Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd til trolling


åens
 Share

Recommended Posts

Mit første innlegg, håper på noen svar/ideer angående ekkolodd for bruk til trolling fiske. Driver litt med trolling har hatt en 15 foter før men jeg bygger opp en 18 foter nå, kjøpte et eagel sea finder 480df i august fikk testet det litt på gamle båten men jeg hadde et gjenomgående problem ved over gang fra dypt vann til grunt og omvent klikket det helt for loddet og brukte ei stund på å ta seg igjen noen komentarer/erfaringer å dele hadde hvert fint.

Tar gjerne imot tips og erfaringer med andere lodd for bruk til trolling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Dolce Vita

Hej Åens. Kör du fort när lodet ballar ur? Har märkt att mitt lod kan bli lätt förvirrat i högre hastigheter när bottnen varierar från stora djup ( 100 meter+ ) och när jag då möter tex en grynna. Annars funkar mitt Garmin 160 Blue perfekt. Jag hittar bytesfisk och ibland kan man även skilja ur en och annan stor predator där oxå. Normalt så spökar inte detta med djupet och bottenkontakt så ofta men det händer. Vet att fler har upplevt det men har inget svar på vad det kommer av. Aborr här på forumet är en hejare på båtelektronik. Skicka ett PM till honom eller hoppas att han läser ditt inlägg för ett klarare svar.

/LDV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar La Dolce Vita. Farten er ikke høy det er under dorging dette skjer, dette loddet skal i følge produsenten tåle hastighet opp til 61 knop vis det settes i high sensitivity, mulig jeg ikke har brukt det nok til at jeg har funnet ut bruken av det, har hatt samme loddet men noen tidligere moddeler og de fungerte veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg tror ditt poblem beror på enten en monteringsfeil av svinger(senderen) eller en feil på selve svingeren.

Dette er ett lodd med sendestyrke som er oppgitt til 4000 watt, har selv fisket myye med Lowrance lodd( lowrance lager Eagle sine lodd) på Mjøsa, dette var da lodd med 3000 watt som sendestyrke og jeg måtte over 300meter dypt før jeg mistet kontakten med bunn.

Hva mener du når du sier dypt? fisker du i saltvann så tåler det mye mye mye mindre dyp før det tilter.

Ta en titt på din svinger og se om den sitter rett i alle lägen så hittar du vel feilen der tror jeg.

FISH ON

Mvh

Kjell-Magne[ :P ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller også til den oppfatning at monteringsfeil er årsaken.

En annen ting som sikkert de aller fleste IKKE er flinke (meg selv iberegnet) er å få innstalert de siste software oppdateringene fra produsenten, jeg ville tatt en tur innom hjemmesiden til Eagle/Lowrance og lest nøye hva oppdateringene inneholder, kanskje du finner svaret der!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over problemstillingen med montering av svingeren og har prøvd og ta hensyn til dette, tok problemet opp med sleipner motor i september fikk da byttet både svinger og selve hoved enheten men det hjalp ikke. Det jeg mener med dypt er brå overganger i fra 50-60 meter og opp til 10-15 meter(bare satte opp noen tall for og ilustrere bratte skrenter)da klikker det og det kan gå et par minutter før det finnet bunn igjen skal vel ikke være slik. Har ikke sjekket siste innen software men dette loddet kom vel på markedet i fjor våres skulle være et meget bra lodd, har altig hatt eagel ikke hvert noe tull med de. Får vel prøve meg frem litt med instillinger under dorging hjelper ikke det etterhvert blir det lowrance neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjermrullingen er selvsagt innstilt på maks? Ellers er det faktisk typisk at ekkoloddet tuller litt når effekten er for svak, men det burde ikke være tilfelle her. Skjev transducer kan også sette ut loddet, men det skal visstnok også være greit? I visse tilfeller kan en skade på transducer- eller strømkabelen sørge for at den gir svake signaler grunnet lekkasje, men at dette skulle inntreffe når man går inn over grunnere vann høres rart ut. Snåle greier. Groe på transducer kan også dempe signalene. Utover det kommer jeg ikke på altfor mye i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

2 viktige ting er pingspeed og skjermrulling(som nevnt av CB)Kjør pingspeeden på maks hastighet.

