Gå til innhold
Fiskersiden

The Cove


 Share

Recommended Posts

444_The_Cove_HOR_73289216x9.jpg

Jeg har sett denne filmen tidligere og er helt forferdet. I min voksende interesse for beskyttelse av arter og miljøvernhjelp kom denne dokumentaren som et sjokk. Jeg er stor fan av Sea Shepherd teamet og deres virkesomheter i Antartika, men kanskje ikke alltid helt enig i Paul Watsons fremgang, men alikevel nok til å donere penger til organisasjonen (en av mange, hjelp til å støtt Orangutangene i Borneo feks). Via dere blogg for en stund tilbake fikk jeg nyss i denne filmen og nå har den nådd Norsk media endelig. Filmen er snart ute på tv flere steder, inlkludert i Norge. Dokumentaren viser en forferdelig side som igjen Japanerne står for. Japanere har en historie med "slakt" i sjøen, noe som de fortsetter både skjult og gjemt bak ordene "forskning". Dette tar kaka! Det blir litt for mye, og om du ser denne filmen uten å få sterke reaksjoner så må du være totalt følelsesløs. Verd å se så absolutt, men den har STERKE sener.

Les litt om den i http://www.nettavisen.no/nyheter/article2721728.ece

Ellers kan dere lese mer på http://thecovemovie.com/ og gjerne denne linken: http://www.takepart.com/thecove/ der du kan bidra

http://www.seashepherd.org/

Ta din del i kampen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Så denne filmen for noen uker siden. Eg ble mildt sagt forbanna kordan de kan holde på slikt. sad.gif

Mye blod og gørr. Fangst og slakt av dyr. Javel. Hva er gale med det? Høye verdier av miljøgifter i slike "topppredatorer" som delfin. Blir jo også nevnt at det var mye kvikksølv i kjøttet, så med tanke på matsikkerhet til forbruker er det tvilsomt å drive fangst mtp salg.

Andre grunner?

Delfinen er ingen truet art?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at filmen viser høsting av naturens overskudd,noe værre enn det er det neppe.

Om hvor human selveste slaktingen er kan selvsagt diskuteres.

Blir vel en sammenligning mellom slakting av selunger,knølhvaler og delfiner.

Hva jeg synes er direkte dyreplaging er langtransport av dyr til slakting,samt Spanias tyrefekting.

Mennesket er en grusom skapning uansett hvordan vi ser på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke3 noe mindre søl av blod når man slakter et dyr på land. Men i vannet vises det jo ekstra godt også er jo flipper så søøøt så dette er jo grrrrrusssomt! :rolleyes:

La meg se...vi bedriver en aktivitet hvor man lokker fisk til å bite på en krok med mothaker, for så å slepe fisken inn etter kjeften, noen ganger etter invollene om den sluker kroken Vi bruker gjerne utstyr som er dimensjonert for å at gi fisken mest mulig mulighet for å kjempe i mot for å forlenge dødskampen som noen ganger kan vare i en time. Jop lengre man kjøre fisken jo mer spennende syns vi det er. Derfor er de største fiskene mest ettertraktet, spesielt blant de som kaller seg sportsfiskere.

Når fisken er på land tar man skrytebilder av dyret, veier det og poster resultatet på internett, eller deltar i konkuranser om hvem som har fanget størst eller mest fisk. Noen slipper ut igjen den torturerte fisken, mens andre dreper den på ymse hvis, sliter ut invollene og steker fisken til mat....

Jeg ser nå ikke fosrjellen på å drepe disse delfinene og å fiske. Og når dyret i det minste plages og drepes for å skaffe mat, og ikke av ren egoisme som trofedyr, enten det drepes til lsutt eller slippes fri. Da syns jeg denne delfinjakten er mer etisk forsvarlig enn sportsfiskernes aktiviteter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skreiv noe sereøst her i sta, ganske mye faktisk men så hang pc`n seg så jeg måtte skru den av, shit.

Orker ikke skrive allt på nytt men vi som forbrukere av skinn, kjøtt å pels er med på å støtte all faanskapen mot dyra.

Er bestemor eller kona fin i disse ????

minker.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye blod og gørr. Fangst og slakt av dyr. Javel. Hva er gale med det? Høye verdier av miljøgifter i slike "topppredatorer" som delfin. Blir jo også nevnt at det var mye kvikksølv i kjøttet, så med tanke på matsikkerhet til forbruker er det tvilsomt å drive fangst mtp salg.

Andre grunner?

Delfinen er ingen truet art?

Andre grunner? Tja... med tanke på at de sa det avlivet delfinene humant men videon viste helt andre metoder. De står der altså med lange spyd og stikker delfinene og kapper av halefinnen så de kan sakte meg sikkert pines til døde. Ikke mye humant med den alvlivningsmetoden.

Godt de hadde med seg folk som tåler litt... eg hadde nok klint ned altfor mange av de provoserendes "vaktbikkjene" med kamera. :)

Unødvendig å slakte de dyrene for å så nærmest tvangsfore uvintende barn med "giftig" kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish ;)' date='07 January 2010 - 20:54' timestamp='1262894077' post='563353]

Skreiv noe sereøst her i sta, ganske mye faktisk men så hang pc`n seg så jeg måtte skru den av, shit.

Orker ikke skrive allt på nytt men vi som forbrukere av skinn, kjøtt å pels er med på å støtte all faanskapen mot dyra.

Er bestemor eller kona fin i disse ????

minker.jpg

Kona er utrolig sexy i pels, og siden hun er fra Asia hadde hun antagelig spist dem til midag sammen med en god søt chillisaus og litt kvist og kvast. Risrotte er i alle fall utrolig god mat! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona er utrolig sexy i pels, og siden hun er fra Asia hadde hun antagelig spist dem til midag sammen med en god søt chillisaus og litt kvist og kvast. Risrotte er i alle fall utrolig god mat! :)

Bedre uten pels etter min smak, alle steder.

Tillbake til nevnte film å topic, så en tillsvarende film om hvordan haier kun blir fanget for finnene.

Haiene ble sluppet ned igjen med avkuttede finner helt levende å selvfølgelig hjelpeløse.

En avlivning kunne de i det minste kostet på seg, men nei da.......

Disse gutta ble tatt på fersk gjerning :( he he he he, å jeg HÅPER de råtner i fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

The Cove vant Oscar for beste dokumentar.

Ser av innleggene at noen av dere ikke har sett filmen.

Å sammenligne nedslaktingen av delfiner med sportsfiske er intet mindre enn hårreisende.

Anbefaler alle å se den. Er man ikke enig i tematikken er det uansett en svært spennende film med en oppbygging annerledes enn det meste.

Endret av Thorstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett filmen, takk Glenners for hjelp.

Noen som vet hva som har skjedd videre i saken ??

Kjempebra doc, digger sånt å at disse arrogante løgnerne blit tatt på fersk gjerning på denne måten er helt fantastisk.

Følesene reiv litt i magen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.