Gå til innhold
Fiskersiden

Hillestadvannet i Vestfold


Triturus
 Share

Recommended Posts

Skjønner. Har du peiling på om det er noen dypere partier i vannet, eller er alt like grunt? Har ikke lyktes i å finne noe dybdekart over vannet.

Tror dessverre det er ganske jevnt grunnt over hele.. Ikke funnet noe dybdekart jeg heller.

Jeg har for det meste meitet fra land, og da et det ganske begrenset med plasser. Har fisket mest i denne enden av vannet

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D659721...26tab%3Daddress

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dæven! så isen er god nok der oppe? trudde den hadde blitt utrygg etter mildværet. har fiska en del i hillestad. aldri fått noe stort. er mange små en må fange og avkroke før en stor biter på. men har fått et inntrykk av at området nord for øya er et bra sted. virker som det er et av de djupeste partiene(ikke satt meg fast så mye der under dorging). mista ei gjedde på 3-4kilo i hullet i det området lillejulaften ifjor. det er det nærmeste jeg har vært borti større fisk på detta vannet. men har hørt mye rykter om stor gjedde og abbor. må prøve en tur i jula siden isen duger. ser frem til rapport. skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Hillestadvannet fra 8-14 igår. Isen var 25 cm, halvklar og uten snø på. Prøvde flere plasser med det er og blir 3 meter dypt uansett hvor man borrer. Troa på gjedde var ikke stor og varslerne forble også lydløse hele dagen. Brukte tiden på å fiske agnabbor med myska, fikk da opp en 8-10 stk men tatt i betraktning alle timene må vel det sies å være labert.

Dette var den største av de på ca 200 gram.

70846_s.jpg

Mista trua totalt etter at isen plutselig ble fyllt av skjøytegående familier. Telte vel 50-60 stk der en stund. Hjelper lite på fisket at folk spiller hockey mellom hulla, så jeg kjørte derfor opp til Bergsvann litt lenger ned i vassdraget. Bergsvann er kjent for stor abbor, og store dybder. Var skeptisk til isen grunnet regulering, men den viste seg å være trygg. Ca 15 cm. Gikk ut ved kirken og fant meg en plass på nordøstsiden av øya. Agnet med stor brisling, fra 5-15 meters dyp, men etter to timer orket jeg ikke mer og pakket sakene. Et spennende vann, men trengs nok litt mer tolmodighet her. I tillegg ble den eneste balansepilken jeg tok med fra Trondheim ødelagt, og spørs nok om ikke balanse er tingen her.

Idag tok jeg meg en tur på Akersvannet, i første rekke for å sjekke isen men utstyret lå selvsagt i bilen. Ved ankomst viste det seg å ligge rundt 10 cm med klar stålis, så jeg lasta ut av bilen og rusla utpå (med ispiggene rundt halsen selvsagt). Er glad det ikke var like sketchy som i fjor på disse tider, det var i overkant spennende. Hørte ikke et eneste knak i isen idag heller, og det hjelper jo på roen.

Har lenge hatt lyst å prøve å få gjørs fra isen, for jeg har vel knapt hørt om noen som har gjort det tidligere på Akersvannet. Om sommern luker man lett ut gjeddene ved å fiske rimelig dypt, op bunn. Dette har vist seg vanskeligere om vinteren. Jeg la derfor ut to agn (småabbor) en halvmeter over bunn på hhv 10 og 11 meters dyp, samt ei stang inne i møllebakken på 6 meter tuftet på gjedde.

Etter et par timer peip varslern på den dypeste stanga og runnet virket nesten gjørsaktig rolig. Dessverre kan vi vel si, merket jeg raskt at det var en gjedde når fighten begynte. Det var temmelig tøft å se gjedda gjennom den krystallklare isen der den skjena att og frem med abboren hengende ut av munn.

Lurer på hvor jeg har gjort av matta mi, ble en provisorisk løsning idag.

70847_s.jpg

Beskjedne 3,2 kg var dommen og den fikk raskt friheten tilbake (på tross av mors ønske om gjeddekaker).

70848_s.jpg

Etter dette var det dødt, bortsett fra en miniabbor og en brasmesak* på myska og maggot.

70849_s.jpg

* Med brasmesak mener jeg noe som muligens har noe sørvgener i seg (kanskje brasme og en brasme x sørv).

Blir en ny tur til Akers imorgen, da fra morgenen av for å prøve å få med seg morrabettet. Om noen ønsker å slå seg med er det bare å komme. Går ut fra bonden på østsiden, som nå faktisk har åpnet bommen ned til vannet for fiskere (40 kr i fiskekort).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergsvannet tror jeg er spennende, både med tanke på gjedde og abbor.

Jeg tror jeg er nødt til å komme meg avgårde en tur til Bergsvannet denne sesongen. Hvis noen sitter inne med bra tips på hvor man bør forsøke ismeite/balansepilk-fiske o.l. på Bergsvannet så hadde det vært flott med en PM.

Det er C&R fiske som praktiseres, i tilfelle noen skulle lure på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for påminnelsen av den artikkelen, den hadde jeg glemt. Jeg fisket litt i Bergsvann en sommer for to år siden, var der jeg fikk sansen for gjeddefiske med popper.

Hadde slekt i området før i tiden, jeg får ta en prat med fatter og høre om han husker prat om noen go'plasser i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.