Gå til innhold
Fiskersiden

Den mystiske mudderkutlingen


 Share

Recommended Posts

Arve fant frem denne artikkelen om minutus-komplekset (sandkutling-mudderkutling og lozanos kutling):

"Systematics of the Pomatoschistus Minutus Complex (Teleostei: Gobioidei)"

C. J. Webb

Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Series B, Biological Sciences, Vol. 291, No. 1049 (Dec. 19, 1980), pp. 201-241

Lokalisert på: http://www.jstor.org/stable/2395479?seq=1

Oppfordrer alle interesserte til å lese den.

Jeg sletter herved mudderkutlingen min fra liste.

Grunn (basert på artikkelen hvor de undersøkte 1668 individer av mudder, sand og lozanos kutling):

1. Maksimalstørrelse på mudderkutling er 63 mm. Min var 80 mm.

2. Dybdespennet er fra 6,3-325 meter, men er absolutt vanligst på 18-60 meter.

3. Min hadde 57 skjell, noe som overlapper med sandkutling (55-75)

Det er derfor langt fra 100 % sikkert at min fisk er mudderkutling, derav slettingen. Sannsynligheten er langt større for at det var en sandkutling. Oppfordrer andre med mudderkutling til å revurdere sin mudderkutlinger også.

Her er en bra oversikt:

196_kukkling_1.jpg

Fra toppen: Sandkutling hann, sandkutling hunn, lozanos kutling hann, lozanos kutling hunn, mudderkutling hann, mudderkutling hunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig man må ha abbonement.

Da kan dere lese den her: http://folk.ntnu.no/kilde/Minutus-komplekset.pdf

Berg og leir behøver man vel strengt talt ikke vurdere så nøye, så lenge antall skjell og andre tegn stemmer. Men mudder tviler jeg egentlig på at noen har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo svært spennende rent biologisk, men som sportsfisk betraktet må jeg innrømme at dette er litt utenfor min personlige interessesfære, uansett hvor mange nye arter jeg gjerne skulle hatt på lista mi. Men bevares jeg er fascinert over hvor stort engasjement mange av dere legger for dagen her, og kanskje mitt manglende personlige engasjement her er mer et uttrykk for at jeg begynner å bli gammal og kjedelig...!? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det biologiske er utvilsomt spennende ja, og ekstra morsomt når nye fakta kommer frem i lyset. Viten til folket!

Det er jo nettopp det som er positivt med disse artslistene vi fører, uten de hadde det neppe blitt særlig engasjement for kutlinger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det biologiske er utvilsomt spennende ja, og ekstra morsomt når nye fakta kommer frem i lyset. Viten til folket!

Det er jo nettopp det som er positivt med disse artslistene vi fører, uten de hadde det neppe blitt særlig engasjement for kutlinger ;)

Viktig med viten til folket. Hvis ikke "folk" aner at en art finnes, er det også veldig vanskelig å ta vare på denne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det biologiske er utvilsomt spennende ja, og ekstra morsomt når nye fakta kommer frem i lyset. Viten til folket!

Det er jo nettopp det som er positivt med disse artslistene vi fører, uten de hadde det neppe blitt særlig engasjement for kutlinger

Ja, ære være dere som setter fokus på disse artene. Som Rudolf også er inne på, hvordan skal man ta vare på arter man ikke en gang er klar over at eksisterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba, biobøger! Cred til Irvin, vet det er kjipt å stryke arter, men vi lærer jo hele tiden.

EDIT: Ser ellers i ISI at artikkelen ikke er sitert, men det er nok heller et utslag av begrenset forskning på P.-familien heller enn kvaliteten på arbeidet?

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å du e så løje Thoregutten!

Bra jobba, biobøger! Cred til Irvin, vet det er kjipt å stryke arter, men vi lærer jo hele tiden.

EDIT: Ser ellers i ISI at artikkelen ikke er sitert, men det er nok heller et utslag av begrenset forskning på P.-familien heller enn kvaliteten på arbeidet?

Er nok det første ja, uten at jeg har finlest alle 38 sidene. Er nok noen færre som studerer Pomatoschistus enn Salmo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.