En bronsjegiver kan gi noe bedre resultat i saltvann. Vær nøye med montering-giver bør ikke stikker mer en 0,5cm under akterspeilet og monteres vannrett-godt ut til siden for motor.Husk att den må ikke moteres bak steglister,speedrails eller slingrekjøler grunnet kavitasjon og luftbobler.Tilt svinger 4-8grader ned i bakkant. Husk at kablene fra giver bør skjermes ekstra fra turtallkabler og andre kabler med pulssignaler. 480df loddet som du har bør gjøre jobben ned mot 150 til 200meter i saltvann, men ikke regn med å kunne skille ut fisk som står kloss på bunnen.Softwareoppdatering er oxo gull[ :P ]

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prova att ändra känsligheten manuellt i de olika hastigheterna. För att se skillnaderna.

Jag sänker känsligheten på grunt vatten pga att det blir dubbeleko, temperaturskillnader, planktonsvärmar, småfiskar får fel dimensioner m.m. Men jag sänker även på djupare typ 40m och djupare. Mitt lod har ibland svårt att hålla bottenkontakten på hög känslighet, förmodligen pga att det som finns i mellanvattnet får i tolkningen av signalerna för stor betydelse.

Autofunktionen är inte optimal alla ggr.

Lycka till !

MVH

Scanner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei

Tydelig at mange har peiling på lodd her så da har jeg et annet spørsmål om sendere ifølge Eagle kan man montere senderen innvendig med og lime den fast med epoxylim om man har plasser med enkelt skrog, noen som har prøvd dette og kan signalene bli dårligere, loddet som jeg tenker på sender med 1500 watt (fish elite 480/gps)jeg fisker stort sett ned til 100m men av og til ned til 200 ifølge produsenten skal det rekke til ca 250m. Men forstår det sånn at det blir lavere i saltvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Den kommer til å miste en del av sin styrke siden den må sende gjennom skroget, en annen ting er at du har overhodet ikke noen justeringsmulighet om du limer den sånn.

Du må være velding nøye når du stryker ut limet så det ikke dannes noen luftbobler, når limet er strøket ut så klemmer du svingeren hardt og bestemt på plass, for å evt klemme ut luft om det skulle finnes.

Selv så ville jeg montert mitt ekkolodd utvendig og spesielt når det ikke har høyere sendestyrke.

Jeg tror du kan komme til å få problemer med de dybdene du fisker på.

Og om du selv skriver så sender den dårligere i saltvann, opp til halve av dybden den klarer av i ferskvann, altså -50%.

Kontakt gjerne leverandøren og still dem de samme spørsmålene.

FISH ON

Mvh

Kjell-Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Grunnen til at jeg tenkte på dette loddet(480/gps) er jo prisen, har fådt bra tilbud på det, og vil gjerne ha plotter for og merke av goplassan. Men må vel bite i det sure eplet og legge ut for et garmin 188c. Men watt er tydeligvis ikke watt garmin har 500w mens Eagle har 1500w, men alikevel går Garmin til ca 400m noen formeninger om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For begge produsenter oppgis effekt både i peak to peak(p.p) og RMS. Forholdet mellom p.p. og RMS er normalt for et ekkolodd 8. Garmin 188C er et tofrekvenslodd(50kHz og 200kHz) på 500W RMS effekt. FishElite 480 er et enfrekvens (200KHz) lodd på 1500/8 = 187.5W. Loddet fra Eagle med samme effekt og frekvenser som Garmin 188C er SeaCharter480DF (DF bak nummeret betyr dual frequency, altså 50KHz i tilegg til 200kHz). 50KHz signaler dempes mye midre enn 200KHz signaler i vann, derfor er et lodd med 50kHz å foretrekke på dypt vann. I tilegg til frekvens og effekt er også svingervinkel viktig for hvor dypt loddet "ser". Mindre vinkel gir større dybde. Valg av svingervinkel kan best sammenlignes med en lommelykt med justerbar stråle. Man kan velge å fokusere eller spre lystrålen, det samme gjelder for ekkoloddsignalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Panten

Her vel noe med hertz å gjøre, 200 eller 50 hertz, 200`n ser bredere (grader)og er ikke for de store dybder og motsatt, tror eg.. Får jo lodd og svingere med begge to men koster muligen mer.

Hertz har inget med bredden på ljudkonen att göra!

Hertz skillnaden avgör om ekolodet kan skilja ex.vis 2 föremål som ligger nära varandra. Även om en fisk ligger nära botten kan den urskiljas.

20 graders vinkel är till grundare och 8 graders är till djupare.

