om jeg skulle le eller gråte.

Oppi alt dette så måtte post betjeningen søke opp alle svar på nettet og vet ikke om de har feiltolket noe, men jeg syntes iallefall at dette ble litt feil, og kompetansenivået på de bak postskranken imponerte ikke stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at du klarer å påtvinge Tollvesenet din personlige definisjon av hva klær er for noe. Ifølge bokmålsordboka er klær "(sett av) plagg som brukes på kroppen". Det er nok ganske uvesentlig om klærne er beregnet på spesifikke bruksområder - man kan ikke kalle en treningsdress for "sportsutstyr" og på den måten unnslippe tollgebyret, for eksempel. Å søke om tollrefusjon i dette tilfellet er 423 kroner ut av vinduet.

Tolltariffen:

http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltarif...epslanguage=NO#

http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltarif...epslanguage=NO#

Kos deg i vaderne, skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at du klarer å påtvinge Tollvesenet din personlige definisjon av hva klær er for noe. Ifølge bokmålsordboka er klær "(sett av) plagg som brukes på kroppen". Det er nok ganske uvesentlig om klærne er beregnet på spesifikke bruksområder - man kan ikke kalle en treningsdress for "sportsutstyr" og på den måten unnslippe tollgebyret, for eksempel. Å søke om tollrefusjon i dette tilfellet er 423 kroner ut av vinduet.

Tolltariffen:

http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltarif...epslanguage=NO#

http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltarif...epslanguage=NO#

Kos deg i vaderne, skitt fiske.

Nja... kampsportdrakter blir tollet som sportsutstyr, men ikke hver gang ;-)

Edit: Ser jo at treningsdrakter blir nevnt spesifikt, tipper leverandør jukser med merkinga.

Endret av Pingvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok ikke tenkt å klage det inn. Takket pent nei takk til det skjemaet for skjønner jo tegninga.

Men siden jeg nå har betalt godt for mine nye klær så må jeg finne flere bruksomeråder.

Skal starte med å ha det på i 17mai toget, bursdager og andre høytider.

Kan også kompansere regntøy, da kan jeg bruke det når jeg sykkler til jobb i regnvær eller sitter ute i sandkassen med barna.

Jeg slipper også å kjøpe meg skidress, jeg har ett fint skall her, pustende er det også.

Jeg kan impregnere det med brannhemmende impregnering så kan jeg starte med dragrace, perfekt kjøredress.

Ja det er mange brukomeråder bare man legger smørsia til.

Ble litt frustrert med det samme men i dag er det greit.

Total prisen ble fortsatt under halve i forholdt til at jeg skulle kjøpt det i norske butikker.

Og jeg har Betalt toll på "DAME TRIKOTASJE ANDRE" gudene vet hva det er men helt sikker på at det ikke er vadebukse, vade jakke, og annet fiske utstyr iallefall.!!

:blush:

Endret av geiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Fikk idag endalig mitt utstyr fra over dammen, bla vadebukse og jakke.

Fikk det fortollet og sendt til mitt lokal postkontor. totalt skulle dette blitt ca 1300,-

Men når det kommer er det 2200,-

Jeg skjønner lite, men ting klarner opp.

kursen var nå 30 øre høyere på dollaren en da jeg bestilte (ja en uheldig dag å bli fortollet på)

Tollgebyr og noen andre gebyrer til posten skulle vistnok fylle ut ca 300

så hadde de plusset på disse 300 gnget med 1.107

tollgebyr for klær.(10,7%)

Jeg mener klær er ett plagg man bruker til dagligdags.

Dette er fiskeutstyr, joda han på postkontoret sa seg enig, han hadde tydligvis litt anelse på hva det var.

Jeg kunne jo klage det inn om jeg ville.

Søknad om tollrefusjon kostet bare 423,-

Viste ikke om jeg skulle le eller gråte.

Oppi alt dette så måtte post betjeningen søke opp alle svar på nettet og vet ikke om de har feiltolket noe, men jeg syntes iallefall at dette ble litt feil, og kompetansenivået på de bak postskranken imponerte ikke stort.

Hei. Jeg jobber for et spedisjonsfirma som driver med slik import til daglig og kan bekrefte at toll på vadebukser og de fleste klestyper er 10,7 %. Så om varene dine ble beregnet til ca. 1300,- kr. i verdi så skal du før postens gebyrer før fortolling betale 499 kr. i toll og mva. De skal ikke ta toll på sine gebyrer, men om frakt ikke var iberegnet i prisen du betalte for varene så skal dette taes inn i verdien før toll og mva. blir beregnet.

Alt i alt så ser det ut til at du har betalt det du skal om posten tar ca. 400,- kr. for å gjøre jobben.

For ordens skyld så kan jeg nevne at varenr. i rubrikk 33 på din importdeklarasjon bør være 6210.40 00 for vadebuksene og de andre fiskeklærne.

Om du mener det er feil så kan du enkelt selv bare sende et brev til ditt tollregionskontor å be om omberegning uten å gå via posten.

Om du har noen spørsmål kan du bare kontakte meg på mail.

Hilsen haninord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.