På en 20 gradare uppmäts ca 1/3 del av totala djupet i ljudkonens diameter. Man ser alltså 8 meter om djupet är 24 meter.

Innebär att ekolodet får för mycket detaljer att urskilja om man har 20 gradaren på stort djup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

X125 er et bra trollinglodd. Har en god del erfaring med diverse lodd i denne serien. Hadde et X126DF som jeg solgte i fjor. Dette er samme lodd med dobbeltfrekvens.

Dette er kraftige lodd med bra skjermoppløsning og alle funksjoner du trenger.

Ville ha vurdert X102C som er samme lodd i fargeutgave hvis økonomien hadde tilatt dette, men dette er 3000 kr dyrere. Eagle har fargelodd i samme serie med litt lavere skjermoppløsning og effekt, som er rimeligere enn Lowrance, dette kan være et bra alternativ. Den lavere uteffekten vil faktisk være en fordel til trolling.

http://www.eaglegps.com/Products/Sonar/FishMark500c.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et billig Hummingbird lodd og er strålende fornøyd. Dybden er jo det viktigste og sammen med kartplotteren er det helt rått. Av og til fleiper jeg og sier til de på båten at nå biter det om 10 sekunder. og det stemmer !

Dorger i sjøen og lyr er lette å se... :(

Ved dorging i dype innsjøer har dybden svært liten betydning. Loddet brukes til å lokalisere stimer av byttefisk. Bryr meg svært lite om det som finnes under 20m.

Når jeg dorger i indre Oslofjord er kombinasjonen av ekkolodd og kartplotter uslåelig, fisker på plasser jeg aldri ville ha våget meg innpå uten instrumentet. Har en Lowrance LCX-15MT på trollingbåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X125 er et bra trollinglodd. Har en god del erfaring med diverse lodd i denne serien. Hadde et X126DF som jeg solgte i fjor. Dette er samme lodd med dobbeltfrekvens.

Dette er kraftige lodd med bra skjermoppløsning og alle funksjoner du trenger.

Ville ha vurdert X102C som er samme lodd i fargeutgave hvis økonomien hadde tilatt dette, men dette er 3000 kr dyrere. Eagle har fargelodd i samme serie med litt lavere skjermoppløsning og effekt, som er rimeligere enn Lowrance, dette kan være et bra alternativ. Den lavere uteffekten vil faktisk være en fordel til trolling.

http://www.eaglegps.com/Products/Sonar/FishMark500c.htm

Litt i overkant dyrt, med 3000 kr for farger. Tenkte å kjøpe en kartplotter senere og kan heller sette de 3000 kr i kartplotter i stede. Fikk et godt tilbud fra Larvik fiskesport, men S.U tipset om noen i Oslo som og selger det loddet til en god pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eagle FishElite 502CiGPS er et ekkolodd i samme serie med kartplotter og innebygget GPS. Tilgjengelig fra Seatronic for 6990. Men skjermoppløsningen kunne ha vært bedre.(320x240)

http://www.eaglegps.com/Products/Combo/FishElite502c.htm

Men det finnes også i en utgave med 640x480 oppløsning, FishElite 642CiPGS, vet ikke hva dette koster i Norge.

http://www.eaglegps.com/Products/Combo/FishElite642C.htm

Det finnes også 500C og 640C utgaver med ekstern GPS.

Du blir helt sikkert kjempe fornøyd med X125 eller tilsvarende. Fargeskjerm er ikke like viktig for ekkolodd som for kartplotter. For kartplotter er det vanskelig å lese et gråtone kart annet enn i dorgefart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger hjelp....

Etter mange "magre" år hva gjelder storfisk, skal jeg investere i et ekkolodd.

Håper dette kan hjelpe på statestikken.....

Det skal for det meste benyttes i ferskvann og jeg vil gjerne ha mulighet til å koble til GPS.

Ønsker å koble til utvendig svinger(gjerne med temp/fart).

Prisen bør ligge på ca. kr 3000,- og det bør helst være enkelt å frakte med seg, etter endt fisketur.

Farge/sort-hvitt.....vet ikke!

Har sett på bl.a:

*Humminbird 535, 727

*Garmin fishfinder 250

+ ulike Eagle-modeller?

Er det noen som har noen tips til en nybegynner. Gjør ikke noe om det er enkelt å ta i bruk.

På forhånd takk!

Mvh

dapette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.